Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad betalar ni i arbetskostnad?  (läst 52741 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vad betalar ni i arbetskostnad?
« skrivet: 06 november 2010, 08:52:59 »
De flesta värmepumpar kostar ca 70,000 i rekommenderat ca pris inklusive moms. Då gör återförsäljaren en normal återförsäljarvinst (25%-50%). I offerterna ligger material+arbete på drygt 100.000.

Då kostar alltså arbetet ca 40.000SEK för 8-16h arbete, kopparrör och VVS installation är ju bara någon tusenlapp.

Betalar ni det utan att fundera? Tycker alla utom jag att det är rimligt? Gör jag fel som vänder mig till tillverkarnas återförsäljare?

Jag tycker ju att 8-16h arbete skall kosta 5-10 tusen.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #1 skrivet: 06 november 2010, 09:07:32 »
hej
tycker att det ska gå jobba för ca 350-400kr per timme...långt att köra = resekostnader
dvs 400x8 tim = 3200kr plus moms =4000kr per dag

då vi jobbar per tim i skogen så har vi 375 kr + moms...å ofta 5-8 mil att köra utan betalning
det är inräknat  vÃ¥ran timtid


fattar inte att folk går med på det...att betala massor för montering å ändå stå å betala fullt pris på tex panna eller pumpar dom tjänar ju i bägge fallen bra med deg..

« Senast ändrad: 06 november 2010, 09:09:55 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Maverik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #2 skrivet: 06 november 2010, 09:09:39 »
Håller fullständigt med om att det inte alls känns rimligt. Skulle gärna vilja se en spec på hur kostnaden fördelar sig. arbetskostnad 3000:-/h?
Visserligen är det väl så att de lägger på lite extra när de lämnar fast pris i förväg, ifall något oförutsett skulle inträffa som göra arbetet mer tidskrävande...
Thermia Atria 8kw, värmer upp 180kvm+20kvm biyta.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #3 skrivet: 06 november 2010, 09:15:29 »
Du verkar inte ha klart för dig vad du pratar om. Dom vinstmarginalerna du nämner är rena fantasierna.
Dessutom har jag aldrig under 35 år varit med om att någon firma fakturerat mer än 400-500 kr/ timme och då ingår moms i det priset.
Jag tror inte att någon normal firma tar mer än 500 kr/tim av kund, då skulle det nog bli problem med skattemyndigheten nu när ROT finns, dom skulle förmodligen betraktat det som försök till att sätta upp material eller andra kostnader som arbete.

//Ronnie
« Senast ändrad: 06 november 2010, 09:22:52 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #4 skrivet: 06 november 2010, 09:21:31 »
Det är mycket som man kan tycka att det är överpriser på, men kan man inte utföra saken själv brukar man få betala och vara glad.
Man kan köpa en patchkabel i en databutik för hos texOnOff för över en hundring som jag kan köpa hos en grossist för under en tia, en ögon laser operation som tar tot ca 4-5 arbetstimmar kostar 20 30 tusen, oxfile betalar man 4-500:-/kg och det kostar kanske 20:-/kg att producera.
Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst, det finns massor med saker som man betalar mycket för, det handlar helt enkelt om hur sugen man är pÃ¥ att köpa  och hur mycket man tror att man kan ta betalt, OAVSETT vad man sysslar med. Det brukar kallas fri företagsamhet och kapitalism.

Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #5 skrivet: 06 november 2010, 09:41:55 »
De flesta värmepumpar kostar ca 70,000 i rekommenderat ca pris inklusive moms. Då gör återförsäljaren en normal återförsäljarvinst (25%-50%). I offerterna ligger material+arbete på drygt 100.000.

Då kostar alltså arbetet ca 40.000SEK för 8-16h arbete, kopparrör och VVS installation är ju bara någon tusenlapp.

Betalar ni det utan att fundera? Tycker alla utom jag att det är rimligt? Gör jag fel som vänder mig till tillverkarnas återförsäljare?

Jag tycker ju att 8-16h arbete skall kosta 5-10 tusen.
Tycker ocksÃ¥ att 40000 kr i arbete är för mycket. Men man ska ha tur om man kommer undan med nÃ¥n tusing i delar till en vp installation. Kolla vad pÃ¥fyllnadskoppel övergÃ¥ng frÃ¥n slang till rör div ventiler och isolering till alltihopa kostar sen ska ström fram en brytare ska monteras tror nog delarna hamnar mellan 5000kr - 10000kr beroende pÃ¥ rördragning. Men det finns ju mÃ¥nga tusenlappar kvar till jobbet och dom kan man ju spara in om man gör det själv  Thumbsup
Du verkar inte ha klart för dig vad du pratar om. Dom vinstmarginalerna du nämner är rena fantasierna.
Dessutom har jag aldrig under 35 år varit med om att någon firma fakturerat mer än 400-500 kr/ timme och då ingår moms i det priset.
Jag tror inte att någon normal firma tar mer än 500 kr/tim av kund, då skulle det nog bli problem med skattemyndigheten nu när ROT finns, dom skulle förmodligen betraktat det som försök till att sätta upp material eller andra kostnader som arbete.

//Ronnie
Nja diskuterde konvertering i en annan tråd där jag räknade på 600kr tim inkl men det verkade vara för lågt finns tydligen dom som måste ta högre för att det ska gå runt Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #6 skrivet: 06 november 2010, 09:54:06 »
Och så får ju alla som köper en pump vara med och betala för dom kostnader man har i alla dom fall man inte får sälja nån pump trots hembesök och kalkyler. Varje anbud kostar några tusenlappar och får man sälja en av tio anbud blir det en rätt tung kostnad som dom som köper får betala. För någon måste ju betala anbudskostnaderna och det blir dom som köper
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #7 skrivet: 06 november 2010, 10:10:14 »
Och så får ju alla som köper en pump vara med och betala för dom kostnader man har i alla dom fall man inte får sälja nån pump trots hembesök och kalkyler. Varje anbud kostar några tusenlappar och får man sälja en av tio anbud blir det en rätt tung kostnad som dom som köper får betala. För någon måste ju betala anbudskostnaderna och det blir dom som köper

Det är inte riktigt så det funkar i hela landet. Här i hälsingland kanske man får 2 anbud de andra har inte tid att räkna för dom har fullt upp är nog inget priskrig direkt. Men priserna ligger inte på 600 kr tim på löpande i alla fall tror nog firmorna vill ha jobb när bygg bommen är över.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #8 skrivet: 06 november 2010, 10:41:59 »
Kolla annons pÃ¥ denna sida:  VVS butiken.nu säljer CTC lv paket för 74100:-inkl moms

Jag tvivlar på att jag får bättre pris hos Ahlsell/Onninen, där jag annars handlar........
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #9 skrivet: 06 november 2010, 11:06:44 »
Jag betalade 63 000:- för VP+elpanna. All installationmateriel gick på ca 8000:- och arbetet tog en helg för mig som lekman.
Jag tvivlar på att rörfirmorna betalar mer för prylarna, ändå var de firmor jag kollade med 10-12 000:- dyrare redan innan arbetet hade räknats in.

En rimlig kostnad om man väger in påslag för ett par intrimmningsbesök, offert- och annat pappersarbete, etc borde vara max 15-20 000:- minus ROT.

Det är lite tråkigt när man ser folk som får offerter på 120 000:- för en standardinstallation - Samtidigt som säljaren förklarar hur enkelt det är att installera. Men, vi har ju marknadsekonomi, så det är ju bara att ifrågasätta och ta in fler offerter. Det är ju som nån sa mer eller mindre så att man köper en tjänst och firmorna är väl inte dummare än att dom tar så mycket betalt dom kan utan att det blir luckor i orderboken.

Det skulle vara intressant att se en detaljerad faktura från någon som har betalat över 100 000:- för sin installation...

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #10 skrivet: 06 november 2010, 11:18:53 »
här hemma funkar det då ungefär så här....får inte hantverkaren sälja ett komplett kitt med montering så kostar det satan att ha dom å göra ett jobb om dom ens kommer..har skälv betalat 2000 kr för att temporärt plugga 2 rör en gång...grrrr alldrig mer

har du tex en fräch panna som du vill sätta in så kostar jobbet multum trots att jag gissar på att det ofta är max 2 dagars jobb att byta panna,har en kille i jakt laget som åkte på detta
minns jag inte fel skulle dom ha 40 000 kr för montering av en vedpanna som stod i rumet brevid på pall... tror han löste det med 5000 kr svart
om jag inte minns fel

btw skulle jag handla panna i dag så blir det nog...http://kotly.com/

levererar till svedala och priserna e på svenska
« Senast ändrad: 06 november 2010, 11:20:52 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #11 skrivet: 06 november 2010, 12:30:26 »
här hemma funkar det då ungefär så här....får inte hantverkaren sälja ett komplett kitt med montering så kostar det satan att ha dom å göra ett jobb om dom ens kommer..har skälv betalat 2000 kr för att temporärt plugga 2 rör en gång...grrrr alldrig mer

har du tex en fräch panna som du vill sätta in så kostar jobbet multum trots att jag gissar på att det ofta är max 2 dagars jobb att byta panna,har en kille i jakt laget som åkte på detta
minns jag inte fel skulle dom ha 40 000 kr för montering av en vedpanna som stod i rumet brevid på pall... tror han löste det med 5000 kr svart
om jag inte minns fel

btw skulle jag handla panna i dag så blir det nog...http://kotly.com/

levererar till svedala och priserna e på svenska

Om han betalade 5000 kr svart är det väl inte orimligt med 40000 kr vit
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #12 skrivet: 06 november 2010, 13:49:58 »

Kollade priser då jag skulle köpa min Nibe F2025.
PÃ¥ Nibe kostade den 58500:-
Rinkaby rör 48400:-
Jag köpte den för 43000:- och då hade han minst 10% i förtjänst.
Varför ska en röris ha 20000 i ren förtjänst för att sälja en värmepump.
Lägg sedan till arbete och tillbehör så kostar det väldigt mycket.
Handlar man dessutom på Ahlsells så vet man vilka rabatter som finns
och vilka rabatter man får av röris. Hela prissättningen är skev.
Därför gör jag allt själv så slipper man reta sig på överprissättning.
Den helgen som jag bytade alla rör och installerade ny pump med tillbehör
så hade jag en timpeng på c:a 2000:- skattefritt.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #13 skrivet: 06 november 2010, 15:01:18 »
Visst är det lite konstigt att inte flera startar firmor som säljer och monterar VP, förtjänsten är ju mycket mycket bra och det för ett arbete som vem som helst kan utföra.  Sc:,h Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #14 skrivet: 06 november 2010, 15:09:11 »
Visst är det lite konstigt att inte flera startar firmor som säljer och monterar VP, förtjänsten är ju mycket mycket bra och det för ett arbete som vem som helst kan utföra.  Sc:,h Sc:,h


Det är kanske det som man skulle börja göra, sälja VP:s  8)
Ha det som en liten hobby...
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #15 skrivet: 06 november 2010, 15:19:13 »
Lämnade pris på installation förra veckan 25' inklusive moms och då ingick el samt ROT.
Totalpris 43' med material och isolering exklusive VP. (lite bökigt system med vedpanna och kulvert samt av kund tillhandahållen VP)

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #16 skrivet: 06 november 2010, 15:35:58 »
Hokanp

Jag är kund hos Ahlsell och Onninen.

Min 2025-6 var aningen billigare hos Onninen än Ahlsell och jag betalade 35000:- inkl moms(jan 2009).

Samma pris ......eller aningen lägre.....fanns hos olika nätsäljare som vänder sig till privatpersoner.

Det finns ingen anledning att bli upprörd över nå´nting, enligt min mening.

Alla kan handla för samma pris....till samma besvär.

Den som inte vill kånka och dra rör eller vill ha garanterad installation.....måste betala. Nå´t annat vore konstigt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #17 skrivet: 06 november 2010, 16:27:28 »
Hokanp

Jag är kund hos Ahlsell och Onninen.

Min 2025-6 var aningen billigare hos Onninen än Ahlsell och jag betalade 35000:- inkl moms(jan 2009).

Samma pris ......eller aningen lägre.....fanns hos olika nätsäljare som vänder sig till privatpersoner.

Det finns ingen anledning att bli upprörd över nå´nting, enligt min mening.

Alla kan handla för samma pris....till samma besvär.

Den som inte vill kånka och dra rör eller vill ha garanterad installation.....måste betala. Nå´t annat vore konstigt.

Du får ursäkta men det med garanterad installation tar jag med en nypa salt. Du är kanske seriös men här nere finns det ett antal som inte vet vad de gör. Garanterar dig att jag m.fl. gör arbetet bättre än dessa. Sedan finns där de som är seriösa och som man givetivis är villig att betala mer för. har en elektrikter som är duktig och priset är mycket överkommligt.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #18 skrivet: 06 november 2010, 18:42:26 »
Konstigt att alla ni som verkar tycka att det är så enkelt att montera en VP har så många problem och frågor ???

KOCKEN  RAPTOR Thumbsup

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #19 skrivet: 06 november 2010, 18:44:47 »
Konstigt att alla ni som verkar tycka att det är så enkelt att montera en VP har så många problem och frågor ???

KOCKEN  RAPTOR Thumbsup

Behöver väl inte ha problem bara för att man ställer frågor, eller?????
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #20 skrivet: 06 november 2010, 18:54:50 »
De flesta som ställer frågor har nog inte installerat själva.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #21 skrivet: 06 november 2010, 18:59:34 »
Ja va bara i vägen tyckte installatören när han monterade VP:n  :D
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #22 skrivet: 06 november 2010, 19:07:17 »
MÃ¥ste  bara fÃ¥ frÃ¥ga en sak . Alla ni som tycker det är dyrt med VVS arens Hantverkstjänster . Har ni nÃ¥gon koll pÃ¥ vad som ligger bakom och vad som blir över när man betalt allt efter Ã¥rets slut .. När allt är klart med revisorn och bokslut ligger vinst marginalen pÃ¥ mella 5-12% pÃ¥ Ã¥rs omsättningen .Hade det varit i större finansiella kretsar lägger dom ner eller försöker sälja dÃ¥ vinst marginalerna är för smÃ¥.Titta i registret allabolag.se och se vad företagen i min bransch har i vinstmarginal .
Undrar ni varför man håller på ? En vvsare är något man föds till inget man väljer det är ett kall :)
Alla är välkomna att starta i VVS Branschen om man tror att det är sÃ¥ lätt :)  Alla branscher har sin omkostnader VVS branschen är dyr att driva för den som är insatt

50% i Ã¥f rabbat    *roflmao*  ja det va det glada 80 talet.  
cocacola

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #23 skrivet: 06 november 2010, 19:19:49 »
MÃ¥ste  bara fÃ¥ frÃ¥ga en sak . Alla ni som tycker det är dyrt med VVS arens Hantverkstjänster . Har ni nÃ¥gon koll pÃ¥ vad som ligger bakom och vad som blir över när man betalt allt efter Ã¥rets slut .. När allt är klart med revisorn och bokslut ligger vinst marginalen pÃ¥ mella 5-12% pÃ¥ Ã¥rs omsättningen .Hade det varit i större finansiella kretsar lägger dom ner eller försöker sälja dÃ¥ vinst marginalerna är för smÃ¥.Titta i registret allabolag.se och se vad företagen i min bransch har i vinstmarginal .
Undrar ni varför man håller på ? En vvsare är något man föds till inget man väljer det är ett kall :)
Alla är välkomna att starta i VVS Branschen om man tror att det är sÃ¥ lätt :)  Alla branscher har sin omkostnader VVS branschen är dyr att driva för den som är insatt

50% i Ã¥f rabbat    *roflmao*  ja det va det glada 80 talet.  
cocacola


Driver själv en rörelse men i ett helt annat område d.v.s. ingen hantverkare. Sen 50% i rabatt är ju lågt i vissa fal.. Jag vet att t.ex. Ahlsells lämnar upptill 90% på många varor.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #24 skrivet: 06 november 2010, 19:21:05 »
MÃ¥ste  bara fÃ¥ frÃ¥ga en sak . Alla ni som tycker det är dyrt med VVS arens Hantverkstjänster . Har ni nÃ¥gon koll pÃ¥ vad som ligger bakom och vad som blir över när man betalt allt efter Ã¥rets slut .. När allt är klart med revisorn och bokslut ligger vinst marginalen pÃ¥ mella 5-12% pÃ¥ Ã¥rs omsättningen .Hade det varit i större finansiella kretsar lägger dom ner eller försöker sälja dÃ¥ vinst marginalerna är för smÃ¥.Titta i registret allabolag.se och se vad företagen i min bransch har i vinstmarginal .
Undrar ni varför man håller på ? En vvsare är något man föds till inget man väljer det är ett kall :)
Alla är välkomna att starta i VVS Branschen om man tror att det är sÃ¥ lätt :)  Alla branscher har sin omkostnader VVS branschen är dyr att driva för den som är insatt

50% i Ã¥f rabbat    *roflmao*  ja det va det glada 80 talet.  
cocacola


Driver själv en rörelse men i ett helt annat område d.v.s. ingen hantverkare. Sen 50% i rabatt är ju lågt i vissa fal.. Jag vet att t.ex. Ahlsells lämnar upptill 90% på många varor.
Amen. Har själv sett rabatt på 70% från Ahlsell.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #25 skrivet: 06 november 2010, 19:28:39 »
...
En vvsare är något man föds till inget man väljer det är ett kall :)
...
Antar du syftar pÃ¥ att en rörmokares bästa egenskap är ett dÃ¥ligt luktsinne.  ;)
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #26 skrivet: 06 november 2010, 19:30:38 »
Jag är kund hos Ahlsell och priserna efter rabatt....är i högsta laget.

Dock är sortimentet bra, så jag handlar en del ändå.

Rabattsatserna säger ingenting.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #27 skrivet: 06 november 2010, 19:31:20 »
Jag mÃ¥ste vara den fattigaste personen här. Eftersom det är sÃ¥ enkelt att göra det jag gör och man tjänar 40000 pÃ¥ 8 timmar och ni väljer ändÃ¥ att inte göra det.  Grattis till er ni mÃ¥ste säga sÃ¥ här

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #28 skrivet: 06 november 2010, 19:35:13 »
Jag är kund hos Ahlsell och priserna efter rabatt....är i högsta laget.

Dock är sortimentet bra, så jag handlar en del ändå.

Rabattsatserna säger ingenting.....

Ahlsells är bra, bra personal som är trevliga och hjälpsamma, bra sortiment  men prislistan skulle de arbeta med.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #29 skrivet: 06 november 2010, 19:36:47 »
Jag är kund hos Ahlsell och priserna efter rabatt....är i högsta laget.

Dock är sortimentet bra, så jag handlar en del ändå.

Rabattsatserna säger ingenting.....
Sortimentet är bra.
Något som irriterar är att prislistan enbart är till för att visa upp för kunden och säga "du får hela 15% rabatt på priserna".
Då känner sig kunden nöjd eftersom han inte vet att det går att köpa samma artikel för halva priset på internet.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #30 skrivet: 06 november 2010, 19:39:33 »
Jag mÃ¥ste vara den fattigaste personen här. Eftersom det är sÃ¥ enkelt att göra det jag gör och man tjänar 40000 pÃ¥ 8 timmar och ni väljer ändÃ¥ att inte göra det.  Grattis till er ni mÃ¥ste säga sÃ¥ här
Enligt uppgift så tjänar du kanske runt 30 papp/mån?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=36761.msg340393#msg340393
Det är väl en ganska hög lön isf?
« Senast ändrad: 06 november 2010, 19:41:43 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #31 skrivet: 06 november 2010, 19:43:45 »
Nej det är en bit ifrån 30K :'(

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #32 skrivet: 06 november 2010, 19:45:10 »
Hokan p  du fÃ¥r jättegärna berätta vad Ahsell lämnar 90% i Rabbat pÃ¥ för det avtalet har inte jag .. stämer dt ska jag skära kulorna av min säljare .

En sak till Ahsell har mig veterligt det högsta rekomenderade ut pris pÃ¥ sina produkter i katolgen dÃ¥ är det inte svÃ¥rt att lämna rabbater  ::),

Slagdängan om att rörmockare tjänar snuskigt med stålar stämmer inte . Avkastningen är lika låg som i alla branscher . Den bransch som tjänar bland dom bättre är T,E.X en ica handlare Fick vi i vvs branschen lika hög avkastning på våra jobb som dom ja då tjänar man stålar .

VP Oraklet  Thumbsup
En sak man som min Fru alltid säger . Alla som ska starta eget borde gå en Kurs i grundläggande ekonomi för företagare så dom förstår vad det kostar att driva eget och vilket ansvar det innebär (hon är auktoriserad redovisnings konsult)
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #33 skrivet: 06 november 2010, 19:51:04 »
Det är kul att läsa gnället ifrån de som vill ha jobbet gjort gratis.......

Ett tips: Ta en gammal 245:a, köp en skiftnyckel och börja fakturera......helst i förskott.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #34 skrivet: 06 november 2010, 19:51:44 »
Att få en luft/luft installerad kostar ca 3500SEK, att få en luft/vatten installerad kostar alltså 120000-70000=(totalt-pumpen)=50000 sek. Är det inte exakt samma jobb, förutom två röranslutningar till elementslingan?

(pratar om inverters med hydrobox).

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #35 skrivet: 06 november 2010, 19:53:11 »
Det är kul att läsa gnället ifrån de som vill ha jobbet gjort gratis.......

Ett tips: Ta en gammal 245:a, köp en skiftnyckel och börja fakturera......helst i förskott.....

Jag vill inte ha jobbet gratis, men det måste ju vara skälig timpenning?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #36 skrivet: 06 november 2010, 20:04:54 »
Robban  vad menade du med länken?  Jag förstÃ¥r inte?

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #37 skrivet: 06 november 2010, 20:10:06 »
Robban  vad menade du med länken?  Jag förstÃ¥r inte?
Det cc skrev:
"för att en montör ska fÃ¥  en lön pÃ¥ ca 30 000tkr före skatt"
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #38 skrivet: 06 november 2010, 20:10:20 »
Nej det är inte samma jobb

Och vad är en skälig timm penning ? . Jag tycker en skälig timm penning är den som täcker företagets kostnader tillsammans med det TB man har pÃ¥ matrialet man säljer i samband med installationen som jag är skyldig att hÃ¥lla garantier för  .  Finns det sen mellan 5-12%  Ã¶ver vid Ã¥rets slut ja dÃ¥ finns det för tex
kompetens utveckling /kurser/ Ny investering  eller kanske till och med som pÃ¥ alla arbetsplatser en liten fest för rörmockaren

mer är det inte över
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #39 skrivet: 06 november 2010, 20:11:10 »
Jag tycker som Johnny - allt skall vara skäligt.

Marknaden brukar sätta denna nivå.

Jag anlitar en städfirma för min privatbostad. Deras timpenning är 315:-+ moms/timme. Då ingår ej dammsugare - den måste jag hålla med själv.

I jämförelse med min timdebitering och min maskinpark, är städning betydligt lönsammare.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #40 skrivet: 06 november 2010, 20:13:07 »
OK Robban dÃ¥ fattar jag.  Tyvärr gäller det ju inte mig.

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #41 skrivet: 06 november 2010, 20:19:36 »
Nej det är inte samma jobb
 
cocacola

Vad är den stora skillnaden?

Utedelen skall monteras och anslutas elektriskt, 2h, 400SEK
innedel skoll monteras och anslutas elektriskt, 2h, 400SEK
köldmedelskablar mellan, 2h a 400SEK
Rör från hudroboxen till elementslingan 2h a 400SEK

Totalt 3200SEK, aningen mer än vad luft/luft installation kostar.

vad mer skiljer, och hur lång tid tar det?
« Senast ändrad: 06 november 2010, 20:22:36 av JohnnyWalker »

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #42 skrivet: 06 november 2010, 20:24:51 »
Johnny.

Vad jobbar du med?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #43 skrivet: 06 november 2010, 20:33:07 »
Det undrar jag med :)  Det verkar som om du kanske är provsmakare Ã¥t dit nic ;D

sorry jag menar inget illa, var bara tvungen att säga det. *vinkar* *vinkar* *vinkar* 

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #44 skrivet: 06 november 2010, 20:38:26 »
Johnny.

De gångna två veckorna har jag tapetserat ett rum.

Det borde ha gÃ¥tt  pÃ¥ 8 timmar: takmÃ¥lning, spackling, hängning av vÃ¥der.

Verkligen blev att golvet skulle papptäckas, dörröppning plastslussas, radiator borttkopplas, elslang fräsas in i väggarna, lös tapet rivas, väggarna spärrmålas, etc........

När du ställer frågan om 2 tim per moment, så är verkligen en helt annan: var finns montage av utedelen, håltagning, tömning av hela radiatorsystemet, montering T-kopplingar, etc...etc.....??
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #45 skrivet: 06 november 2010, 20:39:55 »
Det undrar jag med :)  Det verkar som om du kanske är provsmakare Ã¥t dit nic ;D

sorry jag menar inget illa, var bara tvungen att säga det. *vinkar* *vinkar* *vinkar* 

jag fattade inte det där, jag jobbar som elektronikkonstruktör.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #46 skrivet: 06 november 2010, 20:43:03 »
Okey robban du tycker 30 000 är en hög lön  före skatt .  Med dom kunskaper det krävs av en Riktig röris  Vi kan ta VP Oraklet t,ex..
med den multikopetens han har är han värd dom pengarna i flerfalld   Yrket 1 som han innehar och kan Licens svetsare(Certifierad)  yrke 2 han innehar och Kan Rörmockare (Certifierad). yrke 3 han innehar och kan Kylmontör (certifierad)  AlltsÃ¥ en person som kan dessa 3 saker skulle jag gladeligen anställa dÃ¥ man kan sätta honom pÃ¥ vad som helst han är egentligen värd mer än dom pengar han har i mÃ¥naden dÃ¥ man nyttjar en sÃ¥ montör pÃ¥ special uppdrag och det är säkert det som VP oraklets arbetsgivare gör .  

cocacola *vinkar*
Jag undrar samma om Rocas och oraklet  *roflmao*  Vad fÃ¥r du dina tidsuppgifter ifrÃ¥n . finns dom montörena fÃ¥r dom jobb hos mig pÃ¥ mÃ¥ndag . :)
Tiden på ett jobb uppskattar jag alltid på plats tillsammans med dom förutsättningar som finns .Tycker att det är ärligast . Man bör inte jämföra då dt kan skilja rätt mycket i tid på dom olika jobben beroende på förutsättningarna

Elektronik konstuktör och vvs installatör ja där skiljer det en del pÃ¥ hur ens arbete ser ut pÃ¥ dagarna . Vp Oraklet är hyffsad pÃ¥ el/styr  Ni kanske skulle arbetsbyta en dag :)
« Senast ändrad: 06 november 2010, 20:45:54 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #47 skrivet: 06 november 2010, 20:43:26 »
Johnny.



När du ställer frågan om 2 tim per moment, så är verkligen en helt annan: var finns montage av utedelen, håltagning, tömning av hela radiatorsystemet, montering T-kopplingar, etc...etc.....??

Säkert, men du får lätt ett fast pris på luft/luft på 3000-6000SEK. Det är inte enskilda timmar som jag försöker förstå, firmorna säger ju att de är klara på en dag, max två, och att det kostar 50.000 i montage. (det säger de inte, man får dra bort pumpens pris från totalofferten för att få fram arbetskostnaden).

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #48 skrivet: 06 november 2010, 20:48:18 »
50 000 i montage ..   Kom igen nu J W vad fÃ¥r du dom uppgifterna ifrÃ¥n  Sc:,h
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #49 skrivet: 06 november 2010, 20:49:35 »
Det är väl betydligt mer än "gubbarnas" arbetskostnad som ryms i summan mellan totalpriset och kostnaden för att skruva in pumpen. Tex garantier, försäljning, kundbesök, projektering mm.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #50 skrivet: 06 november 2010, 20:52:23 »
50 000 i montage ..   Kom igen nu J W vad fÃ¥r du dom uppgifterna ifrÃ¥n  Sc:,h
cocacola

T.ex. här, men också i många offerter jag fått.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=26441.msg274520#msg274520

pumpen kostar 70k, 90-70=20 (efter rotavdrag)=40.000 före rotavdrag. Finns andra med dyrare offerter.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #51 skrivet: 06 november 2010, 20:53:35 »
Johnny.  Provsmakare Ã¥t johnnie walker,du vet whiskeyn för att ditt resonemang verkar lite snurrigt :)

C-C ha ha ha  Jag ska be om påökt pÃ¥ mÃ¥ndag ;D

Vart bor du Johnny, det verkar vara dyrt där du bor. I sthlm är det stor konkurrens och pressade priser. Minst 10 offerter på varje ställe och många som läst på detta forum och har en bestämd uppfattning om sakerna.

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #52 skrivet: 06 november 2010, 20:53:47 »
Det är väl betydligt mer än "gubbarnas" arbetskostnad som ryms i summan mellan totalpriset och kostnaden för att skruva in pumpen. Tex garantier, försäljning, kundbesök, projektering mm.

Ã…ter igen, skiljer detta mellan luft/luft och luft/vatten (med inverter och hydrobox)?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #53 skrivet: 06 november 2010, 20:57:25 »
JW den trÃ¥den du länkar till. Dem ska riva ut panna och tank. Tar en dag, el central mm :)  Kocken hur lÃ¥ng tid vill du ha för att fixa el till en estia. Olja före sÃ¥ du kanske behöver en ny matning frÃ¥n centralen

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #54 skrivet: 06 november 2010, 21:00:26 »
Okey robban du tycker 30 000 är en hög lön  före skatt .  Med dom kunskaper det krävs av en Riktig röris  Vi kan ta VP Oraklet t,ex..
med den multikopetens han har är han värd dom pengarna i flerfalld...
Ja det tycker jag.
Så du tycker VPO är värd kanske 60-90 000:-/mån?

...
Vp Oraklet är hyffsad pÃ¥ el/styr  Ni kanske skulle arbetsbyta en dag :)
Hoppas du skämtar cc, har du koll pÃ¥ vad en elektronikkonstruktör sysslar med?  *vinkar*

Jämför gärna vad en röris och en avancerad systemutvecklare eller elektronikkonstruktör tjänar i USA där skrÃ¥na inte skyddats av sossepolitik under lÃ¥ng tid.  *vinkar*
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #55 skrivet: 06 november 2010, 21:01:52 »
Johnny.

Allt vvs jobb skiljer .

Mitt förslag är att du köper prylarna, monterar dem pÃ¥ ytter/innervägg samt ringer kylkille.  När det är klart ringer du vvsaren och elektrikern. Samordning krävs.....tag helst semester, men hÃ¥ll dej ur vägen, när proffsen är pÃ¥ plats.

Var beredd på mängder av oklarheter och strul - det är iaf hantverkarens vardag.

Antingen blir du fascinerad, när allt funkar och vill göra det igen eller så lär du gladeligen betala nästa gång.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #56 skrivet: 06 november 2010, 21:09:14 »
Johnny.

Allt vvs jobb skiljer .

Mitt förslag är att du köper prylarna, monterar dem pÃ¥ ytter/innervägg samt ringer kylkille.  När det är klart ringer du vvsaren och elektrikern. Samordning krävs.....tag helst semester, men hÃ¥ll dej ur vägen, när proffsen är pÃ¥ plats.

Var beredd på mängder av oklarheter och strul - det är iaf hantverkarens vardag.

Antingen blir du fascinerad, när allt funkar och vill göra det igen eller så lär du gladeligen betala nästa gång.

Det kanske räcker om jag förstår varför det kostar mer med luft/vatten än luft luft, men det verkar inte vara någon som vet, eller vill förklara.

Förresten så behövs väl ingen samordning? Om kylmontören monterar utedel och innedel (för samma pris som luft/luft), så är det bara rören kvar, och då är ingen i vägen? Så skulle jag faktist kunna tänka mig göra (om det gick, ingen erbjuder sådant, bara hela anläggningar).

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #57 skrivet: 06 november 2010, 21:11:28 »
jag är inte värd 90K. Men kanske 60 ;D
Det lÃ¥ter ju imponerande med elektronikkonstruktör och systemutvecklare.  
Vad skulle han göra utan Kockens ström och mitt vatten och avlopp??
Varför ska han vara värd mer menar du.

den som verkligen är värd 90k i mÃ¥naden är Coca-Cola.  Du har ingen aning om dem systemlösningar som han sysslar med. Har sett lite av dem grejerna och det kan jag säga, holy shit.

Stora hotell och bostadsrättsföreningar med tok avancerad lösningar. Den kunskap han besitter har jag inte sett på mina 20+ år i denna bransch. Inte från någon konsult eller tekniskt ansvarig heller.

Ni fÃ¥r ju bara se en brÃ¥kdel här av det *vinkar* 
« Senast ändrad: 06 november 2010, 21:13:42 av VP ORAKLET »

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #58 skrivet: 06 november 2010, 21:17:57 »
jag är inte värd 90K. Men kanske 60 ;D
Det lÃ¥ter ju imponerande med elektronikkonstruktör och systemutvecklare.  
Vad skulle han göra utan Kockens ström och mitt vatten och avlopp??
Varför ska han vara värd mer menar du.
De har el, vatten och avlopp i usa med eller?

den som verkligen är värd 90k i mÃ¥naden är Coca-Cola.  Du har ingen aning om dem systemlösningar som han sysslar med. Har sett lite av dem grejerna och det kan jag säga, holy shit.

Stora hotell och bostadsrättsföreningar med tok avancerad lösningar. Den kunskap han besitter har jag inte sett på mina 20+ år i denna bransch. Inte från någon konsult eller tekniskt ansvarig heller.

Ni fÃ¥r ju bara se en brÃ¥kdel här av det *vinkar* 
Tvivlar inte på att cc är duktig, är man engagerad och har lång erfarenhet så blir man det helt enkelt.
Har du nÃ¥gra exempel pÃ¥ dessa geniala lösningar?  :)
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #59 skrivet: 06 november 2010, 21:21:00 »
ja jag vet vad elektronik ingejör gör  :)  Men min sörsta undran är om dom kan nÃ¥nting om ett företags kostnader och vad som krävs för att betala för cirkusen som bedrivs . :)  Och förslaget med ett arbetsbyte Thumbsup ja dÃ¥ fÃ¥r akademikerna se vad som krävs av en vvsare .. Vi ska förstÃ¥ och utföra ingenjörns ritningar och ideer . Vara behjälpliga vid i bland riktigt svÃ¥ra lösningar pÃ¥ problem som uppstÃ¥r

GÃ¥r vi över i elektronik branschen som J W Representerar kan han väll redovisa för pÃ¥slagen dom har pÃ¥ sina kretskort / reglercentraler eller vad det än är som dom gör .. 300%  600% i vissa fall mycket mer ..

Ja 60 000 i mÃ¥naden Robban  ;)  Det snittade en polare till mig pÃ¥ Ragnsells som spolbils chaffis innan hans knä paja ..spola avlopp för dryga 60 000 och jämföra det med en vvs are med den kompetensen som du kan sätta pÃ¥ pancentraler kulvertar Ã…nga kyljobb i stora system till att komplettera ett badrum komplicerade V-P system samt spola avlopp  (han liknar nästan mig 8))
ja hade jag mer av dom jobben som Vp oraklets kompetens innefattar så faktiskt skulle han få dom pengarna
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #60 skrivet: 06 november 2010, 21:23:45 »
Johnny.

Jag tror absolut att du kan få olika fírmor att åta sig arbetet på löpande räkning.

Köp hem prylarna och samordna de övriga hantverkarna. Min gissning är att vvskillen behöver fler besök. Bilresor, arbete(20 tim?)övrigt material, kostar nog 20.000.

Elmatning ifrån central till inne/utedel, olika strömbrytare kostar drygt 10000:-

Kylkillen med rör, isolering, håltagning kostar minst 6000:-

ROTavdrag ger 12000:- avdrag.

Summa summarum gör det ingen skillnad förutom ditt magsår och pajad semester.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #61 skrivet: 06 november 2010, 21:24:41 »
Han förklarade en gÃ¥ng men jag fattade inget. :'(  Det var - Det suger vattnet hit och det suger vattnet dit. 4 vägsshuntar och jag kommer tyvärr inte ihÃ¥g allt, jag är för trög :'(

 

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #62 skrivet: 06 november 2010, 21:28:46 »
Johnny.

Jag tror absolut att du kan få olika fírmor att åta sig arbetet på löpande räkning.

Köp hem prylarna och samordna de övriga hantverkarna. Min gissning är att vvskillen behöver fler besök. Bilresor, arbete(20 tim?)övrigt material, kostar nog 20.000.

Elmatning ifrån central till inne/utedel, olika strömbrytare kostar drygt 10000:-

Kylkillen med rör, isolering, håltagning kostar minst 6000:-

ROTavdrag ger 12000:- avdrag.

Summa summarum gör det ingen skillnad förutom ditt magsår och pajad semester.

det är ju det som är grejen, allt detta får man för ca3000SEK om det gäller luft/luft, det är det jag utgår från. Jag vet att vvs tillkommer, men en vanlig VVS kostar ca 500kr/h, 4 rör, två till vv-tank, och 2 till elementslingan.

(prislista: http://www.privataaffarer.se/bostad/200910/sa-mycket-borde-det-kosta/index.xml)
« Senast ändrad: 06 november 2010, 21:43:37 av JohnnyWalker »

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #63 skrivet: 06 november 2010, 21:30:33 »
Du har frågat och fått svar, men inte trott.

Jag kan inte hjälpa dej ytterligare.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #64 skrivet: 06 november 2010, 21:31:38 »
ja jag vet vad elektronik ingejör gör  :)  
Säg att du ska lösa ett problem med ett kretskort och eletronikingenjören ska lista ut
varför ett värmesystem inte fungerar tillfredställande: vem tror du löser problemet snabbast? (no offence  *vinkar*)

Ja 60 000 i mÃ¥naden Robban  ;)  Det snittade en polare till mig pÃ¥ Ragnsells som spolbils chaffis innan hans knä paja ..spola avlopp för dryga 60 000
...
Du måste skämta? :o
60K/mån för att spola avlopp?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #65 skrivet: 06 november 2010, 21:37:16 »
3000 för att montera en LLVP är ju tokbilligt. Bravida ska ha 3000 för att vacuumsuga och starta samma maskin som du då har monterat själv.

Det är bättre att ha 1 installatör än 2-3  Blir det problem kan ingen skylla pÃ¥ den andre.

Tror ingen av dem listar ut den andres problem.  *vinkar*

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #66 skrivet: 06 november 2010, 21:38:50 »
Robban  vet du vad som krävs för att spola avlopp i ett 20 vÃ¥ningars hus ;) *vinkar*

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #67 skrivet: 06 november 2010, 21:40:34 »
Du har frågat och fått svar, men inte trott.

Jag kan inte hjälpa dej ytterligare.

Jag skulle inte beskriva det så, att jag inte tror, det är väl bara att jag inte förstår.

Skillnaden är VVS biten, är det svaret? Och VVS kostar 35000SEK för 4 rör a 1.5m?
« Senast ändrad: 06 november 2010, 21:42:44 av JohnnyWalker »

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #68 skrivet: 06 november 2010, 21:45:13 »
Beställ i så fall el/kyljobbet.

Återkom sedan och berätta gärna vad det kostade.......innan du kontaktar C-C:s kompisar.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #69 skrivet: 06 november 2010, 21:47:24 »
 *roflmao* *roflmao*  Robban . vi gÃ¥r nog bet bÃ¥da 2 ,

Japp Ackord Robban Ackord .
Har du kollat vad en stammspolning av en fastighet kostar + priserna som tillkommer för extra arbetena .


När man skapar ett fungerande vvs system handlar det om Balans i konstruktionen mellan dom uppvärmnings käller som ska samverka. det gäller hela vägen frÃ¥n källan till slutandvändaren i distrubitionsnätet. flöden driftförhÃ¥llanden  och säkerställda funktioner beräknade avspeglingsytor . har man balans här fÃ¥r man allt att fungera ,
cocacola. *vinkar*


















Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #70 skrivet: 06 november 2010, 21:50:44 »
Robban  vet du vad som krävs för att spola avlopp i ett 20 vÃ¥ningars hus ;) *vinkar*
En spolbil??
Skämt åsido, upplys mig gärna vad som krävs för att tjäna 60000/mån.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #71 skrivet: 06 november 2010, 21:56:28 »
*roflmao* *roflmao*  Robban . vi gÃ¥r nog bet bÃ¥da 2 ,
...
Njet cc, ni går inte bet eftersom ni håller på tills ni löst problemet. ;)
Tar det 1 dag/vecka/år/flera år så är det så lång tid det tar att lösa problemet.
Behöver ni vidareutbilda er på universitet i 4-5 år för att lösa problemet så ingår det i problemlösningstiden.

Aha, ackord passar tyvärr bara jobb där det är "omöjligt" att fuska (typ bärplockning).
Vill du själv ha ett jobb utfört hemma som gått på ackord?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #72 skrivet: 06 november 2010, 21:58:29 »
hur fuskar du pÃ¥ en spolning???  Fick du bort proppen eller inte

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #73 skrivet: 06 november 2010, 21:59:59 »
hur fuskar du pÃ¥ en spolning???  Fick du bort proppen eller inte
Spolas aldrig avlopp i förebyggande syfte?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #74 skrivet: 06 november 2010, 22:00:42 »
En spolbil och Kontrakt/ramavtal med större bostadsbolag /relinigsföretag   ha  viss vvs teknisk kunskap inom avlopp .Inte va rädd för att bli skitig  ;D
och kunna jobba på ackord . Ruskigt enformigt att jobba med
sen Robban är det bara köra i Eddi stayl
cocacola *vinkar*

Här gÃ¥r det med ackord Bara att ställa upp trycket 500 bar 30lpm och 80 grader pÃ¥ vattnet roterande munstycken . Rackabang sÃ¥ är det klart  Thumbsup   dokumenteras med filmning av beställaren utsedda punkter

Du Har rätt där robban . Den bokstavskombination man lider av gör att man aldrig ger upp i den arbets situation man ställs inför :)  b00k tills det är klart Thumbsup  Och sen är man nöjd 
« Senast ändrad: 06 november 2010, 22:05:45 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #75 skrivet: 06 november 2010, 22:32:03 »
Mycket tjafs över hur dyrt det är kunde jag ta rejält betalt för mina jobb skulle jag göra att ;D
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #76 skrivet: 06 november 2010, 22:54:28 »
okey smurfen ,, Vad är bra betalt ?
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #77 skrivet: 06 november 2010, 22:54:49 »
Jävla gnälling överlag här tycker jag  ;)
Vem skulle inte vilja "kröka" och "jänga" för 400:- i timmen  ;D
400kr i timmen för att springa runt och vira lite lin och dra Ã¥t nÃ¥n mutter med en polygrip mÃ¥ste väl va bra betalt  :D
Eller va säger ni, VPO och C-C  ;D

 :-*  
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #78 skrivet: 06 november 2010, 22:55:33 »
Gött att min firma både gör kyla och vvs....tjänar fläsk.....på tal om löner..sist jag anlitatade miljö och hälsa för att kolla ljudnivå på en pump tog dom 1300 ex moms.....

sen finns det ju elektronik...en god vän till mig har en elektronikfirma som bygger kretskort till bla Nibe hans firma gör alltid vinster på runt 20%.....pålägg på ibland 1000%

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #79 skrivet: 06 november 2010, 22:58:34 »
Stämmer Joka.  linade fast ett suggas filter igÃ¥r.  MÃ¥ste ju funka, blir ju bara 4 bar pÃ¥ suget eller hur ;D

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #80 skrivet: 06 november 2010, 23:00:20 »
Just dom tjänsterna är inte till salu. den ena nyttjar jag mycket mÃ¥ttligt , 8)en liten jamare med jäger kan det bli  :)
och det andra du syftar pÃ¥ är olagligt  >:D för 400 kr i timmen
cocacola 8)
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #81 skrivet: 06 november 2010, 23:02:53 »
Stämmer Joka.  linade fast ett suggas filter igÃ¥r.  MÃ¥ste ju funka, blir ju bara 4 bar pÃ¥ suget eller hur ;D

Bra att vi är överens VPO  ;D
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #82 skrivet: 06 november 2010, 23:05:48 »
okey smurfen ,, Vad är bra betalt ?
cocacola *vinkar*

Bra frÃ¥ga  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #83 skrivet: 06 november 2010, 23:15:58 »
Ja det är det .  vad behöver du för TB pÃ¥ verksamheten  :)
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #84 skrivet: 06 november 2010, 23:21:44 »
Är tack och lov anställd debiteringen skiljer rätt mycket beroende på jobb vilka maskiner som används samt vilken kund
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #85 skrivet: 06 november 2010, 23:35:01 »
Oki smurfen .
PÃ¥ en del företag i dag hÃ¥ller dom informations möten om vad en anställd kostar och vilken debitering dom behöver pÃ¥ honom/henne för att det ska gÃ¥ runt .  en Kylmontör frÃ¥net större företag i Sthlm debiterar 630 +moms + 3% pÃ¥ hela fakturan för certifieringskostnaden . en kylmontörs utrustning kan man nog fÃ¥ ihop för ca 300 000 plus bil dÃ¥ är han utrustad med en climacheck och väl värd sina pengar .

En vvsare som är komplett :'( :'( jag vågar inte räkna på vad det som står hemma har kostat oss under dom snart 50 år vi varit verksamma .
tro mig det behövs en större slant än 630 kr i timmen+ moms  när man slÃ¥r ihop T,B pÃ¥ matrialet och timm debiteringen utslaget per fakturerad timme och Ã¥r för att det ska bli 5-10% i avkastning när man betalt allt som ska betalas . blir det mindre är det inte frÃ¥gan OM det blir konkurs bara när.
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #86 skrivet: 06 november 2010, 23:53:20 »
Jag tycker att diskussionen har glidit iväg lite... Jag ser två diskussionpunkter här (Ja, jag var ordningsman i skolan):

- Skälig timpenning. Ni VVS'are rättfärdigar höga priser genom att prata om vilka utblidningar/erfarenheter ni har och hur svåra jobb ni kan ställas inför. Diskussionen gällde ju en standardinstallation av luft/vattenvärmepump. Det behöver man väl ingen 2-miljoners spolbil och en licenssvetsare till??

- Timpenning över huvudtaget. Grundproblemet är att man får en offert med 'hårdvara' och installation ihopbakat. Den nyfikne kollar upp priserna på prylarna på nätet och ser att installationen kostade ca 37 000:- för två dagars jobb. Är det rimligt??

Jag tycker Johnny Walkers fråga är ganska relevant. en Luftvärmepump får man installerad för 3-5000:- Lägger man till jobbet med att ansluta prylarna till tappvatten och radiatorsystem så blir det helt plötsligt 8 gånger dyrare...
Visst, det krävs lite mer tid för att skriva offerten och det kan behövas ett extra besök hos kunden för att justera värmekurvan...

Men, som jag sa tidigare - Så länge tillräckligt många betalar så tar givetvis firmorna så mycket som möjligt betalt.
« Senast ändrad: 06 november 2010, 23:55:39 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #87 skrivet: 07 november 2010, 00:00:49 »
Jag tycker att diskussionen har glidit iväg lite... Jag ser två diskussionpunkter här (Ja, jag var ordningsman i skolan):
...
Bra inlägg purjo__, det märks att du var ordningsman i skolan. ;)
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #88 skrivet: 07 november 2010, 00:14:03 »
Vad kostar du i timmen purjo__

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #89 skrivet: 07 november 2010, 00:21:24 »
Läste du allt Purjo.. den där spolbilen slipper du va med och betala   ;) dÃ¥ dom firmer som köper in det gör som pÃ¥ all andra ställen . En kalkyl och ett kontrakt med nÃ¥gon som betalar för tjänsterna ,,  :)

Rättfärdigar höga priser skriver du  Sc:,h  okey purjo vi är i olika branscher du och jag MEN  ;) vi har samma omkostnader  ja du vet skatter semester pengar Utbildningskostnader för personalen ett kontor och nÃ¥gon företags ägare att ta hänsyn till . du som tjänsteman har säkert en hyffsad pensionförsäkring frÃ¥n jobbet .. Vad debiterar Ni skäliga i data branschen pÃ¥ konsult uppdragen ni utför .. ;)  Jag vet att dom större data förtag frugan konsultar pÃ¥ har en prislista pÃ¥ 800 - 2500  + moms i timmen beroende pÃ¥ vad dom gör .. löner och omkostnader  tas av TB  :)  

tror ni verkligen att det skulle bli 37 000 över på ett v-p jobb i en villa . kom igen nu grabbar 5%-10% max och då ska det ha gått riktigt bra . I dom pengarna ingår alltså även dom garanti åtaganden som faller på installatören

Idag finns inte den mentaliteten kvar Purjo med.I och med att bervärmeinfo /offertjänst finns är det pressade priser på marknaden . Tyvär ibland då Många kunder endast tittar på kr och ören i inköps ögonblicket kan det bli en felaktig installtion då en standard lösning som oftast offereras blir billigast men passar sämst
cocacola  Orosmakarn i skolan  >:D
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #90 skrivet: 07 november 2010, 00:50:40 »
Vad kostar du i timmen purjo__

Strax under 1000-lappen, men då gör jag inga standardinstallationer och lämnar inga garantier.
De som har högst arvoden är väl såna som c-c's fru som jobbar med ekonomiska redovisningar..

Men, som jag skrev nyss så handlar det inte så mycket om standardtimmpeningen utan om det fasta priset som man enkelt delar med antalet timmar man har hantverkaren hemma hos sig och får en orimlig siffra.
Sen förstår jag att det finns en massa dolda kostnader inbakade, så det är kanke mest ett pedagogiskt problem att få oss lekmän att förstå. Det skulle vara intressant att se en noggrannt specificerad faktura på ett sånt jobb...
Hur många installationer kan man göra på en månad? Vad säger skatteverket om en flitig rörkrökare gör 10st ROT-berättigade 30 000:- installationer på en månad?
« Senast ändrad: 07 november 2010, 00:52:35 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #91 skrivet: 07 november 2010, 01:00:39 »
Purjo Hade du beställt installtionen av mig hade du fÃ¥tt det  Thumbsup dÃ¥ jag gör dom flesta av mina jobb pÃ¥ löpande räkning AB 92 mÃ¥ste jag lämna specificerad arbetsbeskrivning pÃ¥ dom installtioner som görs (och dom granskas av beställaren)
Dom är sÃ¥ nogranna skrivna att dom brukar hÃ¥llas som exempel har jag fÃ¥tt höra bakvägen när andra entrepenörer ska göra jobb .vid förra faktureringen blev det 48 A4 sider med textbeskrivning arbete och matrial  :'(  fy fan vilken tid det tar men jag slipper fÃ¥ frÃ¥gor pÃ¥ uförda arbeten  Thumbsup.. 
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #92 skrivet: 07 november 2010, 05:05:20 »
Jävla gnälling överlag här tycker jag  ;)
Vem skulle inte vilja "kröka" och "jänga" för 400:- i timmen  ;D
400kr i timmen för att springa runt och vira lite lin och dra Ã¥t nÃ¥n mutter med en polygrip mÃ¥ste väl va bra betalt  :D
Eller va säger ni, VPO och C-C  ;D

 :-*  

Glömm sedan inte bukfyllan de får varje morgon hos grossisten..
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #93 skrivet: 07 november 2010, 07:48:22 »
0Bukfylla hos grossisten . vem har tid med det om man ska iväg och tappa en en kÃ¥k 0700 pÃ¥ plats . frukost Hokanp det äter man hemma vid 0500  sen kör man . Och ska man klara en gammal Abin panna dÃ¥ räcker det inte med en rostad bröd bit och lite ost .

det finns tydligen mycke fördomar om oss rörisar , Fram med dom en gÃ¥ng för alla sÃ¥ ska jag berätta vilka som stämmer och vilka som är sägen  :)
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #94 skrivet: 07 november 2010, 08:06:31 »
1) Rörisar har en gummimask på sig. Under den är dom ödlor.
« Senast ändrad: 07 november 2010, 08:08:44 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #95 skrivet: 07 november 2010, 08:15:24 »
0Bukfylla hos grossisten . vem har tid med det om man ska iväg och tappa en en kÃ¥k 0700 pÃ¥ plats . frukost Hokanp det äter man hemma vid 0500  sen kör man . Och ska man klara en gammal Abin panna dÃ¥ räcker det inte med en rostad bröd bit och lite ost .

det finns tydligen mycke fördomar om oss rörisar , Fram med dom en gÃ¥ng för alla sÃ¥ ska jag berätta vilka som stämmer och vilka som är sägen  :)
cocacola *vinkar*

Detta är inga fördommar utan konkret fakta. Jag kör förbi Ahlsells varje dag då mitt arbete ligger 100 m från Ahlsells.
Runt 09,00 är deras parkering överfull. jag gick in en gång för att handla och då ser jag alla som var i butiken sitter och äter frukost. Här nere görs detta på flera företag bl.a. de som säljer till VVS. En röris kommer hem till dig 07,30. Han hinner bara packa upp för sedan så saknar han en massa saker. 08,30 kör han iväg och återkommer vid 10,00. Han arbetar fram till 11,30 kanske 11,45 och sedan är det lunch. Han återkommer c:a 12,30 och arbetar fram till kanske 14,00 för att då hämta fler saker som han inte har, har aldrig kollat men bjuder de även på eftermiddagsfika? Återkommer vid 15-tiden för att sedan avsluta sitt arbete vid 15,45. Efektiv nej, dyrt ja. Kollade en gång var han handlar, gissa var. Och han finns på Ahlsells VARJE dag 09,00. Där sitter även folk från Bravida, NCC m.fl. Jag vet vilka som sitter vid frukostbordet hos Ahlsells m.fl. och de gör inga arbete hos mig. Kan ta ett kort och skicka till dig.

En kompis till mig beställde arbete hos en annan röris. Ett arbete som enligt mig tar 4 timmar. Samma visa frukost hos Ahlesells på förmiddagen. Han stack även på eftermiddagen och skulle hämta saker. Min kompis var irreterad så han följde efter för att kolla var han körde. Hans bil stod utanför ett annat hus 800 m bort. Det var INTE hans hem, kanske en älskarinna?? Vi vet i efterhand att han arbetade även här. Duktig pojke fakturerar 16/dag. Optimera har samma med frukost men de kör vid 7-tiden så de åker sedan direkt ut på jobb.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #96 skrivet: 07 november 2010, 08:24:50 »
Fullträff... Thumbsup, och sen det som tagits upp, bra påslag på matrial och pumpar, bättre att ragga vänner som kan, finns oftast, eller gör det man kan själv, och köp bara lite av tjänsten..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #97 skrivet: 07 november 2010, 08:30:50 »
Intressant Hokanp.

Beskriver du Ahlsell i Örebro?  Det är iaf likadant här.......

Så länge efterfrågan på vvsare är större än tillgången....finns alla sorts vvsare/elektriker/fuskbyggare.

Man kan däremot inte dra slutsatsen alla vvs lurar kunderna eller är slöa.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #98 skrivet: 07 november 2010, 08:46:47 »

Nej det är inte Örebro. Intressant att det finns på fler orter.

Lätt att alla får skit för de som inte gör vad de ska. Det finns säker många duktiga rörisar och andra hantverkare som gör vad de ska. Men just rörisar ger jag inte mycket för, i varje fall inte där jag bor.

Visst saknas det rörisar men fortsätter de så här så kommer fler att göra arbetet själv. Hos mig är det 2 veckors arbete som rörisen totalt har missat.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #99 skrivet: 07 november 2010, 08:52:36 »
Det är nog likadant överallt, både hos el och VVS-grossister.
Jag tycker det är helt OK att det finns fikarum där, för t.ex. ensamföretagare kan det vara trevligt med lite "jobbarkompisar" att fika med.
Och man bör ha i åtanke att det kanske sitter 10-30 st och fikar, av totalt flera hundra hantverkare på en ort som Piteå, så extremt utbrett är det nog inte ändå.
Däremot håller jag med om att det säkert finns de som satt i system "att komplettera med prylar som de inte hade med sig" just runt 09.00 och 14.00, och det är inte reko mot kunderna som antagligen får betala både tid och resa för att killen vill fika och surra med sina polare.
Speciellt inte om de hittar på att de glömt prylar...
« Senast ändrad: 07 november 2010, 08:58:11 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #100 skrivet: 07 november 2010, 08:55:27 »
Jag tror att vi alla har erfarenheter och exempel på hur privatpersoner känner sig lurade av hantverkare.

Vi hantverkare som finns på detta forum, får väl göra vårt bästa för att bevisa att det finns seriösa, ärliga hantverkare också.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #101 skrivet: 07 november 2010, 09:06:28 »
Jag tror att vi alla har erfarenheter och exempel på hur privatpersoner känner sig lurade av hantverkare.

Vi hantverkare som finns på detta forum, får väl göra vårt bästa för att bevisa att det finns seriösa, ärliga hantverkare också.

Det gör en del av er redan genom att vara del av detta forum. Thumbsup
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #102 skrivet: 07 november 2010, 09:32:13 »
Jag tror att vi alla har erfarenheter och exempel på hur privatpersoner känner sig lurade av hantverkare.

Vi hantverkare som finns på detta forum, får väl göra vårt bästa för att bevisa att det finns seriösa, ärliga hantverkare också.

Det gör en del av er redan genom att vara del av detta forum. Thumbsup

Ja. Jag tror ingen av er som hänger här har tid att lura någon.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #103 skrivet: 07 november 2010, 09:54:23 »
Det jag undrar över är varför är det brist på hantverkare som rörmockare, elektriker mm. Det verkar ju vara några yrken där man kan tjäna obefogat mycket pengar, och eftersom många tycker att pengar är det viktigaste borde dom yrkena även vara mycket poppulära.
Kanske ligger sanningen någon annan stans, kanske tjänar inte tex VVS firmorna så bra som folk tror.
Jag gick in på allabolag.se kollade på ca 20 slumpvis utvalda VVS företag vinsten låg på alla utom ett mellan 0 och 10% och dom flesta runt 4-5%. Tittade även på elektronikföretag och dom låg 1 eller 2 % högre. Tittade även på konsulter som låg nån procent högre. Så frågan är vem är det som tar mycket betalt. Kan det vara så att vissa inte vill eller kan förstå att allt kanske inte är som det vid första anblicken verkar vara
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #104 skrivet: 07 november 2010, 10:19:32 »
Mmm, det där har jag i flera olika trådar försökt förklara också.
Det är otroligt mycket avbränningar från de fakturerade intäkterna, speciellt för företag med anställda.

Lokaler, bilar, bokföringspersonal, revisorskostnader, konstruktörer, städbolag, el, vatten, avlopp, telefoni, försäkringar, mm, mm listan kan göras lång.
Från den vinst som i slutändan ett fakturerat arbete genererar skall desutom staten ha huvuddelen av pengarna.
I ett aktiebolag blir det som följer om ägaren vill ha ut extra mycket lön för att firman gått bra:

(Vi räknar med 100 000 kr som ägaren kan ta ut i extra lön)

Arbetsgivaravgift, ca 32% (32 000 kr, företaget dräneras alltså på 132 000 kr om ägaren vill ha ut 100 000 i lön)
Kommunalskatt, ca 30% (oftast mer) = 30 000 kr.
Statlig skatt: 20% = 20 000 kr.

Kvar nu är 50 000 kr.
En framgångsrik företagare som tar ut 100 000 i extra lön kommer dessutom antagligen över brytpunkten för värnskatt och då åker ytterligare 5000 kr iväg i skatt.

Summa summarum alltså 45-50 000 kr till ägaren, och 87-92 000 kr till staten.

TIll detta skall läggas det faktumet att vi nu talar pengar utan moms, skall det bli helt rätt så måste vi räkna med att företaget fakturerat kunder 130 000 kr + moms för att ägaren skall kunna plocka ut sin extra bonuslön.
D.v.s. 130 000 + moms = 162 500 kr

Om ägaren inte tar ut "övervinsterna" i lön så blir det bara 28% bolagsskatt.

Aktieutdelning kan tas ut, och då blir skatten bara 48% (28% bolagsskatt + 20 % akktieutdelningsskatt)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #105 skrivet: 07 november 2010, 10:25:08 »
Det jag undrar över är varför är det brist på hantverkare som rörmockare, elektriker mm. Det verkar ju vara några yrken där man kan tjäna obefogat mycket pengar, och eftersom många tycker att pengar är det viktigaste borde dom yrkena även vara mycket poppulära.
Kanske ligger sanningen någon annan stans, kanske tjänar inte tex VVS firmorna så bra som folk tror.
Jag gick in på allabolag.se kollade på ca 20 slumpvis utvalda VVS företag vinsten låg på alla utom ett mellan 0 och 10% och dom flesta runt 4-5%. Tittade även på elektronikföretag och dom låg 1 eller 2 % högre. Tittade även på konsulter som låg nån procent högre. Så frågan är vem är det som tar mycket betalt. Kan det vara så att vissa inte vill eller kan förstå att allt kanske inte är som det vid första anblicken verkar vara

Stämmer väl kanske inte riktigt. Hur många köper inte sker på firman att använda för privat bruk. Ny dator, telefon kanske en ny firmabil(dock inte så förmånligt längre). Så den vinsten ska man ta med en nypa salt.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #106 skrivet: 07 november 2010, 12:11:52 »
Hur menar du dÃ¥ att man ska ta den vinsten med en nypa salt. En ny telefon ::) vad kostar den Hokan ett par tusenlappar . Dator för en vvsare . 5000 kr .. Och sen finns revisorn . Du jag ser du köpt en MotorsÃ¥g ingÃ¥r det i vvs . Ja i detta fall skulle vi göra ett stort reningsverk . Sly och träd skulle fällas och samordnas av oss . Vi gjorde det själva med en ny inköpt motorsÃ¥g sÃ¥ dÃ¥ gick det igenom .  I dag kommer vÃ¥ran revisor ut vid Inventeringen som görs för att dom ocksÃ¥ skriver pÃ¥ med heder och samvete att deklarationen är rätt.
1980/90 talet med Cheva vanar och allt vad som försegick då är borta för länge sedan men lever tyvär kvar som Myter om hur livet som Rörmockare är.

Inlägget från Svenska kocken stämmer . snittet för en vvs firma ligger på 4-5% i vinst marginal när allt är betalt . Inte Fan tycker jag det är ocker . Det är så nära ebberöds bank man kan komma .Och så ser det ut för dom flesta företag i sverige .
@ Apan .
Ragga vänner som ska göra gratis jobb Ã¥t en  --/ sÃ¥na vill jag inte ha . Man ska vara polare med varann för att man kommer djävligt bra överens /delar intressen m-m
Man utnyttjar inte sina vänner dom ska man vara rädd om . Lika svårt att hitta en "bra kompis" som en bra fru att gifta sig med . dom andra runt i kring endast ytligt bekanta .
Du Tar tid frÃ¥n din kompis familj/och barn för Vad jag brukar kalla för Egoism/snÃ¥lhet. Har fÃ¥tt samtal där nÃ¥gon säger det är helt ok om du kommer pÃ¥ lördag kväll vi är vakna . Det ska va lite folk här men oljepannan kan du serva  fiR: Jag har ocksÃ¥ Familj .
Påslagen på matrialet du skriver om . lessen att behöva berätta för dig men det är 2010 nu ;) 1970 talet 1980 talet fanns det TB på matrialet som gjorde att det gick att hålla ner Timdebiteringen på Rörmockarna . Så är det inte i dag . Allt som säljs idag har minimala påslag och dom behvs då installatören har ett Garanti/ funktinsansvar av det som installeras
Du jobba på Fjärrvärme sidan om jag inte miss minner mig .Undra vilka påslag dom har där ::)
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #107 skrivet: 07 november 2010, 12:36:51 »
Ett exempel pÃ¥ Hur man ber sina hanverks kolleger(och vänner) om Hjälp. Jag fick en Fuktskada i Badrummet. Jag ringer polarn som är kakelmakare (och grymm) Boka in mig som en vanlig kund ber jag honom om . Vinsten för mig här är att jag fÃ¥r ett 100 jobb utfört har kvar min polare (Nu Ska nÃ¥gon Bara komplettera badrummet ::) ),Kvitto med garantier pÃ¥ vÃ¥trummet  Thumbsup och ingen känner sig utnyttjad . Kostar det mycket pengar? Absolut! Men det är värt varenda krona dÃ¥ man inte kan sätta pengar pÃ¥ vänskap .
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #108 skrivet: 07 november 2010, 12:39:29 »
Ett exempel pÃ¥ Hur man ber sina hanverks kolleger(och vänner) om Hjälp. Jag fick en Fuktskada i Badrummet. Jag ringer polarn som är kakelmakare (och grymm) Boka in mig som en vanlig kund ber jag honom om . Vinsten för mig här är att jag fÃ¥r ett 100 jobb utfört har kvar min polare (Nu Ska nÃ¥gon Bara komplettera badrummet ::) ),Kvitto med garantier pÃ¥ vÃ¥trummet  Thumbsup och ingen känner sig utnyttjad . Kostar det mycket pengar? Absolut! Men det är värt varenda krona dÃ¥ man inte kan sätta pengar pÃ¥ vänskap .
cocacola

ROT-avdraget gör det väl rätt prisvärt att köpa vitt.
Sen kan det väl säkert finnas Polare som hellre tar det svart, med hänvisning till alla kostnader och skatter och avgifter som annars försvinner i bolaget.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #109 skrivet: 07 november 2010, 12:56:51 »

Materialpåslaget är inte så stort skriver CC.
Ett exempel:
Röris var här och kopplade in lite vatten. Priset jag fick betala på kopplingar mm.
var brutto minus 10%.
Köpte sedan själv kopplingar på samma företag och lika dana kopplingar. Pris brutto MINUS 50-70%.
De priserna fick jag utan att pruta.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #110 skrivet: 07 november 2010, 12:57:53 »
Nog förekommer prispåslag på varor genom hantverkare, förstår givetvis att du säger att det ej gör det, och jag hjälper vänner utan kostnad, så i slutändan är det ganska lika.

Vi brukar hjälpa varann att måla huset, går ganska fort med 10 pers, sen grill och öl.

Hur gör du när du ska tex flytta? Ringer du flyttfirma då??? Eller betalar du dina vänner?

Jobbar på energibolag, med vatten och vindkraft, högspänning 10kv-145kv, ej med fjärrvärrvärme.
 
« Senast ändrad: 07 november 2010, 13:01:57 av Apan »
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #111 skrivet: 07 november 2010, 13:33:04 »
Rot avdrag eller inte Rickard spelar ingen roll . Har gjort och kommer att göra på precis samma sätt i framtiden .

Är av den naturen att jag vill verkligen göra rätt för mig . Så det där med svarta affärer ingår inte hos mig , (det har vi haft i tidigare trådar ,inget för mig)
Och med den Bransch man är i behövs kvitton på jobben som utföres i samband med att det faktiskt kan uppstå en skada . 1 gjutfel på en koppling kan bli dyr :'( då gäller det att det finns kvitton för ansvarsförsäkringen .
cocacola *vinkar*

När jag Har flyttat Apan  *roflmao* ja dÃ¥ tar jag korgen med smutstvätt Badrums artiklarna och plÃ¥nboken sen ringer jag till OCT  Thumbsup
Oki vattenkraft Apan 3-5 öre Kwh kostar vattenkraften (rätta mig om jag har fel) och säljs för 50-60-70-80 öre kw +skatter  och ibland mer Är det pÃ¥slag som heter duga ?

 PÃ¥ utvalda produkter hokan.Och utav ett satt högt bruttopris . TB pÃ¥ den kopplingen behövs för att kunna betala Hela verksamheten .Räknar vi det % blir det stort räknar vi det i kroner sÃ¥ tog rörisen ut ca 60 kr av det blir det över till företaget när allt är betalt  ca 3 kr  *roflmao*  Vi tjänar snuskigt med stÃ¥lar va  ::)
cocacola
Jag ser till Hela bilden/verksamheten . Hur Räknar du hokan .
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #112 skrivet: 07 november 2010, 13:57:19 »
lustigt vart diskussionen glider iväg, en rörmokare kostar 420SEK i timmen enligt en länk jag skickade.

En L/L pump kostar 3000-5000SEK att installera. Rörarbetet tillkommer för L/V som inte ingår i de 3000-5000 SEK

i en offert på säg 110.000 kostar materialet 70.0000, dvs arbetet är 40.000.

Allt detta är fakta som kan kollas upp.

--------------------------------------------------------------
DÅ får man att VVS arbetet i de stora firmornas offerter är ca 40000-5000=35000 för ett par timmar (hela installationen går på 8-16h, och då är ju en hel del INTE VVS av de timmarna).

35000/8h = 4300 SEK i timmen, vilket är 10ggr mer än 420.

Är det rimligt, eller tar*samtliga* stora bolag ut oskäligt mycket?

Jag kan inte fÃ¥ det till annat än att det är sÃ¥, och det var egentligen vad ni andra anser om det, och hur ni resonerar när ni betalar 100.000,  jag ville veta, inte +. nÃ¥gon hundralapp i timmen pÃ¥ en VVS tjänst.

Jag kan tänka fel på raderna efter strecket här, och skulle uppskatta om den som tycker det kan rätta mig. Jag könner mig inte bekväm med att betala 10ggr mer än vad jag tycker är logiskt. Även om jag skulle ha råd med det betalar jag inte 120sek för en liter bensin, eller 100 sek för en liter mjölk. Det skulle kännas skumt om det priset stod på pumpen eller i butiken.
« Senast ändrad: 07 november 2010, 14:00:38 av JohnnyWalker »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #113 skrivet: 07 november 2010, 15:02:44 »
Det är lite svÃ¥rt att förklara varför när man är insnöad pÃ¥ att det man betalar för inte är annat än det som hantverkaren utför pÃ¥ plats, ni mÃ¥ste förstÃ¥ att det som ni fÃ¥r betala för är även den tid som hantverkaren inte utför arbete men ska ha lön, för det fungerar aldrig sÃ¥ att man hela tiden har 8 tim/dag  det mÃ¥ste bli dötid mellan jobb och det ska betalas med "övervinsterna". Ibland fÃ¥r företagen inte betalt för det arbete och matr dom levererat, även det fÃ¥r dom "ärliga" betala med hjälp av "övervinsten". Personalen mÃ¥ste utbildas det betalas ocksÃ¥ med "övervinsten". Jag skulle kunna sitta och räkna upp massor med saker som "övervinsten" används till förutom som ren vinst för företaget.
Jag kan förstå att dom som aldrig drivit ett företag har lite svårt att förstå varför allt är så dyrt, och när man börjar jämföra päron och äpplen visar det på just den bristen av förståelse på sambanden mellan kostnader och intäkter.
För som jag tidigare skrivit, företag i hantverksbranschen är inte speciellt lönsamma  kolla pÃ¥ allaföretag.se sÃ¥ kan ni jämföra olika typer av företag.
Att man i just hantverks företag skulle ha större möjligheter att plocka ut "grejer" för privat bruk är väl inte så troligt.
Och skulle det vara så lönsamt skulle det vimla folk som ville starta den typen av företag.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #114 skrivet: 07 november 2010, 15:17:20 »
Det är lite svÃ¥rt att förklara varför när man är insnöad pÃ¥ att det man betalar för inte är annat än det som hantverkaren utför pÃ¥ plats, ni mÃ¥ste förstÃ¥ att det som ni fÃ¥r betala för är även den tid som hantverkaren inte utför arbete men ska ha lön, för det fungerar aldrig sÃ¥ att man hela tiden har 8 tim/dag  det mÃ¥ste bli dötid mellan jobb och det ska betalas med "övervinsterna". Ibland fÃ¥r företagen inte betalt för det arbete och matr dom levererat, även det fÃ¥r dom "ärliga" betala med hjälp av "övervinsten". Personalen mÃ¥ste utbildas det betalas ocksÃ¥ med "övervinsten". Jag skulle kunna sitta och räkna upp massor med saker som "övervinsten" används till förutom som ren vinst för företaget.
Jag kan förstå att dom som aldrig drivit ett företag har lite svårt att förstå varför allt är så dyrt, och när man börjar jämföra päron och äpplen visar det på just den bristen av förståelse på sambanden mellan kostnader och intäkter.
För som jag tidigare skrivit, företag i hantverksbranschen är inte speciellt lönsamma  kolla pÃ¥ allaföretag.se sÃ¥ kan ni jämföra olika typer av företag.
Att man i just hantverks företag skulle ha större möjligheter att plocka ut "grejer" för privat bruk är väl inte så troligt.
Och skulle det vara så lönsamt skulle det vimla folk som ville starta den typen av företag.

Du får ursäkte men detta får ta ta med någon annan. Dåliga utrsäkter för att försvara rörisarna tycker jag är riktigt dåligt.
Om man t.ex. måste åka på utbildning så är det en sak som motiverar en högre timdebitering och skall alltså då inte tas ut i s.k. övervinster. Håller själv på med lite konsulting. jag får xxxx kr/timme. I detta ska jag ta fram material, förbereda mig mm. Kunskap som jag behöver förnya samt annan kompetensutveckling ligger allt inbakat i min fasta debitering. Jag behöver inte ta ockerpriser på andra saker för att gå runt. Nu har jag inget att sälja förutom min kunskap men denna ska täcka mina kostnader, och det gör den . Kan ni inte ha en timdebitering som ni kan tjäna era pengar på så välj ett annat yrke. Fifflande hantverkare har jag fått nog utav. Likaså de som försöker att försvara dem med dåliga ursäkter.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #115 skrivet: 07 november 2010, 15:57:50 »
JAg tycker inte att det är ett oskäligt pris

Skall försöka redogöra för hur jag kommit fram till detta (hopräkning av tiden i parantes)

Innan rörisen ens fått jobbet har han lagt ner ca 2timmar på anbudet (totaltid tid 2 timmar)
efter att jobbet är bärgat lägger han ner ca 2 timmar till på att beställa grejer(totaltid tid 4 timmar)

När jobbet startar skall 135kg uteenhet kanske bäras frÃ¥n vägen till baksidan huset 2timmar med 2 man är 4 timmar  (totaltid tid 8 timmar)
Sen skall pannan bäras in i huset med källar dörren i ena ändan av huset och pannrummet i den andra och detta utan att slå i något eller repa pjäsen, 2 man a 2 timmar = 4 timmar (totaltid tid 12 timmar)

nu skall allt kopplas och driftsättas tar ca 2 dagar med en man = 16 timmar (totaltid tid 28 timmar)

Jobbet avklarat hopräkning av material och timmar för att fakturan skall skickas ca 2 timmar (totaltid tid 30 timmar)
Söka ROT hos skatteverket ca 1 timma (totaltid tid 31 timmar)

Restid a 1 timme för varje röris och dag är 4 timmar till (totaltid tid 35 timmar)

Sen får man räkna med att kunden kanske inte förstår hur anläggningen fungerar till 100% så då kommer minst 1 e-post meddelande/telefonsamtal som skall besvaras ca 1 timma (totaltid tid 36 timmar)
samt att man helst skall göra ett återbesök för att se att allt fungerar till 100% aka. kundvård ca 1 timma (totaltid tid 37 timmar)

Och om firman tar 35000:- för jobbet så blir det i mina ögon en timkostnad på 946:-

Om vi gämför med L/L som någon gjorde
Citera
En L/L pump kostar 3000-5000SEK att installera. Rörarbetet tillkommer för L/V som inte ingår i de 3000-5000 SEK
Så är frågan hur lång tid tar det att installera en L/L?
om det tar 5 timmar (standard installation) och firman tar 5000:- så är ju detta också ett ocker pris i så fall
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #116 skrivet: 07 november 2010, 15:58:24 »
Att ta bra betalt för matr är väl knappast mer fiffel än att ta bra betalt för en tjänst. Tjänsteföretag verkar ju vara några av dom lönsammaste företagen om man tittar på vinsterna. Men det kanske är så att det är lite finare att ta bra betalt för en tjänst som en kund inte kan "fixa" än att ta bre betalt för en vara som samma kund inte själv kan "fixa".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #117 skrivet: 07 november 2010, 16:03:59 »
Du har rätt hokanp, hantverkarna borde ta en timpenning väl i nivå med en konsults, alltså runt 1000 kr/timme, kanske t.o.m mer, och inte tjäna en massa på hårdvaran.
Idag är det ju så lätt att jämföra priser på nätet att alla vettiga människa förstår att installatören tjänar pengar på materialet också.
Luft/luft-värmepumpsinstallationen är ett bra exempel på vad det borde kosta, det tar max 3-4 timmar för en man att montera en värmepump (om det inte är otroligt krånglig rördragning eller annat som gör det mer tidskrävande) och kostar normalt minst 5000 kr, varav ca 1000-1500 kr är materialkostnad.
3500-4000 kr i arvode för nedlagt arbete alltså, eller drygt 1000 kr/timme.
Jag vet de som på egen hand installerar 4-5 luftvärmepumpar på en dag, inte på 8 timmar, men på en dag...

Om alla rörjobb kostade 1000 kr/timme skulle företagen inte behöva ta 30-40 000 kr för att installera en luft/vattenvärmepump, utan kanske 8000-16 000 kr.

Å andra sidan skulle nog ingen vettig männsika vilja betala montören till en ny köksblandare 2000 kr för jobb (inkl restid) när blandaren bara kostar några hundralappar...

Svenske Kocken har också rätt, alltså, i att företagen inte skär guld med täljkniv, och jag kan inte se det på annat sätt än att det är "gungor och karuseller", privatpersoner som t.ex. köper värmepumpar får vara med och sponsra företagen, så att de kan lägga in låga anbud på löpande jobb i större projekt mot kommersiella kunder, typ.
Eller så är det nåt annat skumt, det skall i vart fall inte behöva vara 40 000 kr i vinst på en luft/vattenvärmepump för att det hela skall gå runt.

De företag som bara installerar luft/vattenvärmepumpar åt privatpersoner, de måste bara tjäna storkovan med den prisbild som idag är.
Gör man inte det bör man nog titta över kostnadssidan i företaget.

Enmansföretaget som installerar 1 luftvärmepump/dag tar in över 100 000 i månaden bara på jobbet, sen tjänar de några tusen/maskin på själva maskinerna också, i normalfallet.
Det borde gå ekonomiskt bra.
« Senast ändrad: 07 november 2010, 16:07:36 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #118 skrivet: 07 november 2010, 16:06:59 »
Du har rätt hokanp, hantverkarna borde ta en timpenning väl i nivå med en konsults, alltså runt 1000 kr/timme, kanske t.o.m mer, och inte tjäna en massa på hårdvaran.
Idag är det ju så lätt att jämföra priser på nätet att alla vettiga människa förstår att installatören tjänar pengar på materialet också.
Luft/luft-värmepumpsinstallationen är ett bra exempel på vad det borde kosta, det tar max 3-4 timmar för en man att montera en värmepump (om det inte är otroligt krånglig rördragning eller annat som gör det mer tidskrävande) och kostar normalt minst 5000 kr, varav ca 1000-1500 kr är materialkostnad.
3500-4000 kr i arvode för nedlagt arbete alltså, eller drygt 1000 kr/timme.
Jag vet de som på egen hand installerar 4-5 luftvärmepumpar på en dag, inte på 8 timmar, men på en dag...

Om alla rörjobb kostade 1000 kr/timme skulle företagen inte behöva ta 30-40 000 kr för att installera en luft/vattenvärmepump, utan kanske 8000-16 000 kr.

Å andra sidan skulle nog ingen vettig männsika vilja betala montören till en ny köksblandare 2000 kr för jobb (inkl restid) när blandaren bara kostar några hundralappar...

Svenske Kocken har också rätt, alltså, i att företagen inte skär guld med täljkniv, och jag kan inte se det på annat sätt än att det är "gungor och karuseller", privatpersoner som t.ex. köper värmepumpar får vara med och sponsra företagen, så att de kan lägga in låga anbud på löpande jobb i större projekt mot kommersiella kunder, typ.
Eller så är det nåt annat skumt, det skall i vart fall inte behöva vara 40 000 kr i vinst på en luft/vattenvärmepump för att det hela skall gå runt.

De företag som bara installerar luft/vattenvärmepumpar åt privatpersoner, de måste bara tjäna storkovan med den prisbild som idag är.
Gör man inte det bör man nog titta över kostnadssidan i företaget.

 Thumbsup
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #119 skrivet: 07 november 2010, 16:21:30 »

Om alla rörjobb kostade 1000 kr/timme skulle företagen inte behöva ta 30-40 000 kr för att installera en luft/vattenvärmepump, utan kanske 8000-16 000 kr.

Då tror jag vi säger samma sak, hade jag fått erbjudande om 8000 SEK hade jag svarat ja direkt.

Men det som fortfarande inte stämmer är att det enligt tabeller kostar 420sek i timmen för andra VVS jobb, varför är rören till VP dyrare i arbete än andra rör?

Finns det någon i södra skåne som vill installera en hydroboxanläggning, t.ex. Nibe Split, Daikin eller Toshiba estia (eller annan likvärdig) för ca 8000 så ge mig ett PM med företag/länk/telefonnummer.
« Senast ändrad: 07 november 2010, 16:25:53 av JohnnyWalker »

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #120 skrivet: 07 november 2010, 17:36:58 »
Haft förmånen att arbeta i olika branscher.
Min bild är att VVS branschen känns väldigt omodern och dåligt utvecklad.
Låga timdebiteringar, låg debiteringsgrad, höga marginaler på smågrejorna som retar folk. Marginaler på produkter och
mycket "marknadsstöd" via grossister. Mycket "certifieringar" för saker som inte är rocket science direkt.
Inte differentierad prissättning utan en timpeng passar alla såväl enklare montage såväl som specialistarbete.
Gratisarbete för garantiärenden för produkter som prismässigt inte kan bära rörmokardebitering osv.
Kort sagt gammaldags = dåligt organiserat.

Observera detta är ingen kritik mot rörisarna rör-kompetens men hur arbetet är organiserat.
De flesta rörisar är duktiga rörisar men kanske inte lika drivna på företagsutveckling.

Då blir priset för kunden högt, lönsamheten låg, och ingen blir nöjd.

Kan ex inte förstå hur man har råd att åka och hämta material hos grossisten.
Och hur man kan med att debitera rörmokartid för den nedlagda tiden.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #121 skrivet: 07 november 2010, 19:05:50 »
I vilken Bransch jobbar du hokan :) det känns som jag ska skola om mig och ja du verkar ju fÃ¥ tillräckligt över  :)
själv är inte TB större än Hutlösa 6%  :)  sÃ¥ den svindyra rörmockare som jag är fÃ¥r väll lägga ner verksamheten dÃ¥ alla är vi som hÃ¥ller pÃ¥  tydligen är ockrare :D

Nej Grabbar sätt er in i Bransch inriktad företags ekonomi och vad vi har för omkostnader för att driva runt cirkusen .. och skulle det va så att ni finner den så lönsam som ni tror den är Köp en VVS firma och driv den så får ni se vad som blir över .
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #122 skrivet: 07 november 2010, 19:35:08 »
I vilken Bransch jobbar du hokan :) det känns som jag ska skola om mig och ja du verkar ju fÃ¥ tillräckligt över  :)
själv är inte TB större än Hutlösa 6%  :)  sÃ¥ den svindyra rörmockare som jag är fÃ¥r väll lägga ner verksamheten dÃ¥ alla är vi som hÃ¥ller pÃ¥  tydligen är ockrare :D

Nej Grabbar sätt er in i Bransch inriktad företags ekonomi och vad vi har för omkostnader för att driva runt cirkusen .. och skulle det va så att ni finner den så lönsam som ni tror den är Köp en VVS firma och driv den så får ni se vad som blir över .
cocacola


Skulle själv vilja hålla på med något hantverksyrke men kroppen orkar inte efter 15 år som lastbilsmekaniker. Är nu ingenjör och undervisar.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #123 skrivet: 07 november 2010, 19:49:38 »
trÃ¥kigt Hokan . Lasbils meckarna Har det tung och slitigt , 
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #124 skrivet: 07 november 2010, 20:50:03 »
HOKANP  Varför skriver du inte vad du tar i timmen?   Jag som ocker röris har en lön pÃ¥ 27500 spänn. Och fÃ¥r dÃ¥ ut hutlösa 19250.   Vad gör jag dÃ¥ för min lön?  Som tidigare sagts sÃ¥ gör jag lite kyljobb ibland, som i fredags dÃ¥ jag fick riva en halv Robust för att kunna byta en kompressor som väger 75kg. Imorgon ska jag bygga ihop den igen annars fryser dem pÃ¥ ett hotell och dÃ¥ ligger inte jag bra till.
Ibland svetsar jag in några FJV centraler. Ibland röntgar dem mina skarvar ibland inte, men jag kan aldrig fuska för jag vet ju inte om dem röntgar eller ej.
Just nu sÃ¥ hÃ¥ller jag pÃ¥ helt själv och monterar 120 kw BV pÃ¥ Östermalm i sthlm. Jag mÃ¥ste fÃ¥  3robust 42:or att funka i ett 80-60 system och dessutom är det 2000 l tankar som ska skiktladdas med lite specialtricks.Och sedan ska jag bygga en snösmältningshistoria. Allt ska upp pÃ¥ nätet och dÃ¥ mÃ¥ste jag förklara för en el kollega hur allt ska fungera. Är jag överbetald?

Vad gör du, snackar lite för folk :o  Och du tjänar säkert mer än jag, det gör nog de flesta av er huvuddunk

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #125 skrivet: 07 november 2010, 21:09:46 »
Skulle man vilja vara i "hantverksbranschen" så är det ju bara att anställa några gubbar, fixa lite jobb, hålla ett öga på gubbarna och bryta sig ur fattigdommen. Alla på firman kan ju inte "skruva" så det behöver inte bli så fysiskt ansträngande.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #126 skrivet: 07 november 2010, 21:24:57 »
Skulle man vilja vara i "hantverksbranschen" så är det ju bara att anställa några gubbar, fixa lite jobb, hålla ett öga på gubbarna och bryta sig ur fattigdommen. Alla på firman kan ju inte "skruva" så det behöver inte bli så fysiskt ansträngande.

Det är väl där du har den huvudsakliga anledningen till att det är dyrt att köpa hantverkstjänster, det finns en risk med att starta eget, du kan bli utblottad om du inte lyckas.
Jag tycker det är helt OK att de som driver företag kan göra sig en bra slant under goda tider, de riskerar trots allt att bli av med allt.

Däremot kan jag hålla med om att prissättningen är lite konstig, och som Sfinxs också framför, att organisationen kanske inte alltid är helt "modern".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #127 skrivet: 07 november 2010, 21:38:24 »
Och en stor del av det "omoderna" tror jag ligger i att den hantverkare som man anställer inte ser nån större anledning till att göra nått utöver det som ingår i dennes "arbetsbeskrivning". Företagaren är ovillig att betala sina gubbar för dom tjänster som normalt inte förknippas med yrkesrollen. Och "arbetaren" vill inte göra mer än det som är "normalt" om han inte får mera betalt.
Samt dom flesta kunder har svårt att förstå att en arbetare som kostar 5-600:- faktiskt inte har mer än en 140 - 150:- i timmen före skatt
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #128 skrivet: 07 november 2010, 21:41:10 »
Kocken  vi har brÃ¥kat förr,  men  :-*

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #129 skrivet: 07 november 2010, 21:57:12 »
Det är kanske så att fler och fler av kunderna är själva företagare och kan räkna själv ;)

150 kr/tim x 2000 tim/Ã¥r * 1.5 = 450.000
Lägg på 150.000 i kostnader för bil/tel mm och du får 600.000

550*0,8 = 440kr/tim efter moms

Break even vid 1365 timmar/Ã¥r
Eller 34 timmar i veckan under 40 veckor.

Min slutsats är att får jag någon som debiterar mig 440 + moms kommer hans största incitament vara att få debitera många timmar på mig och tjäna pengar på materialet.

Jag anlitar hellre ett snabbt proffs som bara debiterar sin tid men för 6-800 kr/tim och ser den som dyrbar än en klant som bara försöker få tiden att gå men till halva timpriset.
Och inte skaver några tusenlappar extra på prylarna.


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #130 skrivet: 07 november 2010, 22:04:07 »
Sfinx  vad menar du med att inte Ã¥ka till grossisten.  Har du monterat grejer själv eller säljer du bara?

Har du en aning om hur mkt delar det kan finna i gamla hus. Jag har hela min Traffic som är förlängd och förhöjd
fullprppad med alla möjliga delar till och med lite securex och massor av unifixer.  men jag mÃ¥ste Ã¥ka ändÃ¥ ibland för det är OMÖJLIGT att ha med sig alla saker som man kan rÃ¥ka utför.
Och skulle jag gå hemma hos en kund och verkligen skriva upp allt som går åt, ja då får jag gå där en hel dag.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #131 skrivet: 07 november 2010, 22:13:36 »
Det är kanske så att fler och fler av kunderna är själva företagare och kan räkna själv ;)

150 kr/tim x 2000 tim/Ã¥r * 1.5 = 450.000
Lägg på 150.000 i kostnader för bil/tel mm och du får 600.000

550*0,8 = 440kr/tim efter moms

Break even vid 1365 timmar/Ã¥r
Eller 34 timmar i veckan under 40 veckor.

Min slutsats är att får jag någon som debiterar mig 440 + moms kommer hans största incitament vara att få debitera många timmar på mig och tjäna pengar på materialet.

Jag anlitar hellre ett snabbt proffs som bara debiterar sin tid men för 6-800 kr/tim och ser den som dyrbar än en klant som bara försöker få tiden att gå men till halva timpriset.
Och inte skaver några tusenlappar extra på prylarna.



Problemet är nog att man kan få en klant som debiterar 800 kr tim eller ett snabbt proffs som debiterar 400 kr tim svårt att veta före jobbet är gjort.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #132 skrivet: 07 november 2010, 22:18:25 »
det bör väl vara x 1,6 (inkusive semester ersättning) arbetstiden brukar den inte vara runt 1900 timmar, kostnader utöver bil och telefon bör väl även tas med som tex , arbetsledning, kontorslokaler, försäkringar, utbildningar, sjukskrivningar, reklamationer, garantier, arbetskläder, verktyg, revisorer, reklam,  spilltid (för inget företag i hantverkbranschen har alla gubbar fullt sysselsatta), hur mÃ¥nga timmars förtjänst tar det att ta igen en timme icke debiteringsbar tid (det mÃ¥ste ju betalas med VINSTEN pÃ¥ dom timmar som är debiteringsbara) fÃ¥ se vad mer har jag glömt. Det här känner ju alla företagare till men kanske inte "vanliga" människor.
Och Oraklet, var lugn vi ska nog hitta tvisteämnen, men bara för tillfället dÃ¥  :-*
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #133 skrivet: 07 november 2010, 22:21:40 »
Det tror jag säkert och ser fram emot det *vinkar*

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #134 skrivet: 07 november 2010, 22:22:29 »
"Min" bilverkstad ringer eller mailar in vad de villa ha levererat och efter någon timma är budet där med grejorna. Under tiden jobbar han vidare. Oavsett bilmärke och detalj.
Samma gör man de flesta andra branscher idag. Åtminstonde runt storstäderna.
Att själv åka in och handla över disk är kanske kul men oj så dyrt, för både säljare och köpare.
Från Ahlsells hemsida:
"Beställ dina produkter hos din lokala säljare, gör det via Ahlsells Internetbutik eller via EDI (förenklade elektroniska rutiner), så har du dem nästa morgon." Men också "Butikerna är också en mötesplats, där du får produktinformation och träffar branschfolk som informerar dig om nya produkter och hjälpmedel."

Medan onninen skriver:
"Vår ambition är att butikerna ska vara Onninens ansikte utåt och den självklara mötesplatsen för våra kunder."
Och kunderna är inte privatkunder.....

Behöver jag tillägga att både Ahlsell och onninen gick back 2009?

Jag undrar hur mångas rörisar som lägger sina kundorder via mobilen/datorn ute hos kunderna för direktleverans till kund?
Vad tro du?  ;)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #135 skrivet: 07 november 2010, 22:29:53 »
Sfinx

Din beskrivning stämmer inte med en hantverkares vardag.

Problem måste lösas samma dag - beställning via mobil för leverans skulle ta längre tid att hantera....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #136 skrivet: 07 november 2010, 22:33:32 »
Jag beställer nästan allt matr via internet, men ska jag till en kund två mil utanför stan kan jag få vänta en vecka innan leveransen sker har jag dessutom mitt kontor/lager en bit utanför stan får jag vänta i minst en vecka. Jag måste då använda grossistens lager som leveransadress då har jag mina saker nästa dag men får tyvärr åka och hämta själv. Så här är direktleveranser ingen höjdare här där jag huserar. Bilden blir så klart lite bättre om man har stora projekt där man kan bygga upp ett lager på arbetsplatsen, men den typen av arbeten är tyvärr inte alt för vanliga.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #137 skrivet: 07 november 2010, 22:36:58 »
Inte mÃ¥nga men vi finns Thumbsup  Men ofta är det bättre att Ã¥ka själv för det jobbar bara idioter hos grossisterna. Det vet inte vad man pratar om alla gÃ¥nger. Och dÃ¥ blir det fel, fel som inte fÃ¥r hända när kunderna stÃ¥r utan värme och vatten tills jag är klar.

Sen är det en myt att vi fikar hos grossisten. Jag går in plockar och går ut. jag tar lunch ungefär 50% av dagarna jag jobbar. Annars blir det bara en kexchoklad i bilen. Inget annat. Inga fika pauser eller såna saker. Fika det får vd folket hålla på med, jag måste fixa så att folk inte fryser.
Och det kan jag säga att om man ska bli klar på en dag, då hinner man inte slöa.

rickard vem i h--e hinner montera 5LLVP pÃ¥ en dag :o :o    Den pumpen skulle inte jag vilja ha ::)


Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #138 skrivet: 07 november 2010, 22:39:54 »
Som exempel Kocken. Som exempel.

Och det är det jag menar. Timpengen är för låg det gör mig misstänksam då jag vet vad det kostar.
Samtidigt blir jag irriterad då jag vet vad det kostar att gubbarna åker iväg i timmar för att hämta en enkel billig pryl.

Den tiden är förbi då grejorna var dyra och tiden billig. Nu är det tid som kostar och prylarna är billiga.

Men det verkar inte branchen fattat! Prylarna blir bara billigare och billigare medan timkostnaden bara blir högre och högre.
Med det gamla sättet med 20% marginal på stora grejor och 50% på små grejorna och låg timpeng är rörisarna rökta om prylarnas pris går ner. Och de kommer prylarna att göra.
50% på ingenting är fortfarande ingenting.

Det blir heltokigt om branschen försöker hålla uppe priset på prylarna för att de inte vågar ta betalt för sin egen tid.
Det gäller både grossister och rörisar.
Jag har varit med om precis samma företeelse inom It branchen. Produkterna blev bättre och billigare. Det som var enkelt blev enklare och det som var svårt blev svårare. De som inte klarade omställningen var de som försökte göra det enkla svårt.

Därför HÖJ timpriset men agera därefter.
Var jag tydlig nog nu. :)


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #139 skrivet: 07 november 2010, 22:50:19 »
Kristallklart och i linje med hur jag sedan en tid arbetar, men det är inte sÃ¥ lätt att fÃ¥ folk att förstÃ¥ dÃ¥ dom tror att det är pengar rakt ner i fickan som dom betalar   Thumbsup
 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #140 skrivet: 07 november 2010, 22:50:30 »
då vi räknar tim kostnad så brukar vi ta timmlönen x 1.6 så får man med försäkringar,sociala å sånt
så det bör bli nått sånt här
150kr x1.6 = 240kr per tim kostar killens lön
resten upp till tex 600kr tim är till för bilar verktyg å lokaler + revisorer å fakturering av jobb mm mm

om vi jag  inte räknar helt fel sÃ¥ bör firman efter den anställdes lön e betald ha över ca...360kr per arbetad timme som ska räcka till just ..Övriga kostnader
tycker inte det låter så svårt att få det till att gå i hop...


sen att man behöver hålla sig med en massa dyra verktyg e svammel...visst kostar grejerna men hur många år räknar ni att dom håller....en rörtång eller gassvets är ju knappast förbrukad efter 1år ...samma med bilar era firmabilar,dom pallar säkert i 5-6år

då vi jobbar i skogen får vi max debitera 375kr per arbetad tim....där är det fan omöjligt att få just nån vinst på jobben
bilarna vi kör med i skogen fixar i bästa fall 2-3år sen är dom skrot,,vi köper in sågar för ca 9000
kr st som i bästa fall håller i 2år+ en jävla hög med klingor å filar + reservdelar varje år..
jag gissar att per skalle kostar vi säkert ca 15-20000kr per år att hålla igång.

vi har kvar ca 115 per arbetad tim som vi ska klara av att betala lokaler,telefon,revisor,bokföring,bränsle till bilar och bilar med ....tycker inte att ni verkar ha det speciellt fattigt
sen får vi slita livet ur oss inga fika pauser utan vi jobbar 7.00-11.00 en timmes lunch och 12,00 till 16.00..



Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #141 skrivet: 07 november 2010, 22:55:45 »
Mina verktyg kostar väl kanske 150000-200000, dem jag har i bilen alltsÃ¥.  *vinkar*
Bilen som kostade 450000 för 4 år sen och precis i dagarna passerade 30000 mil och behöver bytas.
« Senast ändrad: 07 november 2010, 22:58:06 av VP ORAKLET »

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #142 skrivet: 07 november 2010, 23:03:44 »
Med så mycket kapital låst i bilen måste det vara billigare och snabbare att ta ett taxibud för saknade delar än att åka själv :)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #143 skrivet: 07 november 2010, 23:19:18 »
Möjligt.  Men det är inte sÃ¥ att rörmokaren bara har en liten gassvet och en verktygslÃ¥da.  De som har det är ju dem som lämnar en massa problem efter sig.  jag fÃ¥r ocksÃ¥ problem med installationer sÃ¥ klart. Men dÃ¥ har jag utrustning till att felsöka och fixa alla sÃ¥na saker. DÃ¥ blir det mkt saker i bilen.

Jobbar man i sthlm sÃ¥ blir det mkt tid i bil helt klart.  29 mil pÃ¥ en dag i sthlm med kranskommuner är mitt rekord ;D

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #144 skrivet: 07 november 2010, 23:20:55 »
Sfinx   jag gillar idén med att ta mer i timmen.
Men hur mÃ¥nga jobb fÃ¥r jag dÃ¥?  Förmodligen inte sÃ¥ mÃ¥nga,tyvärr. :-\

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #145 skrivet: 08 november 2010, 01:11:38 »
HOKANP  Varför skriver du inte vad du tar i timmen?   Jag som ocker röris har en lön pÃ¥ 27500 spänn. Och fÃ¥r dÃ¥ ut hutlösa 19250.   Vad gör jag dÃ¥ för min lön?  Som tidigare sagts sÃ¥ gör jag lite kyljobb ibland, som i fredags dÃ¥ jag fick riva en halv Robust för att kunna byta en kompressor som väger 75kg. Imorgon ska jag bygga ihop den igen annars fryser dem pÃ¥ ett hotell och dÃ¥ ligger inte jag bra till.
Ibland svetsar jag in några FJV centraler. Ibland röntgar dem mina skarvar ibland inte, men jag kan aldrig fuska för jag vet ju inte om dem röntgar eller ej.
Just nu sÃ¥ hÃ¥ller jag pÃ¥ helt själv och monterar 120 kw BV pÃ¥ Östermalm i sthlm. Jag mÃ¥ste fÃ¥  3robust 42:or att funka i ett 80-60 system och dessutom är det 2000 l tankar som ska skiktladdas med lite specialtricks.Och sedan ska jag bygga en snösmältningshistoria. Allt ska upp pÃ¥ nätet och dÃ¥ mÃ¥ste jag förklara för en el kollega hur allt ska fungera. Är jag överbetald?

Vad gör du, snackar lite för folk :o  Och du tjänar säkert mer än jag, det gör nog de flesta av er huvuddunk

Vad jag tjänar för att lära ingenjörer lite nya saker är en sak mellan mig och min uppdragsgivare. Men har ungefär dubbelt mot vad du har. Jag har en laptop som min utrustning samt en speciell kunskap.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #146 skrivet: 08 november 2010, 05:48:51 »
Okey hur ska vi ha det . Sfinxen du tycker det är bättre med Taxi bud i stället för att ha grejer med sig Sc:,h Sc:,h  för att det är uppbundet kapital.
I STHLM kan jag fÃ¥ ca 68000 olika delar med en vänte tid pÃ¥ 99 min hos grossisten sen ska den ut till mig, Den r15 * 13 halvkoppling kostar i det ögonblicket med väntetiden  :) ja 1800 i väntetid och transport ,Lysande  Thumbsup

DR chun lan ,, Det du redovisar som kostnader  för skogs arbeten mot att driva ett vvs företag är inte relevant .
Har du kollat pÃ¥ en riktig  vvsares verktygs uppsättning som han behöver för att kunna göra dom jobb som rings in .Bara kontrollen pÃ¥ min rökgas utrustning kostar ca 5000 pÃ¥ comfort controll i uppsala (och det är en promille verksamhet i dag )
du skriver ocksÃ¥ att ni sliter tungt och det hÃ¥ller jag med om (kroppsarbeten är tunga) Det finns massor med moment i en vvsares vardag där man önskade att Magnus samuelsson va med hjälpte till .Är det nÃ¥gon som provat att lyfta/böka ut en panna pÃ¥ 400 -500 kg pÃ¥ 2 man .Bära 12 meters längder 219 tub pÃ¥ 2 ut i en lerig Ã¥ker . tillsammans med ett par djävla a/0 40 tuber tungt sÃ¥ in i helvete  Ont i ryggen . Hänga 6tums normal rör i taket själv, dubbel pumpar med anslutning 200  snäcka /motorer ca 500 kg. Och nÃ¥gon stÃ¥r brevid och säger nu lyfter vi ..sen ska det licens svetsas efter det  Thumbsup , böt en raddis själv i veckan  tyckte den va lite tung  240 * 60  ja 90 kg att bängla med ,  Att vara röris är glamoröst ;)  

Lönerna pratas det om . Precis som i alla branscher och yrken ALLA så finns det småbarns föräldrar även bland rörisar VAB och vet ni vi får också influensan /tandvärk /ryggskott (ja har ni tänkt på vad en del grejer väger som ska lyftas in /ut) alla har rätt till semester 5 veckor klämdagar och röda dagar påsk ledigt och ja en hel del till. 34-40 timmar debitering per annställd på service årets alla veckor som arbetas är ett önsketänkande .Och alla vill ha sin rätt till sjuklön .Man tappar debiterbar tid på kurser som måste gås för certifieringar och UTB

Jag är uppväxt i en rör verkstad och har suttit med pappren med revisor och deklarationer i snart 20 Ã¥r . Vi tjänar ca 5% pÃ¥ det ni tror . En koppling hos grossiten kostar vi säger 50 Brutto han ger 50%  25 kr av det blir det 1,25 över det är vad jag tjänade pÃ¥ försäljningen när allt runt mig är betalt .
är det Ocker  Sc:,h Sc:,h.  Det här är sanningen .Jag är hyffsat insatt i detta dÃ¥ min fru  jobbar med dessa grejer och förklarat vad allt gÃ¥r. Grossisten har mer över i Bakbonus frÃ¥n leverantören än vad installtören har som monterat kopplingen och har betalt som i mitt fall 35000 kr i ansvarsförsäkring bara för att fÃ¥ dra dit en koppling (täcker skader för15milijoner som jag mÃ¥ste ha i ett litet familje företag )dom pengarna ska betalas med vinst medel försäljning arbete med mera

SÃ¥ vad ni än gör Hjälp ingen att starta eget i vvs branschen ;) För  en del av er inge pejl  alls det blir konkurs för dom stackarna
cocacola *vinkar*
« Senast ändrad: 08 november 2010, 06:17:40 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #147 skrivet: 08 november 2010, 06:25:39 »
hokan p .
jag har ocksÃ¥ en specialkunskap :) vvs heter den . laptop Thumbsup och rätt ofta har det hänt (och dÃ¥ är det Rabalder ) att jag fÃ¥tt rättat vvs ingenjörena   ;) dom lite yngre.. SÃ¥ fort det är utanför boken dom läste i skolan ja dÃ¥ är dom borta . sen fÃ¥r man förklara och be dom lägga prestigen Ã¥t sidan och efter det är man polare igen  Thumbsup
Nyfiken fråga hokan ? inom vilken del är du lärare?
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #148 skrivet: 08 november 2010, 07:01:22 »
Jag kan inte se annat än att majoriteten är eniga om att timdebiteringen borde vara högre, och att man då skulle kunna undvika de enorma påslag på priset som görs vid t.e.x offerering av luft/vattenvärmepumpar inkl installation.
Den summa som ligger "ovanpå" materialpriset är helt orimlig om man ser till tidebiteringen och den tid det tar att sälja, beställa och montera en sån anläggning.
Att overheadkostnaderna är stora på lite större företag är ett faktum, och helt krasst tyder jag detta som om en enmansföretagare borde vara det bästa valet om man vill köpa en värmepump/installation till rimligt pris.
Problemet med detta är bara att hitta den lilla företagaren som verkligen kan sin sak. (Duktiga människor får mer jobb, anställer och växer, vilket innebär mer overheadkostnader...)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #149 skrivet: 08 november 2010, 07:19:00 »
Arbetet för  bergvärme är  likvärdigt bara lite mer att samordna  och mäta innan det är klart ;)
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #150 skrivet: 08 november 2010, 08:16:17 »
Inte åker du väl ute med en dyr bil som är tom CC? ;)
Taxibudet var ett exempel på alternativa lösning när man saknar enstaka prylar. Ryggmärgsreflexen är att åka själv.

Inte stÃ¥r du väl still  pga en halvkoppling?

Ditt exempel på materialpåslaget är precis det jag menar.
Om nu kunden ser att den prylen som du tar 50 kr för kostar 35 i ALLA GDS butiker hamnar du i en tråkig situation pga skitpengar.
Höj timpengen,ta bort produktpåslaget men ta betalt för hanteringen så blir alla nöjda.

Och varför bara vara 2 på en tung panna? Det finns flyttfirmor=proffs som hanterar större grejor galant.

Bakbonusen är en betalning för de tjänster som grossisten gör för tillverkaren/leverantörern som produkten inte kan bära.
Återigen bevis på att produkten i sig inte kan vara produktbärare för alla tjänster. I princip samma problem som du har att det går inte längre att tjäna pengar på produktmarginalen, speciellt inte om de sjunker i pris. De är dyrare att hantera än vad marginalen ger.
För dig men även för grossisten.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #151 skrivet: 08 november 2010, 08:37:44 »
hokan p .
jag har ocksÃ¥ en specialkunskap :) vvs heter den . laptop Thumbsup och rätt ofta har det hänt (och dÃ¥ är det Rabalder ) att jag fÃ¥tt rättat vvs ingenjörena   ;) dom lite yngre.. SÃ¥ fort det är utanför boken dom läste i skolan ja dÃ¥ är dom borta . sen fÃ¥r man förklara och be dom lägga prestigen Ã¥t sidan och efter det är man polare igen  Thumbsup
Nyfiken fråga hokan ? inom vilken del är du lärare?
cocacola *vinkar*

VVS..................................................nä det är inom maskinteknik
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #152 skrivet: 08 november 2010, 11:57:41 »
2 pÃ¥ Pannerna  :)  det är därför man är 190 och väger 130 kg .Ska jag vänta pÃ¥ flyttgubbarna blir det aldrig färdigt .och dÃ¥ kostar det kunden ännu mer pengar

En r15 *13 halvkoppling är en ren rot produkt antingen allt i bilen eller inget
OOOO om du visste Sfinxen vad vi pratar/tjatar om det här hos grossisten när vi träffas ibland ,  huvuddunk huvuddunk
cocacola  *vinkar*

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #153 skrivet: 08 november 2010, 21:59:22 »
HokanP  och du snackar om att jag är en ockrare ;D ;D ;D
Stå och snacka lite skit inför folk, kan ju inte va så svårt. Det kan jag med.
det vet man ju att föreläsare bara står och maler och ingen lyssnar.
Snacka om ocker.

Eller generaliserar jag för mkt nu? Du gör ju det huvuddunk

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #154 skrivet: 09 november 2010, 11:48:19 »
30000mil på 4år, räknar 220dgr/år så blir det 34mil/dag, bra jobbat, om bilen går som ren tjänstebil alltså.

Jag kör 3500mil i jobbet/år..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #155 skrivet: 09 november 2010, 11:54:58 »
30000mil på 4år, räknar 220dgr/år så blir det 34mil/dag, bra jobbat, om bilen går som ren tjänstebil alltså.

Jag kör 3500mil i jobbet/år..

Räknar man pÃ¥ snitthastigheten i Stockholmstrafiken, 34km/timme, sÃ¥ sitter alltsÃ¥ Oraklet i bilen 10 timmar om dan.  :,v(
Jag förstår att det blir långa dagar utan lunchrast...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #156 skrivet: 09 november 2010, 19:50:36 »
Som en dela av er vet så bor jag 30 mil ifrån sthlm. Kör 70-80 mil till och från jobbet plus 15- 20 mil om dan i sthlm *vinkar*

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #157 skrivet: 09 november 2010, 20:40:24 »
Som en dela av er vet så bor jag 30 mil ifrån sthlm. Kör 70-80 mil till och från jobbet plus 15- 20 mil om dan i sthlm *vinkar*

Hinner du jobba nåt emellan bilkörningarna ;har du bara småjobb eftersom det blir så mycket mil Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #158 skrivet: 09 november 2010, 20:45:45 »
Du kanske inte känner till stockholm sÃ¥ bra.  pÃ¥ veckorna sÃ¥ bor jag vid globen. Men oftast jobbar jag i norrort vilket ger mig resor pÃ¥ typ 6-7 mil enkel väg. Sedan sÃ¥ jobbar jag till 7-8 och kör de 7 milen till min lägenhet.

Just nu jobbar jag pÃ¥ östermalm vilket passar bra när man bor vid globen.  Men det är SVÃ…RT med parkering. Körde runt i 2 timmar härom dagen och fick parkera flera km bort huvuddunk 

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #159 skrivet: 09 november 2010, 20:48:23 »
HokanP  och du snackar om att jag är en ockrare ;D ;D ;D
Stå och snacka lite skit inför folk, kan ju inte va så svårt. Det kan jag med.
det vet man ju att föreläsare bara står och maler och ingen lyssnar.
Snacka om ocker.

Eller generaliserar jag för mkt nu? Du gör ju det huvuddunk

Jo det kan väl hända att man pratar lite skit emellanåt men det är i regel på företag jag jobbar och det drabbar aldrig en enskild person ekonomiskt. Jag har ju den fördelen att en privatperson skulle aldrig ha råd att ta in mig för att lära dem teknik. Ni som arbetar som rörläggare eller liknande arbetar ju många gånger direkt mot slutkund, d.v.s. privatpersoner.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #160 skrivet: 09 november 2010, 21:09:12 »
cirkeln är sluten . vem/vilka är det som Betalar till företagen för att dom ska gÃ¥ runt. som i mitt fall . Ja det händer att jag emmelanÃ¥t ställer upp pÃ¥ andra firmer /förvatningsföretag och hÃ¥ller kurser i VVS och V-P system ,energie förslag m-m . pengarna som betalar detta kommer ifrÃ¥n konsumtion ifrÃ¥n privata personer . 
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #161 skrivet: 09 november 2010, 21:17:38 »
Inte kan det väl vara sÃ¥ illa att ALLT i slutändan betalas av vanliga knegare  Sc:,h Sc:,h Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #162 skrivet: 09 november 2010, 21:23:38 »
förutom dom inkomster som är på export till ett företag så är det privat personernas konsumtion som betalar genom leden . Pengarna går runt i cirklar .

Vart skulle dom annars komma ifrån
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #163 skrivet: 09 november 2010, 21:24:50 »
bidrag ;D

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #164 skrivet: 09 november 2010, 21:30:05 »
som vi skattebetalare har betalt . allt går runt ,,
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #165 skrivet: 09 november 2010, 21:31:00 »
skatt ??? ??? ??? ;D ;D

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #166 skrivet: 09 november 2010, 21:31:51 »
 :) :)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #167 skrivet: 09 november 2010, 21:35:51 »
Ja skatt det är tunga lass att dra för oss som är lite insatta och vet vad allt kostar .
massor av den konsumtion/med installtioner går i just skatt
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!