Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vente med Ã¥ kjøpe varmepumpe?  (läst 1734 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torkild

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vente med å kjøpe varmepumpe?
« skrivet: 29 januari 2014, 16:59:42 »
Hei, jeg har akkurat kjøpt en hara 6,6 vp. Min datter skal også ha vp. Lønner det seg å vente til kjøle væsken r32 kommer? Jeg snakket med montøren og han sa det kommer snart, men at væsken måtte byttes eller sjekkes med 2 års mellomrom og at det er omdiskutert pga brannfare. Noen som vet noe og kan gi gode råd?

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Vente med å kjøpe varmepumpe?
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2014, 18:06:46 »
Hei, jeg har akkurat kjøpt en hara 6,6 vp. Min datter skal også ha vp. Lønner det seg å vente til kjøle væsken r32 kommer? Jeg snakket med montøren og han sa det kommer snart, men at væsken måtte byttes eller sjekkes med 2 års mellomrom og at det er omdiskutert pga brannfare. Noen som vet noe og kan gi gode råd?
Lønner seg ikke å vente, for de kWt du nå ikke sparer med en r410 pumpe vil ikke R32 pumpen klare å spare inn på litt økt virkningsgrad.
Brannfare? R32 kan brenne om det er varmt nok, men det er større risiko med fettet i strekepannen enn R32 i en varmepumpe.
Service hvert andre år? Vell, da skal man i alle fall ikke kjøpe R32. Nå er trolig det tema mer knyttet til varig inntekt for montør enn reelt behov for tilsyn med en R32 maskin.

Forøvrig, se under DAKIN postene, der er det en lang tråd om en Daikin R32 pumpe.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!