0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min S735 gick för fullt här om dagen när det var som -20, då begränsades pumpen av BP8, men det var inget konstigt med det. Det är inställt efter OVK och flödet stämmer med det flödet som pumpen får till sig. Det har även dragit en hel del extra el-tillsats senaste dagarna, ca. 1-2.5 kW under den här tiden och mer eller mindre konstant, då GM varit långt över -1000. Efter att ha tagit bort förskjutningen som var -2 på kurva 5 så verkar pumpen gå mycket bättre och el-tillsats var enbart på 1 Kw i morse och under dagen helt varit från kopplat, då det blivit varmare inomhus efter ändringen från -2 till 0 på förskjutningen. GM har också minskat till ca. -600. Vädret idag har dock bara varit -11 grader, kontra -20 när det varit som värst.Det verkar ju varit lyckat att justera upp värmen, men det är på gränsen till för varmt i huset med 22-23 grader.. Hellre för varmt än för kallt. MEN! Under dagen såg jag att kompressorn begränsades av en ny grej, det var pga. strömbegränsning. Det enda som var på under den här tiden var ugnen som stod och värmdes upp inför matlagning. Detta betyder alltså att båda dessa ganska energislukande föremål är kopplade på samma fas? Känns det rimligt och bör jag isåfall säkra upp till 20A igen? Under byggets gång hade vi 20A som huvudsäkring och trodde att vi kunde säkra ned till 16A nu efter att huset var klart. Tack vare effektvakterna skötte ju S735 detta på sitt sätt, genom att gå ned i hz. Jag har även själv gått in och ändrat från 20A till 16A i menyn på pumpen i och med bytet av huvudsäkring.Hur hade utfallet blivit om vi hade haft på ugnen tidigare i veckan när el-tillsats och kompressorn jobbat för fullt? Jag Förmodar att S735 hade löst den situationen på samma sätt, men med riktigt uselt resultat när det gäller att värma upp vattnet. Går det på något enkelt sätt att ta reda på vad som är kopplat på dom tre olika faserna? Jag tänker på om det finns ytterligare grejer som är kopplade på samma fas som ugnen och pumpen.
Om det är strömkännare installerade så kan du på displayen/appen se vilken hushållsapparat/m.m som ligger på vilken fas genom att aktivera den, och kolla var den ökar.Eller så kan du gå till elskåpet och räkna per rad:1..2..3..1..2..3..1..2..3..1..2..3och kolla vad som står skrivet på respektive fas 1, 2 och 3 16A räcker långt om du inte har spabad, elbil, bastu, eller pool S735 bromsar i första hand elpatronen, sen kompressorn om det inte räcker med elpatronbroms.
Intressant att det verkar finnas någon logik bakom det hela med fördelningen på faserna. Det verkar som att min elektriker inte riktigt valt att koppla på det viset som du säger. Jag gjorde som du tipsade om, gick och tittade på vakterna i menyn och testade att slå av och på ungen och det talar mycket för att sakerna är kopplade på samma fas. Första bilden är när ungen är avstängd och den andra är när ugnen är på. När jag stängde av ugnen så återgick det till samma värde det var innan. Mitt hus är nytt, så jag vet inte riktigt hur jag skall göra nu. Känns lite knepigt att inte riktigt veta vad som mer eventuellt kan vara kopplat på samma fas som S735.Det är bara jag och min sambo, finns ingen bastu, elbil eller liknande. Vi är väldigt enkla människor och trodde att vi lätt skulle klara oss på 16A som huvudsäkring.
Fota säkringsskåpet med dvärgbrytarna.
Så ser det ut. Jag har en Cylindaugn, hade förväntat mig att en sådan inte skall vara helt skrot.. : https://www.cylinda.se/produkt/kok/ugnar/9001160https://www.elon.se/cylinda-ibu5210v#additionalJag testade att ändra på alla lägena och det är enbart på en fas som det ändras på värden. Så detta är alltså en skum ugn som har allt på en fas?
Tvätt, tork, disk är på olika faser, det är bra. Spis och häll, är såklart separerade.Vilken fas är kompressorn på? Är fas 2 för Nibe F750 iaf.Jag klarade mig fint på 16A, och då har jag garage med LLVP, tills elbilen kom, då blev det kämpigt.Sen skaffade jag 15.54 kWp solceller, då blev 25A ett krav.Men 3 år senare provade jag med 20A, då solcellerna sällan gav mer än 13.8 kWp med sommaregenförbrukning inräknat.
Kompressorn i S735 går på L1, dvs fas 1.(se bild)
Häll 2 faser (normalt)Ugn 1 fas (tyvärr!) Men ingen fara, dom kommer snabbt upp i temperatur och blir "snåla" därefter.Mikro 1 fas (normalt)Bifogar ungefärliga ström-tid-diagram för huvudsäkringarna.Har ni inte smält nån huvudsäkring ännu, så är det lugnt, då köldsmockor är erkända huvudsäkringssmältare.
Ah! Nu blev det genast mer logiskt, särskilt efter ditt förtydligande över själva elcentralen och fördelningen där. Känns ju ganska självklart att man ska tolka det på det viset, nu när man fått reda på det.. Då är det kanske ingen större idé att ringa till elektrikern för att få det ommöblerat, när det gäller ugn och kompressorn på samma fas? Tack för hjälpen.
Om strömvakten bromsar kompressorn ofta, så kan du skruva upp huvudsäkringsvärdet på S735 till 18 eller 19 Ampere, men då ökar sannolikheten för att huvudsäkringen går, då det är svinkallt ute och elpatronen går, men då kan man ta till ett annat trick, spärra elpatronen på typ 2 - 4kW, tills man märker att fas 1 är minst belastad. (se tabell tidigare i tråden).