Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Klarar min energibrunn en modern pump?  (läst 4681 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Räknaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Klarar min energibrunn en modern pump?
« Svar #15 skrivet: 11 juni 2017, 00:53:17 »
Jag har en mäkta stor tank och anslutningarna gör att jag tappar nån grad, eller kanske många, när jag fyller från toppen och tar ut radiatorvattnet från översta anslutningen på sidan. Under vinterhalvåret tror jag att det går utmärkt att köra inverterpumpen direkt mot radiatorsystemet men när värmebehovet går ner mot 1-2 kW blir det nog täta start-stopp även med en inverter (Daikin eller Nibe 1255-12), då tar jag hellre förlusten med tanken för att spara starter, dessutom behöver ju inte temperaturen vara så hög så VP har bra COP då. Visar det sig att det blir knäppningar eller problem med reglering osv utan tank så kan jag ju koppla om, det känns bra att ha alternativ.

Jag kan ju ta radiatorvattnet från samma ledning som går till tankens topp, då fungerar tanken som en stor bypass, det känns ju också lite bortkastat.
Men det är klart, med cirkulationspumpen i nuvarande radiatorkrets påslagen hela tiden (utom på sommaren) så fylls det på varmvatten i tanken så länge värmepumpens cirkpump för VB går, när den stängs av tas varmvattnet från toppen av tanken. Kanske skulle klara mig lika bra med en on-off men jag spekulerar i att en inverterpump håller längre och spekulation nr 2 är att Daikins kompressorkonstruktion håller längre än Nibes. Dessutom är Daikins VP inte mycket dyrare än en On-Off på 12kW om jag inte köper en "naken" och bygger automatiken själv men det godkänner aldrig hustrun som är med och betalar.

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
SV: Klarar min energibrunn en modern pump?
« Svar #16 skrivet: 11 juni 2017, 01:33:08 »
Carl N skrev att det gäller att få ut så många år som möjligt ur pumpen. Jag blir lite nyfiken på hur länge man ska räkna att en pump håller och när det inte längre är värt att byta t.ex kompressor?
Jag tänkte att man vill säkert byta medan den gamla fungerar så att man kan planera bytet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Klarar min energibrunn en modern pump?
« Svar #17 skrivet: 11 juni 2017, 11:20:09 »
För värmepumpar är det RTF (run to failure) som gäller.
Men det är helt klart en bra idé att ha en klar uppfattning om vad man gör den dagen värmepumpen går sönder.
Min är nu 13 år gammal och havererar kompressorn så kommer jag byta hela värmepumpen.
Havererade cirkpumpar och elektronik kommer jag däremot troligen reparera eller ersätta med reservdel.
Efter 15 år kommer jag kanske inte ens reparera sånt utan då byter jag alltihopa om nått går sönder som kräver byte av reservdel.
Nu funkar ju min värmepump bra och jag har inte märkt av att den ger sämre effekt, men märker jag av försämrad uteffekt så kommer jag omvärdera hur jag gör.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Klarar min energibrunn en modern pump?
« Svar #18 skrivet: 23 november 2018, 21:10:25 »
Jag lyfter min gamla tråd lite grann då jag blir påmind varje gång pumpen börjar svettas lite :D
Jag byggde om systemet och kör nedervåningen nästan uteslutande på Golvvärme, ett par C22'or finns med.
Inkommande brine är 2 grader och utgående -1, vart kallt (-2 till -4) ett par dagar, annars hadet varit mildgrader ute.

4'e December 2016 installerade jag elmätare på VP, det har snart gått 2 år.
Mätaren visar 16.867KWH på 2 år = 8,5-9000KWH/år.

Nåväl, det var inte det jag tänkte bumpa tråden med.. Utan jag kollade lite på COP och avgiven effekt mellan min befintliga och nya pumpar. Tyvärr så redovisarman inte det på samma sätt, så det är ju inte helt jämförbart.

Befintlig IVT HT+ C9:
- Tillförd el = N/A (min elmätare visar momentant 2,62 KW vid kompressordrift)
- Värmeeffekt 0/50 = 8,4 Kw
- COP 0/50 = 3,3

Nibe 1245-8
- Tillförd el = 1,83 Kw
- Värmeeffekt 0/45 = 6,7Kw
- COP 0/45 = 3,67

Nive 1245-10
- Tillförd el = 2,27
- Värmeeffekt 0/45 = 8,55
- COP 0/45 = 3,77

FÖr 1255'an var det svårare, men det är ju en inverter så effekten spelar ju mindre roll då den reglerar det mellan 6-12Kw.
Dock blir ju min slutsats att 1245-8 egentligen är mindre än nuvarande C9? Och en värdig ersättare borde vara 1245-10 vid on/off pump?

Kan man räkna om 0/45 till 0/50 på något smidigt sätt? Räknar hellre på det högre då jag har sektionsraddisar i gammal kåk.

EDIT: En annan reflektion, mina KB rör till borran ligger rätt ytligt i marken pga berg och är isolerade med på sin höjd 20-30mm "liggunderlags"-rörskålar.. Finns det någon vinning i att försöka isolera dessa annorlunda?
« Senast ändrad: 23 november 2018, 21:35:06 av sx3000 »
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Klarar min energibrunn en modern pump?
« Svar #19 skrivet: 24 november 2018, 07:42:49 »
Varför ska du byta värmepump? För en besparing på några hundringar om året låter det som en helt värdelös affär...

Rören som går i marken behöver bara isoleras om eventuell tjäle kan ställa till problem.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Klarar min energibrunn en modern pump?
« Svar #20 skrivet: 24 november 2018, 09:23:25 »
Kan man räkna om 0/45 till 0/50 på något smidigt sätt? Räknar hellre på det högre då jag har sektionsraddisar i gammal kåk.

Man kan räkna med en ändring i COP på 10% för 5 graders temperaturändring.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Klarar min energibrunn en modern pump?
« Svar #21 skrivet: 24 november 2018, 20:39:58 »
Varför ska du byta värmepump? För en besparing på några hundringar om året låter det som en helt värdelös affär...

Rören som går i marken behöver bara isoleras om eventuell tjäle kan ställa till problem.

Ska inte byta (ännu), men vill precis som tidigare ha en klar bild för mig vad jag skall när den väl rasat..
Jag litar inte riktigt på denna pump, flashar i synglaset, deltat på KB stiger trots rengjort filter etc.
När jag postade tråden var jag säker på att det var en 1245-8 eller 1255 jag skulle ha, men nu kollade jag mer på effekterna och konstaterar väl att 8'an kanske är i minsta laget, att en 10'a alternativt en inverter är det jag skall ha.

Tack Roland, ja då har väl C9'an och 1245 likvärdigt COP.
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Klarar min energibrunn en modern pump?
« Svar #22 skrivet: 24 november 2018, 21:37:44 »
Har den gått runt 30 000 timmar nu så har den ungefär halva livslängden kvar. Krånglar den så får en kyltekniker laga eventuellt läckage och byta expansionsventil för några tusenlappar så går den 10 år till.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 608
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!