Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT X11 som spökar....  (läst 2173 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonatanmw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Aleco Bygg & Entreprenad
IVT X11 som spökar....
« skrivet: 08 februari 2013, 15:13:23 »
Min X11 har vid några tillfällen, ca 3-4 ggr, slutat/missat att producera varmvatten.
Jag måste starta om den så fungerar den ca 2-3 veckor igen, sen missar den igen...någon ide' vad det kan vara?????3-vägs ventil??
Även att det bara är 25-30 i ack.tanken kör den enbart mot golvvärmen tills omstart sker.
Det har hitills varit på morgonen det är slut, möjligen vid närmare eftertanke vid snabba temp.fall utvändigt......
Det händer ju inte så ofta men känns oftare och oftare...3-vägs ventil??
Dessutom står givaren mot golvvärmen(framledningstemp, se bild på 6 !! grader, röret är ca 32-35 som kurvan)
Kan det vara något som ärgar??givare eller något??

Sutteränghus i passivhus-standard,250kvm boyta,platsgjutet i betong/EPS(Dorocell Thermomur), IVT X-11, 210m aktivt borrhål, LK-golvvärmesystem på båda våningarna.
Ligger i Göteborg, 2011 års förbrukning 9360 Kwh (oreglerat med 24 grader inomhus)inkl hushållsel utan FTX.( Huset ser ni på webblänken under namnet)

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: IVT X11 som spökar....
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2013, 16:51:46 »
Kan vara att din framledningsgivare T1 visar fel och att värmen prioriteras.
Men då borde elpatronen gå in och stötta när den inte klarar att nå börvärdet.
Det andra alternativet kan vara att ett styrkort (IOB) gått åt skogen.

Kontakta din installatör är mitt råd.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT X11 som spökar....
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2013, 17:05:35 »
Hej,
X maskinen stöttar aldrig med el så länge kompressorn är igång.
Men 6° på T1 verkar inte rimligt om du har 32-35°... växelventilen är det inte heller, då skulle antingen T3 eller T1 sticka iväg samt högretur/HP larm inträffa.

som Lmf skrivit, kontakta ÅF/Installatör för en koll.

2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad jonatanmw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Aleco Bygg & Entreprenad
SV: IVT X11 som spökar....
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2013, 18:25:26 »
Tack för er kunskap....
Startat om den nu, den gröna brytaren bakom elskÃ¥pet, körde motionering av växelventil värme 10 ggr, alla 4 huvudsäkringar  omslagna pÃ¥/av,vickade/kollade alla anslutningar frÃ¥n givarna sÃ¥ dom satt bra.....
Nu ställde sig alla värden som dom skulle direkt och den började producera vv så fort pumpen startade.......
Vad tror ni??? Ska man köra eländet till tippen och slänga in en Nibe?? ;)
Sutteränghus i passivhus-standard,250kvm boyta,platsgjutet i betong/EPS(Dorocell Thermomur), IVT X-11, 210m aktivt borrhål, LK-golvvärmesystem på båda våningarna.
Ligger i Göteborg, 2011 års förbrukning 9360 Kwh (oreglerat med 24 grader inomhus)inkl hushållsel utan FTX.( Huset ser ni på webblänken under namnet)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT X11 som spökar....
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2013, 19:01:22 »
Kör den hem till mig  ;) Eller fixa framledningsgivaren...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jonatanmw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Aleco Bygg & Entreprenad
SV: IVT X11 som spökar....
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2013, 06:55:31 »
Tittade på den nu, ligger laddat 52 grader i tanken, kör ut 35 i golvet pumpen går fint på 42 varv..... Du har säkert rätt i givaren,tror du anslutningen var dålig eller räckte återställning/nollställning eller är det bättre att byta i alla fall, och i så fall...... skall man ha just IVT:s eller kan man köra någon universal??
Sutteränghus i passivhus-standard,250kvm boyta,platsgjutet i betong/EPS(Dorocell Thermomur), IVT X-11, 210m aktivt borrhål, LK-golvvärmesystem på båda våningarna.
Ligger i Göteborg, 2011 års förbrukning 9360 Kwh (oreglerat med 24 grader inomhus)inkl hushållsel utan FTX.( Huset ser ni på webblänken under namnet)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT X11 som spökar....
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2013, 08:11:51 »
Det är ett vanligt NTC-motstånd, men originalet är kapslat och har rätt kontakt. Åk förbi närmsta serviceombud och fråga snällt om du kan få en givare...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jonatanmw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Aleco Bygg & Entreprenad
SV: IVT X11 som spökar....
« Svar #7 skrivet: 09 februari 2013, 10:37:01 »
strålande..... När skall den börja producera varmvatten?? min.grad i tanken??
Sutteränghus i passivhus-standard,250kvm boyta,platsgjutet i betong/EPS(Dorocell Thermomur), IVT X-11, 210m aktivt borrhål, LK-golvvärmesystem på båda våningarna.
Ligger i Göteborg, 2011 års förbrukning 9360 Kwh (oreglerat med 24 grader inomhus)inkl hushållsel utan FTX.( Huset ser ni på webblänken under namnet)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!