Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppar eller prisol?  (läst 13088 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Koppar eller prisol?
« skrivet: 30 mars 2006, 10:57:09 »
Hej
Skall installera radiatorer i källaren i sommar och har lite funderingar. Om man struntar i prisskillnader vilket är lättast att jobba med? koppar eller prisol? Och vilken storlek är smart att ha? stammarna som går upp i huset är av den gamla sorten så de är tjocka(1/2 tum -1 tum blandat) det bästa är väl att ha så tjocka rör som möjligt även i källaren? Rören ska dras synligt och det är ca 6-7 radiatorer så jag funderar på klämringar eller presskopplingar då jag inte har lödat nåt innan.

/tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Koppar eller prisol?
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2006, 12:02:41 »
Koppar eller Prisol  Sc:,h BÃ¥da rören är ju av koppar.

I vilket fall som helst är det enklast med hårda raka kopparrör. Installationer med Prisol som dessutom ligger synligt brukar vara riktigt fula.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Koppar eller prisol?
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2006, 12:08:40 »
Jo båda är koppar :-[ det vet jag ju egentligen tänkte mest på skillnader mellan de hård kopparrören och prisolen. Om det fanns någon fördel med prisol.

Hårda kopparrör då blir det att använda köpa färdiga böjar för det går väl inte att böja dessa med bockverktyg?

Klämringar eller pressa är väl en smaksak när det sitter synligt?

/Tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Koppar eller prisol?
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2006, 13:20:25 »
Det är inga bekymmer att böja "hårda" rör med bockverktyg men det är som vanligt att dom billigaste bockverktygen kan gå sönder. Om du använder kapilärdelar och mjuklöder kostar böjarna inte många kronor.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Koppar eller prisol?
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2006, 13:43:28 »
Om du inte vill löda blir presskopplingar snyggare än kopplingar med klämring.

Enda fördelen som jag ser med Priosol är att den går att böja för hand och att det går att skapa "specialböjar". Att det sitter plast på den vet jag inte om jag vill kalla en fördel för den är inte speciellt snygg. Tänk på att Prisol kräver stödhylsa vid både presskopplingar och klämringskopplingar.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Koppar eller prisol?
« Svar #5 skrivet: 30 mars 2006, 13:58:49 »
Löda hÃ¥ller jag nog mig ifrÃ¥n dÃ¥ jag aldrig gjort det(fast nÃ¥ngÃ¥ng ska man ju testa...).  Det fÃ¥r nog bli hÃ¥rda kopparrör dÃ¥ det är mest raka stycken det handlar om. Och jag ska höra med min vp-installatör om jag kan lÃ¥na pressverktyg av honom. De är lite för dyra att köpa in för "bara" källaren. Och om man pressar finns det oxÃ¥ färdiga böjar sÃ¥g jag pÃ¥ rinkaby. Nu ska jag bara prata med min installatör ang. rör storlekar sÃ¥ kan man börja planera.
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Koppar eller prisol?
« Svar #6 skrivet: 30 mars 2006, 17:12:08 »
Löda håller jag nog mig ifrån då jag aldrig gjort det

Detta är en modell som jag helhjärtat stöder.
Man skall aldrig göra något för första gången.
Det är säkrare att vänta tills man blivit van.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Koppar eller prisol?
« Svar #7 skrivet: 30 mars 2006, 17:57:07 »
 *roflmao* särskilt som jag inte pressat eller använt klämringar förut heller. Det är nog bäst att inte göra nÃ¥gonting.....
Fast det VERKAR i min lilla värld vara svårare att löda än att både pressa och klämma.
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Koppar eller prisol?
« Svar #8 skrivet: 30 mars 2006, 20:57:06 »
Gör ett test.om du klarar att pressa o klämma på käringen utan att hon blir arg då kommer du inte att ha några problem med rörkopplingarna

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Koppar eller prisol?
« Svar #9 skrivet: 30 mars 2006, 21:41:58 »
 ;D efter det tredje barnet kom har det blivit svÃ¥rare att klämma o pressa utan att hon blir arg! sÃ¥ jag hoppas att det är lättare än det!
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Koppar eller prisol?
« Svar #10 skrivet: 30 mars 2006, 23:51:31 »
ClasOlsson har en värmetång för mjuklödning om du inte har tillgång till gassvets för hårdlödning. Har inte provat den själv, men kompisen sa att det funkade hur bra som helst. Lätt var det också. Den kostade några hundringar, men det är ju vad 3-4 klämkopplingar går på.

Det fina med lödkopplingar är att det blir mycket billigare. 

Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Koppar eller prisol?
« Svar #11 skrivet: 31 mars 2006, 00:53:04 »
Det är busenkelt med presskopplingar.(även om man inte är van med att...  ;D)
Om du kapar till rören o hänger upp allt så pressar du det på nolltid.

om inte rörisen har ett pressverktyg så kan han ju hyra en på tex ahlsell.(kostar inte så mycket)
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Koppar eller prisol?
« Svar #12 skrivet: 31 mars 2006, 01:31:29 »
Man skall aldrig göra något för första gången.
Det är säkrare att vänta tills man blivit van.
Hur blir man van när man aldrig får börja ::)
Ursäkta men jag kunne inte låta bli
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Koppar eller prisol?
« Svar #13 skrivet: 31 mars 2006, 09:23:17 »
Om jag förståt er rätt så tycker de flesta att man bör löda?
Främsta anledningen att det är det billigaste och säkraste sättet?
Om jag nu skulle löda och märker att det läcker hur gör man då? Med klämringar så är det väl "bara" att täta kopplingarna? med lödning måste man bryta upp lödningen och göra om den? eller är det så att man skall kolla att det är tätt innan man "hänger" upp rören?

Efter ha kollat lite priser så är det ju som ni säger mycket billigare med löddelar än klämringar. Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Får nog köpa en tång från klas i sjön och testa lite...

/Tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Koppar eller prisol?
« Svar #14 skrivet: 31 mars 2006, 12:01:52 »
Klämringar kan vara lite luriga att få täta också. Man bör använda locherpasta för att vara på säkra sidan.

Man behöver inte bryta upp en lödkoppling om den läcker, man lägger bara på mer tenn/lod. Har du vatten i röret är det då bäst att tappa ur det innan eftersom vattnet kyler. Men om du övar på några lödningar innan du börjar borde det bli bra.

Jag tror t.o.m det finns handböcker i lödning. Om inte clasolson eller Jula har borde det finnas på biblioteket. Men det är väldigt enkelt när man väl börjat.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!