Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SOS: 40 grader inomhus enligt CE:n & ingen fläkt?! Hjälp!  (läst 4951 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andreasi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag är intresserad av värmepumpar...
Hej och hjälp!

Bytte precis filter på min Comfortzone: Stängde av huvudströmbrytaren och bytte filtret. Väntade alltså inte på meddelandet att det är dags att byta.
När jag startar Comfortzonen ingen så sker följande:

1. Fläkten går inte
2. Comfortzonen visar att innetempen är, just nu, 40 grader. Den gick inte direkt till det värdet utan det steg sakta upp från värdet som var innan avstängningen (21 grader) till 40 grader..

Jag provade att stänga av och starta igen utan skillnad.

Edit: Lagt till nedanstående
Jag antar att temp.höjningen beror på att värmen från Comfortzonen stiger upp till givaren?

Bakom filtergallret, inne i Comfortzonen, sitter för övrigt en vit låda märkt "Mitsubishi" och sist jag tittade på den så blinkade det "Fn" och sen "0.0"

Jag har inte rört inställningarna för fläkt utan den står på läge "Auto" och 75%" och i den andra menyn står "Fläktläge 4" eller något sånt.


Vad ska jag göra? Några tips? Någon som vet ens vem man ska ringa i Stockholmsområdet för att få hjälp?
« Senast ändrad: 01 januari 2012, 10:14:47 av andreasi »
1,5 plans 135 kvm lättbetonghus Stockholm från 1965, tilläggsisolerat och nya fönster. Lågtemp(?) enrörssystem. ComfortZone EX50 installerad 2015.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Citera
Jag har inte rört inställningarna för fläkt utan den står på läge "Auto" och 75%" och i den andra menyn står "Fläktläge 4" eller något sånt.

Om du ändrar inställningarna, tex från "Auto" till "Från" och sedan "Till", händer något då?
Eller om du skiftar fläkthastigheten från läge 4 till läge 3,2 eller 1?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad andreasi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag är intresserad av värmepumpar...
Ingenting händer när jag rör fläktinställningarna. Till, auto osv gör ingen skillnad... 0, 1, 2 osv gör inte heller skillnad

Har kontaktat Comfortzone via webbformuläret nu men lär ju inte få något svar idag

Hur får man comfortzonen att gå över till att bli en "ren" elpanna? Har kopplat in en extern rumsgivare nu som visar 19 grader och satt kompressorstyrningen till "Från".
1,5 plans 135 kvm lättbetonghus Stockholm från 1965, tilläggsisolerat och nya fönster. Lågtemp(?) enrörssystem. ComfortZone EX50 installerad 2015.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Jag antar att du redan kollat alla säkringar (tre stycken i centralen samt inkommande i elskåpet som du förmodligen har infälld i fasaden)

Gick kompressorn innan du stängde av kompressorstyrningen (hörde du ett dovt brummande, lös lydioden för kompressor igång, såg du något effektvärde som angavs på displayen)?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad andreasi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag är intresserad av värmepumpar...
Pumpen fungerade perfekt innan jag stängde av den. Kompressor och fläkt gick vet jag då den brummade på som vanligt plus att jag var och kände på utsuget i badrummet.
Alla proppar är hela dessutom

Efter uppstart så går inte fläkten igång. Däremot vill kompressorn vara med och köra men det går ju inte så bra då ingen luft kommer in till Comfortzonen.

Nu har jag stängt av kompressorn så den inte ska gå sönder. Det står ju nämligen i manualen att man inte får stänga av fläkten helt och hållet.

Har även felanmält till Comfortzone
« Senast ändrad: 01 januari 2012, 16:42:56 av andreasi »
1,5 plans 135 kvm lättbetonghus Stockholm från 1965, tilläggsisolerat och nya fönster. Lågtemp(?) enrörssystem. ComfortZone EX50 installerad 2015.

Utloggad ypzilon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Känns som att kondningen gett upp. Med kass kondning står fläkten still och lindningen mellan fas och nolla blir väldigt varm, trol. därför innegivaren visar 40 grader.
Bygger 2-planshus på 150 kvm + 40 kvm inredd vind (som förråd) och 55 kvm garage. CE50 som uppvärmning.
Förbrukning CE50: 2009: 7844kWh 2010: 6548kWh 2011: 5544kWh.

Utloggad andreasi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag är intresserad av värmepumpar...
Nu larmar den om köldmedelsbrist

Kompressorn är som sagt avstängd och Comfortzonen kör bara på elpatroner...
1,5 plans 135 kvm lättbetonghus Stockholm från 1965, tilläggsisolerat och nya fönster. Lågtemp(?) enrörssystem. ComfortZone EX50 installerad 2015.

Utloggad ypzilon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Prova att hjälpa igång fläkten för hand.
Bygger 2-planshus på 150 kvm + 40 kvm inredd vind (som förråd) och 55 kvm garage. CE50 som uppvärmning.
Förbrukning CE50: 2009: 7844kWh 2010: 6548kWh 2011: 5544kWh.

Utloggad Kaffe75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hade samma problem för ett halvår sen. Stängde också av fläkten manuellt vid filterbyte. När jag skulle starta upp fläkten igen så hände ingenting.

Jag provade att "knuffa" igång fläkten men detta hjälpte inte. Slog därefter av huvudbrytaren för VP:n. Jag ringde upp Comfortzone och pratade med dem. De misstänkte precis som Ypzilon att det var kondingen som gett upp (Stor vit cylinder som sitter jämte fläkten).

När jag kom hem från jobbet igen provade jag att starta upp VP:n igen och faktiskt, så gick fläkten igång.

Comfortzone skickade en ny kondensator som jag själv bytte. (kostade bara några hundralappar.) Var ett ganska enkelt byte. När jag startade VP:n efter bytet startade fläkten betydligt snabbare än vad jag tidigare upplevt.

Troligen är det samma problem du har.
Villa 2x126 mm2 Enplan med källare i Borås. Uppvärmning Comfortzone CE65L + 500l acctank + nyinstallerad luft-luft värmepump Toshiba RAS 13 Tidigare förbrukning olja 3,5 kubik. Elförbrukning efter ett år med CE65 ca 16 000 kWh.
Har inte haft något eltillskott sen installationen av LLVP:n. Kallast temperatur -15 grader.

Utloggad andreasi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag är intresserad av värmepumpar...
Hej

Det blev en fördröjning av svaret men det verkar lösa sig för mig också.

Lyckades knuffa igÃ¥ng fläkten (med en träslev!  :) ) och efter samtal med Comfortzone har en ny kondensator skickats till mig som jag ska montera nu.

IgÃ¥r när jag skulle kika mer i pumpen inför monteringen sÃ¥ slapp jag faktiskt knuffa igÃ¥ng fläkten själv...  Men det är väl lika bra att byta.
1,5 plans 135 kvm lättbetonghus Stockholm från 1965, tilläggsisolerat och nya fönster. Lågtemp(?) enrörssystem. ComfortZone EX50 installerad 2015.

Utloggad ypzilon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: SOS: 40 grader inomhus enligt CE:n & ingen fläkt?! Hjälp!
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2012, 14:06:49 »
När jag fick min pump så vägrade fläkten starta, CZ skickade en ny kondning. När jag skulle montera den såg jag att den som redan satt i var felkopplad...
Bygger 2-planshus på 150 kvm + 40 kvm inredd vind (som förråd) och 55 kvm garage. CE50 som uppvärmning.
Förbrukning CE50: 2009: 7844kWh 2010: 6548kWh 2011: 5544kWh.

BengtK

  • Gäst
BengtK
SV: SOS: 40 grader inomhus enligt CE:n & ingen fläkt?! Hjälp!
« Svar #11 skrivet: 04 april 2017, 09:20:54 »
Tänkte bara tillägga att kondingen är på 5uF och finns bla på Elfa 165 10 817.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!