Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv cykelstyre baklänges:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):
Antal sidor på tärning (siffra):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: brutus
« skrivet: 17 oktober 2009, 21:13:46 »

Aaah ok ja men då är det nog inga bekymmer :)
Lycka till :)
Skrivet av: Grolt
« skrivet: 17 oktober 2009, 21:11:13 »

Det svaret blev jag mycket klokare av   studs 

Jag kommer bara att sätta upp kanalen själv sen löser montören resten   --/

Tack för hjälpen  Thumbsup
Skrivet av: brutus
« skrivet: 17 oktober 2009, 20:59:51 »

Plast eller plåtkanaler som är ca 60x70 mm i dimension är vanligast.
Om du ska dra rören själv så försök att ta ut svängen runt hörnet för att uttnytja kanalens djup helt enkelt.
Skrivet av: Grolt
« skrivet: 17 oktober 2009, 20:55:56 »

Alltså klart bättre med djupare kanaler mensyns ju mycket mera.
vanliga standard för värmepumpar tycker jag absolut och jag menar såklart inte att man inte ska dra runt en knut,menade bara att det blir skarpare böjar.
Standard är väl ungf 60mm djupa 70-75mm breda.

Kan ju inte säga att jag blev så mycket klokare av det svaret     Sc:,h Sc:,h
Skrivet av: brutus
« skrivet: 17 oktober 2009, 20:53:20 »

Alltså klart bättre med djupare kanaler mensyns ju mycket mera.
vanliga standard för värmepumpar tycker jag absolut och jag menar såklart inte att man inte ska dra runt en knut,menade bara att det blir skarpare böjar.
Standard är väl ungf 60mm djupa 70-75mm breda.
Skrivet av: Grolt
« skrivet: 17 oktober 2009, 20:34:27 »

BRUTUS;

Tänkte att jag skulle placera utedelen runt knuten därav blir det några böjar. Vilken dimension rekomenderar du på "kabelkanalen"  Sc:,h Sc:,h
Skrivet av: brutus
« skrivet: 17 oktober 2009, 20:24:49 »

Givetvis blir ju böjarna "mjuka". Om dom går runt ett hörn eller från väggen o sedan ner så blir ju böjen lika stora i bägge fallen ??? Eller tänker jag fel  Sc:,h


När man går ut genom väggen med rörena så gradar man hålet nedåt och inte rakt ut.
ju mer lutning desto snällare böj så att säga,men oavsett om man ska gå åt sidan eller ner direkt kan man borra upp hålet lite för att mjuka av böjen.
Går man med rörena runt knuten istället så blir det skarpare + att man måste ta hänsyn till kanalernas dimensioner(som täcker in rörena).
Kanalerna är förhopningsvis bredare än vad dom är djupa,därav blir det skarpare böjar i in/ut vändiga hörn gentemot 90 grader på en plan vägg t.ex.
Skrivet av: Grolt
« skrivet: 17 oktober 2009, 20:16:59 »

Givetvis blir ju böjarna "mjuka". Om dom går runt ett hörn eller från väggen o sedan ner så blir ju böjen lika stora i bägge fallen ??? Eller tänker jag fel  Sc:,h
Skrivet av: mikaelse
« skrivet: 17 oktober 2009, 18:28:51 »

hårda tvära 90 krökar spelar säkert roll men dom mjuka handböjda som ligger snyggt mot säg en 1 dm rund sak kan inte spela stor roll finns tabeller över sådant. gissar 3 dm max per styck.
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 12 oktober 2009, 10:35:28 »


Böjar påverkar alltid! Tom farten på datat i en nätverkskabel påverkas liksom bilens hastighet genom en rodell....
Skrivet av: brutus
« skrivet: 11 oktober 2009, 22:53:35 »

Jo visst påverkar antalet"böjar" trycket.
en 90 graders böj sägs motsvara ca: 1 meter rör.
Men bör tiläggas att det är ytters sällan man gör "rena 90 graders böjar som gör större skillnad iallafall på maskiner med 1/4"-3/8"(1/2"-5/8"-3/4" blir lite känsligare helt klart)
vad jag syftar på är att dels om maskinen sitter på ytterväg och rören går bakåt ut så borrar man ju snett nedåt,jag gör gärna hålet rejält sluttande.resultatet blir att ska man vidare ner på väggen på utsidan så får man en mindre skarp böj,ska man åt sidan direkt med rören efter att dom kommit ut så borrar man/jag hålet samtidigt åt det hållet för samma resultat.

Plast/plåtkanaler har så pass mycket plats att om man ska vinkla 90 grader någonstans så har jag bara "gas"röret(det grövre) längst ut i vinkeln.

invändiga och utvändiga hörn däremot gör att det blir en kraftigare böj vilket påverkar mera.

angående om att bocka för hand så 1/4" och 3/8" är ganska enkla att bocka förhand även om man inte är van.1/2" är nog lättare att bocka sönder om man inte är van.5/8" och 3/4" hoppas jag inga ovana försöker ens att bocka för hand men visst det går det med;)

Det som är bra är att bockar man sönder ett rör märker man det.(skär upp isoleringen och se efter om du är osäker),händer det så försök inte "runda"tillbaka röret utan byt det istället.
Skrivet av: pumpemontør
« skrivet: 11 oktober 2009, 19:45:19 »

Kan man böja/bocka rören för hand eller behövs det någon speciell apparat till detta    Sc:,h Sc:,h

Hei

Man kan bøye rørene for hånd, men da må du være ytterst forsiktig. Jeg bruker noen ganger bøyefjær, men synes at jeg får til fine bøyer også for hånd med litt tålmodighet. Finn evt. kapp av noen cm med rør og så prøver du deg fram...

Mvh
Pumpemontør
Skrivet av: Grolt
« skrivet: 11 oktober 2009, 19:07:38 »

Kan man böja/bocka rören för hand eller behövs det någon speciell apparat till detta    Sc:,h Sc:,h
Skrivet av: pumpemontør
« skrivet: 08 oktober 2009, 22:45:26 »

Enligt han som installerade var det handböjar, men han kan ju ha fel.

Da jeg gikk på kurs for å bli sertifisert montør lærte vi at 90 graders bøy/vinkel tilsvarer 1 meter rør med tanke på motstand i systemet. Hvor riktig dette er vet jeg ikke... kanskje andre montører har et mer utfyllende svar...

Mvh

Norsk pumpemontør
Skrivet av: GammelMan
« skrivet: 08 oktober 2009, 17:46:26 »

Enligt han som installerade var det handböjar, men han kan ju ha fel.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 08 oktober 2009, 17:12:57 »

Enligt han som installerade Nocrian så motsvarar en böj 1 meter rörlängd.

men det gäller väl bara lödvinklar? Sc:,h
Har aldrig hört talas om att handbockade rör ens ska tas med i en tryckfallsberäkning, iaf inte så få som blir vid en luft-luft installation...
Skrivet av: Grolt
« skrivet: 08 oktober 2009, 15:54:15 »

Enligt han som installerade Nocrian så motsvarar en böj 1 meter rörlängd.

Vad menar du ???

Så om jag har ute delen 5 meter bort och har 2 böjar så blir det 7 meter    Sc:,h
Skrivet av: GammelMan
« skrivet: 07 oktober 2009, 20:33:54 »

Enligt han som installerade Nocrian så motsvarar en böj 1 meter rörlängd.
Skrivet av: MatsGBG
« skrivet: 07 oktober 2009, 19:19:33 »

He he, det hoppas jag verkligen..... Min installation har 5.... En som inte är så tvär i och för sig så låt oss säga 4.
Skrivet av: Grolt
« skrivet: 07 oktober 2009, 16:32:32 »

Min fråga är hur många böjar klarar rören/vätskan av mellan ytter & inner delen.
Jag behöver nog två böjar på min installation. 90 grader runt husknuten och 1 st 90 grader böj ner till ytterdelen!!  Funkar detta  :-\

Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!