Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Övertemp element  (läst 3092 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LasseXP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Övertemp element
« skrivet: 10 juni 2015, 18:29:58 »
Felet går inte att kvittera, vad skall man göra?

tacksam för svar!

Utloggad LasseXP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Övertemp element
« Svar #1 skrivet: 10 juni 2015, 19:56:52 »
Nu har jag hittat hur man återställer överhettningsskyddet, men det har fortsatt att lösa ur. Sen har jag avluftat med skruven mitt på pumpen, felet kvar. Sen har jag avluftat varmvattenbehållaren, men felet har kvarstått. Tvångskörde sedan växlingsventilen till läget cirkulation och har tvångsavställt elpatronerna. Ställt tillbaka ventilen på auto, så nu får vi se.

Utloggad LasseXP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Övertemp element
« Svar #2 skrivet: 10 juni 2015, 20:03:49 »
Nu har den löst ur för övertryck hetgas, suck!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Övertemp element
« Svar #3 skrivet: 10 juni 2015, 21:53:35 »
Låter som att du har ett flödesproblem.
Luft i radiatorer? Termostater stängda? Krånglande växelventil? Snurrar cirkpumpen?

Kolla även att alla tempgivare visar OK värden?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad LasseXP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Övertemp element
« Svar #4 skrivet: 10 juni 2015, 22:15:45 »
Tack för svaret.
Tempgivarna, innetemp och varmvatten, verkar visa rätt. Växlingsventilen slår om när man kör den från menyn. Tror sirkpumpen snurrar, den låter väldigt illa nu iallafall. Durrar och vibrerar. Har fått ur en hel del luft när jag öppnat på skruven, är det mer kvar tro? Oljudet var konstant fast jag körde växlingsventilen. (golvvärme)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Övertemp element
« Svar #5 skrivet: 11 juni 2015, 07:41:20 »
Fyller du på trycket i systemet mellan luftningarna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Övertemp element
« Svar #6 skrivet: 11 juni 2015, 07:49:48 »
Har du alla termostater på max?

Om inte kan det vara så varmt i huset (av solen) att alla termostater stänger.
Om värmepumpen trots allt upplever det (styrs av utetemp) som att det behövs värme så kan kompressorn starta.
Är alla termostater stängda så blir det inget flöde, och kompressorn löser ut på högtryck.

Även jag misstänker dock att du har luft i systemet, eller att cirkpumpen är trasig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad LasseXP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Övertemp element
« Svar #7 skrivet: 15 augusti 2020, 23:09:53 »
Tack för era svar. Googlade och handlade här igen när exfrun ringde om samma problem igen.   tummenupp

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Övertemp element
« Svar #8 skrivet: 16 augusti 2020, 07:52:07 »
Tror sirkpumpen snurrar, den låter väldigt illa nu iallafall. Durrar och vibrerar. Har fått ur en hel del luft när jag öppnat på skruven, är det mer kvar tro? Oljudet var konstant fast jag körde växlingsventilen. (golvvärme)

Cirkulationspumpen låter även om den inte snurrar. Lossa muttern i motoraxelns förlängning och kolla att axeln roterar. Är motorhuset väldigt varmt är det också ett tecken på att pumphjulet inte roterar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!