Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kondensvattenpump till inndedel  (läst 748 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kondensvattenpump till inndedel
« skrivet: 26 juni 2023, 18:18:18 »
Funderar på att sättas en värmepump på vår ovanvåning då det börjar bli vanligare med oubärligt varma dagar hör nere i Skåne under sommaren. Dessvärre är planlösningen på ovanvåningen inte öppen utan det är 4 sovrum och en hall i mitten med trappa ned. Det är just i hallen jag tänkt att innedelen skall sitta så att alla rum kan kylas när dörrarna öppnas.

Pratade med en installatör och han menar att det inte kommer bli en vacker installation då avrinningsröret för kondensvattnet kommer behöva dras 35cm under innedelen och genom ett av sovrummen (som vi använder som vardagsrum). Han rekommenderade en takkasset istället då dessa kan pumpa kondensvatten uppåt.

Min plan har just varit att dra alla rör ovanför innedelen - dvs på vinden. Takkassett hade funkar men känns overkill. Har kikat lite och det verkar finnas små kondenspumpar man kan koppla till avrinningen. Någon som har erfarenhet av dessa små pumpar? Hur driftsäkra är de? Installatören i fråga verkar inte vara bekant med dem men har installerat pumpar åt mig innan och gör det väldigt bra. Är denna pump något jag själv kan koppla in om han drar alla rör fram till pumpen?

Tack!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4757
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kondensvattenpump till inndedel
« Svar #1 skrivet: 26 juni 2023, 19:21:15 »
Här finns det lite att välja på och dom används oftast i restuaranger med kylan i taket. Du måste rengöra dom ca 2 ggr året för det blir liksom lite gegga i dom av dammet i huset.
https://www.google.com/search?q=kondenspump&rlz=1C1FKPE_svSE1043SE1043&oq=kondenspump&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOdIBCDQ3OTVqMGo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8464
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Kondensvattenpump till inndedel
« Svar #2 skrivet: 26 juni 2023, 20:19:53 »
Sitter nog kondenspump i dom flesta från fabrik så inget du behöver komplettera med, men osäker på om alla har det !!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kondensvattenpump till inndedel
« Svar #3 skrivet: 26 juni 2023, 20:44:23 »
Sitter nog kondenspump i dom flesta från fabrik så inget du behöver komplettera med, men osäker på om alla har det !!

Är det så? Har sökt en massa efter informationen om vilka kan tänkas ha de inbyggt med inte hittat ngt förutom att takkassetterna har en pump inbyggd. För vöägghängda har jag inte hittat ngt alls. Har du ett säkert kort att rekommendera?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8464
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Kondensvattenpump till inndedel
« Svar #4 skrivet: 26 juni 2023, 20:53:28 »
Pump inbyggd som du läst dig till är att den har kondensvattenpump monterad eller följer med maskinen.

Dålig koll på olika märken och dess takkasetter .
Kika på Mitsubishi Electric om du har någon av deras återförsäljare i er närhet.
Den återförsäljare ni haft på hembesök har väl lämnat pris inkl installation och då ingår det väl kondensvattenpump?

Köpa pump själv om det inte ingår kan nog trassla till eventuella garantiåtaganden så bättre att köpa allt på samma ställe så har du bara en kontakt om något strular.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kondensvattenpump till inndedel
« Svar #5 skrivet: 28 juni 2023, 08:55:27 »
Kondensvattenpumparna ansluts så vitt jag kan förstå till slangen som går från kondensvattenuppsamlaren, och pumpar vidare vattnet uppåt.
Exempel: https://www.klimatshoppen.se/produkt/kondensvattenpump-easy-flow/
Enheten med den grova anslutningen ansluts till ordinarie kondensvattenslang, pumpen monteras på "vinden" och pumpar vattnet vidare.

Problemet med denna typ av arrangemang är förstås att det kan plugga och orsaka vattenskada.
Det kan också frysa sönder på vintern om det ligger kallt till.

Själv har jag dragit plastkanalerna synligt på innerväggen i vårt sovrum för att få fall utåt, skiter i hur det ser ut, bara det är kallt när man ska sova.

Vi drar rätt ofta upp kylrören på vinden åt åra kunder, sedan drar vi en 30 X 30 mm plastkanal med kondensvattenslangen, med fall, närmaste väg mot yttervägg.
Ofta kan man få till det rätt bra ändå, kanske går placera innerdelen på en vägg mot ett sovrum istället för mot det rum som ni använder som vardagsrum?
Sätter ni innerdelen nära trappen så kan ni kyla hela huset med en AC, den kalla luften rinner ju nedför trappen.

Vi avböjer installation med pump, för att vi kommer att få skulden när det inte fungerar längre, och det blir vattenskada.

Som en anekdot kan jag nämna att vi har en takmonterad kasset i vårt vardagsrum, med inbyggd pump.
Den har pluggat 3 gånger under de år vi haft en monterad, bara tur att vi varit hemma och märkt att det börjat droppa på golvet innan det gjort någon skada.
Kan tillägga att vi har ett särskilt vattentåligt "Alloc" golv på grund av att vi har poolen just utanför vardagsrummet, och det är rätt många som går blöta in när de ska på toaletten eller sånt.
Hade vi haft ett vanligt laminatgolv hade det säkert rest sig i skarvarna innan vi märkt det.
« Senast ändrad: 28 juni 2023, 09:01:39 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!