Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ställer man in startvarvtal pÃ¥ cirkpump till Thermia Optimum?  (läst 16735 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Fint att dom ökade marginalen på integral (gradminuter) också! Med stor vattenvolym funkar det toppen att höja integralen!

Miss att cirkpumpen alltid startade på maxvarv, det borde varit en adaptiv funktion!

Ofta blir det för mycket brus om man kör en tradionell cirkpump på maxvarvtal, så att alltid starta på max var inte genomtänkt påstår jag!

Bra gjort att dom ordnar till det hos dom som upplever problem!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad JMF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Jag fick ett nytt styrkort monterat i April -08 där man kan begränsa max. hastigheten på cirk.pumparna. Under värmekörningarna funkar detta bra men under varmvattenkörningarna så rusar fortfarande cirk.pumpen. Men jag har gett upp och får väl leva med detta. För mig känns den "första varvtalsstyrda bergvärmepumpen" mest som ett lyckat försäljningsknep eftersom man klarar sig lika bra utan dennna funktion. Men där även kompressorn varvtalsstyrs så är det nog ett måste för att hålla rätt delta.
Optimum 8, 184 m2 sutteränghus, 24 m2 garage
Besparing ca. 16000 kWh/Ã¥r

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
<JMF> Mig stör det inte att den varvar max i slutet på varmvattenkörningen. Det var den häftiga starten vid varje värmekörning som var störande för mig.
Det är väl bara Nibe som både har varvtalsstyrd kompressor och CP:s, IVT har väl bara varvtalsstyrd kompressor och vanliga hederliga CP:s? Måste kännas dumt att de har snålat in på en sådan sak på en så dyr pump. (rätta mig om jag har fel här)

<Olof B> Jo installatören kom med en rejält stor låda med prylar, CP:s byttes, och styr/reglerkort och reläkort tror jag han kallade det. Sedan kanske det var några fler saker som han inte berättade om, jag ville inte hänga över han halva kvällen.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad JMF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Citera
<JMF> Mig stör det inte att den varvar max i slutet på varmvattenkörningen. Det var den häftiga starten vid varje värmekörning som var störande för mig.
Citera

Nä varvtalet på cirk.pumpen stör inte mig heller däremot oljudet som uppstår när växelventilen lägger om.
Optimum 8, 184 m2 sutteränghus, 24 m2 garage
Besparing ca. 16000 kWh/Ã¥r

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Då är vi helt eniga, det stör mig också, den borde ha varvat ner innan den slår om växelventilen.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Olof B

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
Jag suger i mig allt jag hör - tack!

Om ni skulle köpa pump i dag, skulle det då bli en Optimum eller en vanlig Diplomat?

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Om det lönar sig vet jag inte, det är nog svårt att räkna ut exakt. Men det är väldigt skönt att veta att deltaT på KB och VB alltid är optimalt. Och i min anläggning tycker jag det behövs, för KB-pumpen får då arbeta allt mellan 50-100% och skulle ibland nog också ha behövt 120%. Och det sägs att dessa CP även skall vara något energisnålare så under den långa tid man skall ha VP:n så tycker jag inte några tusenlappar extra är så mycket att orda om.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad JMF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Citera
Om ni skulle köpa pump i dag, skulle det då bli en Optimum eller en vanlig Diplomat?
Citera
Eftersom vår pump med råge infriat förväntad besparing och inte vållat oss några andra bekymmer förutom oljudet så anser jag Optimum varit ett bra köp. Men Diplomat skulle nog passat vårt hus bättre.

Citera
Jag ett argument för mig att välja Optimum skulle vara att det susar mindre i rören när cirkpumpen går på låga varv. Men om den startar på högsta varvet (dvs max ljud) kanske en enklare värmepump där man själv väljer läge på cirkpumpen kan duga.
Citera
Om samma styrkort som vi fått används i nya Optimum så anser jag inte problemet vara löst till fullo. Men möjligheten att köra cirk.pumpar i fast läge finns ju alltid.
Optimum 8, 184 m2 sutteränghus, 24 m2 garage
Besparing ca. 16000 kWh/Ã¥r

Utloggad Olof B

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
En fundering: Oljudet som uppstår när växelventilen lägger om, borde inte det vara lika högt på en värmepump utan varvtalsstyrda cirkpumpar? Har inte detta riktigt klar för mig.

Anledningen till att jag frågar är att vi vill installera pumpen i ett garage som ligger under ett sovrum och vill därför ha den tystaste lösningen. Är sugen på Optimum, men inte om den låter mer än en vanlig Diplomat.

Utloggad JMF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
När VP:n kör för varmvatten orkar cirk.pumpen inte hålla deltat och maxar. Jag tror också att ett ljud som ändrar karaktär och styrka upplevs som mer störande än ett entonigt.

Dina frågor och vilken pump som passar ditt hus borde din installatör kunna svara på. Om inte välj en annan. Du betalar ju för en Svensk/Dansk kvalitetsprodukt och vill inte uppleva en dålig installation eller kass support. Lycka till.



Optimum 8, 184 m2 sutteränghus, 24 m2 garage
Besparing ca. 16000 kWh/Ã¥r

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!