Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 2glas fönster  (läst 9415 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plogbil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
2glas fönster
« skrivet: 21 december 2010, 19:44:05 »
Hur kassa är egentligen 2glas fönster??

Ska se om jag lyckas förklara vad jag är ute efter nu.

En bekant till mig byggde nyss ut sitt hus och valde att sätta i 2glas fönster med resonemanget att kåken i övrigt har så dålig isolering så den mesta värmen går ut genom tak och väggar och att byta till 3glas skulle inte göra någon skillnad..

MEN, hur dålig isolering ska man ha för att det ska vara sämre än 2glas fönster.. Eller, hur bra isolering måste man ha för att det ska löna sig med 3glas??


Ta tex en helt oisolerad timmervägg med ett 2glas fönster.... var går mest värme ut??? genom fönstret eller väggen??
Eller en trävägg med 100mm isolering i samma situation?? var går värmen ut?

Har man ett oisolerat utedass vill man ju förståss inte köpa dyra 3glas. Men var går gränsen för att det ska löna sig?

Frågan är alltså när lönar det sig med 3glas fönster?


MVH// Plogbil

Kåk i sörmland byggd av timmer år 1900 men utbyggd på 70 talet till 80m2. MSZ FD35VABH samt en Jötul Kamin i hallen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9748
  • Karma +19/-4
SV: 2glas fönster
« Svar #1 skrivet: 21 december 2010, 20:02:59 »
Jag förstår inte hur bekantingen resonerar. Byter man från tvåglasfönster till treglasfönster minskar värmeförlusterna med ett visst antal kWh/år oavsett hur isoleringen är på resten av huset. Visserligen blir besparingen som procent av totala förbrukningen mindre om resten av huset är dåligt isolerat men det är ju kWh som man betalar för. Det kan vara så att besparingen blir så liten i förhållande till husets totala förbrukning att man inte skulle se den på energiförbrukningen på grund av att förbrukningen varierar så mycket år från år. Men besparingen finns där i alla fall.

Jag vill hävda att treglasfönster skulle löna sig även i det oisolerade utedasset om man vill ha +20 grader där året om.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Plogbil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 2glas fönster
« Svar #2 skrivet: 21 december 2010, 20:47:06 »
Ok det är så pass alltså!?
Jag har inte heller kunnat köpa hans resonemang helt 100 men jag förstår hans tankesätt.

Men om det nu är som du säger så måste ju fönster vara sjukt dålig isolering.

OM vi ändrar på frågan då. När blir ett 3glas fönster sämre än övrig isolering.??
är 45mm isolering bättre än ett 3glas? isåfall kommer jag köpa 7glas till ladan hemma. ;)

Att 300mm glasull isolerar bättre än ett 3glas kan jag köpa, men ett hus med tex 45mm måste ju ändå läcka mer än ett 3glas? Vilket då gör att besparingen med att köpa 3glas istället för 2 glas måste vara så liten att den inte märks. ELLER??
Visst, finns det en besparing. Men om jag sparar 10kr om året så tar det 500 år innan 3glas fönstret har lönat sig.

Nu är det ganska kallt ute. typ -20 grader. Lägg ut en kartong utanför huset och hoppa ner i den. Du fryser som fan.. förmodligen är det -20 grader i kartongen också eller högst -19 om du ger ifrån dig mycket värme.. Sätt nu en ett 3glas fönster i ena sidan på kartongen... Kommer du frysa mindre??? blir tempen högre??? Jag vill inte tro det. jag skulle tro att det fortfarande är -20 grader i kartongen och att du kommer frysa arslet av dig inom en timma ;D
Alltså gav inte 3glas fönstret nån besparing!



Rätta mig gärna om jag har fel.

Hoppas ni förstår mina skumma formuleringar *roflmao* :D






Kåk i sörmland byggd av timmer år 1900 men utbyggd på 70 talet till 80m2. MSZ FD35VABH samt en Jötul Kamin i hallen.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: 2glas fönster
« Svar #3 skrivet: 21 december 2010, 20:51:59 »
Bygger man ut så isolerar man väl denna del i modern standard och bra fönster, varför bygga ut med dålig isolering och dåliga fönster? Inte direkt stor prisskillnad..

Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Plogbil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 2glas fönster
« Svar #4 skrivet: 21 december 2010, 21:04:29 »
Bygger man ut så isolerar man väl denna del i modern standard och bra fönster, varför bygga ut med dålig isolering och dåliga fönster? Inte direkt stor prisskillnad..



Min tanke också.
Men frågan kvarstår.
Kåk i sörmland byggd av timmer år 1900 men utbyggd på 70 talet till 80m2. MSZ FD35VABH samt en Jötul Kamin i hallen.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: 2glas fönster
« Svar #5 skrivet: 21 december 2010, 21:52:14 »
En yttervägg med följande uppbyggnad
17mm gran panel
300mm gran timmer
100mm mineralull (Lambda 0,37 )
Träullsplatta 13mm

har ett (ovetenskapligt) U-värde på ca 0,188
Tar man bort isoleringen blir (ovetenskapliga) U-vädet ca 0,382

Ett gammalt 2-glas fönster brukar ha U värde på ca 3,0
Ett mordernt 2 glas fönster kan ha så lågt som 2,0 med energiglas
Ett dåligt 3-glas har u-värde på ca 1,4
Ett bra 3-glas har u-värde på ca 0,9-1,0
Ett 4-glas fönster kan ha så lågt som 0,6

Så en oisolerad timmervägg läcker mer än ett 2-glas fönster
Och en isolerad timmervägg (100mm mineralull) så läcker fönstret mer
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Plogbil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 2glas fönster
« Svar #6 skrivet: 21 december 2010, 21:56:31 »
En yttervägg med följande uppbyggnad
17mm gran panel
300mm gran timmer
100mm mineralull (Lambda 0,37 )
Träullsplatta 13mm

har ett (ovetenskapligt) U-värde på ca 0,188
Tar man bort isoleringen blir (ovetenskapliga) U-vädet ca 0,382

Ett gammalt 2-glas fönster brukar ha U värde på ca 3,0
Ett mordernt 2 glas fönster kan ha så lågt som 2,0 med energiglas
Ett dåligt 3-glas har u-värde på ca 1,4
Ett bra 3-glas har u-värde på ca 0,9-1,0
Ett 4-glas fönster kan ha så lågt som 0,6

Så en oisolerad timmervägg läcker mer än ett 2-glas fönster
Och en isolerad timmervägg (100mm mineralull) så läcker fönstret mer


Kalas bra svar Thumbsup
Precis nått sånt jag var ute efter.

ös på med mer fakta.
Kåk i sörmland byggd av timmer år 1900 men utbyggd på 70 talet till 80m2. MSZ FD35VABH samt en Jötul Kamin i hallen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9748
  • Karma +19/-4
SV: 2glas fönster
« Svar #7 skrivet: 21 december 2010, 21:58:04 »
4 centimeter mineralull bör ha ungefär samma isolerande egenskaper som ett modernt 3-glasfönster men en vägg består ju av mer än bara isolering.


Nu är det ganska kallt ute. typ -20 grader. Lägg ut en kartong utanför huset och hoppa ner i den. Du fryser som fan.. förmodligen är det -20 grader i kartongen också eller högst -19 om du ger ifrån dig mycket värme.. Sätt nu en ett 3glas fönster i ena sidan på kartongen... Kommer du frysa mindre??? blir tempen högre??? Jag vill inte tro det. jag skulle tro att det fortfarande är -20 grader i kartongen och att du kommer frysa arslet av dig inom en timma ;D
Alltså gav inte 3glas fönstret nån besparing!


Du skulle frysa även om kartongen var isolerad för det krävs en hel del värme att värma upp kartong och isolering. Poängen med bättre isolering är att det behöver tillföras mindre energi för att hålla kartongen vid en behaglig temperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Plogbil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 2glas fönster
« Svar #8 skrivet: 21 december 2010, 22:16:42 »
4 centimeter mineralull bör ha ungefär samma isolerande egenskaper som ett modernt 3-glasfönster men en vägg består ju av mer än bara isolering.


Nu är det ganska kallt ute. typ -20 grader. Lägg ut en kartong utanför huset och hoppa ner i den. Du fryser som fan.. förmodligen är det -20 grader i kartongen också eller högst -19 om du ger ifrån dig mycket värme.. Sätt nu en ett 3glas fönster i ena sidan på kartongen... Kommer du frysa mindre??? blir tempen högre??? Jag vill inte tro det. jag skulle tro att det fortfarande är -20 grader i kartongen och att du kommer frysa arslet av dig inom en timma ;D
Alltså gav inte 3glas fönstret nån besparing!


Du skulle frysa även om kartongen var isolerad för det krävs en hel del värme att värma upp kartong och isolering. Poängen med bättre isolering är att det behöver tillföras mindre energi för att hålla kartongen vid en behaglig temperatur.


OK, nu börjar jag förstå.

Självklart skulle man frysa i kartongen även med isolering. jag ville bara överdriva till MAX för att få fram hur jag tänker.

Så om man har en kåk med 100mm isolering så är det iaf 3glas fönstren som läcker mest??

Tack för alla Inlägg.

MVh// Plogbil.
Kåk i sörmland byggd av timmer år 1900 men utbyggd på 70 talet till 80m2. MSZ FD35VABH samt en Jötul Kamin i hallen.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3893
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: 2glas fönster
« Svar #9 skrivet: 21 december 2010, 22:35:29 »
Din vän tjänade 500 SEK/fönster, vilket han kommer att påminnas om när kalldraget kyler soffan..........
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: 2glas fönster
« Svar #10 skrivet: 21 december 2010, 22:42:42 »

Helt kort.... oavsett hur mycket förluster huset har... så har en vägg normalt åtskilligt lägre U värde än fönster...
Oavsettom han rätt så skulle bygga en glas altan... så blir det alltid en besparing vid lägre U, i.e 3 glas är normalt
bättre än 2... men antal besparade kWh står mot priset... betalar fönstren sig innan nästa byte?

Ngt längre...
Vi satte in (tyvärr) 2 glas ( Saint Gobain ultra ngt med varm kant ) då 3 inte fick plats i våra mahogny ramar som lämnade kvar... U på rutorna 1.1 på hela fönstret... vet ej... <2?
Sedan nästa ting... jäv... varma , täta fönster... hm... säg självdrag ventilation.... ja man måste ha till lufts kanaler eller
öppna fönstren lite.. så när dagen är slut kan man inte räkna sparade kWh som räcker till en back pilsner.... :D ::)
'
Elller kan man? ;)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 2glas fönster
« Svar #11 skrivet: 22 december 2010, 09:29:12 »
Bygger man ut så isolerar man väl denna del i modern standard och bra fönster, varför bygga ut med dålig isolering och dåliga fönster? Inte direkt stor prisskillnad..



Min tanke också.
Men frågan kvarstår.

Om utbyggnaden kräver bygglov/bygganmälan så finns det väl nu för tiden regler som bestämmer hur stor energiförbrukning per m2 man måste dimensionera för, eller har jag fel?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: 2glas fönster
« Svar #12 skrivet: 22 december 2010, 11:22:36 »
Bygger man ut så isolerar man väl denna del i modern standard och bra fönster, varför bygga ut med dålig isolering och dåliga fönster? Inte direkt stor prisskillnad..



Min tanke också.
Men frågan kvarstår.

Om utbyggnaden kräver bygglov/bygganmälan så finns det väl nu för tiden regler som bestämmer hur stor energiförbrukning per m2 man måste dimensionera för, eller har jag fel?


Ooops... valid point.... det finns ju minimum krav på nybygge.... alltså borde motsvarande finnas för tillbyggnad.
3 glas fanns ju redan i mitten på 80talet... kanske tidigare...
Läste någonstans att Sverige har Europas strängaste krav på hus isolering vid nybyggnad...
Det nämndes att kraven är ekonomiskt oförsvarbara... alltså kostnaden för den sista U sänkningen är för hög mot kWh vinsten Sc:,h

En sak vet jag, Sverige har varmare hus från 70-80 talet än det mesta som finns ute i Europa idag....

Ja , ja södra Spanien och Italien behöver inte samma isolering... mot kyla ;)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 2glas fönster
« Svar #13 skrivet: 22 december 2010, 11:30:09 »
Bygger man ut så isolerar man väl denna del i modern standard och bra fönster, varför bygga ut med dålig isolering och dåliga fönster? Inte direkt stor prisskillnad..



Min tanke också.
Men frågan kvarstår.

Om utbyggnaden kräver bygglov/bygganmälan så finns det väl nu för tiden regler som bestämmer hur stor energiförbrukning per m2 man måste dimensionera för, eller har jag fel?


Ooops... valid point.... det finns ju minimum krav på nybygge.... alltså borde motsvarande finnas för tillbyggnad.
3 glas fanns ju redan i mitten på 80talet... kanske tidigare...
Läste någonstans att Sverige har Europas strängaste krav på hus isolering vid nybyggnad...
Det nämndes att kraven är ekonomiskt oförsvarbara... alltså kostnaden för den sista U sänkningen är för hög mot kWh vinsten Sc:,h

En sak vet jag, Sverige har varmare hus från 70-80 talet än det mesta som finns ute i Europa idag....

Ja , ja södra Spanien och Italien behöver inte samma isolering... mot kyla ;)

Så här står det på Boverkets hemsida:
"När man ändrar en byggnad ska ändringen alltid uppfylla vissa tekniska krav som finns i bygglagstiftningen.

Kraven gäller vid alla ändringar, oberoende av om åtgärden är bygglovspliktig eller bygganmälanspliktig eller inte. Det är alltid byggherrens ansvar att kraven uppfylls."


Om tillbyggnaden är sämre isolerad än vad kraven föreskriver sÃ¥ är den med andra ord olaglig.  :,v(
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: 2glas fönster
« Svar #14 skrivet: 22 december 2010, 11:35:19 »


Japp.... 10cm ull för lite och man är kriminelt belastad... ;D ;)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!