Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bakvänt flöde??  (läst 8003 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frasse Fräs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Kan själv!
Bakvänt flöde??
« skrivet: 22 oktober 2007, 10:11:25 »
Tjena!!

Köpte ett hus för en månad sedan och har nu i dagarna upptäckt att, vad jag tror, jag har ett bakvänt flöde på mina element! Varmvattnet kommer in i underdelen på elementet och går ut på ovansidan där termostaten sitter.

Gör detta något ur funktionssynpunkt?

Samma sak med varmvattenet, kallvattnet kommer in där det står "varmvatten". Märker inga funktionsfel då jag får varmt vatten till kranarna men ändå...

Mvh Frasse Fräs
1plansvilla med inredd vind och källare med garage, totalt 232kvm beläget i Skaraborgs län. Värmes med pelletskonverterad oljepanna och på lördagskvällarna med en Keddy i öppna spisen.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Bakvänt flöde??
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2007, 10:42:24 »
Är bara elementen något sånär varma över hela ytan så gör det nog inte så mycket. I England kopplar man in tillopp och retur längst ner på vardera sidan på elementen. Kolla "retur" tempen den skall var ca 7C kallare än tillopp.
Klantigt dock att installera på det sättet.

////AndersA
« Senast ändrad: 22 oktober 2007, 12:37:14 av AndersA »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Frasse Fräs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Kan själv!
SV: Bakvänt flöde??
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2007, 10:53:58 »
Ska kika pÃ¥ det där med temperaturen. Har iofs inte en värmepump utan eldar med biobränsle.  HÃ¥ller med dig om att det känns väldigt B med installationen. Tror att felet begicks när pannan installerades  pÃ¥ 70-talet nÃ¥gongÃ¥ng.
1plansvilla med inredd vind och källare med garage, totalt 232kvm beläget i Skaraborgs län. Värmes med pelletskonverterad oljepanna och på lördagskvällarna med en Keddy i öppna spisen.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Bakvänt flöde??
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2007, 09:16:15 »
Hej. Jag kom på att ställa den uppenbara frågan: har du kollat så att inte cirkulationspumpen är felaktigt monterad. Jag har själv gjort bort mig så en gång.
Prova med att ta loss den och vänd den 180grader.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Vednisse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Bakvänt flöde??
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2007, 22:45:59 »
hmm skumt håller med föregånde talare men tycker att det skulle bli turbolens i tankarna

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Bakvänt flöde??
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2007, 11:55:46 »
Hej. Jag kom på att ställa den uppenbara frågan: har du kollat så att inte cirkulationspumpen är felaktigt monterad.
Även varmvattnet verkjar vara felkopplat:

Samma sak med varmvattenet, kallvattnet kommer in där det står "varmvatten". Märker inga funktionsfel då jag får varmt vatten till kranarna men ändå...

Att flödet går fel håll i ett element är helt tokigt. Varmvattnet tar då närmsta vägen från utlopp till inlopp eftersom det varma vattnet stuger uppåt och bara en del av elementet utnyttjas. Inloppet ska vara uppe och radiatorn ska luta svagt uppåt från inloppet för att det varma vattnet ska strömma ut i elementets överdel och sedan sjunka nedåt efter som det svalnar.

En vanlig vv-beredare kan väl knappast fungera om man tar ut vv i botten men det här verkar vara en förrådsberedare i en panna och då kan det funka ändå. Men inte om det sitter en felvänd blandare efter beredaren.

Är det felkopplat så rätta till det!

mvh

Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Bakvänt flöde??
« Svar #6 skrivet: 26 oktober 2007, 13:33:58 »

[/quote]

Att flödet går fel håll i ett element är helt tokigt. Varmvattnet tar då närmsta vägen från utlopp till inlopp eftersom det varma vattnet stuger uppåt och bara en del av elementet utnyttjas. Inloppet ska vara uppe och radiatorn ska luta svagt uppåt från inloppet för att det varma vattnet ska strömma ut i elementets överdel och sedan sjunka nedåt efter som det svalnar.

En vanlig vv-beredare kan väl knappast fungera om man tar ut vv i botten men det här verkar vara en förrådsberedare i en panna och då kan det funka ändå. Men inte om det sitter en felvänd blandare efter beredaren.

Är det felkopplat så rätta till det!

mvh


[/quote]

Som jag skrev tidigare så kopplar man element i botten i flera länder bla England. Så påståendet ovan är inte helt skert anser jag.


///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Bakvänt flöde??
« Svar #7 skrivet: 26 oktober 2007, 13:52:45 »
Att flödet går fel håll i ett element är helt tokigt. Varmvattnet tar då närmsta vägen från utlopp till inlopp eftersom det varma vattnet stuger uppåt och bara en del av elementet utnyttjas. Inloppet ska vara uppe och radiatorn ska luta svagt uppåt från inloppet för att det varma vattnet ska strömma ut i elementets överdel och sedan sjunka nedåt efter som det svalnar.

En vanlig vv-beredare kan väl knappast fungera om man tar ut vv i botten men det här verkar vara en förrådsberedare i en panna och då kan det funka ändå. Men inte om det sitter en felvänd blandare efter beredaren.

Är det felkopplat så rätta till det!

mvh

Vid installationen av min VP pratade jag med installatören om vikten att koppla rätt.
Han sade då att det är inte hela världen om man kopplar tvärsom. Om när det gäller montering av radiatorer skulle man sätta dom vågrätt.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Bakvänt flöde??
« Svar #8 skrivet: 26 oktober 2007, 18:05:23 »


Att flödet går fel håll i ett element är helt tokigt. Varmvattnet tar då närmsta vägen från utlopp till inlopp eftersom det varma vattnet stuger uppåt och bara en del av elementet utnyttjas. Inloppet ska vara uppe och radiatorn ska luta svagt uppåt från inloppet för att det varma vattnet ska strömma ut i elementets överdel och sedan sjunka nedåt efter som det svalnar.

En vanlig vv-beredare kan väl knappast fungera om man tar ut vv i botten men det här verkar vara en förrådsberedare i en panna och då kan det funka ändå. Men inte om det sitter en felvänd blandare efter beredaren.

Är det felkopplat så rätta till det!

mvh


[/quote]

Som jag skrev tidigare så kopplar man element i botten i flera länder bla England. Så påståendet ovan är inte helt skert anser jag.


///AndersA
[/quote]

Men då tar man ut returen i botten också. Om man matar in framledningen i botten och har returen i toppen får man avsevärt reducerad effekt på radiatorn.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Vednisse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Bakvänt flöde??
« Svar #9 skrivet: 26 oktober 2007, 21:00:15 »
mm byt instelatör om man tycker det inte spelar nån roll hur flödet går!!!....och defenetivt om man kör vi a tankar...värmen vill upp kallt vill ner radiatorer vid fönstret.....vatten skiktar sig

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Bakvänt flöde??
« Svar #10 skrivet: 27 oktober 2007, 07:52:15 »
Hur har det gått Frasse?
Satt pumpen rätt väg?

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad XyrcesFenol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Bakvänt flöde??
« Svar #11 skrivet: 16 november 2007, 21:53:37 »
Är bara elementen något sånär varma över hela ytan så gör det nog inte så mycket. I England kopplar man in tillopp och retur längst ner på vardera sidan på elementen. Kolla "retur" tempen den skall var ca 7C kallare än tillopp.
Klantigt dock att installera på det sättet.

////AndersA

Hm, fattar inte detta med 7C skillnad i tillopp-retur...Detta med skillnad på returtemp kommer troligen ifrån rekomendationer på hur värmepumpen skall vara justerad för att få max verkningsgrad. Denna siffra varierar lite beronde på tillverkare, men...det gäller i den inre slingan i pumpen, dvs för värmebäraren. Inte för någon yttre slinga, dvs mediet som går i marken, eller tempen i utgående vatten eller något element eller annan plats i huset.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Bakvänt flöde??
« Svar #12 skrivet: 16 november 2007, 23:09:23 »
Jo det är precis vad det gäller nämligen värmebäraren. Det skall vara ca 7C skillnad mellan vb fram och retur till vp.Anledningen är att R407C har så kallad glide dvs den är en blandning av olika köldmedier som har olika konderingstemperatur. Så att för att man skall få en fullständig kondensering så bör värdet inte understiga ca 7C.




///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Frasse Fräs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Kan själv!
SV: Bakvänt flöde??
« Svar #13 skrivet: 17 november 2007, 00:44:25 »
Hur har det gått Frasse?
Satt pumpen rätt väg?

///AndersA

Jag är en lat människa  ^-^ Nej men jag har för mycket saker och för lite tid. Forskat lite och blir inte klokare för det. Pumpen sitter med all säkerthet rätt gentemot  shunten. FrÃ¥gan är om det inte räcker med att byta hÃ¥ll pÃ¥ pumpen? Att man vänder fasen sÃ¥ att säga? Eller behöver man byta plats pÃ¥ pumpen sÃ¥ att den sitter pÃ¥ andra sidan shunten?

1plansvilla med inredd vind och källare med garage, totalt 232kvm beläget i Skaraborgs län. Värmes med pelletskonverterad oljepanna och på lördagskvällarna med en Keddy i öppna spisen.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Bakvänt flöde??
« Svar #14 skrivet: 17 november 2007, 09:01:57 »

Jag är en lat människa  ^-^ Nej men jag har för mycket saker och för lite tid. Forskat lite och blir inte klokare för det. Pumpen sitter med all säkerthet rätt gentemot  shunten. FrÃ¥gan är om det inte räcker med att byta hÃ¥ll pÃ¥ pumpen? Att man vänder fasen sÃ¥ att säga? Eller behöver man byta plats pÃ¥ pumpen sÃ¥ att den sitter pÃ¥ andra sidan shunten?



Att skifta kablarna hjälper inte, pumpen går åt samma håll ändå. Du måste koppla loss pumpen och vända på den. Om du har unionkopplingar med avstängningsventiler så är det busenkelt.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!