Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lätthanterlig extern logger som sparar allt till även USB- alt. inbyggt minne?  (läst 22396 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag blir mer och mer intresserad av att skaffa en logger som jag kan logga följande information på:

1. Huvudelmätare via elmätarsensor
2. Elmätare kopplad till VP, med modbus, förslagsvis WebIQ 343L
3. Utetemp
4. Innetemp, gärna två eller t.o.m 3 olika så jag kan logga en på varje våning.
5. Övrigt loggande är bara bonus men ej nödvändigt.

Det viktiga för mig är bara att den kan spara all den här informationen automatiskt på ett USB minne alt. till stort internt minne, gärna på så sätt att man kan ta ut USB minnet samtidigt som den fortsätter att spara i ett internt minne under tiden och fyller sedan på USB minnet när det sätts tillbaka igen. Den får gärna även ha TCP/IP så jag kan koppla in via nätverk.
Men USB loggning eller att den loggar till ett stort internt minne är viktigast, för jag kan ej ha igång en dator alltid som den loggar på. Vill vara oberoende av loggingsdatorer nämligen.

Att det finns ett enkelt och bra program till loggern, som man tolkar den sparade loggingsinformationen med, tar jag som en självklarhet. Vill gärna kunna se grafer, men viktigast är att informationen visas på ett tydligt och lättförståeligt sätt på en dator när man väl importerar informationen.

Jag har googlat en hel del men hittar ingenting alls, men jag är väldigt grön på området så jag söker förmodligen på fel termer också. Eller så existerar det ingen sådan logger.

Finns det jag eftersöker överhuvudtaget egentligen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fixar inte denna det du vill ha?
http://www.energibutiken.se/sv/hem/1-logger-2020-temperaturlogger.html

Har tittat på den mycket och den verkar väldigt bra förutom en sak, och det är USB loggning, alt. loggning till internt minne. Eller har jag missuppfattat någonting?
Jag läser följande om produkten:
"Loggning mot PC
Då data skall lagras på en PC installeras det medföljande programmet LoggerSoft och Logger 2020 ansluts via en nätverkskabel till din router. Datorn måste alltid vara påslagen vid loggning."

"Loggning mot webtjänsten e-logger.se
Väljer man att logga mot webbplatsen ansluts Logger 2020 med en nätverkskabel, eller vår trådlösa accesspunkt, mot en bredbandsrouter kopplad till ditt bredbandsuttag."

Jag har förstått det så att loggern måste aktivt vara uppkopplad mot en dator eller mot Internet för att information skall kunna överföras och sparas.

Jag söker efter en logger med typ samma egenskaper som 2020, fast att den kan spara till ett USB minne (helst) eller internt minne OCKSÅ. Så jag inte alltid behöver ha på datorn eller inte alltid behöver ha den ansluten till Internet. Vill kunna logga helt lokalt. Och ifall den loggar till USB så är det viktigt att den kan fortsätta logga under tiden man tar ut USB minnet för att överföra till en dator, så att informationen som blev loggad under den tiden automatiskt överförs till USB minnet när man väl kopplar in den igen.
Om loggern dessutom har en anslutning via TCP/IP är ju ett jätteplus, för då behöver man inte hålla på med att springa fram och tillbaka med USB minnet emellanåt, utan då startar man bara ett program på datorn som läser av det som sparats i loggern, antingen i ett internt minne eller USB stick som är inkopplad.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Visst finns det den typen av produkter, men dom är betydligt dyrare än Logger2020.
Varför vill/kan du inte logga till en dator eller Internet? En bärbar dator med skärmen avstängd drar bara ca 10W så kostnaden att ha en sån igång hela tiden blir inte så stor.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Visst finns det den typen av produkter, men dom är betydligt dyrare än Logger2020.

Menar du typ denna? https://oceancontrols.com.au/NOD-003.html

Varför finns det inte billigare sådana, typ som 2020 fast så det sparas till ett internt eller USB minne? Sådana interface är ju väldigt billiga idag och USB minnen lika så, vi pratar ju inte om många kronor här i tillägg för den extra hårdvaran.


Citera
Varför vill/kan du inte logga till en dator eller Internet? En bärbar dator med skärmen avstängd drar bara ca 10W så kostnaden att ha en sån igång hela tiden blir inte så stor.

1. Vill vara oberoende av att använda Internet. Lite som att jag hellre köper och äger en bil än att jag hela tiden hyr en.
2. Vill gärna inte köpa en bärbar dator enbart för att logga elförbrukning och ute- samt innetemperaturer. För då blir kalaset plötsligt väldigt dyrt. Och min vanliga bärbara tar jag ju med mig när jag behöver den så den kan jag ju inte lämna hemma för loggning. Och den stationära vill jag inte ha påslagen när jag jobbar och inte heller på natten. Den drar dessutom betydligt mer än en bärbar så.

Om det inte finns billiga och enkla loggers med inbyggt minne/USB minne så kan jag ej förstå varför? Varför skulle man inte vilja ha helt oberoende loggers som bara är igång och loggar dygnet runt, för att man sedan skall kunna starta ett program i datorn som automatiskt hämtar loggad info och visar grafer osv., de gånger man verkligen vill kolla läget?


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det finns billiga loggrar med en funktion, typ fristående templogger som mäter/loggar en temperatur. Vill man ha nåt mer 'generiskt' som klarar av flera olika givare med olika funktioner så blir det helt plötsligt väldigt dyrt. Förmodligen för att den typen av produkter bara finns för den så kallade kommersiella marknaden/större fastigheter.

En Logger2020 och en billig (begagnad?) bärbar dator blir mycket billigare och enklare...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
En Logger2020 och en billig (begagnad?) bärbar dator blir mycket billigare och enklare...

Finns det något man kan köpa till i form av billigt USB minne eller dylikt, som går att koppla till den, så den dumpar av informationen på den då? Förmodar att det ej finns eller ej går att lösa på något smidigt sätt, så som det ser ut idag (inget stöd för det förmodar jag).

Undrar om man har tänkt bygga in ett minne, helst via USB så man själv kan välja storlek på minnet, i själva loggern, så man inte alltid måste vara upplopplad mot den för att kunna spara information.

Kanske kommer i framtiden Rickard? Min gissning är att många gärna hade haft den funktionen. Vore väldigt smidigt att ha 2020:an kopplad mot en dator via nätverk och när man startar datorn på kvällen när man kommer hem och man passar på att kolla lite driftinfo för VP samt elförbrukningar osv. så startar man ett program som bara laddar hem den loggade datan som 2020:an har sparat i minnet under dagen, veckan eller månaden som varit, eller varför inte hela senaste året om man har satt i stort USB minne nog för att kunna spara all den infon.

Hade den lösningen med ett sådant minne blivit så dyrt? Hade kanske kunnat ha det som tillval i så fall? Känns som att det borde gå o lösa billigt. MP3 spelare exempelvis finns ju att köpa för under hundralappen idag om man vill ha en billig sådan :D

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Att förändra ngt, minsta liten sak, kräver en massa arbete. Utveckla hård/mjukvara, testa och veifiera lösningen, be tillverkare lägga om tillverkning/mönsterkort och sedan acceptanstesta färdiga produkten... ...tar hundratals timmar. Hundratals timmar multiplicerat med hundratals kronor blir galet många tiotusentalskronor. Får jag gissa söker en klar majoritet av köparna inte en produkt de manuellt måste extrahera data ifrån varpå framtagandet av en ny variant av loggern är att kasta tiotusentals kronor i sjön.

En strömsnål och liten Mini PC utan skärm som sparar loggarna och som du ansluter till remote från valfri dator lokalt i hemmet (eller från vart du vill om så önskas) när du känner behovet av att spana på loggar kan du få till själv till ett acceptabelt pris och det utan väntan på utvecklingar som sannolikt inte blir av.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Men, det bästa vore så klart en lika prisvärd pryl som Logger2020 som kunde buffra mätvärden lokalt... Funktionen verkar finnas redan nu, men begränsas väl av att det inte är så mycket ledigt minne i den nuvarande modellen, så det skulle inte kosta alltför mycket att få en lite större buffert som räcker några dagar iallafall.

"När loggern körs mot webtjänsten kan den spara en mindre mängd data i sitt interna minne och på så sätt oftast klara att internetanslutningen försvinner en kortare stund utan dataförluster."
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Att förändra ngt, minsta liten sak, kräver en massa arbete. Utveckla hård/mjukvara, testa och veifiera lösningen, be tillverkare lägga om tillverkning/mönsterkort och sedan acceptanstesta färdiga produkten... ...tar hundratals timmar. Hundratals timmar multiplicerat med hundratals kronor blir galet många tiotusentalskronor. Får jag gissa söker en klar majoritet av köparna inte en produkt de manuellt måste extrahera data ifrån varpå framtagandet av en ny variant av loggern är att kasta tiotusentals kronor i sjön.

En strömsnål och liten Mini PC utan skärm som sparar loggarna och som du ansluter till remote från valfri dator lokalt i hemmet (eller från vart du vill om så önskas) när du känner behovet av att spana på loggar kan du få till själv till ett acceptabelt pris och det utan väntan på utvecklingar som sannolikt inte blir av.

Jo fast nu skall vi inte överdriva detta, du får det nästa låta som att jag begär det sjukaste omöjliga ;)
Man måste ju faktiskt ändå kunna medge, om man åtominstone tänker efter lite, att det mest logiska hade varit exakt det som jag efterfrågar, ett buffertminne som all information lagras i tills man startar programmet i datorn och informationen på så sätt laddas ner till datorn.

Det är ingen som pratar om manuell extrahering här. Manuell extraherting som du pratar om blir det ju vilket fall som helst eftersom informationen inte automatiskt överförs in i hjärnan på kunden. För DÅ hade det varit automatiskt. Idag är det helt manuellt där kunden själv måste göra ett aktivt val för att kunna ta del av informationen.
Att man startar programmet i datorn måste man ju ändå se som en "manuell" handling då det ju inte görs av sig självt. Även om man så skulle ställa in så programmet körs en viss tid på dygnet så måste man aktivt gå och sätta sig vid datorn :D.
Det enda jag menar hade varit bra, är att programmet inte alltid själv skall vara tvungen att ta emot informationen från loggern och lagra den, utan att det automatiskt gör detta när man "manuellt" startar programmet i datorn.
Exakt så som exempelvis Hotmail eller annan webbaserad e-post fungerar. De flesta har ju ingen dator eller mobil på och uppkopplat dygnet runt för att datorn lokalt skall kunna lagra e-postmeddelanden (och ifall datorn inte är på så går e-posten förlorad), utan e-posten lagras så klart på en server tills man aktivt går in kollar mailet och väljer att ta bort det. Har man POP e-mail så laddas ju informationen ner i datorn när man väl kollar mailet, så till vida man inte väljer att låta e-posten finnas kvar på servern också.
Men du förstår ju vad jag menar. Exakt denna principen menar jag att man skulle haft med loggern också.

Jag personligen tycker det är konstigare och mer ologiskt att behöva ha igång en dator, oavsett om det är en minipc, laptop eller stationär, för att kunna logga information, än att det sitter ett inbyggt minne i loggern där allt lagras tills man hämtar informationen. Jag tippar på att de flesta loggar för ekonomins skull och inte för att det är en "kul hobby". Kan liksom inte tänka mig att många multimiljonärer eller miljadärer sitter hemma och njuter av att kolla av loggarna från sin elförbrukning, värmeförbrukning och temperaturförändringar ute eller inne, eller vad framledningstemperaturen är på värmebäraren eller vad köldbärare in har för temp :D. Jag tror ju ändå de flesta gör det för att kunna få det mesta ur sin VP, eller p.g.a annat som har med ekonomi att göra. Skall man då ha igång en dator extra för något sådant, en dator som man kanske dessutom måste köpa in extra, låter i min värld som ganska oekonomiskt när det från början ändå borde gå att fixa extremt mycket billigare, och dessutom för kunden smidigare, via ett litet USB minne eller dylikt inbyggt i loggern.

Jag tror att rent krasst (om man nu bortser från det lilla minne som finns i 2020 som är till för ifall Internetförbindelsen bryts) så kan inte 2020:an riktigt klassas som en logger. Åtominstone om man ser till vad en logger är för något. 2020 tar snarare emot diverse signaler och översätter till information som den skickar vidare till en, vad man egentligen skulle kunna kalla, logger - dvs en dator som är kopplad till den, eller webtjänstens server som lagrar informationen. Det är ju ändå själva loggern som samlar ihop och lagrar informationen, och det gör inte 2020 riktigt, mer än under korta avbrott på Internetförbindelsen.
En GPS logger exempelvis, som man har med sig ut när man orienterar expempelvis, och som lagrar information för senare extrahering, det kan kallas en logger, då den själv loggar informationen.

Det kanske är en del som tycker jag är gnällig men jag vill bara förklara hur jag tänker och menar ;)
« Senast ändrad: 09 mars 2014, 01:51:39 av Flinta »

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Men, det bästa vore så klart en lika prisvärd pryl som Logger2020 som kunde buffra mätvärden lokalt... Funktionen verkar finnas redan nu, men begränsas väl av att det inte är så mycket ledigt minne i den nuvarande modellen, så det skulle inte kosta alltför mycket att få en lite större buffert som räcker några dagar iallafall.

"När loggern körs mot webtjänsten kan den spara en mindre mängd data i sitt interna minne och på så sätt oftast klara att internetanslutningen försvinner en kortare stund utan dataförluster."

Tack Purjo! Exakt så menar jag! Kort och bra skrivet! Samt att jag skulle vilja utöka detta till att minnet också omfattar den lokala nätverksanslutningen så man slipper gå via Internet, dvs att den lagrar information även så det kan laddas ner via det lokala nätverket.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Här är vad du vill ha lite dyr dock.
http://www.microdaq.com/datataker/3-analog-input-channels.php
finns begagnad på eböj..
http://www.ebay.com/itm/DataTaker-DT81-Datalogger-Series-2-/321342673569?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ad18412a1

Ja där har vi något sådant ja. Den begagnade var ju inte sååå farligt dyr, men det är klart att när eventuell tull och frakt tillkommer så blir det väl en del. Plus att den är begagnad utan garanti osv.
Men det är ändå såpass enkel elektronik vi pratar om så det borde finnas billigare tycker jag. Finns ju DVD-spelare för ett par tre hundralappar om man nu kan tänka sig skräp, så varför inte en hyfsat tillförlitlig logger för ung. 2020:ans pris? Jag hade lungt betalat priset för 2020:an om den hade kunnat spara datan. Jag var ju på väg o köpa en faktiskt men när jag läste om den så insåg jag att den inte kunde spara informationen själv. Så jag fick avbryta. Utöver det verkar det ju vara en riktig kanonpryl!

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Du verkar ju inte främmande för omständliga lösningar med en del egen handpÃ¥läggning Flinta, varför inte en Raspberry Pi med en 1-wirelösning om du inte finner ngt annat? I mina ögon precis vad du söker om man bar.  tummenupp

Nja, inget är iofs omöjligt, men jag försökte påskina hur "enkelt" och "billigt" det är att förändra/utveckla ngt i praktiken för att försöka svara på din fråga om en sådan lösning skulle vara så dyrt. Möjligen överdrev jag lite i detta fall. :)

Loggningen är en hobby i min bok, ser ingen ekonomi i att konstant övervaka ngt över tid efter att det initialt justerats in och sedan bara rullar pÃ¥. Ser inte hur jag skulle spara in mina kostnader pÃ¥ ca 6-7000 kr pÃ¥ loggningen av ngt som jag redan justerat in mha en IR-picka för 1200 kr.  dontknow Givetvis fÃ¥r andra tycka att de faktiskt sparar pengar pÃ¥ sin loggning, men jag ser det inte sÃ¥. Punkt. Som den hobby det är tänkte jag enbart för skoj skaffa ett par UPS:er till mitt serverskÃ¥p med husets teknik. Kul att klara även de där irriterande strömavbrotten pÃ¥ en timme eller tvÃ¥.

Definitionen av ett bra teknikprojekt:
-Tar en massa tid att sätta upp
-Kostar en massa pengar i inköp
-Fyller ingen vital funktion...
-...men presenterar ngt grafiskt
 :-)) :-)) :-)) :-)) :-)) :-))
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du verkar ju inte främmande för omständliga lösningar med en del egen handpÃ¥läggning Flinta, varför inte en Raspberry Pi med en 1-wirelösning om du inte finner ngt annat? I mina ögon precis vad du söker om man bar.  tummenupp

Omständiga och omständiga,... tycker det snarare är mindre omständigt att skippa steget extra loggingdator och bara koppla in 2020:an till den stationära datorn via nätverk. Sedan låter man 2020:an logga på dygnet runt samtidigt som den sparar informationen i ett inbyggt minne. När man sedan har på den stationära datorn och man vill kolla energiförbrukningar eller lite statistik så startar man bara ett program på datorn och den sparade informationen som finns i 2020 importeras automatiskt.
Tycker ju klart det låter smidigare, än att gå via ett extra steg och jaga efter lämplig loggingdator, installera den osv. Då har man bara ytterligare en pryl som skall "skötas" och som drar ström, tar plats, med mera.
Men visst, tycker man det är smidigare att hålla på med extra arbete så är man ju fri att göra så :D
Raspberry'n hade väl varit intressant kanske. Vet ej vad den kostar men vad jag vet kan man inte köra windows appar på den, så då kan den ju inte logga 2020:an ändå.

Citera
Nja, inget är iofs omöjligt, men jag försökte påskina hur "enkelt" och "billigt" det är att förändra/utveckla ngt i praktiken för att försöka svara på din fråga om en sådan lösning skulle vara så dyrt. Möjligen överdrev jag lite i detta fall. :)

Fast som jag förstått och som purjo skrev så finns väl redan ett minne i den. Dock är det minnet såpass litet att det inte kan användas för loggning under längre tid. Det borde väl inte vara så svårt att utöka det minnet till 1gb eller 2? Ett vanligt 4 eller 8gb usb minne kostar ju några kronor bara. för 30-50 kr så får man ju ett sådant. Så att integrera lite mer minne bör väl inte höja priset mer än kanske ett par, tre hundralappar tycker jag?

Citera
Loggningen är en hobby i min bok, ser ingen ekonomi i att konstant övervaka ngt över tid efter att det initialt justerats in och sedan bara rullar på.

Fast du kan ju inte justera in exempelvis hushållsel? Jag tänkte som sagt logga huvudelmätaren samt även VP's förbrukning för sig. Då vet jag ju exakt hur mycket som går till hushållsel. Och den biten är ju klart intressant. Om inte annat kan man väldigt lätt få reda på vad nästa elräkning hamnar på, utan att behöva gå och anteckna mätarställningen hela tiden. Inte för att jag skulle hålla på och titta på elförbrukningen hela tiden, men det vore ju väldigt smidigt att, om man nu är intresserad, bara starta ett program i datorn och upp kommer förbrukningsinformation för både hushållsel och värme.
Även utetemperaturer kan vara kul att ha statistik på. Varför inte liksom? Om man nu ändå har en logger som loggar elförbrukning osv.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!