Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering av Bergvärme, hjälp tack!  (läst 3635 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

oskar123

  • Gäst
oskar123
Dimensionering av Bergvärme, hjälp tack!
« skrivet: 24 maj 2013, 08:33:58 »
Hej alla,
Köpte ett hus för ett halvår sedan och redan less på pellets bekymmer så ska slänga in en värmepump istället.

Info:
Bygg år 1967
Boyta 99m2
Källare 99m2 brukar inte ha 20grader där
Garage 30m2 (10grader)
treglas fönster på övreplan
Dåligt isolerad vind, endast spån
Huset ligger i Piteå
Radiatorer, ca 20st totalt

Nuvarande uppvärmning Albin panna med pelletsbrännare och en 750L acktank och laddumat.
Tidigare familjs pellets förbrukning: 6,5ton

Hade tänkt stoppa in en Nibe 1245-8kw
och borra 200meter varav ca 20m jorddrivning.


Behåller gärna vedpannan och kan tänka mig att elda som spets vid kalla vinterdagar.
Hur ska jag då koppla ihop VP med pannan och acktanken på bästa sätt.
Räcker en 8kw pump och är borrdjupet rätt?


Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering av Bergvärme, hjälp tack!
« Svar #1 skrivet: 24 maj 2013, 09:16:30 »
Du utelämnar det allra viktigaste, din nuvarande förbrukning, allra bäst är det om du vet vad huset förbrukar om det värms med enbart el.
Koppling med acktank (utan vvb) och vedpanna bör göras som en "arbetstank-koppling" enligt nedan.
Extern cirkpump på ledningen ut från arbetstanken behövs, kanske behövs även backventiler på ledningarna in i tanken från värmepump och panna för att undvika bakcirkulation om/när cirkpumparna från panna eller värmepump står still.

Enklast, och mest ekonomiskt blir det troligen att aldrig köra med pannan inkopplad alls, men med tanke på att di hus är i tre plan, och du troligen har ett varierande effektbehov/m2 vid olika utetemperaturer så behöver du nog arbetstanken, den säkerställer att du kan köra med termostater på dina radiatorer utan att det ger så mycket flödesvariation över värmepumpens värmeväxlare (skadligt för COP och livslängd).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Oskar123

  • Gäst
Oskar123
SV: Dimensionering av Bergvärme, hjälp tack!
« Svar #2 skrivet: 24 maj 2013, 09:44:20 »
Har dålig koll på nuvarande förbrukning eftersom jag eldat både ved, pellets och kört elpatron ibland. Tror du missförstod mig huset är bara 2 plan :)
Ska jag alltså använda acktanken 750l eller är det bättre att köpa en mindre arbetstank? Kan nog leva utan ved pannan om det blir bättre.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering av Bergvärme, hjälp tack!
« Svar #3 skrivet: 24 maj 2013, 09:57:27 »
En 8 kW värmepump blir nog bra, men om du använder din nuvarande tank så är 10-12 kW inte heller något problem.
Jag bedömer att du har ca 8-10 kW toppeffektbehov, och tänk pÃ¥ att Nibes värmepumpar inte ger ut lika  mycket som de "heter" vid 50 graders framledningtemp, en 10 kW 1245 ger bara drygt 8 kW vid 50 grader...
Då skulle det se ut så här istället.
« Senast ändrad: 24 maj 2013, 09:59:07 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Dimensionering av Bergvärme, hjälp tack!
« Svar #4 skrivet: 24 maj 2013, 11:38:49 »
6,5ton pellets x 4,8 = 31200kW för pelletsen i alla fall. Så låt säga att ditt totala värmebehov ligger runt 35000kW.
En stilla fundering bara: De ökade värmeförlusterna i att köra mot 750liters acktank året runt jämfört med att få lite elspets när det är som absolut kallast, vad lönar sig? Vill du däremot ha drag i källaren för att köra bort fukt och unken lukt är en annan sak, men jag tror det ekonomiskt är en förlustaffär. Du har ju 20 radiatorer så vattenmängden finns la i huset.
« Senast ändrad: 24 maj 2013, 11:40:40 av JensH »
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av Bergvärme, hjälp tack!
« Svar #5 skrivet: 24 maj 2013, 11:44:22 »
Och så räkna bort kanske 20% (80% verkningsgad) på pelletsanläggningen, kvar blir då nyttiggjord energi ungefär 25000kW av pelletsen?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

oskar123

  • Gäst
oskar123
SV: Dimensionering av Bergvärme, hjälp tack!
« Svar #6 skrivet: 24 maj 2013, 11:57:00 »
Hur är det med borr djupet då? räcker totalt 200m till 25000kw?

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Dimensionering av Bergvärme, hjälp tack!
« Svar #7 skrivet: 24 maj 2013, 12:45:32 »
När det skulle borras hos mig så var mina offerter beräknade på 25000kW (jag har ca 140kvm rumstemperaturuppvärmd yta) och de tyckte jag skulle ha 135-145m borra. Det blev 151m.
Om man tänker på att du förmodligen har lite mer värmebehov än mig pga. fler kvadratmeter och att du bor 100mil mer norrut så är nog 200m en väldigt bra längd, den behöver nog inte saltas något.
Sedan tycker jag du ska ta en rejäl funderare på din stora källare. Tänk på att pannan har fixat hela klimatet där nere innan. Med VP försvinner all klimatkomfort.
Min lilla källare på 45kvm gick från varm, torr och välluktande till kall och unken... och då har jag bara haft bergvärme i 20 dar. Dessutom har jag ren sandmo runt så jag har inget fuktproblem. Bor man i en leråker lär det vara ännu värre.
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionering av Bergvärme, hjälp tack!
« Svar #8 skrivet: 24 maj 2013, 13:44:16 »
En 8 kW värmepump blir nog bra, men om du använder din nuvarande tank så är 10-12 kW inte heller något problem.
Jag bedömer att du har ca 8-10 kW toppeffektbehov, och tänk pÃ¥ att Nibes värmepumpar inte ger ut lika  mycket som de "heter" vid 50 graders framledningtemp, en 10 kW 1245 ger bara drygt 8 kW vid 50 grader...
Då skulle det se ut så här istället.
Jag skulle välja att ansluta vp resp radiatorerna via separeta anslutningar på tanken om det finns möjlighet då minskar man risken för knäppningar i radiatorerna för man får lite jämnare framledning och jag tror man nyttjar tanken bättre på alla vis.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering av Bergvärme, hjälp tack!
« Svar #9 skrivet: 24 maj 2013, 15:10:30 »
Mmm, kanske framledningen, men returen skulle jag definitivt sätta ihop utvändigt, för att säkerställa kallast möjliga retur i alla lägen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionering av Bergvärme, hjälp tack!
« Svar #10 skrivet: 24 maj 2013, 15:26:07 »
När vp gått en stund och vattnet snurrat ett varv i raddarna så är det kallare vatten i botten på tanken än vattnet som kommer i retur från radiatorerna i alla fall hos mig men jag har ju diverse skrot i min tank :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering av Bergvärme, hjälp tack!
« Svar #11 skrivet: 24 maj 2013, 15:33:09 »
I så fall skulle jag sätta in ventiler så man kan växla som man vill.
Ofta är ju flödet högre i cirkulationen värmepump - tank än cirkulationen i radiatorkretsen.
Om den inte/aldrig är det behöver man egentligen ingen tank, då är det lika bra eller bättre att sätta in tanken som en volymförstorare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

oskar123

  • Gäst
oskar123
SV: Dimensionering av Bergvärme, hjälp tack!
« Svar #12 skrivet: 24 maj 2013, 17:24:02 »
När det skulle borras hos mig så var mina offerter beräknade på 25000kW (jag har ca 140kvm rumstemperaturuppvärmd yta) och de tyckte jag skulle ha 135-145m borra. Det blev 151m.
Om man tänker på att du förmodligen har lite mer värmebehov än mig pga. fler kvadratmeter och att du bor 100mil mer norrut så är nog 200m en väldigt bra längd, den behöver nog inte saltas något.
Sedan tycker jag du ska ta en rejäl funderare på din stora källare. Tänk på att pannan har fixat hela klimatet där nere innan. Med VP försvinner all klimatkomfort.
Min lilla källare på 45kvm gick från varm, torr och välluktande till kall och unken... och då har jag bara haft bergvärme i 20 dar. Dessutom har jag ren sandmo runt så jag har inget fuktproblem. Bor man i en leråker lär det vara ännu värre.

Vad ska jag göra åt källaren då, räcker det inte med att jag har radiatorer i alla rum som jag kan brassa värme i om det känns kallt? måste jag dit med någon extra frånluftsventilation också?
Tror att min tank bara har 2 anslutningar, dock inte säker.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionering av Bergvärme, hjälp tack!
« Svar #13 skrivet: 24 maj 2013, 18:37:59 »
Det brukar finnss flera anslutningar på tankarna använd gärna en grov för låg flödeshastighet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Dimensionering av Bergvärme, hjälp tack!
« Svar #14 skrivet: 25 maj 2013, 23:25:10 »
Jo för att få värme är inte speciellt avancerat, däremot något som ersätter den gamla pannans drag, dvs. luftkonsumtion/luftutbyte, vilket på köpet ger avfuktning. Din gamla pelletspanna bytte ut många, många kubik luft varje dygn som gjorde att klimatet i källaren ibland förmodligen var bättre än i bostadsdelen. Bara för att du häver in en massa radiatorer sjunker inte fukten och ingen cirkulation uppstår.
Jag håller på att renovera tvättstugan så det ska dit en pax-fläkt där när jag är klar (förhoppningsvis innan Augusti är slut). Ska se om det gör att det blir lite bättre luft där nere, annars får man la hitta på något annat.
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!