Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tycker kompressorn gÃ¥r hÃ¥rdare än förut  (läst 6102 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
Tycker kompressorn går hårdare än förut
« skrivet: 10 februari 2009, 22:15:44 »
Som rubriken lyder så upplever jag det som utedelen väsnas mer än förut på min Nocria 14. Uppmärksammade detta för ca 1 vecka sedan. Har knappt märkt av något buller innan men nu tycker jag att det hörs ett lågfrekvent buller i nästan hela huset. Innan kunde jag bara höra den om jag stod precis innanför. Utomhus låter det som den frostar av, fast den inte gör det. Kompressorn går liksom hårdare. Kan vara inbillning eller att jag helt plötsligt fått bättre hörsel. Det har varit väldigt omväxlande väder senaste veckan, allt från +4 ºC till -5 ºC och det låter ungefär lika hela tiden. Pumpen fungerar ferfekt i övrigt.

Finns det någon som har en ide om vad det kan bero på? Kan gummifötterna hårdnat på ett halvår?

Utloggad Meanstreak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Övertygad monsterdiggare
SV: Tycker kompressorn går hårdare än förut
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2009, 22:28:39 »
Hej Tobyponken!

 Det är inte sÃ¥ enkelt som att det finns isbildning innanför chassit, som gör att ljudet fortplantar sig nu pÃ¥ ett annat sätt än tidigare.
 temperaturen som du haft är idealisk för isbildning?

Hälsningar Meanstreak. Sc:,h

Meanstreak ägare , AWYZ18LB nocria, Hus 1 1/2 plan 145m2 boyta +källare 75m2  bygg Ã¥r -28, timmer stomme, tilläggsisolerat, vatten buren el 25000kw total. tulikivi kamin 6-8m3 ved, ort Sundsvall. numer under 20000kw, 2007 förbrukning 17300Kw. 2008 förbrukning 17000kw.2009= 16000kw

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Tycker kompressorn går hårdare än förut
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2009, 22:30:50 »
Njae, inte vad jag kunnat se. Fast jag har inte kollat så noga. Det är iaf isfritt i förångaren och i hålet i bottentråget.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Tycker kompressorn går hårdare än förut
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2009, 11:23:18 »
Kolla så att utedelen lutar lite åt vänster (när du står framför pumpen) alltså så vattnet som blir inte rinner in under kompressorn som sitter på höger sida för då skulle det ju kunna bli konstiga ljud.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad peppelito

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tycker kompressorn går hårdare än förut
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2009, 17:57:23 »
Samma för mig som för trådskaparen, dvs utedelen upplevs som mer högljudd nu än tidigare. Var just ut och kollade isbildning och hålet i tråget var fritt, men det finns lite is längst ner i kanten av tråget på baksidan av pumpen. Knackade försiktigt bort det jag kom åt. Har också fått för mig att den avfrostar väldigt sällan för tillfället, men på den punkten är jag inte säker. Utetempen ligger på ett par minus dagtid och kanske ner mot -8 nattetid och så har det varit ca en vecka nu. Pumpen levererar dock väldigt bra med värme så där är det inga problem. Satte den i ECO nu för att se om ljudnivån förändras...

//P

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tycker kompressorn går hårdare än förut
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2009, 18:42:54 »
Jag tror gummikuddarna som den står på åldras snabbt. Jag har fått mycket mer buller genom väggen den här vintern jämfört med förra vintern då jag köpte den.

Mvh/ Göran
Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Utloggad peppelito

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tycker kompressorn går hårdare än förut
« Svar #6 skrivet: 18 februari 2009, 18:48:39 »
Har aldrig haft gummikuddar på min. Den är skruvad direkt på markstativet. Installatören glömde väl eller struntade i det. Ska dock göra service på maskinen i vår och ska be att de sätter dit gummikuddar då.

//P

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Tycker kompressorn går hårdare än förut
« Svar #7 skrivet: 19 februari 2009, 21:53:47 »
Min maskin snurrar ju för första säsongen så gummit borde inte ha hårdnat tycker man, fast man vet ju inte hur länge de legat på lagerhyllan innan de hamnade under min pump.

PÃ¥ tal om lutning sÃ¥ kollade jag detta och det visade sig att den slutade aningen Ã¥t höger. Ska fixa detta i helgen med nÃ¥gra brickor och se om det blir bättre. Annars blir det nog att dra iväg ett mail till leverantören. (Ett till menade jag)  ;)

En kompis som jobbar lite extra med att montera upp pumpar trodde att något inne i utedeler ligger mot höljet eller chassiet, vågar man öppna och kolla själv eller kan man vinka farväl till garantib då?

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Tycker kompressorn går hårdare än förut
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2009, 07:42:44 »
Er nok is som gjør at lyden oppleves annerledes , samme sak med min pumpe. Blir det is i mellom skallet og ribbene så durer det mer. Hjelp til med litt varmt vann på en tutkanne ved avriming.
Raptus  *vinkar*
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Tycker kompressorn går hårdare än förut
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2009, 15:37:34 »
Det finns ej någon is i tråget eller på något annat ställe som man ser utan att montera bort höljet.

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Tycker kompressorn går hårdare än förut
« Svar #10 skrivet: 22 februari 2009, 20:41:17 »
Igår chimsade jag med några brickor under pumpen så den står i våg. Har inte märkt någon förändring på ljudet ännu.

Törs man öppna utedelen utan att garantin ryker?

Utloggad Kaminen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tycker kompressorn går hårdare än förut
« Svar #11 skrivet: 22 februari 2009, 20:41:48 »
Har samma problem min Nocria 14 snurrar för andra säsongen. Har för övrigt bytt till mjukare gummidämparei höstas. Men nu tycker jag det låter mycket om pumpen igen. Har varit ute i helgen och inspekterat utedelen. HIttade inte några tecken på is. Men pumpen lutate lite åt höger så jag har lagt in en extra bricka så att inte avfrostnings vatten kan leta sig till kompressorn. Kanske måste man installare pumpen på ett markstativ. Inte kul när det låter som en traktor inomhus. Någon som har fler teorier ?
Parhus i Luleå 2*70kvm +60kvm källare
värmepump entreplan Nocria 14 sen aug-07
+ en kökskamin viking30
källare direktel övreplan direktel
Energiförbrukning 2006, 35500kwh
Energifrörbrukning 0703-0803 17500kwh +1,5m3 ved

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Tycker kompressorn går hårdare än förut
« Svar #12 skrivet: 22 februari 2009, 21:45:15 »
Jag tycker att det låter som något inne i utedelen vibrerar med kompressorn och då borde det inte hjälpa med mjukare kuddar, inte för att dämpa oljudet utomhus iaf...

Kan det vara så att kompressorn står på gummikuddar inne i maskinen och de är dessa som hårdnat?

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Tycker kompressorn går hårdare än förut
« Svar #13 skrivet: 22 februari 2009, 22:04:20 »
Hur påverkar fläkten oljudet? Kan det inte vara den som skapar resonans? Den varvar väl upp när det blir kallt? Fläktbaden kan börja vibrera vid högre hastighet.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Tycker kompressorn går hårdare än förut
« Svar #14 skrivet: 23 februari 2009, 15:33:30 »
Fläkten i utedelen verkar gå på samma varvtal hela tiden. Det låter lika vid avfrostning och då står ju fläkten stilla. Så jag antar att det är kompressorn jag hör....?!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!