Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Att klara sig utan elpatron  (läst 17082 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tokfia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Att klara sig utan elpatron
« skrivet: 21 januari 2010, 10:33:35 »
Saken är den att jag har märkt att under stora delar av dagen så går varken elpatronen eller kompressorn på min Nibe 310P.
Det här inträffar när jag gör eld i kaminen och innegivaren säger ifrån. Vi går och småmatar kaminen under i princip hela dagen
så pannan jobbar huvudsakligen under natten. Då det har brunnit ut på kvällen så hamnar man då i situationen att radiatortempen
är nere på ca:25*C och då förslår inte 170L 53 gradigt vatten särskilt långt när det är -10*C ute, så elpatronen går tydligen en hel del.
Vi har en snittförbrukning på 1,5kw/h över dygnet (36kwh). Om vi för enkelhetens skull förutsätter att kompressorn har gått 12
timmar så har den tillsammans med fläkt och cirkulationspump tagit 8,4kwh av dom 36 men samtidigt levererat 24kwh.
Dra bort 8 från 36 så har vi 24kwh kvar som tydligen elpatronen har bidragit med, lite surt får man väl säga.
Om vi då förutsätter att vi tvingar kompressorn att gå hela dagen istället för dom 12 timmarna den gått tidigare så skulle vi alltså
kunna ackumulera 24kwh/dygn. Förslagsvis i en ackumulatortank dÃ¥  :)
Nu ser det lite trevligare ut, 8,4x2=16,8kwh/dygn  :)
Stämmer det här sÃ¥ kan vi alltsÃ¥ spara nästan 20kwh/dygn  :o

Nu är jag inte helt säker på siffrorna angående vad kompressorn levererar (är det 0,550+1450=2kw eller 0,550+2kw/h ? ) så
om någon med bättre koll har lite att göra så får han/hon gärna räkna och korrigera siffrorna.
Kan det verkligen vara så enkelt att vi skulle kunna blockera elpatronen hela vintern så länge vi eldar dagligen, konstruktiv kritik
uppskattas.
« Senast ändrad: 21 januari 2010, 13:07:41 av tokfia »
Älvsbyhus/Sleipner 122m2 Nibe 310P, Contura 470T

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Att klara sig utan elpatron
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2010, 10:46:55 »
Saken är den att jag har märkt att under stora delar av dagen så går varken elpatronen eller kompressorn på min Nibe 310P.
Det här inträffar när jag gör eld i kaminen och innegivaren säger ifrån. Vi går och småmatar kaminen under i princip hela dagen
så pannan jobbar huvudsakligen under natten. Då det har brunnit på kvällen så hamnar man då i situationen att radiatortempen
är nere på ca:25*C och då förslår inte 170L 53 gradigt vatten särskilt långt så elpatronen går tydligen en hel del.
Vi har en snittförbrukning på 1,5kw/h över dygnet (36kwh). Om vi för enkelhetens skull förutsätter att kompressorn har gått 12
timmar så har den tillsammans med fläkt och cirkulationspump tagit 8,4kwh av dom 36 men samtidigt levererat 24kwh.
Dra bort 8 från 36 så har vi 24kwh kvar som tydligen elpatronen har bidragit med, lite surt får man väl säga.
Om vi då förutsätter att vi tvingar kompressorn att gå hela dagen istället för dom 12 timmarna den gått tidigare så skulle vi alltså
kunna ackumulera 24kwh/dygn. Förslagsvis i en ackumulatortank dÃ¥  :)
Nu ser det lite trevligare ut, 8,4x2=16,8kwh/dygn  :)
Stämmer det här sÃ¥ kan vi alltsÃ¥ spara nästan 20kwh/dygn  :o

Nu är jag inte helt säker på siffrorna angående vad kompressorn levererar (är det 0,550+1450=2kw eller 0,550+2kw/h ? ) så
om någon med bättre koll har lite att göra så får han/hon gärna räkna och korrigera siffrorna.
Kan det verkligen vara så enkelt att vi skulle kunna blockera elpatronen hela vintern så länge vi eldar dagligen, konstruktiv kritik
uppskattas.


Ja det var intressant detta. Elpatronen är till för att få upp varmvatten tempen till just 53gr. Blockeras den blir tappvattnet kallare.
Man kan montera en liten varmvattenberedare efter befintlig så tempen håller sig inom önskad tapp-temperatur. Då kan man blockera elpatronen i pannan.


Utloggad tokfia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Att klara sig utan elpatron
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2010, 00:06:00 »
Saken är den att jag har märkt att under stora delar av dagen så går varken elpatronen eller kompressorn på min Nibe 310P.
Det här inträffar när jag gör eld i kaminen och innegivaren säger ifrån. Vi går och småmatar kaminen under i princip hela dagen
så pannan jobbar huvudsakligen under natten. Då det har brunnit på kvällen så hamnar man då i situationen att radiatortempen
är nere på ca:25*C och då förslår inte 170L 53 gradigt vatten särskilt långt så elpatronen går tydligen en hel del.
Vi har en snittförbrukning på 1,5kw/h över dygnet (36kwh). Om vi för enkelhetens skull förutsätter att kompressorn har gått 12
timmar så har den tillsammans med fläkt och cirkulationspump tagit 8,4kwh av dom 36 men samtidigt levererat 24kwh.
Dra bort 8 från 36 så har vi 24kwh kvar som tydligen elpatronen har bidragit med, lite surt får man väl säga.
Om vi då förutsätter att vi tvingar kompressorn att gå hela dagen istället för dom 12 timmarna den gått tidigare så skulle vi alltså
kunna ackumulera 24kwh/dygn. Förslagsvis i en ackumulatortank dÃ¥  :)
Nu ser det lite trevligare ut, 8,4x2=16,8kwh/dygn  :)
Stämmer det här sÃ¥ kan vi alltsÃ¥ spara nästan 20kwh/dygn  :o

Nu är jag inte helt säker på siffrorna angående vad kompressorn levererar (är det 0,550+1450=2kw eller 0,550+2kw/h ? ) så
om någon med bättre koll har lite att göra så får han/hon gärna räkna och korrigera siffrorna.
Kan det verkligen vara så enkelt att vi skulle kunna blockera elpatronen hela vintern så länge vi eldar dagligen, konstruktiv kritik
uppskattas.


Ja det var intressant detta. Elpatronen är till för att få upp varmvatten tempen till just 53gr. Blockeras den blir tappvattnet kallare.
Man kan montera en liten varmvattenberedare efter befintlig så tempen håller sig inom önskad tapp-temperatur. Då kan man blockera elpatronen i pannan.


Ja det var ocksÃ¥ en enkel och bra lösning, tror jag   :) Tempen för radiatorerna verkar man klara utan större problem om man gÃ¥r in och stöttar med ved under dagen sÃ¥.... Thumbsup
Älvsbyhus/Sleipner 122m2 Nibe 310P, Contura 470T

Utloggad tokfia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Att klara sig utan elpatron
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2010, 13:06:14 »
En annan variant för att ordna det lilla extra varmvattnet vid behov skulle kunna vara en elektroniskt styrd genomströmmningsvärmare  Thumbsup .

http://www.sto-elinvest.se/index.php?option=com_content&view=article&id=54:clage-serie-cbx&catid=34:genomstroemningsvaermare&Itemid=54
Älvsbyhus/Sleipner 122m2 Nibe 310P, Contura 470T

Utloggad tokfia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Att klara sig utan elpatron
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2010, 12:35:19 »
Det ser ut som att vi har 45 ºC kvar kl.8 på morgonen (igår morse).
Kl.10 (idag) så hade vi tappat ner till 31 grader innan eldningen startade igen.
Vi har -4 ºC ute och efter eldning under 2 timmar så har vattentempen stigit
till 43 ºC.

Om man vill göra på det här viset så skall man kanske inte dra sig till kl.10 innan
man börjar elda igen, men jag kommer ändå att ha fått tillbaka varmvattentempen
innan det är dags för kvällsbestyren. Med viss marginal också som det ser ut.
Edit: Det här var alltså ett test av hur vi klarar oss utan elpatron vid -4,
någon ackumulering finns inte än.
Jag började elda 10.30 och klockan 14 så slog kompressorn av igen (53 ºC).
« Senast ändrad: 27 januari 2010, 14:07:31 av tokfia »
Älvsbyhus/Sleipner 122m2 Nibe 310P, Contura 470T

Utloggad tokfia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Att klara sig utan elpatron
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2010, 12:31:38 »
Inatt så har temperaturen fallit från -10 ºC till -17 ºC och jag började elda kl.10.
Beredartempen var då 31 ºC och den har bara stigit till 37 ºC så här långt (2,5 timme).
Vi har inga problem att klara inomhustemperaturen men återhämtningstiden på
tappvarmvattentempen blir ganska lång då det är så här kallt.
Å andra sidan så har vi ett snitt på elförbrukning för uppvärmning sedan i lördags om 630w/timme.
Jag har stöttat manuellt med elpatron vid behov, sammanlagt ca:1 timme så 8kwh kommer därifrån.
Kompressorn har med andra ord inte gått oavbrutet trots att den i princip fått klara sig själv.
Ja förutom vedeldningen då, jag har eldat ca:30-40L ved per dag.
Älvsbyhus/Sleipner 122m2 Nibe 310P, Contura 470T

Utloggad tokfia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Att klara sig utan elpatron
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2010, 16:13:34 »
Sedan förra inlägget sÃ¥ har dÃ¥ utetempen fallit frÃ¥n -17 ºC ned till -20 ºC  :(
Stack iväg på stan ett tag så det brann ut i kaminen men nu har jag eldat en
brasa igen och tappvarmvattentempen är nu uppe pÃ¥ 52 ºC  :)
Edit: och nu har kompressorn slagit av igen :-\
« Senast ändrad: 28 januari 2010, 16:35:03 av tokfia »
Älvsbyhus/Sleipner 122m2 Nibe 310P, Contura 470T

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Att klara sig utan elpatron
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2010, 21:36:44 »

  Hej !

 Du har tydligen samma svaga pump som vi samt ett Ä-hus .  Vi har dock den standardmonterade utegivaren .
  Det senaste dygnet har tempen legat konstant pÃ¥ 20-22 minusgrader . Niben kommer att sluka ganska jämnt 40 kwh detta dygn enligt separat mätare.
  Vi eldar dagligen i acumulerande spis som dÃ¥ avger värme t.o.m 24 timmar efter avslutad eldning .
  För vÃ¥r del sÃ¥ gÃ¥r gränsen vid 6-8 minusgrader för när EL-pattron behövs eller ej . Och dÃ¥ är inomhustemp 18-21grader beroende pÃ¥ var i huset .
  Under förutsättning att vi eldar dagligen förstÃ¥s !   Ã„r det bara typ ett par minusgrader sÃ¥ blir det en hel del stÃ¥tid för kompressorn  Thumbsup
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad tokfia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Att klara sig utan elpatron
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2010, 22:18:34 »
Ja utan inomhusgivaren sÃ¥ skulle det här inte gÃ¥ att göra  :o
För närvarande så är det -23 ºC ute, framledningstempen är på +25 ºC
och vi har 23 ºC inne.
Jag Ã¥terkommer med morgondagens siffror, tänker inte slÃ¥ pÃ¥ patronen  8)
Älvsbyhus/Sleipner 122m2 Nibe 310P, Contura 470T

Utloggad tokfia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Att klara sig utan elpatron
« Svar #9 skrivet: 29 januari 2010, 07:47:52 »
-22 ºC ute, 19 ºC inne och 31 ºC i beredaren. Jag har just gjort eld i kaminen  8)
Älvsbyhus/Sleipner 122m2 Nibe 310P, Contura 470T

Utloggad tokfia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Att klara sig utan elpatron
« Svar #10 skrivet: 29 januari 2010, 08:39:02 »
Det som blir mest uppenbart sÃ¥ här kalla dagar är hur kall luften är som dras in via tilluftsdonen  :(
Nu är det 20 ºC inne :) fortfarande -23 ute.
Älvsbyhus/Sleipner 122m2 Nibe 310P, Contura 470T

Utloggad tokfia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Att klara sig utan elpatron
« Svar #11 skrivet: 29 januari 2010, 15:49:32 »
Idag tog det längre tid att tjäna in till 53 ºC ,
det tog ca:7timmar och nu stÃ¥r kompressorn igen   :)
Utetemperaturen steg en liten stund mitt på dagen
men nu är det -22 ºC ute igen.

Jag har eldat ca:35L ved i kaminen så där har vi igentligen inte
tillfört särskilt många kilowatt heller (ca:3,5-5kw).
Kan inte se någon annan föklaring än att vi producerar energi
ur veden "två gånger", dels direkt ur kaminen och dels när den
tas upp av pumpen.
Jag såg för övrigt att vi hade ovanligt stor temperaturdifferens
mellan inne och avluft på förmiddagen. Den brukar normalt sett
ligga på 17-18 ºC men idag låg den på 22 ºC. Jag förmodar att
det berodde på den låga beredartempen, kompressorn är alltså
effektivare mot lägre temperaturer. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar  ;)
« Senast ändrad: 29 januari 2010, 16:04:39 av tokfia »
Älvsbyhus/Sleipner 122m2 Nibe 310P, Contura 470T

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Att klara sig utan elpatron
« Svar #12 skrivet: 29 januari 2010, 17:04:08 »

 Vad har du för fläkt-hastighet ?
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad tokfia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Att klara sig utan elpatron
« Svar #13 skrivet: 29 januari 2010, 17:17:59 »
Jag kör på läge 3, det skall motsvara 41 l/s enligt besiktningen.
Älvsbyhus/Sleipner 122m2 Nibe 310P, Contura 470T

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Att klara sig utan elpatron
« Svar #14 skrivet: 29 januari 2010, 19:51:29 »

  Hur vet du att det är läge 3 ?   
 
  Har du en ratt pÃ¥ frontpanel med 4 fläktlägen ?  ( extrautrustning ) eller har du koll pÃ¥ hur man byter hastighet genom att flytta en kabel ?
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!