Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Docka vattenmantlad kamin till CZ?  (läst 3047 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erikassar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Outskirts of Norrköping
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
Docka vattenmantlad kamin till CZ?
« skrivet: 02 januari 2013, 00:31:45 »
GÃ¥r det? Funkar det bra?
185m2, 1 1/2 plan 2006. Nibe 310P, Antonia Aqua vattenmantlad täljstenkamin . 8400kWh/år inkl allt. Eldar en del... :)

Utloggad lassepersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Docka vattenmantlad kamin till CZ?
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2013, 12:53:51 »
hej,
jag har samma fråga och har grävt lite i ämnet men inte kommit fram till så mkt matnyttigt.

Med grundförutsättningen att man använder en extern extra ack-tank så har följande dykt upp. Obs att jag inte kan detta utan bara spånar.

Som jag förstår det så är problemet (enligt Comfortzones egna tekniker) att det stökar till det med tempgivaren i huset som gärna då tror att det är jättevarmt och därmed drar ner på framledingstemp till golven. Detta skulle väl kunna åtgärdas genom att sätta en switch där man helt enkelt säger till pumpen att inte ta hänsyn till innetempgivaren, och så får man ändra den till På vid eldning. Kanske.

Vidare är sannolikheten stor att det blir knas med att returtempen till  pumpen blir för varm. Jag har hört om nÃ¥got sätt att koppla in en shunt som känner av om sÃ¥ är fallet och vid de tillfällena shuntar in kallvatten. LÃ¥ter enkelt men det är säkert svÃ¥rare än sÃ¥...

Självklart måste systemet ha en redundans i form av batteribackup till circpumpen. Det har jag sett enkla lösningar på här på forumet.

Själva kopplingen mellan pumpens befintliga anslutningar och en extern tank är ju också klurigt. Gör man en slinga från pumpens tank in i extra tanken, eller delar de vattenmassa som circulerar? Gör man en slinga från Extra tanken in i pumpens tank?

Många frågor... Jag vill väldigt gärna slutföra mina tankar på ett sånt här system en dag. Har sparat plats i tvättstugan för acktanken, dragit vattenrör och nödkylvatten och inluft i plattan till kaminens tänkta plats. Men just nu malpåse pga ekonomi.

Jag vet oxå att det finns en lösning som jag tror ska funka som säljs av ett gäng uppe i Luleå, men jag kommer inte ihåg vad de heter nu. Ska kolla upp det om intresse finns, men det de tillhandahöll var om jag inte minns fel en rätt dyr acktank med massa styrdon och så, plus kamin. Men priset var rätt högt.

MVH Lasse
----------
CE 50 i ett Varianthus, 1.5plan 180kvm

Utloggad erikassar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Outskirts of Norrköping
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Docka vattenmantlad kamin till CZ?
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2013, 22:26:29 »
Där ser man. Lite enklare med en 310. Får väl köpa en likadan när denna havererat. Köpte min vattenmantlade av Nordic, de du nämner i Lule.
185m2, 1 1/2 plan 2006. Nibe 310P, Antonia Aqua vattenmantlad täljstenkamin . 8400kWh/år inkl allt. Eldar en del... :)

Utloggad lassepersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Docka vattenmantlad kamin till CZ?
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2013, 08:24:16 »
Just det, Nordic var det.

Jag är fortfarande nyfiken på om det är någon/några fler där ute i etern som varit inne på denna combon dock, CZ plus vattenmantling och extra acktank? På något sätt kan jag tycka att "hur svårt kan det vara" men samtidigt är jag införstådd med att det finns många olika faktorer som beror av varandra och att det skulle kunna stöka till det om man gör fel.

Men hur gör man rätt?
----------
CE 50 i ett Varianthus, 1.5plan 180kvm

Utloggad Hasse57

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Docka vattenmantlad kamin till CZ?
« Svar #4 skrivet: 16 juli 2013, 10:08:15 »
Hej!
Jag har byggt en sådan anläggning själv. Jag har en CZ 50 som jag kör mot en acktank på 750 l. Mot tanken kör jag även en vattenmantlad kamin på 17 kW och solvärmepaneler på 8 kvm. Det luriga var att fundera ut hur CZ skulle dockas mot tanken då CZ går i två olika driftmoder, värme och varmvatten. Det löste jag med att ladda tanken i olika nivåer utifrån driftmod. Jag har även beställt tanken med anslutningar så att det passar mot laddtemperaturer från värmepumpen, laddning från solen sker i en slinga och laddning från kaminen styrs av Laddomat 1030. Allt detta har jag konstruerat själv utifrån sunt förnuft.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Docka vattenmantlad kamin till CZ?
« Svar #5 skrivet: 31 december 2014, 09:07:27 »
Även jag har en vattenmantlad kamin kopplad i serie med min CE 50.
Har en tank i Garaget på 750 liter. Därifrån har jag en manuell blandningsventil som är satt på ca: 28 grader.
Funkar hur bra som helst när man eldar. Pumpen är snart 10 år och har inte tagit någon skada av detta, mestadels så jobbar den ju mot lägre temperatur, när man inte eldar.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!