Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TvÃ¥ nedersta slingorna pÃ¥ förÃ¥ngaren är varma?  (läst 3453 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag har märkt att de två nedersta slingorna på förångaren är varma - dvs har en betydligt högre temperatur än utelufttemperaturen. Nån som har en ide kring varför det är på detta sättet? PerJ kanske har en ide?

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Två nedersta slingorna på förångaren är varma?
« Svar #1 skrivet: 27 juli 2006, 22:31:59 »
Hej,

Troligtvis är det så att de nedersta slingorna i förångaren är de "sista" i flödesriktningen innan gasen lämnar förångaren för att gå till kompressorn. För att vara säker på att inte någon vätska slipper ut ur förångaren och sugs in i kompressorn så "överhettar" man gasen lite innan den lämnar förångaren. Är tex förångningstemperaturen +5ºC så kanske man värmer gasen till 10-15ºC, dvs gasen är 5-10ºC varmare än kokpunkten på köldmediet. Det är expansionsventilen som reglerar vätsketillförseln till förångaren så att önskad överhettning nås. Det är anledningen till att de sista slingorna i förångaren är varmare, de anvädns till att överhetta gasen istället för att förånga köldmedium vid lägre temperatur.

Vätska som passerar förångaren öförångat sänker vid mindre mängder verkningsgraden på anläggningen, vätskan förångas i kompressorn där den tar plats istället för att den förångas i förångaren. Vid större mängder så kan man få problem med smörjning av kompressorn då den blandas med smörjoljan. Vid stora mängder så kan man få direkta mekaniska skador då vätska inte går att komprimera och man slår sönder kompressorn.

Ovanstående gäller generellt, torde även gälla CO2 maskiner.

PerJ

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Två nedersta slingorna på förångaren är varma?
« Svar #2 skrivet: 06 augusti 2006, 20:40:39 »
PerJ,

Tack för ditt svar. Det tar lite tid mellan gångerna man är inne - det är ju sommar och semester...

Det är säkerligen som du beskriver, men temperaturen är alltså rejält hög - jag gissar uppemot 40C. Varför låter man gasen värmas upp så mycket innan den får gå i sista slingan?

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Två nedersta slingorna på förångaren är varma?
« Svar #3 skrivet: 06 augusti 2006, 21:08:18 »
Ingen aning...

Är slingorna varmare än omgivande lufttemperatur? I så fall måste värmen komma "innefrån processen" Då har jag ingen aning om varför det är så för närvarande. Möjligen kan det vara så att man "dumpar" lite gas från gaskylaren för att hålla ned trycket i den då man har höga omgivningstemperaturer och hög effetk på förångaren. Detta är fria "fantasier" från min sida för närvarande.

Är det så att temperaturen på de nedersta förångarslingorna är lägre än omgivande lufttemperatur så är det nog så att den elektroniska expansionsventilen reglerar på en överhettning som är beroende på temperaturdifferans mellan lufttemperatur och förångningstemperatur. För att få en förångare som går stabilt utan vätskeöverkokning så krävs normalt en fysisk sträcka (en rörlängd), denna sträcka ger sedan en överhettning som är beroende på tillgänglig temperaturdifferans mellan det värmade mediet och det kokande mediets förångningstemperatur. Tex räkna fincoil med att optimal överhettning är 5/7-delar mellan inkommande lufttemperatur och förångningstemperatur. Tex är förångningstemperaturen 0ºC och inkommande lufttemperatur 10ºC så räknar de prestanda på batteriet med drygt 7 graders överhettning. Skulle man ha 30ºC lufttemp in i batteriet och en föråningstemperatur på 5 ºC så skulle de räkna med att ha en överhettning av 16-17 ºC

Mest spekulationer...

PerJ

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Två nedersta slingorna på förångaren är varma?
« Svar #4 skrivet: 07 augusti 2006, 11:01:27 »
Hallå igen,

Ja, absolut. Slingorna är väsentligt varmare än omgivningstemperaturen.

Jag har varit inne på (spekulationsmässigt) samma resonemang som du för, dvs att man kanske dumpar lite gas. Ja, då får man vänta och se om detta består då det blir kallare väder (dvs om det har blivit nåt fel på apparaten).

Det är ingen annan med CO2 som noterat motsvarande? Bullo, Maxli, Patrik72, Ulfons mfl.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Två nedersta slingorna på förångaren är varma?
« Svar #5 skrivet: 07 augusti 2006, 12:18:04 »

Det är inte så att det är dessa slingor som ser till att du får en bra vattenavrinning vintertid när avfrostning ska ske och vatten ska dräneras ut och inte frysa igen bottentråget.

 *vinkar*

Utloggad molsson

  • Definitionen av en forumstalker, som nu
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
SV: Två nedersta slingorna på förångaren är varma?
« Svar #6 skrivet: 22 augusti 2006, 15:49:28 »

Det är inte så att det är dessa slingor som ser till att du får en bra vattenavrinning vintertid när avfrostning ska ske och vatten ska dräneras ut och inte frysa igen bottentråget.

 *vinkar*

Jo det är det. Jag ställde samma fråga till Ahlsell, och fick det svaret.
20-tals brädkåk i Stockholmsområdet. 2 våningar, 140 m2+delvis värmd källare (40m2) Daikin Altherma 11.3 - 300 liter VVB.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!