Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör  (läst 6517 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #15 skrivet: 17 januari 2017, 21:47:35 »
Varför ska du koppla golvvärmen via en slinga istället för direkt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Qtrain

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #16 skrivet: 18 januari 2017, 00:15:37 »
Purjo - Framgår inte det ganska tydligt av mina inlägg? Jag har ju Pexrör som inte är diffusionstäta ! Vattnet tar livet av allt som inte är korrosionsbeständigt. 5 pannor på 30 år och gud vet hur många elpatroner.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #17 skrivet: 18 januari 2017, 05:56:50 »
Jo, nu läste jag rubriken.  :P
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #18 skrivet: 19 januari 2017, 09:50:49 »
Man kommer inte ifrån att man behöver köra med högre temp om man ska växla en gång till oavsett om det sker med slinga eller i växlare. Jag skulle skaffat en rejält överdimensionerad växlare just av den anledningen att den växlar bättre men det kommer funka med slingan också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Qtrain

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #19 skrivet: 22 januari 2017, 20:47:33 »
Smurfen - du som vet - Vad är egentligen skillnaden på slinga och växlare i det här fallet?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #20 skrivet: 22 januari 2017, 20:59:44 »
Tyvärr inget jag vet ur mycket det skiljer men vet att det skiljer om växlaren är rejält dimensionerad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #21 skrivet: 22 januari 2017, 21:20:10 »
Skillnaden är väl att man kan överdimensionera växlaren om man vill. Plus att man kan välja på vilken höjd i tanken man kopplar in den. En slinga sitter där den sitter och går inte att ändra så mycket på...
Därmed inte sagt att det är dåligt på något sätt med slinga, men är man nördig och vill experimentera så är det bättre (och dyrare) med växlare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #22 skrivet: 22 januari 2017, 21:22:57 »
Tror inte växlare blir dyrare slingorna är dyra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #23 skrivet: 23 januari 2017, 08:49:12 »
Det är ju framföralt på värmepumpssidan skilnaden blir. Har man en växlare vet man hur returen blir har man en tank kan returtemperaturen bli lite hur som beroende på cirkulation i tanken.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #24 skrivet: 11 februari 2024, 14:47:42 »
Gammalt inlägg men kan inte såna här problem lösas med offeranod i värmekretsen?

Eller skapar det nya problem om man har en offeranod i tex Magnesium om magnesum blir Magnesiumhydroxid viket är basiskt...?
Borde man ha några järnrör kvar i systemet som får fungera som offeranod då magnetit är något man kan ta bort i magnetitfiltret?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!