Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfukta krypgrund  (läst 15128 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stalin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Avfukta krypgrund
« skrivet: 15 juli 2005, 22:32:51 »
Hej.
Jag håller på att bygga ett hus på en befintlig krypgrund. Grunden (som står på gammal sandig sjöbotten) har stått i cirka 12 år, men det har aldrig stått ett hus på den.
Jag har länge funderat på hur jag skall göra angående eventuella fuktproblem som kan uppstå när man har krypgrund. Jag har till slut kommit fram till att jag skall installera en avfuktare (Munthers).
Då är frågan om man skall täta grunden med plast? Efterssom grunden har stått oskyddad länge så har en hel del växtlighet fått fotfäste där. Byggaren har rensat grunden men det är svår att få bort alla eventuella frön och dyligt som kan börja växa och göra hål i plasten. Byggaren har därför (efter att ha konsulterat någon form av expertis) rekomenderat att inte plasta in grunden. Detta innebär att avfuktaren kommer att måsta avfuktan markfukten också.
Vad tror ni? Är det rätt att inte plasta in grunden och låta avfuktaren jobba mer (= högre driftskostnad) eller skall man plasta in med risken att det blir hål i plasten (och vad händer då???)
1,5 plansvilla på 150 kvm i Luleå med FLVP Comfortzone CE50 och pelletskamin som tillskottsvärmare vid köldknäppar

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avfukta krypgrund
« Svar #1 skrivet: 16 juli 2005, 00:29:38 »
Mitt råd blir att du provar avfukta marken med, skulle det visa sig att avfuktaren drar väldigt mycket ström, mer än 1500 kWh/år, så täck med plast.

Att något skulle kunna växa under krypgrunden kan du glömma, däremot kan det mögla av de gamla växtresterna under plasten, vilket kan lukta...

Har själv avfuktare och har funderat på att ta bort plasten för att se vad som händer, i dagsläget kan jag med egna ögon se att det möglar uder plasten, speciellt (eller kanske bara) där det gått hål på plasten så att syre kommer in. (fukt + syre + organiskt material = mögel)

Om du vill veta säkert vad din avfukare drar sÃ¥ säljer jag 1-fas elmätare för 300 kr.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad stalin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfukta krypgrund
« Svar #2 skrivet: 16 juli 2005, 00:34:41 »
Det blir nog till att köpa en elmätare av dig samt en värmepumpslogger när huset är färdigt. Just nu så lägger dom taket så det tar ett tag tills allting är klart.
Tack för hjälpen!
1,5 plansvilla på 150 kvm i Luleå med FLVP Comfortzone CE50 och pelletskamin som tillskottsvärmare vid köldknäppar

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avfukta krypgrund
« Svar #3 skrivet: 16 juli 2005, 12:50:32 »
Jag har ett hus på ca 100 m2 krypgrund, kör en äldre avfuktare av munters fabrikat, den har större avfuktningskapacitet än vad din kommer att ha, jag gissar att du har en munters MG90.

Den har i vart fall avfuktat i ca 230 timmar/Ã¥r, vid avfuktning drar min avfuktare 900W (om jag inte minns fel, kan ha varit 1200 W...) , det ger ca 207 kWh/Ã¥r (eller 276 kWh/Ã¥r).
Fläkten går hela tiden för att säkerställa undertryck i krypgrunden, det gör så att eventuell lukt inte sugs in i huset. Fläkten är på 70 W så den förbrukar ca 613 kWh/år, summa summarum blir det ca 820-900 kWh/år.

Om du provar köra din avfuktare utan att lägga ut plast på marken, med fläkten igång hela tiden och den inte drar mer än ca 1000 kWh/år tycker jag inte att du skall rulla ut nån plast under huset, skulle den inte klara av att hålla fukten på en nivå på mindre än 70% vid stor fuktbelastning (t.ex. en regnig vecka) så kanske du dock måste ut med plasten ändå, det arbetet är ju dock detsamma oavsett när du gör det...

Jag rekomenderar att du gör ett "fundament" av stenplattor som du sätter avfuktaren på, skruvar du upp den på en av balkarna under huset kan du få störande stomljud i huset.

Koppla den för kontinuerlig fläktdrift för att hålla ett ständigt undertryck under huset, och glöm inte att täta hela krypgrunden så väl det är möjligt, dra t.ex. gärna en sträng silikon mellan rasskydd och kantbalken, inga ventiler som är öppna. Jag har tätat mina ventiler med fogskum.

Kan tillägga att min totala elförbrukning minskade när jag satte in avfuktaren för drygt 3 år sedan, detta tack vare att det blev betydligt varmare under huset, innan hade jag nästan lika kallt under huset som det var ute...

Golven blev betydligt varmare inne med, en väldigt förnäm bieffekt!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad stalin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfukta krypgrund
« Svar #4 skrivet: 18 juli 2005, 16:52:29 »
Byggfirman har tänkt sätta in en Munters HomeDry 11Y, inte en MG90 (Ungefärlig kapacitet: 11 kg/24 timmar vid 20ºC 60% RH). Vet inte hur den är, men jag tror att det är en relativt ny avfuktare.

På munters hemsida (www.munters.se/krypgrund) så finns det en film om hur förträfflig denna lilla tingest är, och där nämns bland annat att allt man behöver göra är att ta bort allt organiskt material (såsom plankor, växtlighet), täta ventlier och "ljustäta" grunden (antar att det inte får lysa in i grunden). Ingenting nämns om att man skall täta grunden med plast.

Så den filmen tillsammans med dina erfarenheter gör att jag låter det vara som det är, sätter en effektmätare och beroende på elförbrukning så beslutar jag nästa år hurvida inplastning skall ske.
Tack för hjälpen
1,5 plansvilla på 150 kvm i Luleå med FLVP Comfortzone CE50 och pelletskamin som tillskottsvärmare vid köldknäppar

Utloggad gluecifer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avfukta krypgrund
« Svar #5 skrivet: 31 juli 2005, 16:18:46 »
300kr för elämataren var ju nästan ockerpris    :-\
99.90 tar Lidl nästa vecka (from imorgon 1/8)  när de säljer sÃ¥na.

Annars är Rusta ganska billiga och gör samma jobb lika bra.

Utloggad Dr. SiC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avfukta krypgrund
« Svar #6 skrivet: 07 augusti 2005, 13:33:48 »
Jag har en krypgrund som har en tendens till problem. Krypgrunden är från -91 men det var först när förra ägaren fick en anmärkning på det av besikningsmannen som plast lades på marken (-03). Jag tror/hoppas att problemet försvinner/stannar i och med plasten. Men man vet ju aldrig och det där med att golvet skulle bli varmarre låter mkt trevligt.

Vad kostar en avfukare? En Munters har kapacitet för 150m3 och jag har bara 30-40m3 (bara krypgrund på en utbyggnad). Finns det mindre modeller? andra märken?

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfukta krypgrund
« Svar #7 skrivet: 07 augusti 2005, 14:01:44 »
Munters minsta heter MG50, 50 m3 / timme (Den vanligaste för krypgrunder heter MG 90). Faktablad: http://www.munters.se/www/help.nsf/0/6C6F807C8694EB6141256C75004B1404/$file/MG50_0407_SE.pdf

Dessutom såg jag att de börjat sälja en produkt för detta som heter HomeDry via Hemmabutikerna. http://www.munters.se/www/help.nsf/0/36231F14D2A4CEE6C1256FEE0029B7A4/$file/HomeDry.pdf. Kostar 12975:-

Själv har jag köpt en MG90 för ungefär 15000:-, En MG 50 kostar nog i närheten av en HomeDry.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Avfukta krypgrund
« Svar #8 skrivet: 11 augusti 2005, 15:27:59 »
Stalin,

Det vore lättare att bedöma ditt problem om du kunde ge lite mera info om krypgrunden.

En rätt gjord krypgrund skall inte behöva någon avfuktare, dvs tillräcklig volym + ventilationshålen rätt dimensionerade + kapillärbrytande grus(typ #8-16)

Utan att desto mer veta något om din krypgrund skulle jag föreslå att du skalar bort de organiska materialet
som finns överst(helst ända ner till grundsulan), sätter dit kapillärbrytande siktad kross storlek 8-16, dimensionerar ventilationshålen så att du har tillräcklig kontinuerlig genomströmning. Gör en lucka någonstans så att du kan gå och kolla att huset mår bra då och då. Tillräcklig isolering av trossbotten bör även tas i beaktande vid nyttjande av krypgrund.

Du kan också skaffa dig en avfuktare att använda vid nödfall.

Själv har jag ett hus med krypgrund. Höjden 90cm, kapillärbrytande kross i botten(ingen plast), naturlig ventilation. Inga som helst problem hittills!

Lycka till med husbygget och hoppas din grund får ett bra och torrt liv.

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!