Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur stor pump?  (läst 438 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonaslatt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur stor pump?
« skrivet: 11 augusti 2022, 14:35:29 »
Har en ecoel panna på gång Ca 8 år gammal.
Kör i nuläget pellets i en gammal panna.

Om jag förstår rätt här så kan jag köpa en ecoair vatten luft pump. Och koppla ihop dessa utan någon annan styrenhet mm mellan?

Hur vet jag om pannan och pumpen räcker? Finns ju flera olika pumpar. Räcker 406-408 pump?

Huset är nyrenoverade, nya fönster mm golvvärme i halva huset. Nya element i andra halva.
130 kvd.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur stor pump?
« Svar #1 skrivet: 11 augusti 2022, 15:34:11 »
Det behövs förmodligen en CTC Converter emellan om man vill kunna koppla en Ecoair 400-serien mot en lite äldre EcoEl.

Kapaciteten väljer man så den blir lagom för husets storlek, isoleringsstandard och läge i landet. Om du vet hur pellets du eldat och hur mycket el det gått åt per år kan man kanske utgår från det?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!