Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter Twin anno 1989... Hjäälp !!!  (läst 5244 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carina

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
    • Hemsida
Nibe Fighter Twin anno 1989... Hjäälp !!!
« skrivet: 01 december 2005, 01:26:00 »
Hej!

Jag är en olycklig ägare av en Nibe Fighter Twin anno 1989...(måndagsexemplar) :(

Min återvinningspanna jävlas med mig igen*ler* Gul lampa för återvinning lyser hela tiden.
När kompressorn startar lyser röd lampa 3-4 sekunder och återvinningspannan tystnar direkt.
Detta händer c:a 10-15 gånger per dygn och jag gissar på att det något som är fel?
Enligt instruktionboken betyder gul+röd lampa avfrostning? Det låter knappast troligt att den frostar av 3-4 sekunder 15 gånger per dygn?

Om något skulle vara fel så borde väl enbart röd lampa lysa(driftstörning)?
Jag hittade en "återställningsknapp" också. Trycker jag på den så lyser gul+röd lampa men kompressorn startar inte ...

Kompressorn bytte jag för 3 år sedan. Den borde inte ha gått sönder redan?
Finns det något jag kan kolla själv innan jag ringer reparatör eller slänger Nibeskräpet på närmaste soptipp?  fiR:

Tacksam för svar!

MVH Carina









« Senast ändrad: 01 december 2005, 01:35:10 av Carina »

sedighi

  • Gäst
sedighi
SV: Nibe Fighter Twin anno 1989... Hjäälp !!!
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2006, 16:18:32 »
Hej!
Jag har en Fighter Twin från 1989, och hade samma problem från dagen som jag köpte huset. Ett år senare kallade jag en installatör för höja varmvattentempraturen. Då sa han att hade antigen läckage eller torrluft filter har pajat.
Han pumpade gasen ut och vägde och visa sig ingen fel och sa att torrluft fiter borde bytas ut. Han gjorde det och det där felet med röda och gula lampan försvann. Jag fick betala 6000:- för det. men varmvattenet blev inte varmare, då blev jag arg på honom. Han kom tillbacka en gång till och efter telfonsamtal med NIBE hitta han två dölda skruvar som man kan vrida den försiktig och tappvattentempraturen kan justera efter behöv. De finns på Regelcentralen (30) under plastmärket [RVP...NIBE]. Jag trode att han lurade mig på pengar men efter några månader kollade el-förbrukningen och den hade sjunkit med 40%. Om du inte tänker byta ut din värmepanna fixa det. Ditt värmepump funkar inte och återvinner inte värme.
Lycka till

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Nibe Fighter Twin anno 1989... Hjäälp !!!
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2006, 18:39:13 »
Hej!

Jag är en olycklig ägare av en Nibe Fighter Twin anno 1989...(måndagsexemplar) :(

Min återvinningspanna jävlas med mig igen*ler* Gul lampa för återvinning lyser hela tiden.
När kompressorn startar lyser röd lampa 3-4 sekunder och återvinningspannan tystnar direkt.
Detta händer c:a 10-15 gånger per dygn och jag gissar på att det något som är fel?
Enligt instruktionboken betyder gul+röd lampa avfrostning? Det låter knappast troligt att den frostar av 3-4 sekunder 15 gånger per dygn?

Om något skulle vara fel så borde väl enbart röd lampa lysa(driftstörning)?
Jag hittade en "återställningsknapp" också. Trycker jag på den så lyser gul+röd lampa men kompressorn startar inte ...

Kompressorn bytte jag för 3 år sedan. Den borde inte ha gått sönder redan?
Finns det något jag kan kolla själv innan jag ringer reparatör eller slänger Nibeskräpet på närmaste soptipp?  fiR:

Tacksam för svar!

MVH Carina










Kolla hur det är med luftfiltret i din pump.... kolla hur dina frånluftsdon ser ut , är det bra drag i dom? kolla hur fläktens pumpande hjul ser ut det brukar vara damm på dessa som till följd ger lågt luftflöde och täta avfrostningar...
Det behöver alltså inte vara fel på något annat... kompressorn går annars skulle den inte avfrosta..
Att den efter avfrostning inte startar direkt har med ett litet tidsrelä som fördröjer starten...

Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 686
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!