Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera elmätare till "äldre" Bergvärmepump  (läst 2308 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mattias731

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag skulle gärna vilja kunna få statistik på hur mycket el min IVT Greenline HT+ E9 drar. Funderar då på att installera någon smart-home mätare i uttaget där min värmepump är inkopplad.

1. Är det möjligt (är uttaget tillgängligt) och är det "tillåtet"?
2. Har någon gjort motsvarande?
3. Vad rekommdenderar ni i så fall för smart pryl att koppla in?

Jag vill gärna kunna få statistik "live" som jag sedan kan exportera till tex XL/google sheets

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad mattias731

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera elmätare till "äldre" Bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 09 december 2021, 12:32:43 »
Observera att jag inte är särskilt intresserad av den TOTALA energin jag förbrukar. Det är helt ok att jag får den dagen efter av mitt nätbolag. Jag vill specifikt veta vad min bergvärmepump drar, och om det är möjligt med en enkel lösning via en plug man sätter mellan uttaget och värmepumpens inkoppling. Fast även andra lösningar är förstås intressanta...

Utloggad mattias731

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera elmätare till "äldre" Bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 09 december 2021, 12:39:48 »
Hej!

Jag skulle gärna vilja kunna få statistik på hur mycket el min IVT Greenline HT+ E9 drar. Funderar då på att installera någon smart-home mätare i uttaget där min värmepump är inkopplad.

1. Är det möjligt (är uttaget tillgängligt) och är det "tillåtet"?
2. Har någon gjort motsvarande?
3. Vad rekommdenderar ni i så fall för smart pryl att koppla in?

Jag vill gärna kunna få statistik "live" som jag sedan kan exportera till tex XL/google sheets

Svaret på fråga 1 gissar jag är (efter att ha hittat vad jag tror är installationsmanualen) att den inte inkopplas i ett vanligt uttag. Vilket verkar logiskt, och att en "enkel" mätning via eluttaget därmed inte är möjligt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Installera elmätare till "äldre" Bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 09 december 2021, 12:41:30 »
En elektriker kan sätta upp en egen elmätare till värmepumpen. Sedan loggar man pulserna från lysdioden på el-mätaren.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

mattias7311

  • Gäst
mattias7311
SV: Installera elmätare till "äldre" Bergvärmepump
« Svar #5 skrivet: 09 december 2021, 22:27:37 »
En elektriker kan sätta upp en egen elmätare till värmepumpen. Sedan loggar man pulserna från lysdioden på el-mätaren.


Det låter omständligt. Finns inga elmätare som är lite smartare och direkt talar med tex Google home?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera elmätare till "äldre" Bergvärmepump
« Svar #6 skrivet: 09 december 2021, 23:16:34 »
Köp bara en separat elmätare med visning av momentan effekt och ha någon elektriker att koppla in den. Slå ett öga på den en gång i månaden och skriv upp på en lapp. Kolla några gånger hur mycket VP drar i olika driftspunkter och lägg på minnet.

DÃ¥ fÃ¥r du veta hur den funkar utan att läsa grafer pÃ¥ nätet  tre gÃ¥nger om dagen, det blir bara trist efter nÃ¥got Ã¥r. Jag har släppt det och nöjer mig med att kolla till den ibland när jag gÃ¥r förbi. Det finns annat i livet.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Christer1968

  • Nyfiken men vid liv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera elmätare till "äldre" Bergvärmepump
« Svar #7 skrivet: 10 december 2021, 21:45:43 »
Köp bara en separat elmätare med visning av momentan effekt och ha någon elektriker att koppla in den. Slå ett öga på den en gång i månaden och skriv upp på en lapp. Kolla några gånger hur mycket VP drar i olika driftspunkter och lägg på minnet.

DÃ¥ fÃ¥r du veta hur den funkar utan att läsa grafer pÃ¥ nätet  tre gÃ¥nger om dagen, det blir bara trist efter nÃ¥got Ã¥r. Jag har släppt det och nöjer mig med att kolla till den ibland när jag gÃ¥r förbi. Det finns annat i livet.

// Magnus
Men personen verkar vara för lat så ditt förslag är för energikrävande för personen. Allt kan man köpa färdigt men man måste också förstå....
Nibe F1245 12kW parallellkopplad med Jäspi Econatur 40 till en 2400 liters ack.tank.
Cirka 300 kvm boyta

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: Installera elmätare till "äldre" Bergvärmepump
« Svar #8 skrivet: 10 december 2021, 22:49:03 »
Hej!

Jag skulle gärna vilja kunna få statistik på hur mycket el min IVT Greenline HT+ E9 drar. Funderar då på att installera någon smart-home mätare i uttaget där min värmepump är inkopplad.

1. Är det möjligt (är uttaget tillgängligt) och är det "tillåtet"?
2. Har någon gjort motsvarande?
3. Vad rekommdenderar ni i så fall för smart pryl att koppla in?

Jag vill gärna kunna få statistik "live" som jag sedan kan exportera till tex XL/google sheets
Din pump har en Modbus-kontakt där du kan läsa av förbrukning för tex kompressor, tillskot etc. Köp någon form av smart avläsning och koppla in på Modbus-kontakten så får du tillgång till all driftstatistik på ett enkelt sätt. Du kan även få larm via SMS/e-post om något fel inträffar. Några alternativ är tex Husdata H60, Loggamera.com, Easyserv.se eller likande som brukar kosta runt 1500-2000 kr.



Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Installera elmätare till "äldre" Bergvärmepump
« Svar #9 skrivet: 10 december 2021, 22:59:50 »
Verkar som det är en Shelly 3EM du söker.
Strömtransformatorerna sätter du runt faskablarna.
Vet inget personligen om produkten.

https://www.styrahem.se/p/629?gclid=CjwKCAiAksyNBhAPEiwAlDBeLCFjbJk9FYEaTc9aYYzyOft0alZc06tVF4ydJAicNh_RIZGOqnZYFhoCxfgQAvD_BwE
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Installera elmätare till "äldre" Bergvärmepump
« Svar #10 skrivet: 11 december 2021, 08:34:13 »
Jag gjorde det så enkelt och billigt som möjligt genom att köpa en begagnad elmätare av ett elbolag som höll på att byta ut alla elmätare hos sina kunder. Elmätaren kopplades in på kabeln som går till VPn.

Jag läser av den en gång i månaden tillsammans med övriga parametrar jag följer upp. Tex total elförbrukning, VPns gångtid, antal timmar tillskottsvärme. Sedan för jag in alla uppgifter i ett excelark där jag får kurvor på det jag vill följa löpande.
 
Det tar max 10-15 min i månaden att göra dessa uppföljningar så det är knappast någon idé att lägga ner "en massa" pengar på att automatisera processen
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera elmätare till "äldre" Bergvärmepump
« Svar #11 skrivet: 11 december 2021, 09:17:13 »
Verkar som det är en Shelly 3EM du söker.
Strömtransformatorerna sätter du runt faskablarna.
Vet inget personligen om produkten.

https://www.styrahem.se/p/629?gclid=CjwKCAiAksyNBhAPEiwAlDBeLCFjbJk9FYEaTc9aYYzyOft0alZc06tVF4ydJAicNh_RIZGOqnZYFhoCxfgQAvD_BwE

Frågan är om den mäter aktiv eller reaktiv effekt?

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Installera elmätare till "äldre" Bergvärmepump
« Svar #12 skrivet: 11 december 2021, 13:24:20 »
Frågan är om den mäter aktiv eller reaktiv effekt?

// Magnus
Schyyy....  ;) ::)

Nej men, det verkar som den mäter båda.

Details menu
Here you will see the momentary:
• Consumption - in Watts
• Voltage -in Volts
• Reactive power – in Volt-Ampere Reactive (VAR)
• Power Factor – in the range of -1 to 1 Below that you will see
the history graph for the last year for:
• Consumption*
• Voltage –with a lowest and highest measurement

https://shelly.cloud/documents/user_guide/shelly_3em.pdf
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installera elmätare till "äldre" Bergvärmepump
« Svar #13 skrivet: 07 november 2022, 08:09:20 »
Shelly kräver elinstallation, man ansluter BÅDE spolar och spänningsförande ledare till enheten, så den fungerar som vilken elmätare som helst därvidlag.
Det finns inget som går ansluta "runt kablarna" utan behov av elinstallation som kan mäta energiförbrukningen på en värmepump.
Logger 1010 eller Logger 2020 och en separat elmätare ger bra statistik som kan exporteras, eller föras över till google home om man vill krångla med det.
Min energiförbrukningssida är ett exempel på hur det kan se ut om man mäter både utetemp och några elmätare.
http://e-logger.se/pub?rmarklund&p=9
Lösningarna för Modbus kan också fungera men är som regel modellspecifika så vitt jag vet, är det en äldre pump kan det bli svårt att återanvända efter att man bytt ut sin gamla pump.

Den som orkar klicka sig in på länken ovan och scrollar längst ned på sidan kan också notera att vi mer än halverat vår totala energiförbrukning under Oktober i år jämfört med alla tidigare år - så det går spara energi om man lägger manken till.
« Senast ändrad: 07 november 2022, 08:11:20 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!