Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 07 januari 2022, 20:16:10 »

Snyggt med grå färg! Kvinnorna har smak! (Om jag minns rätt).

Tror också lite på mottrycksteorin för att få cirkulationspumpen göra ett bättre jobb.

Har du möjlighet att strypa hela elementslingan för att tvinga ut badrumsflöde? Strypa med en kran tillfälligt? Kanske något du kan testa imorgon om du har möjlighet om du inte fått värme nog i badrummet av ändringen.
Om strypning ger missljud där så kanske du kan lösa det med flexsslang, osäker. Du borde annars kunna sätta en liten pump som snor flöde, t ex VVC-pump om du hittar en billigt på tradera etc eller någon annan lågenergipump av normal modell.
Kallt badrumsgolv är tråkigt. Håller på göra om hemma, gjort plats för värmemätare så jag kan kartlägga COP med värmebärardelta vs utetemp, fina självstuder. Juste, då led jag av det kalla badrumsgolvet när jag var klar! Lätt att ta saker förgivet.

Tantaloan tyckte egentligen inte om att jag målade kopparrören men hon tycker nog det blev bra ändå, i allafall tills jag isolerade. Tejpen till tuboliten är värdelös och har testat både Biltemas "sämst" och Hornbach variant, sen gick jag över till silvertejp, det skulle ha gjorts långt tidigare för den blir snyggast och så sitter den kvar.

Efter växlingen av rören så blev det MYCKET bättre och det blev ännu bättre att höja till näst-lägsta hastighet på cp, väljer nog det alternativet och bygger in och isolerar dom rören som hörs istället.
Nu skiljer det inte så mycket mellan rummen, toalettgolvet 30 celcius och badrummet 28.5 celcius vid minus 8-10 celcius ute.

Golvvärmeslingan sitter längst bort på hela värmestråket förutom en pytteliten radiator i en toalett, så någon enkel strypning finns inte. Möjligt att jag senare börjar strypa in alla radiatorer för att höja flödet till golvslingn och då ev kunna sänka till lägsta cirkulationshastighet igen. tummenupp

Har även återgått till 100 gradminuter, nöjer mig med 12 starter per dag för att behålla en jämnare inomhustemperatur, även om det inte svängde mycket så känns original-inställningen bäst.

Tack alla för hjälpen. tummenupp

Skrivet av: nisse175
« skrivet: 07 januari 2022, 10:06:20 »

Ganska bra lösning ändå!

Saknar du inte sommarvarma golv?

Det är hus med källare, badrum på ovanvåning samt mexitegel. På sommaren får jag köra lite värme i källaren och kyla via luftpumpar på ovanvåning men jag får inte kyla förmycket så termostater på element öppnar i onödan men kan öppna på termostat i badrum för att få lite värme om det behövs. Är det runt 28-30 ute så går det bra att ligga på c:a 23 inne och termostater vill igång runt 22 om jag inte ställer ner dom lite till som säkerhet. Tycker jag fått det funka rätt bra trots allt, mycket hjälp från forumet här.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 07 januari 2022, 00:58:03 »

När du menar shunt ut tänker jag att det handlar om min golvvärme som du tänker på? I mitt fall så byggde dom en avgrening från elementslingan med egen cirkpump och termostat som styr samt instrypt delta, retur går in på elementslingas retur så det funkar som ett vanligt element.  Så det blir inget extra turbulens i tanken.
Ganska bra lösning ändå!

Saknar du inte sommarvarma golv?
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 06 januari 2022, 13:42:39 »

Då gäller det att sekundärpumpen har större kraft är primären för GV , annars kan det bli lite lustigt i flödet när det är raddar och GV.

Ja nu är jag ju en glad amatör men tror mig veta att avgreningen blir som en krets och cirkpump och golvvärme som en egen. När termostat stänger så blir avgrening kall men golvvärme med pump cirkulerar vidare tills givare i badrum säger till termostat igen att öppna. Som en värmeväxlare typ. Golvvärmen är nog på typ 12 kvm och det ligger klinker så inget problem med temp där. Resultatet är inte värre med flödet i elementslinga än ett element som stänger och öppnar vad jag får det till.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 06 januari 2022, 12:54:01 »

Då gäller det att sekundärpumpen har större kraft är primären för GV , annars kan det bli lite lustigt i flödet när det är raddar och GV.
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 06 januari 2022, 11:25:23 »

Jepp laddpump panna eller VP ON/OFF ska ha högre flöde och temp  än ut till systemet för att kunna ladda en tank , annars äts ju allt upp som produceras. Det som kan hända vid ren 4 vägskoppling med shunt ut, är att flödet går in i tanken ( beror på storlek ) direkt och svalnar av , varav det blir lägre temp ut till systemet, inte bra. Turbulens i tanken från två håll

När du menar shunt ut tänker jag att det handlar om min golvvärme som du tänker på? I mitt fall så byggde dom en avgrening från elementslingan med egen cirkpump och termostat som styr samt instrypt delta, retur går in på elementslingas retur så det funkar som ett vanligt element.  Så det blir inget extra turbulens i tanken.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 05 januari 2022, 16:01:04 »

Snyggt med grå färg! Kvinnorna har smak! (Om jag minns rätt).

Tror också lite på mottrycksteorin för att få cirkulationspumpen göra ett bättre jobb.

Har du möjlighet att strypa hela elementslingan för att tvinga ut badrumsflöde? Strypa med en kran tillfälligt? Kanske något du kan testa imorgon om du har möjlighet om du inte fått värme nog i badrummet av ändringen.
Om strypning ger missljud där så kanske du kan lösa det med flexsslang, osäker. Du borde annars kunna sätta en liten pump som snor flöde, t ex VVC-pump om du hittar en billigt på tradera etc eller någon annan lågenergipump av normal modell.
Kallt badrumsgolv är tråkigt. Håller på göra om hemma, gjort plats för värmemätare så jag kan kartlägga COP med värmebärardelta vs utetemp, fina självstuder. Juste, då led jag av det kalla badrumsgolvet när jag var klar! Lätt att ta saker förgivet.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 05 januari 2022, 15:43:42 »


Ok, jag har satt in en alpha 2 även som värmebärarpump vilket jag då kan se vilket flöde jag har till min tank, i mitt fall ligger den på 1,4m3/h. Har jag detta som utgångspunkt till externa pumpen så vet jag vid vilket flöde jag kan ha som referens när förhållandet blir 1-1, dvs har jag lägre externt så fyller jag tanken före retur säger ifrån och tvärt om vid högre flöde. I mitt fall har jag provat med olika flöden från panna och externt och 3-rör och 4-rör och olika placeringar på givare. ostrypta element med termostater/strypta element fullt öppna termostater och nu med aktiva termostater.

I mitt fall så har jag 300kvm, 27 olika element, golvvärme, samt konvektor så det som funkar bäst för mig är 4-rör arbetstank, givare i botten tank, fast flöde 1,4m3/h från panna, extern pump tryckstyrd 2-rör c:a 1,5m3H, instrypta element med många termostater, några bara strypta, detta för att cirkpump ska få motstånd, utan instrypt så får jag som du att den gärna vill gasa på upp mot max.

Angående gångtider så försöker jag få att värmepump går c:a 25-30 min vid 0 grader ute och står stilla ungefär samma tid, på detta sätt upplever jag att borrhålet håller bättre temp än att behöva stå och tugga på längre tid och jag få bättre balans, temp från panna, och lägre förbrukning mot att jag strävar mot längre gångtider vilket märks mer vid kallare temp. En pump som kan stå still sparar även den ström.

Har en sliten ivt E11 från 2003 och får den att gå mot -15 utan tillskott och c:a 21-22 grader inne.

Nu har vi olika saker/system men kanske det kan vara nått tips att prova iallafall med att strypa in element om det inte blir tillräckligt bra med flöden.
Jepp laddpump panna eller VP ON/OFF ska ha högre flöde och temp  än ut till systemet för att kunna ladda en tank , annars äts ju allt upp som produceras. Det som kan hända vid ren 4 vägskoppling med shunt ut, är att flödet går in i tanken ( beror på storlek ) direkt och svalnar av , varav det blir lägre temp ut till systemet, inte bra. Turbulens i tanken från två håll
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 05 januari 2022, 14:02:06 »

Nu har jag testat att ha värmebärarpumphastigheten på auto igen och då minns jag ju varför jag låste den på 30%, delta mellan framledning och retur blev 10-11 grader, kompressorn går 34 minuter när det är runt nollan ute.

I autoläge så gick värmebärarpumpen bara upp till 5%.

Här kommer resultaten efter ändring till autoläge på värmebärarpumpen, gradminuter 120.
Efter ca 4-5 minuter, kondensorn 39,7 celcius, beräknad framledning 33,7 celcius, hetgas 68,1 celcius
Efter ca 34 minuters körning, precis innan kompressorn stannar, kondensorn 43,3 celcius, beräknad framledning 33,7 celcius, hetgas 74,6 celcius

Utomhustemperatur runt nollan.

Redan nu får jag känslan av att 130 gradminuter var mycket bättre än 120, ska låta pumpen få jobba 1 omgång med 30% på värmebärarhastigheten igen och sen ändrar jag gradminuterna till 160 för att se vad som händer.


Ok, jag har satt in en alpha 2 även som värmebärarpump vilket jag då kan se vilket flöde jag har till min tank, i mitt fall ligger den på 1,4m3/h. Har jag detta som utgångspunkt till externa pumpen så vet jag vid vilket flöde jag kan ha som referens när förhållandet blir 1-1, dvs har jag lägre externt så fyller jag tanken före retur säger ifrån och tvärt om vid högre flöde. I mitt fall har jag provat med olika flöden från panna och externt och 3-rör och 4-rör och olika placeringar på givare. ostrypta element med termostater/strypta element fullt öppna termostater och nu med aktiva termostater.

I mitt fall så har jag 300kvm, 27 olika element, golvvärme, samt konvektor så det som funkar bäst för mig är 4-rör arbetstank, givare i botten tank, fast flöde 1,4m3/h från panna, extern pump tryckstyrd 2-rör c:a 1,5m3H, instrypta element med många termostater, några bara strypta, detta för att cirkpump ska få motstånd, utan instrypt så får jag som du att den gärna vill gasa på upp mot max.

Angående gångtider så försöker jag få att värmepump går c:a 25-30 min vid 0 grader ute och står stilla ungefär samma tid, på detta sätt upplever jag att borrhålet håller bättre temp än att behöva stå och tugga på längre tid och jag få bättre balans, temp från panna, och lägre förbrukning mot att jag strävar mot längre gångtider vilket märks mer vid kallare temp. En pump som kan stå still sparar även den ström.

Har en sliten ivt E11 från 2003 och får den att gå mot -15 utan tillskott och c:a 21-22 grader inne.

Nu har vi olika saker/system men kanske det kan vara nått tips att prova iallafall med att strypa in element om det inte blir tillräckligt bra med flöden.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 05 januari 2022, 11:45:31 »

Vilket flöde har du genom värmepumpen till arbetstank?

Nu har jag testat att ha värmebärarpumphastigheten på auto igen och då minns jag ju varför jag låste den på 30%, delta mellan framledning och retur blev 10-11 grader, kompressorn går 34 minuter när det är runt nollan ute.

I autoläge så gick värmebärarpumpen bara upp till 5%.

Här kommer resultaten efter ändring till autoläge på värmebärarpumpen, gradminuter 120.
Efter ca 4-5 minuter, kondensorn 39,7 celcius, beräknad framledning 33,7 celcius, hetgas 68,1 celcius
Efter ca 34 minuters körning, precis innan kompressorn stannar, kondensorn 43,3 celcius, beräknad framledning 33,7 celcius, hetgas 74,6 celcius

Utomhustemperatur runt nollan.

Redan nu får jag känslan av att 130 gradminuter var mycket bättre än 120, ska låta pumpen få jobba 1 omgång med 30% på värmebärarhastigheten igen och sen ändrar jag gradminuterna till 160 för att se vad som händer.



Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 05 januari 2022, 08:03:55 »

Vilket flöde har du genom värmepumpen till arbetstank?

Exakt hur högt flöde är vet jag inte, tror inte det går att se på bergvärmepumpens menyer!

När kompressorn står still så har jag 1% och när kompressorn jobbar så har jag låst den på 30%, jag ändrade precis till auto så att den bestämma flödet själv, ska utvärdera det och se om det blir bra, i viloläge får den fortsätta vara 1%.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 05 januari 2022, 07:48:01 »

Jag ställde tillbaka till 4watt redan igår, kändes som det fungerar bra förutom golvet i toaletten då, i natt kom jag nog på en lösning som är enklare än vad jag först trodde, egentligen korkat att jag inte kom på det tidigare, ingenting ni andra kunde veta någonting om!

Men sen började jag fundera på om jag verkligen la ner vattenburen golvvärme i toalettutrymmet eller om det bara blev elslingor där, då spelar det ingen roll hur mycket jag än laborerar.  Sc:,h  "Det är 7-8 år sedan jag gjorde toalett/badrumsrenoveringen"

Letade fram bilder och då ser man att det ligger en slinga även i toalettgolvet och då trillar polletten ner på riktigt, tanken var redan då att jag skulle låta flödet först gå igenom toalettgolvets 3 metersslinga och sen in i till badrumsgolvets ytterkant innan den slingrade sig inåt i badrummet, nu går flödet åt fel håll. Jag behöver således bara skifta på inkopplingen och ändra flödesriktningen så blir det varmare toalettgolv med enbart 4watt på cirkulationspumpen. 

Ett enkelt jobb att skifta eftersom slangen flexar så bra, lägger in en bild om några minuter!


Jag ändrade även gradminuterna till 120 istället för 130, standardinställningen är 100. Låter det vara så något dygn för att se om jag fortfarande kan få 12 starter/dygn, kommer även testa 200 i något dygn eller 2, kanske även 300.
Jag märkte inte av några temperatursvängningar med 130, vet inte varför jag har fastnat för att ha 12 starter, kanske fungerar lika bra med 8 starter. dontknow

Blev tajtare än jag trodde, fick sänka peneln och ge den en kyss åt sidan, ligger nu löst mot ventilationsröret.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 04 januari 2022, 22:15:11 »

Möjligen om det skulle kompenseras med lägre gradminutunderskott för kompressorstart för att fungera bra, så den inte går lika länge.
Men det känns som 4W-läget ändå gör ett bra jobb om man bara vill släppa det.
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 04 januari 2022, 19:48:21 »

Vilket flöde har du genom värmepumpen till arbetstank?
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 04 januari 2022, 17:06:39 »

Deltat i arbetstanken är när kompressorn inte går, när kompressorn jobbar så är delta ca 7-8 celcius.
På läge 2 så drar cirkulationspumpen 19 watt.

Här kommer resultaten efter ändring till läge 2.
Efter 4 minuter, kondensorn 35,8 celcius, beräknad framledning 33,7 celcius, hetgas 65,3 celcius
Efter ca 60 minuters körning, precis innan kompressorn stannar, kondensorn 42,9 celcius, beräknad framledning 33,5 celcius, hetgas 76,6 celcius

Utomhustemperatur runt nollan.

Skillnaderna är att kompressorn går 15 minuter längre och att hetgasen är 10 celcius högre, elförbrukningen är högre och då syftar jag inte på cirkulationspumpens ökning med 15 watt utan att kompressorn krämar på lite extra efter 5-8minuter, ungefär 80-90 watt + cirkulationspumpens 15 watt.





Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 04 januari 2022, 01:37:32 »


Nu är tempgivarna rätt dåliga i arbetstanken, går till 120 celcius, det skiljde 2 celcius mellan övre och under temp mätare precis innan kompressorn skulle starta, tittar jag på värmepumpens givare så är det delta 0. Värmebärarpumpen är inställd på 1%.

 Vi har haft -12 celcius som kallast efter det att jag hade cirkulationspumpen på 4 watt, det var inga problem.

Efter 4 minuter, kondensorn 34,8 celcius, beräknad framledning 33,2 celcius, hetgas 64,1 celcius
Efter ca 45 minuters körning, precis innan kompressorn stannar, kondensorn 41,6 celcius, beräknad framledning 33,0 celcius, hetgas 66,9 celcius

Utomhustemperatur strax över nollan.
Jag tycker det drar iväg lite väl kanske, hade varit bättre om du får mer värme i huset än i lager för COP skull när du jagar långa körningar.
Vad visar den för W på fast läge två?
Hur blir ungefär samma test då?
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 03 januari 2022, 19:01:08 »

Skönt med någon framgång!

4W känns lite lågt.. för att bära all värme ur tanken. Vad får du för delta i och ur arbetstanken då? Misstänker det blir illa vid kallt väder.
Finns det inget lite bättre läge som du kan kombinera med andra gradminutinställningar?

Vad har du för kondensor ut 3-5 minuter efter kompressorn gått och vad är kondensorn precis vid stopp? Beräknad framledning vid samma tillfälle?
Det är bra att få en snygg kylning av arbetstanken så framledningstemperaturen inte rusar för mycket, så COP sjunker.

Vad har du för temperaturer i/ur arbetstanken när värmepumpen startar och beräknad framledningstemperatur vid det tillfället?


Nu är tempgivarna rätt dåliga i arbetstanken, går till 120 celcius, det skiljde 2 celcius mellan övre och under temp mätare precis innan kompressorn skulle starta, tittar jag på värmepumpens givare så är det delta 0. Värmebärarpumpen är inställd på 1%.

 Vi har haft -12 celcius som kallast efter det att jag hade cirkulationspumpen på 4 watt, det var inga problem.

Efter 4 minuter, kondensorn 34,8 celcius, beräknad framledning 33,2 celcius, hetgas 64,1 celcius
Efter ca 45 minuters körning, precis innan kompressorn stannar, kondensorn 41,6 celcius, beräknad framledning 33,0 celcius, hetgas 66,9 celcius

Utomhustemperatur strax över nollan.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 02 januari 2022, 14:11:41 »

Min erfarenhet av Lowara är baserad på ett exemplar, kan ha haft otur. Har satt in Wilo Pico Yonos både på köldbäraren och radiatorsidan. De fungerar perfekt.
Jaha det var så det var. Då kanske det behövs mer statistik för att avgöra om kvalitén är bra.

Jag driftsatte en Lowara nyss, nu har de sjunkit lite för mig får jag erkänna.
Något märkligt med effektfördelningen och förbrukningen.
Jag mätte med tångamperemeter, så det är kanske inte så pålitliga siffror.
Hastighetsväljaren är steglös 1-7 på ecocirc. Såld under A-collection, 25-40-180, det är en 4-28 W..

1: 21,86 W
1,5: 21,86 W
2: 29,85 W
2,5: 37,6 W
3: 45,12 W
4: 61,57 W
5: 61,57 W
6: 61,57 W
7: 61,57 W

3-stegs gammal 25-40 Grundfos som byttes ut:

1: 32 W
2: 45 W
3: 56 W

Grundfos inverterpumpar verkar börja på 10 W ungefär med samma instrument.
Kanske borde bygga testrigg och testa alla pumpar med mottryck, flödesmätare, riktig elmätare och se vilken tillverkare som ljuger mest?  Ajabaja
Skrivet av: Roland
« skrivet: 02 januari 2022, 08:36:17 »

En steglös cirkulationspump, Wilo verkar inte helt tokig. Har en sån, det är den enda som tar emot att byta ut.
Mitt korttidsprov gillar Lowara-pumparna bäst, men Roland säger de går sönder tidigt.

Min erfarenhet av Lowara är baserad på ett exemplar, kan ha haft otur. Har satt in Wilo Pico Yonos både på köldbäraren och radiatorsidan. De fungerar perfekt. 
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 02 januari 2022, 01:58:29 »

Skönt med någon framgång!

4W känns lite lågt.. för att bära all värme ur tanken. Vad får du för delta i och ur arbetstanken då? Misstänker det blir illa vid kallt väder.
Finns det inget lite bättre läge som du kan kombinera med andra gradminutinställningar?

Vad har du för kondensor ut 3-5 minuter efter kompressorn gått och vad är kondensorn precis vid stopp? Beräknad framledning vid samma tillfälle?
Det är bra att få en snygg kylning av arbetstanken så framledningstemperaturen inte rusar för mycket, så COP sjunker.

Vad har du för temperaturer i/ur arbetstanken när värmepumpen startar och beräknad framledningstemperatur vid det tillfället?
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 02 januari 2022, 01:02:01 »

Du kanske kan ändra gradminuten för kompressorstart -30 eller -45 mindre än nu, så får du färre starter.

Återkoppling.

Testade ditt råd, nu går den externa cirkulationspumpen på lägsta hastighet 4Watt, pumpen har 12 starter om dagen som max igen. tummenupp

Jag får vänja mig vid att värmen på toalettgolvet inte blev perfekt, känns som det blev den bästa och enklaste lösningen, tack.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 26 december 2021, 23:47:16 »

Du kanske kan ändra gradminuten för kompressorstart -30 eller -45 mindre än nu, så får du färre starter.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 26 december 2021, 23:44:03 »

Tack HBerggren. tummenupp

Jag har inga radiatorer in-strypta och inga termostater, tills idag, men jag har nu bestämt mig att tillsvidare köra på lägsta hastighet och ta 3-4 extrastarter. Konstigt att det blir så många extrastarter för att jag väljer lägsta hastighet. Sc:,h

Med lägsta hastighet på cirkulationspumpen får jag vid -9 celcius som utomhustemperatur dessa temperaturer inomhus, det är bra just nu!
Toaletten, golv ca 25-26 celcius och ca 22 celcius som rumstemperatur. "Vid varmare väderlek bli golvet för svalt"
Badrummet, golv ca 29-30 celcius och 24-25 celcius som rumstemperatur. "Fungerar bra till +10 utomhus"

Idag har jag monterat 11 termostater, tror jag föredrar det före att strypa in dom i radiatorkopplet för då finns det enkelt fullt ös om man skulle vilja det, rätt delta har jag ändå alltid mellan arbetstank och kompressorn. Har inte ändrat några inställningar på bergvärmepumpen så jag kör inte på för hög kurva i onödan bara för att det finns termostater.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 25 december 2021, 15:19:56 »

Har samma cirkulationspump till en av shuntgrupperna. Jag är obeskrivligt less på den.
Kommer också precis emellan. Radiatorläge 3 funkar bäst för mig. Under vår och höst ändrar jag till radiatorläge 2.
Radiatorläge 3 ger mig i -3, 0,6 m3/h och 12 W och ett svagt brus i radiatorerna... Cirka 100 kvadrat radiatorgolvyta.

Är du säker på att det är stamledningarna som låter? Om radiatorerna är instrypta så kan ljudet spridas därifrån. Då kan det bli tystare om du stryper hälften vid termostathuset och hälften vid returstrypningen.

Jag har köpt PWM-pumpar till alla shuntgrupper, så mycket har detta stört mig att inte kunna få bestämma rätt hastighet.
Sälj skiten på blocket eller facebook, allt. lägg på hyllan. På Tradera verkar de bara vara värda 500 kr numera konstigt nog.

En steglös cirkulationspump, Wilo verkar inte helt tokig. Har en sån, det är den enda som tar emot att byta ut.
Mitt korttidsprov gillar Lowara-pumparna bäst, men Roland säger de går sönder tidigt. De vibrerar lite och är steglösa. Gav bort min till mor i julklapp, så får vi se hur länge den håller. Hon verkar tävla i lägsta elförbrukning med sin vedpanna i sitt nedsläckta hus...
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 25 december 2021, 12:39:44 »

Svårt fall doktorn grät . Problemet för dig är att få plats med en strypare, den ska sitta på röret som går till radiatorerna och då beror det på hur rören är kopplade ut från VP, har du bara en pump och du kommer åt rören om går ut, samt delningen till respektive matning, inte mycken plats som behövs, men är det trångt så är det. Det går att sätta stryparen var som helst på matningen för  radiatorerna, den ska strypa ner mot dom så trycket blir lite större  åt andra hållet.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 25 december 2021, 11:57:42 »

Kasta ut den är överkurs och kapitalförstörning . Slingan längst bort behöver mer flöde, medans den andra inte behöver det. För att mer till toa och mindre till det övriga så vill du ändra något. Du säger strypa med kulventilerna. Stopp och belägg, det är en delrinkula i dom  dom tål inte det,  utan flödet gräver ut tätningen i den p.g.a turbulensen  och den är m.a.o söndrig efter kanske ett år. Du ska sätta en riktig strypventil på utgående till radiatorkretsen, här finns det flera sorter, ta inte det som heter TA , den måste man ha ett speciellt instrument för mäta flödet med. Då kan du ställa in vad  du vill med hastighet på pumpen så alla delar för det dom ska ha. Normalt så sätter man in en som är ett nummer mindre på röret , har du tex 28 så tar man en för 22 . hastigheten ökar bara i stryparen,  det för att det ska gå att strypa på ett bra sätt. https://www.google.com/search?. q=strypventil&oq=strypentil&aqs=chrome.1.69i57j0i13l9.9454j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Tack för informationen. tummenupp

Jag ser att jag inte får plats med en strypventil i pannrummet, kanske får byta till en cirkulationspump där man kan ställa hastigheten/flödet med en ratt om det nu finns i lågenergi i allafall eller så får jag acceptera svalare toalett och 3-4 extrastarter på kompressorn varje dag. Det som grämer mig mest är dom där extrastarterna, från 12 till 15-16.

Vi hör inte flödet i rören men det kommer den som bor i villans lägenhet göra och det tråkiga är att det kommer vara precis ovanför där sängen kommer stå. Dom rören ska byggas in med dubbla lager plyfa och sen gips för att försöka minimera ljudet, kanske kan man då ha cirkulationspumpen på den näst lägsta hastigheten.  dontknow
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 23 december 2021, 17:43:36 »

Kasta ut den är överkurs och kapitalförstörning . Slingan längst bort behöver mer flöde, medans den andra inte behöver det. För att mer till toa och mindre till det övriga så vill du ändra något. Du säger strypa med kulventilerna. Stopp och belägg, det är en delrinkula i dom  dom tål inte det,  utan flödet gräver ut tätningen i den p.g.a turbulensen  och den är m.a.o söndrig efter kanske ett år. Du ska sätta en riktig strypventil på utgående till radiatorkretsen, här finns det flera sorter, ta inte det som heter TA , den måste man ha ett speciellt instrument för mäta flödet med. Då kan du ställa in vad  du vill med hastighet på pumpen så alla delar för det dom ska ha. Normalt så sätter man in en som är ett nummer mindre på röret , har du tex 28 så tar man en för 22 . hastigheten ökar bara i stryparen,  det för att det ska gå att strypa på ett bra sätt. https://www.google.com/search?. q=strypventil&oq=strypentil&aqs=chrome.1.69i57j0i13l9.9454j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 23 december 2021, 16:34:35 »

Har installerat en extern cirkulationspump Alpha 2 efter arbetstanken, är inte helt nöjd med vilket flöde jag kan få i radiatorkretsen!

Kan ställa pumpen på 10 olika inställningar men tycker skillnaderna är för lika varandra och ingen är perfekt.
 
En inställning blir 0,7-0,8 m3/H
En på 2,1 m3/H
Dom 8 resterande inställningarna är mellan 2.,4-2,7 m3/H

0,7-0,8 fungerar bra för badrummets golvvärme men klent till toaletten som är i slutet av slingan, då flödet är så lågt att det hinner bli svalt. Med den inställningen så får jag ca 15-16 starter som max per dag.

2,1 m3/H inställningen så fungerar hela golvvärmeslingan i badrum/toalett men då kan jag höra flödet svagt i radiatorkretsens huvudstammar, får 12 starter som max per dag.

Hade kunnat ta 0,7-0,8 inställningen på 4 watt men gillar inte antalet starter per dag.
Perfekt hade det förmodligen varit mellan 1,2-1,7 m3/H

Har ni tips på hur man löser det på bästa sätt, är inte främmande för att kasta ut den nya cirkulationspumpen och ersätta den med en ny, men till vilken? eller ska man bara vrida om kulventilerna på stammarna så man stryper flödet på det sättet, känns iofs som en riktigt dålig lösning.

Förresten god jul på er! tOOmten

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!