Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Evi Heat Slim DX, ny sorts markvärme?  (läst 14879 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Evi Heat Slim DX, ny sorts markvärme?
« Svar #15 skrivet: 20 april 2007, 00:44:43 »
Det är rätt höga tryck i en värmepump, men inte höga flöden, det är flödet som skall transportera oljan om den följer med och separerar från köldmediat.
Jag kan inte så mycket om det där men har förstått att det var ungefär samma problem som fanns i vissa modeller av frånluftsvärmepumpar när de gick över till propan och inte uppgraderade oljan. "propanproblemet" är väl löst nu så det borde inte vara omöjligt att lösa DX-problemen heller, lika lång livslängd som på en mark eller bergvärmepump med brine tror jag dock inte att man kan räkna med, dock väl så lång livslängd som i en luft/vatten eller luft/luft-värmepump - i alla fall om de löst oljereturen på ett bra sätt.

Men som sagt, det HAR varit problem med dem, frågan är bara om någon skulle fortsätta tillverka och sälja en pump som inte håller mer än 5 år? Efter 5 år går de ju i så fall mot en säker död rent affärsmässigt.
Jag skulle i vart fall inte göra det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Evi Heat Slim DX, ny sorts markvärme?
« Svar #16 skrivet: 20 april 2007, 07:26:46 »
Att hänvisa till nÃ¥got som är skrivit för 12 Ã¥r sedan är helt sjukt  :-\.Det som är otroligt viktigt med alla pumpar med direktförÃ¥ngning är att expansionsventilen justeras in rätt sÃ¥ att överhettningen blir perfekt (6-8 ºC)om ventilen är för mycket öppnad blir det dÃ¥lig effekt o i värsta fall risk för vätskeslag med haveri som följd,om den är för lite öppnad sÃ¥ blir hetgastempen alldeles för hög en bra bit över 100 ºC är inte ovanligt i längden klarar inte oljan i kompressorn det utan tappar sin smörjförmÃ¥ga o dÃ¥ pajar givetvis kompressorn.SÃ¥ sammanfattningsvis vill jag pÃ¥stÃ¥ att det ofta vid kompressorhaverier är installatören som är orsaken inte att det är fel pÃ¥ konstruktionen eller tillverkaren men detta syns inte i nÃ¥gon statestik knUp

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Evi Heat Slim DX, ny sorts markvärme?
« Svar #17 skrivet: 20 april 2007, 13:06:45 »
Att hänvisa till nÃ¥got som är skrivit för 12 Ã¥r sedan är helt sjukt  :-\.Det som är otroligt viktigt med alla pumpar med direktförÃ¥ngning är att expansionsventilen justeras in rätt sÃ¥ att överhettningen blir perfekt (6-8 ºC)om ventilen är för mycket öppnad blir det dÃ¥lig effekt o i värsta fall risk för vätskeslag med haveri som följd,om den är för lite öppnad sÃ¥ blir hetgastempen alldeles för hög en bra bit över 100 ºC är inte ovanligt i längden klarar inte oljan i kompressorn det utan tappar sin smörjförmÃ¥ga o dÃ¥ pajar givetvis kompressorn.SÃ¥ sammanfattningsvis vill jag pÃ¥stÃ¥ att det ofta vid kompressorhaverier är installatören som är orsaken inte att det är fel pÃ¥ konstruktionen eller tillverkaren men detta syns inte i nÃ¥gon statestik knUp

Artikeln är från 2003. Pumpen tillverkades från tidigt 90-tal till den gick i graven, kommer inte ihåg vilket år de kursade. Men är det någon som vill prova denna teknik på nytt är det ju bra, annars får vi aldrig veta. Om eviheat har gjort förbättringar borde de kunna presentera dessa och tala om varför den skiljer sig från Markuspumpen.
Markuspumpen var byggd som ett enhetsagregat, det enda man skulle göra var att gräva ner slingan. Allt kan vi inte skylla installatörerna för.
Rickard, kompressorns cylindervolym x varvtalet = flödet och det är inte ringa i en 1,5kW kompressor.

Tur att jag inte kom ihåg när de kursade, för det gjorde de inte, de blev uppköppta av Thorén. :D
« Senast ändrad: 20 april 2007, 19:21:42 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Evi Heat Slim DX, ny sorts markvärme?
« Svar #18 skrivet: 20 april 2007, 19:08:03 »
Pumparna vann tävlingen som nutek höll för tolv år sedan, artikeln skrevs sedan det visat sig vara dålig livslängd på maskinerna.
Jag VET inte vad som gjorde det, men tycker mig ha förstått att det hade med oljan att göra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Evi Heat Slim DX, ny sorts markvärme?
« Svar #19 skrivet: 20 april 2007, 19:32:30 »
Pumparna vann tävlingen som nutek höll för tolv år sedan, artikeln skrevs sedan det visat sig vara dålig livslängd på maskinerna.
Jag VET inte vad som gjorde det, men tycker mig ha förstått att det hade med oljan att göra.

Jag har heller inte en susning, bara teorier. Men faktum är att de inte var bra och att Thoren tydligen inte fortsatte tillverkningen. Möjligt att eviheat har en hållbar lösning, men har de inte det och ändå lyckas sälja många pumpar som beter sig som markus, så skadar det synen på vp. Och det är synd.
Att sen delta-T är avgörande för både cop och livslängd är nog odiskutabelt. Som ex kan man ta förhållandet mellan kylen och frysen, frysskåpet har kortare livslängd. Det är i alla fall min uppfattning.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Evi Heat Slim DX, ny sorts markvärme?
« Svar #20 skrivet: 20 april 2007, 19:49:51 »
Har ingen erfarenhet av Eviheat, men Zirius har vi installerat en del.
Förr så la vi bara 2x30 meter kopparslinga med parmafrost och ojämn trädgård som resultat i värsta fall, numera så om kunden vill så har vi en egen återladdningsalternativ till denna sorts värmepump vilket betyder att parmafrost och ojämn gräsmatta kan man istort sett räkna bort, visst en merkostnad men en solpanet och en cirk.pump är inte så dyrt gentemot att man kan plocka upp värmen via värmepumpen vintertid.
Ett perfekt alternativ till de som har direktel och vill konvertera till ett minisystem med fläktkonvektorer.
VV i överflöd, blir ca 80 grader så en blandningsventil är ett måste till denna anläggning, bara goda erfarenheter av Zirius i alla fall.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Evi Heat Slim DX, ny sorts markvärme?
« Svar #21 skrivet: 23 april 2007, 14:26:31 »
luckyman,jag förstod inte riktigt vad ni använder för att värma marken gräver ni ner slang ovanpå kopparslingan eller vad ?

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Evi Heat Slim DX, ny sorts markvärme?
« Svar #22 skrivet: 23 april 2007, 16:34:28 »
Jajjemen, en pe-25 slng och propylenglykol i den, sen en cirk.pump samt 1 solpanel eller 2 om man vill samt en termostat som startar cirk.pumpen när glykolen blir varm, fungerar kanon
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Evi Heat Slim DX, ny sorts markvärme?
« Svar #23 skrivet: 23 april 2007, 19:10:54 »
Det beror nog på var i landet man bor och på energiuttaget, men visst, sommartid värmer det säkert kanon.
Ingen risk att värmepumpen löser på högtryck om det blir FÖR varmt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Evi Heat Slim DX, ny sorts markvärme?
« Svar #24 skrivet: 23 april 2007, 19:13:07 »
Har ej råkat ut för detta än men vi har ej installerat mer än ett par anläggningar med återladdning
Mest kyla men lite värme också

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 223
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!