Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Greenline He / minska värmen pÃ¥ sommaren  (läst 616 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Chipchop

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Greenline He / minska värmen på sommaren
« skrivet: 21 juni 2022, 09:40:00 »
Hej.

Har flyttat till villa som har bergvärme och pumpen på bilden. Jag har haft 2 st Ivt pumpar innan så vet lite men den här är ny för mig.

Nu när det börjar bli varmt har jag sänkt värmen men jag fÃ¥r inte ner den mer. Den pumpar runt 23-26 grader i huset och inne tempen är runt där 25. Jag skulle vila fÃ¥ ner det mer men det verkar inte gÃ¥. Har hört att man kan cirkulera kallare vatten frÃ¥n berggrunden sÃ¥ slingorna svalkar huset är det nÃ¥got man kan göra med denna pump? Eller alternativt bara sänka s den inte värmer vattnet 😊

Tacksam för svar 😄

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Greenline He / minska värmen på sommaren
« Svar #1 skrivet: 21 juni 2022, 09:58:55 »
Har man bergvärme kan man installera s.k. Frikyla oavsett vilken värmepump man har. DÃ¥ cirkulerar man kall brine frÃ¥n borrhÃ¥let genom en eller ett par fläktkonvektorer i huset och kyler det. Billigt i drift och kan gÃ¥ dygnet om. https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=43.0  MÃ¥nga är nöjda med det, men beroende pÃ¥ hur djupt borrhÃ¥let är etc kan kylan minska lite grann mot slutet av sommaren. DÃ¥ fÃ¥r man istället satsa pÃ¥ en värmepump som kan ge aktiv kyla med kompressorn om kylbehovet är väldigt stort. Vad jag vet är det bara Daikin som har ett koncept där kompressorn kan kyla golvvärmeslingorna för att sänka temperaturen i huset. Man mÃ¥ste ha väldigt god kontroll pÃ¥ daggpunkten dÃ¥ sÃ¥ det inte blir kondensproblem.
« Senast ändrad: 21 juni 2022, 10:03:24 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!