Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmepump - kombinera vattenburen golvvärme, vvberedare & ev FTX?  (läst 1730 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smillan1000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Skrev i det här forumet för 3 månader sedan om alla problem vi hade med lukt, fuktig krypgrund och dålig ventilation i vårt nyinköpta 1,5plans 70talshus.

Nu har vi kommit en bit på vägen; håller på att bygga ut kortsidan och har därmed stängt krypgrunden och isolerat den, tilläggsisolerat golv och håller på att installera FTX från Flexit. Nu i veckan bestämde vi oss också för att konvertera från elradiatorer och 10 år gammal LLVP på 1a-plan till vattenburen golvvärme. Befintlig VVB är en ca 3 år gammal Nibe compact 300.

Fråga: Finns det någon värmepump som kombinerar denna utrustning på något smart sätt, eller är det bara att kasta ut VVB’n och låta FTX’en köra sitt egna race? Golvyta 1a plan ca 95m2.
« Senast ändrad: 22 november 2019, 22:44:25 av Smillan1000 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepump - kombinera vattenburen golvvärme, vvberedare & ev FTX?
« Svar #1 skrivet: 23 november 2019, 09:44:30 »
Hej! Bygger ni en kondensisolerad FTX-anläggning så man även ska kunna köra lite kyla på sommaren? Då behövs ju ett bra vattenburet "eftervärmarbatteri" till FTX'n och en värmepump som klarar både och. Om bara uppvärmning är intressant kräver eftervärmarbatteriet lite högre framledningstemperatur än golvvärmen så man förlorar en del i verkningsgrad där men vinner något i komfort genom varmare tilluft. Varmvattenberedaren borde gå att sälja om den bara är tre år.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smillan1000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Bygger ni en kondensisolerad FTX-anläggning så man även ska kunna köra lite kyla på sommaren? Då behövs ju ett bra vattenburet "eftervärmarbatteri" till FTX'n och en värmepump som klarar både och. Om bara uppvärmning är intressant kräver eftervärmarbatteriet lite högre framledningstemperatur än golvvärmen så man förlorar en del i verkningsgrad där men vinner något i komfort genom varmare tilluft. Varmvattenberedaren borde gå att sälja om den bara är tre år.

Nja, vi hade inte tänkt kyla med FTX’en. Den e endast isolerad på vindsutrymmena/kalla ställen. Nackdelen är att den är projekterad så den ska stå i ett annat rum, så om det inte finns någon uppenbar fördel (kylan klarar vi oss utan) låter vi den gå helt separat.

Verkar också som att VVB’n inte kan kombineras med LVVP (jag vet inte varför man skulle vilja göra det, men tänkte att dess existerande tank kunde kanske användas till något eller ifall det var något jag inte tänkt på).

Några generella tips eller saker att tänka på när man väljer LVVP mer än uppvärmningsyta?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepump - kombinera vattenburen golvvärme, vvberedare & ev FTX?
« Svar #3 skrivet: 23 november 2019, 10:15:43 »
Om varmvattenbehovet är mycket stort finns det fall då man väljer att sätta en elektrisk VVB i serie efter värmepumpen men då normalt en mindre modell som t.ex. 100 liter. En innerdel till en LVVP klarar normalt ge en bit över 200 lit 40-gradigt varmvatten.

När man väljer LVVP är det viktigt att ha koll hur kallt det kan bli orten där man bor. Dimensionerande vinterutetemperatur DVUT finns bl.a. i en tabell från Boverket. Äldre modeller stängde oftast av helt och gick på enbart el-patron om det blev kallare än -10 celcius. Numera klarar många modeller -20 celcius. Vissa modeller klarar -25 celcius och ett par -28 celcius. Effekten och verkningsgraden sjunker dock med temperaturen så el-patronen behövs som ett komplement. Bor man där det emellanåt kan bli väldigt långa strömavbrott och kalla vintrar kan man fundera på en split-modell med gasrör till utedelen, annars är package med värmevatten till utedelen det mest vanliga och lite enklare.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smillan1000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Skrev i det här forumet för 3 månader sedan om alla problem vi hade med lukt, fuktig krypgrund och dålig ventilation i vårt nyinköpta 1,5plans 70talshus.

Nu har vi kommit en bit på vägen; håller på att bygga ut kortsidan och har därmed stängt krypgrunden och isolerat den, tilläggsisolerat golv och håller på att installera FTX från Flexit. Nu i veckan bestämde vi oss också för att konvertera från elradiatorer och 10 år gammal LLVP på 1a-plan till vattenburen golvvärme. Befintlig VVB är en ca 3 år gammal Nibe compact 300.

Fråga: Finns det någon värmepump som kombinerar denna utrustning på något smart sätt, eller är det bara att kasta ut VVB’n och låta FTX’en köra sitt egna race? Golvyta 1a plan ca 95m2.

Jag kanske var otydlig, men vi konverterar alltså till vattenburen golvvärme i 1a-plan och behåller (tills vidare) elradiatorer på övre plan. Hur ska man då tänka på vid effektbehov, dimensionering osv vid val av LVVP? Hög prio är effektivitet/pris. Mindre finesser.

Utloggad Smillan1000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag kanske var otydlig, men vi konverterar alltså till vattenburen golvvärme i 1a-plan och behåller (tills vidare) elradiatorer på övre plan. Hur ska man då tänka på vid effektbehov, dimensionering osv vid val av LVVP? Hög prio är effektivitet/pris. Mindre finesser.

Ingen som har förslag på vilken LVVP jag bör välja? Spelar det någon roll om jag vid senare tillfälle konverterar 2a våningen till vattenburen golvvärme, sett till LVVP jag väljer?

Gärna stor varmvattentank/kapacitet, effektiv och bra prestanda men är inte behov av ”lull-lull” utan hellre lägre pris.


Utloggad Smillan1000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
...eller är det bättre med enbart en elpatronpanna?

Vi förbrukar totalt ca 17000kWh...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!