Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta pump eller stötta med alternativ?  (läst 1155 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olahall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta pump eller stötta med alternativ?
« skrivet: 19 mars 2018, 01:01:18 »
Hej!

Jag har idag ett system installerat, IVT Optima 500.
Det fungerar bra större delen av året. Men de kalla månaderna dec-mar, blir det ibland problem att allt tillskott inte kopplas in, vilket resulterar i för lite kallvatten och lägre temp i huset.

Huset är ca 250 kvm (2 vån + källare).
Systemet installerades 2006. När jag upptäckte problemet 2010 när jag flyttade in har oberoende installatörer sagt att min utedel är för liten för huset.

Nu undrar jag om det är idé att byta???
Det är ju en stor kostnad! Och bara problem någon månad per år...
Det lever ju inte hur många år som helst. När ska man räkna med att behöva byta ändå?

Ett alternativ kanske är att stöttaupp med något?
Skulle man kunna ex installera någon solpanel eller liknande för att hjälpa till med lite effekt?

Lönt? Dyrt? Skulle det ens lösa problemet?

//Ola

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta pump eller stötta med alternativ?
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2018, 08:28:38 »
Hej!
Optima 500 är en rätt klen värmepump till ett så stort hus ja.
Solpaneler tillför rätt lite värme just den årstiden problemet är som störst så det kommer knappast tillföra så mycket.

Du skriver att all tillskott inte kopplas in, varför?
Har du för små huvudsäkringar + strömavkännare som begränsar?
Om du går in i serviceläget och väljer Avancerad meny/ Tillskott/ Elpatroninställningar/ Effektvakt, vad står det för ampere på huvudsäkringen och stämmer det med aktuella säkringar?
Access koden är aktuellt datum MMDD (0319 idag).
Observera också att det är husets huvudsäkringar som avses, inte värmepumpens avsäkring.

En annan fundering är källaren, hur varmt har du där och kan du ställa ner värmen?
Källare kan dra rätt mycket värme.
« Senast ändrad: 19 mars 2018, 08:30:26 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!