Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sommarvärme!  (läst 12992 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Sommarvärme!
« Svar #30 skrivet: 14 september 2006, 12:34:16 »
Hallå bgn,

Hur ska dom ha det egentligen? Ja vi får se vad som händer. Väntar fortfarande på samtal från Electrolux service. Just nu känns det som om det kvittar bara det är fixat till nästa säsong.
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sommarvärme!
« Svar #31 skrivet: 28 september 2006, 18:06:01 »
Hej alla glada pump vänner, har efter sommarens alla bestyr fått tid att återvända till forumet. Det att cp inte står stilla förefaller för mej inte så konstigt, datorn har stängt chunten så att ingenvärme går ut på radiatorerna, då cirkulerar bara radiator vattnet runt. Det är nog det bästa både för radiatorer och framförallt för cp som inte mår bra av att stå stilla då den kan fastna.


     // Ulfons//
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Sommarvärme!
« Svar #32 skrivet: 01 december 2006, 08:15:49 »
Hej Allihopa.

Min sambo pratade med Electrolux service igår angående "sommarvärme" och tydligen jobbas det med programmvaran. Det är tydligen någon programmerings grej som skall till.
Han skulle återkomma om två veckor med uppdatering i ämnet.

ulfons: för oss som har golvvärme och vill bara att värmen går runt i golvvärme systemet och inte ut till radiatorerna är det av väsentlighet att cp slår av så man kan stänga av ut till radiatorerna och bara köra golvvärmen.

Så det verkar som om dom jobbar på en lösning trots olika besked från Ahlsell.
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sommarvärme!
« Svar #33 skrivet: 05 december 2006, 20:40:52 »
Hallå,

Visst, det måste på nåt sätt vara en programmeringstabbe eftersom pannan går över i sommarläge utan att CP stannar. CP skall väl bara stanna då framledning går under 20 grader. Skall vi gissa har de mixat någon liten parameter här (det bör nog vara så att om pannan når sommargräns och börvärder går under 20 grader så stängs CP av) och använt någon annan temp istället.

Jag ser det som två anledningar till att jag vill stänga av CP. Dels kostar det ju energi att köra den alldeles i onödan (visserligen begränsat, men men). Dels lever jag med att inte köra ut värme i mitt golvvärmesystem under sommaren (tycker att det blir för varmt) men jag vill ju inte att källarsvalkan skall hamna i mitt klinkergolv. Man får liksom en sorts kyla - fast på lite fel ställe...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!