Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Silkorg helt förstörd, hur?  (läst 1700 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David D

  • Gäst
David D
Silkorg helt förstörd, hur?
« skrivet: 01 april 2024, 18:32:53 »
Jag har en relativt ny Nibe S2125 som installerades för två år sedan. Till den, från pannan (Nibe VVM 225) så finns ett smutsfilter, med en silkorg inuti. Denna har jag behövt göra rent från magnetit rätt ofta, och idag när jag skulle rengöra den så ser jag att den blivit helt förstörd, se bild: https://imgur.com/a/aNh9tjm

Nu undrar jag
1. Hur kan det bli så här? Själva silkorgen är väldigt robust, känns som det skulle behövas en enorm kraft för att detta ska ske. Är något fel?
2. Hur kan jag hitta en ny sådan? Försökt leta online utan resultat.

Tack på förhand.


Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Silkorg helt förstörd, hur?
« Svar #1 skrivet: 01 april 2024, 19:10:11 »
Då är det inte en filterboll, utan stort lock som lossas, troligtvis har den kommit snett vid återmontage. Ett sådant filter ska sättas in i locket först och sedan sättas i hålet.
Troligtvis ett sådant här du har.
Skriv in """reservdel smutsfilter "" så hittar du var det finns

Utloggad JaBi

  • Fd. allt möjligt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trönö, Sverige
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic Aquarea 9 kW - 2023
    • Bilds, en strippad sida som är under pensionärsÃ¥teruppbyggnad!?
SV: Silkorg helt förstörd, hur?
« Svar #2 skrivet: 01 april 2024, 23:17:24 »
Kan inte säga hur det gått till, men den erfarenhet jag har efter att ha stött på den typen av filter,
 ser ute som en fingerborg när de är hela, sÃ¥ har de monterats in i filterhÃ¥llaren och lÃ¥sts med en segersäkring
(fjädrande låsring).
Nybörjare i forumet sedan 2023 12, men inte i livet! Med erfarenheter från service och detaljhandel samt fastighetsskötsel och har haft värmepumpar (luft/vatten) i ca. 16 år.
Bor i 1-plansvilla i Hälsingland, 120 m2. Byggår 1983 (Nordiska Trähus). Tilläggsisolerad vind 2021 med 20 cm lösull. Totalt ca. 45 cm.
Vattenburet radiatorsystem, två enkelrörsslingor med termostater på varje radiator.
Solfångartank 750 liter (varav beredardel 150 liter) - 8,5 m2 solpaneler med egen reglercentral och laddpump. Ger i princip allt vårt tappvarmvatten perioden maj - oktober.
Värmepump Panasonic WH-UX09HE8 (utedel) och WH-SXC09H3E8 (inomhusdel) installerad april 2023, samtidigt med nytt FTX fläktsystem - också Panasonic - PAW-A2W-VENTA.
Öppet tryckkärl på vinden - Ingen bufferttank. Trevägsventil som reglerar uppvärmning direkt ut på radiatorkretsarna eller varmvatten direkt till området i tanken där beredarslingan är.
En gjutjärnskamin i kök/hall-allrumsdel (viss mängd av uppvärmd luft ovanför kaminen tas in i fläktaggregatet, resten av utventilationen sker från tvättstuga, bad- respektive duschrum).
Inomhusdel och välisolerad tank i ett litet pannrum i huset. Utstrålad värme som ändå uppstår i pannrummet, går också in i VENTA-aggregatet.

Hade tidigare en Bosch EHP 10 AW pump under 15 år (jämte solpanelerna och tanken).
I det systemet använde vi både utomhus- och inomhusgivare. Från början även termostater på radiatorerna vilket blev "kaka på kaka" med inomhusgivaren och termostaterna. Funkade totalt sett inte så bra med kompletteringseldning i kaminen.
Idag med endast utomhusgivare och nya termostater på alla radiatorer fungerar det perfekt när vi eldar i kaminen och de närmaste, "mest utsatta" radiatorerna stänger när temperaturen överstiger 21°.

Ps. Inga hetgaslarm p g a. begränsat flöde. Cirkulationspumpen jobbar med ca. 13 l/minut och vi har varit tvungna att justera värmekurvan nedåt överhuvud taget för att minska en från början onödigt hög framledningstemperatur.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Silkorg helt förstörd, hur?
« Svar #3 skrivet: 02 april 2024, 10:45:53 »
Jag tycker det ser ut som en sån här:

https://hemmatema.se/vvs/ventiler/filter-till-kulventil-15-20/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MickeHusse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Silkorg helt förstörd, hur?
« Svar #4 skrivet: 03 april 2024, 19:51:52 »
Det där har jag lyckats med också.
Felet man gör är att man inte trycker upp filterkorgen i botten innan man sätter dit segersäkringen, för den rackaren låser även nedanför sitt ordinarie spår.
När man då vrider tillbaka kulventilen så får man ta i lite extra för att krossa filterkorgen.
Det är för övrigt modellen som Carl N hänvisar till som du söker.

Men som den snåla fn man är så skulle jag köpa här: https://www.rinkabyror.se/artikel/silkorg-t-filterball-15r-20r-0-7mm-maskstorlek/

« Senast ändrad: 03 april 2024, 19:55:07 av MickeHusse »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Silkorg helt förstörd, hur?
« Svar #5 skrivet: 04 april 2024, 10:04:47 »
Men som den snåla fn man är så skulle jag köpa här: https://www.rinkabyror.se/artikel/silkorg-t-filterball-15r-20r-0-7mm-maskstorlek/

Oj, den var bra mycket billigare, håller med, köp på Rinkaby.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

David D

  • Gäst
David D
SV: Silkorg helt förstörd, hur?
« Svar #6 skrivet: 05 april 2024, 19:54:49 »
Guld! Stort tack för svar. Beställt nu så får vi hoppas att det inte kommer in något skräp medans den saknar silkorg.

Mvh
David

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!