Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering takkupa  (läst 727 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Limpistol

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Placering takkupa
« skrivet: 17 september 2023, 18:27:54 »
Hejsan! Jag undrar om jag kan ha min utedel fäst på väggen av min takkupa? Vilka regler gäller och går det ens rent praktiskt att lösa att sätta upp den så högt ovanför markhöjd? Jag har markerat på bilden var det i sådana fall skulle vara aktuellt. Tack på förhand!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Placering takkupa
« Svar #1 skrivet: 17 september 2023, 18:40:45 »
Om den ryms där så går det att göra men det blir ju ett extra dyrt specialmontage som nog bara vissa firmor gör. Så blir det en lång slang med frostskyddskabel för att ta hand om kondensvattnet på vinterhalvåret.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Limpistol

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering takkupa
« Svar #2 skrivet: 17 september 2023, 20:38:56 »
Hej!
Okej, jag förstår. Vad är det jag ska fråga efter när jag ringer? Just med det där specialmontaget alltså? Heter det nåt speciellt? Tack på förhand!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Placering takkupa
« Svar #3 skrivet: 17 september 2023, 20:46:12 »
Lite svårt att se exakt på bilden men det behövs en byggnadsställning som medger arbete på platsen. Höjdmontage. Sedan måste de vara minst två, kanske tre man som hjälps åt. Viktigt att diskutera detta med firman.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Limpistol

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering takkupa
« Svar #4 skrivet: 17 september 2023, 21:24:22 »
Jaha, du menar för själva montören? Inte någon specialare för själva LLVP-en på takkupa? Då förstår jag. Tack!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Placering takkupa
« Svar #5 skrivet: 17 september 2023, 21:40:42 »
Hur tror du att det kommer att se ut...ifrån gatan/trädgården?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Limpistol

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering takkupa
« Svar #6 skrivet: 17 september 2023, 22:00:03 »
Det är en ganska avlägsen återvändsgränd så jag tror inte att man kommer att reagera på det.

Kan det vara ett alternativ att ha den uppe på takkupan? Taket har en liten lutning men inte alls mycket.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Placering takkupa
« Svar #7 skrivet: 17 september 2023, 22:32:06 »
Vill du kyla rummet?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Limpistol

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering takkupa
« Svar #8 skrivet: 17 september 2023, 22:43:34 »
Eventuellt till sommaren men primärt värma på vintern..

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Placering takkupa
« Svar #9 skrivet: 17 september 2023, 23:09:03 »
Har du direktel i rummet?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Limpistol

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering takkupa
« Svar #10 skrivet: 17 september 2023, 23:13:56 »
Ja i rummet med kupan är det direktverkande el. I övriga rum på ovanvåningen är det radiatorer. Dessa värms av en elpanna på 1:a våningen. Men nu tänkte jag stödvärma 2:a våningen men en LLVP, för att det är där de tre sovrummen är. Tänkte ha innedelen i korridoren på 2:a våningen.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering takkupa
« Svar #11 skrivet: 18 september 2023, 09:05:40 »
Det där är inga konstigheter en man och lift har gjort det måånga ggr

men det kommer låta inne i rummet och svårt kanske med att få ut rörlängden (rek minst 3m)
isbildning på taket är ju en bisak, om det inte är något nedanför så kommer det bara bli en istapp när solen går på så smälter det

Utloggad Limpistol

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering takkupa
« Svar #12 skrivet: 18 september 2023, 09:28:22 »
Okej. Kommer det att låta mycket även om man tar en tystlåten variant? Kan man ha den uppe på takkupans tag annars och kommer det att låta mindre då?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Placering takkupa
« Svar #13 skrivet: 18 september 2023, 10:14:14 »
Det är när kompressorn går på höga varvtal som den framförallt kan höras en del. Som kortvarigt vid avfrostningar på vintern. Men det blir ju som vilken yttervägg som helst. Det är bra att välja till riktiga fjäderdämpare istället för de gummidämpare som brukar komma med väggkonsolen. Gummi hårdnar när det blir kallt och dämpar sämre. Uppe på kupans tak tycker jag skulle vara en sämre placering då den skulle vara mer utsatt för vindarna och kanske fungera sämre plus att det skulle se lite konstigt ut.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!