Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT GL11 bryter med lÃ¥g pressostat  (läst 883 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nälden
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
IVT GL11 bryter med låg pressostat
« skrivet: 17 januari 2009, 17:45:17 »
Hej
Kör en IVT 11 mot borrhål och det har tuffat och gått i snart elva år. Haft lite problem med h. press förut när jag varit bortrest men annars inga problem. I höstas noterade jag ett väldigt bubblande när pumpen slagit av efter drift men inga direkta problem annars. Nu har det varit två perioder med relativt sträng kyla(ned mot -30) och då har pumpen gått bra men givetvis fått lite stöttning av elpatron. I samband med dessa köldknäppar och långa drifttider har det hänt minst två gånger att exp.kärlet för brine "svämmat" över och tryckt ut vätska i pannrummet.
Efter den andra köldknäppen(och översvämningen) som var för två dagar sedan slår pumpen av med låg pressostat varning. Jag antar att jag nu har för lite vätska i brinekretsen och kanske skulle kunna lura gång pumpen genom att fylla på men jag skulle gärna vilja veta vad grundproblemet är.
Jag har rensat silen men det var rätt rent där så det var nog inte problemet. Har också grävt fram brunnslocket ute i trädgården för att de om det var mycket is å slangarna men inkommande var helt isfri och utgående hade bara ett tunt lager is vilket den brukar ha.
Mina primitiva termometrar på slangarna visade inga onormala värden under drift utan låg som lägst runt +0,6 ingående. Det är nog inget exakt värde men det är det värde jag haft varje år i princip(vid denna tid).
Är det någon som har någon ide´?

Förutsättningar i övrigt: Nälden-Jämtland, Ivt GL 11 årsmodell 98. Extern elpanna+vvb, 181 m aktivt hål, uppvärmd yta ca 220 kvm, hus i lbtg 2 vån.+källare
Tacksam för alla tips.
LOB
Nibe 1255. 175+150 m borra.  270 kvm Siporexhus. Startförbrukning 48 000 kWh-20000 kwh(med IVT E11)
 Nälden-Jämtland

Utloggad lob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nälden
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
SV: IVT GL11 bryter med låg pressostat - svarar själv
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2009, 18:24:29 »
Hej

Nu är det förhoppningsvis problemet löst och tänkte därför dela med mig av lösningen om ngn annan får ett liknande problem..
Nivåkärlet hade spruckit och förmodligen dragit in luft bakvägen genom sprickan. Nivåkärlet blev utbytt och rörmokaren förlängde dessutom röret till nivåkärlet så nu är översta delen av kärlet ovanför högsta punkten på köldbärarslingan.
Nu får man hålla tummarna att det var kärlet som var grundproblemet och inte symptom på något annat fel.
F.ö tyckte rörmokaren(som alltså inte har installerat pumpen) att ett stålkärl med blåsa hade varit bättre eftersom mitt system ska vara trycksatt(om jag förstod rätt). Jag har dock kört utan tryck i fyra år efter ett Brineläckage ute vid borrhålet så det har ju bevisligen funkat ändå.
Elförbrukningen för dessa fyra dagar utan pump är dock en rysare. Nästan 900 kwh ! Att jämföra med de cirka 2700 kwh som hela januari brukar ta med pumpen i ordning.

Hej då/LOB
Nibe 1255. 175+150 m borra.  270 kvm Siporexhus. Startförbrukning 48 000 kWh-20000 kwh(med IVT E11)
 Nälden-Jämtland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!