Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lätthanterlig extern logger som sparar allt till även USB- alt. inbyggt minne?  (läst 22564 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Det mesta går ju att logga med hjälp av 1255 och ett usb minne du ser ju totala amperen huset drar du kan se starter ja du kan nog logga det mesta som sker fast och du slipper montera extra givare. Du missar ju loggning av extern elmätare men den är grattis och loggar på usb minne som man dock får flytta manuellt till datorn fast på nyare finns väl upplink hur det nu funkar ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Raspberry'n hade väl varit intressant kanske. Vet ej vad den kostar men vad jag vet kan man inte köra windows appar på den, så då kan den ju inte logga 2020:an ändå.

Raspberry med expansionskort för 1-wire ersätter 2020, du loggar med Raspberryn och behöver inget annat. FrÃ¥n annan dator kan du scripta över filerna frÃ¥n Raspberryn sÃ¥ du sedan kan kika pÃ¥ dem i varlfri form, scriptet att hämta filerna kan du ju se till att de körs sÃ¥ fort du startar din valfria dator. Eller sÃ¥ lÃ¥ter du Raspberryn även rita graferna Ã¥t dig, en liten webserver pÃ¥ den o du kan surfa till (frÃ¥n mobilen om du sÃ¥ önskar) den o spana grafer.  dontknow

En Raspberry kostar väl ca 300kr, men så skall man ju ha en liten låda till den (stor som en kortlek ungefär), ett minneskort, kylflänsar o ngt som ger den ström. Säg 600 kr. Expansionskort för 1-wire kostar 3-700kr. Sensorer köper du sedan på ebay för en struntsumma o löder ihop ett litet nät med t.ex. tempgivare, tror jag gav ca 6 kr styck för mina tempsensorer. På din huvudmätare i fasadskåpet sätter du sensor för att läsa blinken från diod åsså har du en räknare som räknar blinken. Hos mig har det hittills i mars gått 284,353 kWh. :)

Fast som jag förstått och som purjo skrev så finns väl redan ett minne i den. Dock är det minnet såpass litet att det inte kan användas för loggning under längre tid. Det borde väl inte vara så svårt att utöka det minnet till 1gb eller 2? Ett vanligt 4 eller 8gb usb minne kostar ju några kronor bara. för 30-50 kr så får man ju ett sådant. Så att integrera lite mer minne bör väl inte höja priset mer än kanske ett par, tre hundralappar tycker jag?

Svårt och svårt, beroende på loggerns nuvarande adresseringsbuss på dess moderkort kan det vara omöjligt att stoppa i mer adresseringsbart minne. Då blir det till att från grunden förändra hårdvara och mjukvara. Allt skall dessutom dokumenteras. En extrakostnad som skall slås ut på en inte allt för stor mängd enheter, ett par hundralappar extra per såld enhet kanske inte räcker så långt.

Att minne är billigt idag säger inget om vad det kostar att utöka. Säg att du har en riktigt gammal dator och vill utöka dess arbetsminne, enl prislistan kostar dubbelt sÃ¥ mycket minne 500 kr i inköp. Men moderkortet klarar inte sÃ¥ mycket minne, du behöver mao ett nytt moderkort. Sedan visar det sig att det gamla operativet inte klarar att hantera sÃ¥ mycket arbetsminne du tänkt stoppa i, du behöver mao även ett nytt operativ. Med lite tur finns det ngn rolig o oförklarlig bugg som strular till grafiken i vissa lägen varpÃ¥ ett annat grafikkort provas, det uppvisar inte samma bugg och det beslutas att ett nytt grafikkort behövs dessutom. Möjligen behövs nyare versioner av andra program du redan köpt dÃ¥ de inte stödjer ditt nya operativ. SÃ¥ jo, 500 kr i teorin om man tittar i prislistan för arbetsminnen. Men i praktiken steg kostnaden med en faktor pÃ¥ 10.  >:( Ingen slump att det ofta blir billigare att köpa en helt ny dator bara för att man ville ha mer arbetsminne i sin gamla härk.  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det mesta går ju att logga med hjälp av 1255 och ett usb minne du ser ju totala amperen huset drar du kan se starter ja du kan nog logga det mesta som sker fast och du slipper montera extra givare. Du missar ju loggning av extern elmätare men den är grattis och loggar på usb minne som man dock får flytta manuellt till datorn fast på nyare finns väl upplink hur det nu funkar ?

Jag har loggat lite för att testa och får upp en liten text fil. Den är ju lite svår o tyda för den som inte är van och jag är inte van vid den. Förstått att där finns ett program, eller t.o.m. flera olika som kan tolka de filerna och göra grafer av de. Först hette den väl Nibe xx45 Viewer, sedan LogPro och sen LogAide va? Men klarar den 1255:ans logg med eller är det bara 1245:an? Eller är LogAide universal så den kan tolka alla möjliga loggfiler? Fast den måste ju ändå ha direktiv för hur den skall tolka 1255:ans poster i txt filen.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Raspberry med expansionskort för 1-wire ersätter 2020, du loggar med Raspberryn och behöver inget annat. Från annan dator kan du scripta över filerna från Raspberryn så du sedan kan kika på dem i varlfri form, scriptet att hämta filerna kan du ju se till att de körs så fort du startar din valfria dator.

Låter ju helt klart intressant, men hur är det med programvara och så? Något program måste ju tolka alla värden och jag kan inte programmera. Finns det något färdigt program som tolkar alla de värdena som Raspberry skulle samla ihop i så fall? Och är det program som kan köras på Raspberry?
Sedan så skall ju alla delar plockas ihop så det blir rätt så jag får verkligen veta vad jag skall ha för grejer. Sedan skall det monteras ihop på rätt sätt. PC datorer har jag ju byggt ett hundratal genom åren, men just sådana små Raspberrys har jag aldrig provat.
Hade varit smidigt om det sålts färdiga små paket med allt det du beskrev, med installationsmanual och konkreta instruktioner så man lätt kunde installera själv. En affärsidé för Energibutiken kanske? ;)

Citera
Ingen slump att det ofta blir billigare att köpa en helt ny dator bara för att man ville ha mer arbetsminne i sin gamla härk.  tummenupp

Jo men visst är det så, det förstår jag ju också att om det väl börjat trilskas så är det oftast lika bra att byta ut allt. Så blir det varenda eviga gång jag skall uppdatera datorn. Jag sätter alltid ihop ett nytt system från grunden av ren vana. Men man kan ju alltid hoppas att 2020:an är uppdaterbar utan större förändringar? ;)
Som jag skrev i sista stycket i ett tidigare inlägg så är det ju så att 2020:an egentligen inte är en logger, så det hade ju klart varit bra om det kunde lösas med ökat minne om det nu går att göra på smidigt sätt. Jag tippar på att en del av de som köpt den inte tänkt på detta vid beställning, sedan när de börjat använda den har de förstått att oj, nu måste man ha på datorn alltid ;)

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Det finns "paket" att plocka ihop med precis det man behöver för el, luftfuktighet, temp, flöde etc etc. Ja, det finns möjlighet att låta en Pi rita de grafer du söker. Men det finns just inga manualer, en samling gratisprogram och google. ;)

Om du känner dig osäker pÃ¥ att fÃ¥ till en presentation av ditt data, varför jaga efter en lösning som inte är anpassad för privatbruk och som inte har ngn support?  Sc:,h

Logger eller inte, 2020 löser det du söker. Dessutom (en logger) anpassad till att vem som helst skall kunna plita ihop det. Vore jag dig hade jag köpt 2020 med konto för att ladda upp det externt, dÃ¥ kommer du igÃ¥ng i Ã¥r iaf... ...och slipper ha en PC pÃ¥slagen... ...och skulle internet rÃ¥ka dö 8h en gÃ¥ng om Ã¥ret är det sannolikt inget som kommer förstöra ngn optimering för dig.  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jovisst och 2020 verkar ju också vara det bästa valet som det ser ut idag, men eftersom den inte loggar enl. mina behov så får jag vänta och se om det dyker upp något annat först. Det blir så när jag främst vill få elförbrukningen loggad, både huvudmätaren och VP för sig så jag kan ha koll på vad vi har i värmeförbrukning samt hushållsel. Att den även loggar inomhus och utomhustemperaturer som gör att man kan se hur kyla påverkar värmeförbrukningen är ju ett enormt plus för mig och jag skulle egentligen inte vilja vara utan den funktionen.
Så visst är 2020 lockande, men då måste jag hitta ett billigt sätt att logga det först, i form av en engångskostnad + elförbrukningen som den externa loggern drar, må det vara en mini pc eller laptop eller whatever.
Får leta vidare så får vi se vart jag hamnar ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Då denna typ av loggrar, som tidigare funnits har varit sååå väldigt dyra och i princip bara varit konstruerade för industri och fastighetsbransch så var vårt mål att bygga en så billig logger som möjligt, men som trots det klarade av en mängd olika saker.
Loggern skulle dessutom vara lätt att installera, få igång, och kunna presentera grafer, tabeller och statistik på ett lättbegripligt sätt.

En av kompromisserna när vi för typ 5 år sedan utvecklade loggern var just minnet, minnen av flashtyp höll då för bara upp till ca 1000 skrivningar, och om man hela tiden skall spara till ett minne av denna typ så blir livslängden dålig.
Numera håller minnena längre, men det skulle ändå vara en brist.
Det som hänt på senare är är att USB-minnen, SD-minnen och liknande har blivit både bättre, större, mer hållbara och billigare så idag skulle en logger absolut ha ett bättre minne som kunde användas precis som du vill.

Problemet är som andra tidigare skrivit, om vi på nuvarande logger skall ändra minnet, hur det används, och införa väljmöjligheterna att använda minnet koninuerligt, eller bara när loggern inte är ansluten till en PC eller Internet så skulle vi behöva göra om kretskort och loggerns mjukvara till väldigt stor del.
Utvecklingen av Logger 2020 har kostat mig i runda slängar 500 000 kr, och lagervärdet ligger löpande på runt 500 000 - 700 000 kr.
En modifierad hÃ¥rdvara och mjukvara kostar dels troligen runt 200 000 kr bara i utveckling, dessutom  krävs ny CE-märkningsprocedur, uppdatering av PC-program och webbtjänst samt manualer.
Inte att förglömma är att det alldeles säkert skulle innebära en hel del merjobb med avseende på det supportbehov som skulle uppstå när hundratals användare uppgraderar sina enheter till senaste mjukvara...
Låt oss säga att det totalt skulle kosta runt 300 000 kr att göra de förändringar som skulle krävas (om man vill vara seriös och följa lagarna som finns runt denna verksamhet) så är det lätt för alla att se att det inte skulle kosta sååå mycket mer att ta fram en i grunden helt ny hårdvara som baserar sig på den nuvarande, men adderar förändringar för alla brister och önskemål som idag finns noterade i vår erfarenhetsbank.

Både jag och Andreas (som arbetar med utveckling och webbtjänst) har andra intäkter som gör att vi till vissa delar kan arbeta "gratis" med detta projekt.
Jag tar pengar från forumens annonsintäkter och stoppar in i detta projekt.
Andreas har andra intäkter, och provision på försäljningen, men satsar tid och engagemang "gratis" med förhoppningen att fler skall betala de små summor det kostar att använda webbtjänsten (150-300 kr/år).

Om vi drivit detta helt fristående från annat så skulle det aldrig vara en lönsam verksamhet, omöjligt att leva på helt enkelt, och det är väl kanske främst där du hittar anledningen till varför det du efterfrågar inte finns.

Visst, det kanske går bygga ihop en Rasperry PI med lite moduler, och små bitar mjukvara som du plockar från när och fjärran, men du har inga garantier, du har ingen reell support, du har ingen aning om det fungerar efter en uppgradering av PI:ns operativ, andra operativsystemsuppdateringar, eller när Flash, Windows, Unix, HTML eller andra mjukvaror uppdateras.
Ingen kan dessutom börja sälja kompletta paket av något de byggt ihop "på fritiden" utan att låta produkterna i sin helhet genomgå långtgående tester för att garantera att de håller den standard som CE-märkningen innebär, det är helt enkelt otroligt komplicerat och svindyrt att ta fram en produkt som denna som fungerar, och där man lämnar garantier, support, CE-märker, och samtidigt utvecklar, lagerför tillbehör, och försöker hitta nya användningsområden för det man redan säljer.

Om vi utvecklar en ny variant av loggern, och hur långt vi i så fall kommit hoppas jag alla förstår att vi håller för oss själva då det är det enda vettiga oavsett om vi jobbar med det eller ej.

Jag håller alltså med om att det ter sig både enkelt och billigt att göra små förändringar i hårdvara och mjukvara, men jag kan lova alla som läser detta att så är långt ifrån fallet.
Det är oerhört mycket mer komplext än det ser ut att göra en liten liten förändring av en viss sak, då alltihop är så sammanvävt och det finns begränsningar i både hårdvara, minnesutnyttjande, processorkapacitet o.s.v. - en liten förändring av minnet kan t.ex. göra att processorns programminne inte längre räcker till, då måste vi byta till en annan processortyp, och hela mjukvaran skall skrivas om för att passa den.....

Jag har FULL förståelse för alla som vill köpa en logger och slippa fasta årliga kostnader för att ha den igång, och spara data, dock har jag väldigt svårt att se att någon på kommersiell bas skall kunna ha möjlighet att erbjuda det då det är så pass dyrt att hålla ett system som detta uppdaterat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Jag har loggat lite för att testa och får upp en liten text fil. Den är ju lite svår o tyda för den som inte är van och jag är inte van vid den. Förstått att där finns ett program, eller t.o.m. flera olika som kan tolka de filerna och göra grafer av de. Först hette den väl Nibe xx45 Viewer, sedan LogPro och sen LogAide va? Men klarar den 1255:ans logg med eller är det bara 1245:an? Eller är LogAide universal så den kan tolka alla möjliga loggfiler? Fast den måste ju ändå ha direktiv för hur den skall tolka 1255:ans poster i txt filen.
Visst ser det snyggare ut när datan presenteras i grafer men jag gillar textfilen bättre där ser man alla värden exakt. Prova läs filen några gånger det är inte svårt annars finns ju logpro kostar inte mycket och har det inte stöd för 1255 kommer det nog snart annars brukar det ordna sig om man postar en log fil till skaparen vilket har mycket bra service.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för utförlig förklaring Rickard! Då vet jag hur det ligger till. :)

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Visst ser det snyggare ut när datan presenteras i grafer men jag gillar textfilen bättre där ser man alla värden exakt. Prova läs filen några gånger det är inte svårt annars finns ju logpro kostar inte mycket och har det inte stöd för 1255 kommer det nog snart annars brukar det ordna sig om man postar en log fil till skaparen vilket har mycket bra service.

Skall höra med de ang. 1255. Är du som han i Matrix som förstod koden lika bra som simulatorn? ;) ...jag är inte så duktig än, men jag får väl titta igenom den lite mer för att förstå exakt hur allt hänger ihop.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Började logga i morse och avslutade nu, blev tydligen exakt 10 timmar av det. VP loggade 1 gång i minuten. Bifogar loggen detta inlägg.

När jag tittar i loggen så ser jag ju bara massa siffror. BT1 förstår jag är en givare och lika så BT25 (extern framledning, fast nu visar den ju minus värden??), men det mesta av det andra vet jag inte riktigt hur jag skall tolka. Sedan vet jag ej om den loggar allt som går att logga och om detta går att ställa in? Finns en lista på vad som loggas i USB menyn men den verkar ju ej gå att ändra. Kompressorfrekvens hittar jag inte heller om det nu har någon betydelse.

Smurfen, förstår du hur allt detta hänger ihop genom att bara titta på text filen?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Körde en skärmdump sÃ¥ du ser hur det hänger ihop. Bt2=framledning bt3=retur bt25 =extern framledning bt10=kbin bt11=kbut bt 50=innetemp bt1=utetemp sen finns det ju nÃ¥gra till ocksÃ¥ men är logfilen frÃ¥n en 1255 vp kör som en on/off men effektbehovet kanske är för lÃ¥gt  Sc:,h vill man logg andra värden fÃ¥r man göra en egen log set fil tex kompressor frekvens.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Körde en skärmdump sÃ¥ du ser hur det hänger ihop. Bt2=framledning bt3=retur bt25 =extern framledning bt10=kbin bt11=kbut bt 50=innetemp bt1=utetemp sen finns det ju nÃ¥gra till ocksÃ¥ men är logfilen frÃ¥n en 1255 vp kör som en on/off men effektbehovet kanske är för lÃ¥gt  Sc:,h vill man logg andra värden fÃ¥r man göra en egen log set fil tex kompressor frekvens.

Oj nu ser jag hur tabellen förskjöts korrekt när du la det i en excelfil, öppnar man bara i anteckningar blir det ju väldigt fel, vilket jag gjorde. Jo loggfilen är ju från 1255:an men det stämmer att den stannar emellanåt. Alltsomoftast kör den på ca. 20Hz, (pendlar mellan 19-21Hz, hur det nu är möjligt när intervallet är mellan 20-102Hz), men här är såpass varmt nu så han stänger ju av emellanåt.
Finns det något jag kan göra för att han inte skall stänga av så "ofta"? Ser driften "bra" ut överhuvudtaget eller finns det mycket att optimera tror du? Jag har ju inte optimerat någonting ännu. Vet knappt vart jag skall börja :D ...är lite grön på området - minst sagt! haha

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Tycker det ser bra ut och starterna är inte så många så det finns anledning att ändra gradminuter för start av kompressor. Lägg gärna in en logg på forumet när vp går konstant är nyfiken hur den reglerar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Har du arbetstank till 1255 varför har du det ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!