Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1215, problem värmebärare nÃ¥r ej bör-temp  (läst 953 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej.

Har en Nibe Fighter 1215 5kW värmepump. Jordvärme ca 400m slinga. Hus i 3 plan, alla med vattenburen golvvärme. Installerat 2004 och har fungerat helt ok genom åren.

Har tidigare haft två mindre incidenter:
- bytt stålbunden slang i värmepumpen som skakat loss och inneburit mindre läckage
- vridpotentiometer som visade fel vid injustering av bör-värde, rengjorde kontaktytor och fungerade därefter

Nu får jag inte tillräcklig värme i golvslingorna. Det känns som VP inte skickar fram tillräckligt varmt vatten.

Utetemp -2
VB-fram 55 (börvärde 36) efter VP-drift
VB-fram 24 (börvärde 36) efter VP-stop
VB-retur 23
VP startar ca var 15:e minut

Jag får ut ca 20-22 grader i slingorna på resp våning.

Har googlat och försökt hitta tips/ vägledningar...men blir inte riktigt klok. Kan det vara tempgivar-problem??

Tacksam för tips  :) :)
Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Nibe 1215, problem värmebärare når ej bör-temp
« Svar #1 skrivet: 18 november 2023, 12:10:45 »
Rensat smutsfilter?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215, problem värmebärare når ej bör-temp
« Svar #2 skrivet: 18 november 2023, 12:12:00 »
Fel på cirkulationspumpen vid värmepumpen? Sc:,h Brukar finnas en skruvlock på änden av pumpen man kan skruva av för att med en skruvmejsel kontrollera om motoraxeln snurrar på pumpmotorn.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215, problem värmebärare når ej bör-temp
« Svar #3 skrivet: 18 november 2023, 12:30:08 »
Tack för snabba svar  :)

Cirkulationspump snurrar...har öppnat och ser att den roterar.

Rengjorde smutsfiltret för några dagar sedan...öppnade även nu...helt igensatt av någon brun smörja! Hur kan det sättas igen så fort, puh?

Ska invänta och se om VB-fram når börvärdet nu.
Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215, problem värmebärare når ej bör-temp
« Svar #4 skrivet: 18 november 2023, 12:41:14 »
Jag har vridit och "motionerat" en manuell shuntventil som sitter på golvslingsystemet...har inte rört denna shunten sedan installation 2004...kan det vara detta som gjort att det släppt avlagringar och fastnat i smutsfiltret?
Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215, problem värmebärare når ej bör-temp
« Svar #5 skrivet: 18 november 2023, 13:10:54 »
Illa med så mycket rostsörja i filtret, kan mycket väl vara att du jobbat med en shunt och det släppt ifrån sig skiten. Och det blivit lite starkare flöde genom systemet som dragit med sig rostsörjan. Har du slangar mellan VP och systemet och varit där och dom rört sig. En del av den sorten sätts igen av magnetit och annan skit. Den sörja du har i vasken, är av finare sort, hoppas att det inte har tätat till kanaler i Växlaren. Kan gå att få bort en del genom att gasa på pumpen till mx och med en bräda och hammare knacka på växlarens anslutningar, inte direkt på platten. Det ska skaka om ordentligt i den. Ingen garanti för det, många har spolat baklänges med vatten slang och fått mycket skit, det gäller att VP blir av med värmen

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215, problem värmebärare når ej bör-temp
« Svar #6 skrivet: 19 november 2023, 15:21:56 »
Illa med så mycket rostsörja i filtret, kan mycket väl vara att du jobbat med en shunt och det släppt ifrån sig skiten. Och det blivit lite starkare flöde genom systemet som dragit med sig rostsörjan. Har du slangar mellan VP och systemet och varit där och dom rört sig. En del av den sorten sätts igen av magnetit och annan skit. Den sörja du har i vasken, är av finare sort, hoppas att det inte har tätat till kanaler i Växlaren. Kan gå att få bort en del genom att gasa på pumpen till mx och med en bräda och hammare knacka på växlarens anslutningar, inte direkt på platten. Det ska skaka om ordentligt i den. Ingen garanti för det, många har spolat baklänges med vatten slang och fått mycket skit, det gäller att VP blir av med värmen

Hej igen!

Det är rör mellan VP och golvvärmefördelarna (3st - källare, markplan, ovanplan). Jag har nu motionerat blandningsventiler, avstängningsventiler och 1st shunt...rensat smutsfiltret ett antal ggr... nu kommer det knappt något "skit".

Var menar du växlaren sitter? Menar du "växelventilen"? Eller är det förångaren/ kondensor?

Inom rödmarkerat område på VP?

Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215, problem värmebärare når ej bör-temp
« Svar #7 skrivet: 19 november 2023, 15:25:02 »
Kan även tala om att trycket (expansionskärlet) ökar frÃ¥n 1bar till 1,5bar (här börjar rödmarkerat omrÃ¥de)...när kompressorn är igÃ¥ng tar det ca 3-5min...när VP är i vanlig drift tar det ca 5-10min för ökning frÃ¥n 1bar till 1,3bar. Är det nÃ¥got som "läcker in"??  Sc:,h
Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215, problem värmebärare når ej bör-temp
« Svar #8 skrivet: 19 november 2023, 17:02:28 »
Det med växlaren, det är den del som ska överföra värmen från kompressorn till systemvattnet och den kan få skit i sig, i avseende på det du visar i vasken, så kan det bli en pålagring i växlaren och då blir den mindre effektiv.
Sen det att trycket i systemet ökar är lite oroväckande, men ovanligt då vatten exspanderar när det blir varmare. Kan även vara att när pumpen startar så blir det ett statiskt tryck från den som gör att trycket ökar.
Trycket ökar när VP startar, kan bero pÃ¥ att exspansionskärlet ( den röda burken som hänger pÃ¥ väggen )  inte mÃ¥r bra. Den har en bilventil under ett plastlock och där sk du trycka lite lätt pÃ¥ stiftet, inget vatten fÃ¥r komma, bara luft. Trycket i kärlet ska vara ca 0,5 bar och dÃ¥ ska det vara tomt pÃ¥ vatten. Knacka pÃ¥ det och i botten ska det liksom eka och uppe stumt. Stiger trycket konstant helt tiden sÃ¥ säkerhetsventilen börjar droppa/rinna, sÃ¥ fÃ¥r du prova med att stänga av ventilen under VP för kallvatten in till VVB, brukar vara en liten svart ratt som sitter lite snett pÃ¥ ett koppel med en säkerhetsventil pÃ¥.
Som info så ökar trycket ut på min GV med 0,3 bar på manometern när cirken startar, så inget fel där.

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215, problem värmebärare når ej bör-temp
« Svar #9 skrivet: 19 november 2023, 17:51:31 »
Det "pös" inte ut nÃ¥gon luft när jag tryckte in stiftet i bilventilen som sitter under expansionskärlet, hmm! Ska jag stänga VP och försöka minska trycket...sedan stänga avstängningsventilen som sitter ovanför exp.kärlet...för att sedan pumpa upp exp.kärlet till nÃ¥got tryck??  Sc:,h Sc:,h
Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215, problem värmebärare når ej bör-temp
« Svar #10 skrivet: 19 november 2023, 17:52:38 »
Jag hittar inte värmeväxlaren på min Fighter 1215...är jag blind?? Sc:,h ::)
Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215, problem värmebärare når ej bör-temp
« Svar #11 skrivet: 19 november 2023, 17:55:57 »
Jag hittar denna sprängskiss...men var är värmeväxlaren?
Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215, problem värmebärare når ej bör-temp
« Svar #12 skrivet: 19 november 2023, 18:28:21 »
Värmeväxlarna är nummer 17 och nummer 18. Finns en för kalla sidan och en annan för varma sidan.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Perryman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215, problem värmebärare når ej bör-temp
« Svar #13 skrivet: 19 november 2023, 18:57:44 »
Värmeväxlarna är nummer 17 och nummer 18. Finns en för kalla sidan och en annan för varma sidan.

Tack a:gl
Förångare och kondensor...de är svåra att komma åt...förångaren är inkaplsad/ isolerad!
Ska jag "knacka" lite försiktigt med en träbit och hammare för att lossgöra ev sediment/ skit i dem? Hamnar detta i VB-slingan sedan och fÃ¥ngas i smutsfiltret?  Sc:,h Sc:,h
Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215, problem värmebärare når ej bör-temp
« Svar #14 skrivet: 19 november 2023, 19:18:38 »
Sök på "spola värmeväxlare" och "boracol"(?) så tror jag du hittar tips om du vill ge dig på lite större operationer.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!