Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ledramp  (läst 10155 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Ledramp
« skrivet: 15 januari 2019, 18:42:34 »
Hej!

Är sugen o skaffa bättre ljus till bilen. Blir imponerad av ljuset när man möter bilar med ledramper då jag tycker att de verkligen lyser upp på sidorna. Har själv kasst ljus eller så beror det på åldern.... ;)

Någon som provat Julas Hamron led skall tydligen vara osram led i den jag tittade på. Endast 36 w funderar på o sätta 2 sådana för att få bättre spridning utåt sidorna.

Sedan den pinsamma funderingen hur koppla? Har nog säkert haft ett tjugotal bilar i mitt liv men aldrig någon med extraljus...... Är som tidigare sagts totalt kass på el.
Tittat på nätet o fått lite förståelse.... Frågan är skall man koppla via helljuset eller är det bättre o köra över strömbrytare? dontknow

Behöver inte köpa ifrån min hovleverantör Jula men de hade ett bra pris fram till 23 januari på sin minsta ramp. Som sagt mest ute efter sidoljus för att se vargar  :) eller rättare sagt älgen i tid!
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ledramp
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2019, 18:55:00 »
Hej!

Är sugen o skaffa bättre ljus till bilen. Blir imponerad av ljuset när man möter bilar med ledramper då jag tycker att de verkligen lyser upp på sidorna. Har själv kasst ljus eller så beror det på åldern.... ;)

Någon som provat Julas Hamron led skall tydligen vara osram led i den jag tittade på. Endast 36 w funderar på o sätta 2 sådana för att få bättre spridning utåt sidorna.

Sedan den pinsamma funderingen hur koppla? Har nog säkert haft ett tjugotal bilar i mitt liv men aldrig någon med extraljus...... Är som tidigare sagts totalt kass på el.
Tittat på nätet o fått lite förståelse.... Frågan är skall man koppla via helljuset eller är det bättre o köra över strömbrytare? dontknow

Behöver inte köpa ifrån min hovleverantör Jula men de hade ett bra pris fram till 23 januari på sin minsta ramp. Som sagt mest ute efter sidoljus för att se vargar  :) eller rättare sagt älgen i tid!

Visst får du bredd med led-ramper, men min erfarenhet är att man måste köpa rätt kraftiga led-ramper för att få tillräcklig kastlängd på ljuset.

Detta behöver du för att få ett leende på läpparna:
1614kr inkl. fäste, reläsats och frakt,
http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/extraljus/led-ramp/tripplerow7dseries.html


Billi-Billi och stark som satan!  >:D


Edit: Köper du något billigt kraffs på Jula så blir du ruskigt besviken... krävs minst 150W-200W-ledljus för att se älgen med mina 32-åriga ögon i 90 km/h..
(Allt under 150-200W är bortkastade pengar i min mening).

Koppla in utan strömbrytare men med en reläsats (80A) så slipper du att reläna svetsar ihop (har lyckats svetsa ihop två Hella-relän 30/40A...trafikfarligt som fan mitt i natten vid möte med lastbilar!!)

Manövern till reläet kopplar du om du är bekväm och med enkelhet med kabelskoklämma från de ursprungliga helljuskablarna.
« Senast ändrad: 15 januari 2019, 19:24:51 av kWhalp »

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ledramp
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2019, 19:20:11 »
 Tack för tips!

Väldigt mkt text på deras hemsida...... ::)
Skall försöka hitta rätt. Imponerad av skillnaderna på videosarna vad det gäller ljusbild.
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ledramp
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2019, 19:27:56 »
Tack för tips!

Väldigt mkt text på deras hemsida...... ::)
Skall försöka hitta rätt. Imponerad av skillnaderna på videosarna vad det gäller ljusbild.


Förlåt, jag glömde skriva att rabattkoden 'swish' ger 5% rabatt!  Men då måste man såklart betala med swish.

288W med skyddsbåge, regplåtsfäste, 2st fästöglor och 80A-reläkabelsats för 1614kr är galet billigt!
Finns syrafast version på regplåtsfästet för +200kr om man vill/kör i mycket vägsalt..

Har handlat för tiotusentals kronor på den där sidan, och har även reklamerat varor med lätthet!  tummenupp
« Senast ändrad: 15 januari 2019, 19:34:42 av kWhalp »

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ledramp
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2019, 21:50:36 »
Koppla in utan strömbrytare men med en reläsats (80A) så slipper du att reläna svetsar ihop (har lyckats svetsa ihop två Hella-relän 30/40A...trafikfarligt som fan mitt i natten vid möte med lastbilar!!)

Det är klart att du ska ha strömbrytare, så du kan slå av dom.
I tät dimma och kraftig snöfall blir det som en vit vägg framför, då kan det
vara bättre och slå av dom. Blir viktigare, desto bättre extraljusen är.
Är också den minsta delen av montaget och sätter du brytaren på
reläets minussidan, behövs bara en enkelledare in till kupén, som sen
jordas i närheten.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, då ca 6000 kWh/år.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år + HH-el.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ledramp
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2019, 16:21:44 »
Det är klart att du ska ha strömbrytare, så du kan slå av dom.
I tät dimma och kraftig snöfall blir det som en vit vägg framför, då kan det
vara bättre och slå av dom. Blir viktigare, desto bättre extraljusen är.
Är också den minsta delen av montaget och sätter du brytaren på
reläets minussidan, behövs bara en enkelledare in till kupén, som sen
jordas i närheten.

Sant! My bad!  dontknow
Mitt resonemang bakom att skippa strömbrytaren i kupén är att jag i snörök/dimma tvingas köra med halvlyset då mina konverterade LED-helljus likförbannat bländar.
Har man endast halogen i hellyset är det kanske värt med strömbrytare, även om det är en hel del extrajobb att dra genom torpedvägg och borra fast strömbrytare i panelen.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ledramp
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2019, 16:59:16 »
Tack för svar o kloka tankar!

Apropå hel o halvljus har jag en fundering likväl. Som ung hade jag ex antal Volvo 140 o 240 tyckte att ljuset var allmänt kasst även på dem. Satte då in "sport" lampor som var lite mer effektstarka. Tror de låg på runt 80/100 w gentemot originalen som hade 55/60w om jag minns rätt dontknow. Finns det sådana lampor kvar o är de godkända? Det är ju en början iaf innan jag börjar försöka pilla med annan elektronik 8)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ledramp
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2019, 17:30:16 »
Tack för svar o kloka tankar!

Apropå hel o halvljus har jag en fundering likväl. Som ung hade jag ex antal Volvo 140 o 240 tyckte att ljuset var allmänt kasst även på dem. Satte då in "sport" lampor som var lite mer effektstarka. Tror de låg på runt 80/100 w gentemot originalen som hade 55/60w om jag minns rätt dontknow. Finns det sådana lampor kvar o är de godkända? Det är ju en början iaf innan jag börjar försöka pilla med annan elektronik 8)

Ja, det finns 100W/80W-"Rally"-lampor att få tag i för de flesta socklarna, men de är som så mycket annat ej typgodkända för hel/halvljus.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/bilbelysning/halogenlampor/halogenlampa-rally-2000039678

Risken att åka fast är förstås störst på halvljus då det bländar mötande trafik, det är faktiskt rätt störande att bli tokbländad vid möte på landsväg. Rekommenderar ej detta då folk kommer "helljusblinka" på dig...
Risken att åka fast med "rally"-helljus/extraljus är obefintlig, lika obefintlig som LED/xenonkonvertering av hel/extraljus, kanske är det teoretiskt möjligt vid en flygande besiktning.

Sen finns det godkända premiumlampor för alla halogensocklar. Min rekommendation där är att köpa de billigaste märkeslamporna med "+130-150" du kommer över, exempelvis GE Megalight Ultra 130. Ger betydligt bättre ljus än många billiga halogenlampor.

Men varken premiumhalogen eller rallyhalogen kan mäta sig med nyare alternativ:
Har idag premiumxenon i halvljusen (Volvo V50 2012) och original-LED i halvljusen (Nissan Leaf 2017) och skillnaden mot halogen tycker jag är enorm..

Min rekommendation för bekanta som ska byta bil är alltid ABS/anti-sladd och "äkta" xenon/led i halvljusen.  tummenupp

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ledramp
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2019, 18:06:20 »
De finns nu också, H4 100/90W både hos Biltema och Swedol.
De är dock inte godkända, står också där och då måste du ändå
koppla dom över en reläsats, annars är det risk att man bränner ledningar, 
strömbrytare och avbländningskontakt.

Tittar man på Hansen Racing sitter det dock H13 i F150 och de hittar man
inte hos Biltema eller Swedol. Svindyra hos Hansen Racing !
och de jag hittade är bara på 60/55 W.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, då ca 6000 kWh/år.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år + HH-el.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ledramp
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2019, 18:07:07 »
 
Ja, det finns 100W/80W-"Rally"-lampor att få tag i för de flesta socklarna, men de är som så mycket annat ej typgodkända för hel/halvljus.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/bilbelysning/halogenlampor/halogenlampa-rally-2000039678

Risken att åka fast är förstås störst på halvljus då det bländar mötande trafik, det är faktiskt rätt störande att bli tokbländad vid möte på landsväg. Rekommenderar ej detta då folk kommer "helljusblinka" på dig...
Risken att åka fast med "rally"-helljus/extraljus är obefintlig, lika obefintlig som LED/xenonkonvertering av hel/extraljus, kanske är det teoretiskt möjligt vid en flygande besiktning.

Sen finns det godkända premiumlampor för alla halogensocklar. Min rekommendation där är att köpa de billigaste märkeslamporna med "+130-150" du kommer över, exempelvis GE Megalight Ultra 130. Ger betydligt bättre ljus än många billiga halogenlampor.

Men varken premiumhalogen eller rallyhalogen kan mäta sig med nyare alternativ:
Har idag premiumxenon i halvljusen (Volvo V50 2012) och original-LED i halvljusen (Nissan Leaf 2017) och skillnaden mot halogen tycker jag är enorm..

Min rekommendation för bekanta som ska byta bil är alltid ABS/anti-sladd och "äkta" xenon/led i halvljusen.  tummenupp


Var idag o besiktigade xets bil. Trevlig Karl som var besiktningsgubbe. Frågade naturligtvis över dessa ämnen som kommit på tapeten Dvs ledramp osv... Apropå rallylamporna så svarade han kryptiskt att de var väl eg inte lagliga. Men det de kollade var ju eg bara ljusbilden :)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ledramp
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2019, 18:39:09 »
De finns nu också, H4 100/90W både hos Biltema och Swedol.
De är dock inte godkända, står också där och då måste du ändå
koppla dom över en reläsats, annars är det risk att man bränner ledningar, 
strömbrytare och avbländningskontakt.

Tittar man på Hansen Racing sitter det dock H13 i F150 och de hittar man
inte hos Biltema eller Swedol. Svindyra hos Hansen Racing !
och de jag hittade är bara på 60/55 W.

Tack för den infon tummenupp

Skulle precis börja googla ang lampbyte på F150 IOM pga aldrig bytt lampor på den...
H13 har jag aldrig hört talas om. Tittade in under motorhuven kliade mig lite i nacken o slog igen huven. O undrade hur man skulle komma åt lamporna....
Inte kommit längre än så länge a:gl Får googla vidare eller gå vidare med ledljus varianten. Pratade med min underbara granne på landet som lovade mig o hjälpa till med elinkopplingen av rampen. Han förespråkade led fastän iformen av regelrätta extraljus Dvs som extraljus såg ut förr Dvs runda. Han hade monterat några sådana på en bekantings bil.
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ledramp
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2019, 00:20:55 »
Körde 55W xenon kit i NBB 225 på förra bilen. Det uppfyllde de flesta krav på skapligt med ljus tills reflektorerna blev oxiderade efter kanske fem år. Men det är nog nio år sedan jag gjorde den installationen.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ledramp
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2019, 08:41:23 »
Ska du välja kraftigare lampor till helljuset skulle jag välja led kraftiga halogen blir grymt varma och ger inte så mycket extra ljus heller väljer man värsta led sorten blir helljuset mycket bättre och blir inte varmare eller drar mera ström än originalet. Jag kör med led lampor i skotern både hel och kalv samt i bilen endast hel och det funkar kanon köpte mina hos leddbuddy liten firma som tydligen säljer massor via andra som cdon och fyndit. Ska man handla led ramp är det andra priser utanför Sveriges gräns och man behöver inte handla utanför EU så det blir extra avgifter jag har just köpt en till Golfen som inte kommit än men lär dyka upp vilken dag som helst. Kör även med en stark ledlampa till backljuset ger lite drygt dubbla ljusstyrkan mot originalet och det märks.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Ledramp
« Svar #13 skrivet: 17 januari 2019, 23:42:54 »
Började läsa tråden noggrant, desto längre jag kom desto fortare skrollade jag mot slutet.. Ni är ju helt odugliga på detta och verkar vilja köpa vad som helst för skit! Till en början, Osram ledramp, detta är nog förmodligen inte från Osram, det är förmodligen bara deras dioder som används och de står inte bakom detta. 20 000 Lumen! Wov. Oftast är det den teoretiska effekten som skrivs ut, verkligheten är kanske 30% lägre eller ännu sämre. En storsäljare på FB är en kombo-ledramp. Spot är 30gr. Wide är 90grader.. Denna ramp är princip en rundstrålande ledramp som lyser rätt ned i backen med stor självbländning och rakt upp i trädtopparna.. Har 2st. Classeramper i nosen på Ivecon. Spot 9gr, Wide 15gr. 100 äktaW. Lyser bra, men tyvärr för mycket spridning på både spot och wide. Självbländning, så jaghar fått rikta upp dem från backen för att eliminera självbländningen. Kommit fram till att de duger inte, inte mera än till backljus till Ivecon  eller helljus till ATV:n. Köp inget skit!
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ledramp
« Svar #14 skrivet: 18 januari 2019, 07:48:47 »
Började läsa tråden noggrant, desto längre jag kom desto fortare skrollade jag mot slutet.. Ni är ju helt odugliga på detta och verkar vilja köpa vad som helst för skit! Till en början, Osram ledramp, detta är nog förmodligen inte från Osram, det är förmodligen bara deras dioder som används och de står inte bakom detta. 20 000 Lumen! Wov. Oftast är det den teoretiska effekten som skrivs ut, verkligheten är kanske 30% lägre eller ännu sämre. En storsäljare på FB är en kombo-ledramp. Spot är 30gr. Wide är 90grader.. Denna ramp är princip en rundstrålande ledramp som lyser rätt ned i backen med stor självbländning och rakt upp i trädtopparna.. Har 2st. Classeramper i nosen på Ivecon. Spot 9gr, Wide 15gr. 100 äktaW. Lyser bra, men tyvärr för mycket spridning på både spot och wide. Självbländning, så jaghar fått rikta upp dem från backen för att eliminera självbländningen. Kommit fram till att de duger inte, inte mera än till backljus till Ivecon  eller helljus till ATV:n. Köp inget skit!


Och det omotiverade påhoppet ska komma från någon som köper LED-ramper från Clas Ohlson...  ::)

Få se, säljer Clas Ohlson dessa LED-ramper i nutid? Svaret är nej! De säljer inga LED-ramper online överhuvudtaget och anledningen till detta insåg du efter dina två inköp helt på egen hand. Bra slutledningsförmåga, men dåligt tips då TS ej kan göra samma misstag som dig och köpa LED-ramp från Clas Ohlson online.

För övrigt, var får du 20000 lumen ifrån? Ingen har länkat/nämnt en produkt som säger detta. Du har fel.

Ingen säger heller att det skulle vara Osram-ramper till salu någonstans i tråden. Däremot Osram-LED, där LED står för LIGHT EMITTING DIODE. Du har fel.

Sen angående självbländning, så är det inte ett problem i rampen jag länkade till i mitt första inlägg, då den är kollimerad. Men det är klart, med din karisma och utstrålning så blir väl allt du rör vid självbländande...

« Senast ändrad: 18 januari 2019, 07:53:28 av kWhalp »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 379
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!