Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lövångers bygg  (läst 1036 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1161
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Lövångers bygg
« skrivet: 17 september 2020, 19:50:21 »
Har funderat på en maskinhall i några år... Räknat på lösvirke o prefabricerat kontra tid. Det märkliga är att jag trots hur jag räknar har svårt att mäta mig emot prefabricerat.

Fastnat lite för Lövångers. Någon här som har erfarenhet ifrån dem? Kvalite o hålla ord är pluspoäng tummenupp

Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lövångers bygg
« Svar #1 skrivet: 17 september 2020, 21:12:37 »
Jag har inga egna erfarenheter, men minst två i min bekantskapskrets har köpt garage därifrån utan några problem.
Dom fick en detaljerad grundritning och när grunden var klar kom väggsektionerna och takstolarna med lastbil och lyftes på plats och monterades ihop på några timmar.
Sen har man några dagars jobb själv med att spika spont, lägga tak och sätta in fönster och dörrar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1161
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Lövångers bygg
« Svar #2 skrivet: 17 september 2020, 21:23:36 »
Jag har inga egna erfarenheter, men minst två i min bekantskapskrets har köpt garage därifrån utan några problem.
Dom fick en detaljerad grundritning och när grunden var klar kom väggsektionerna och takstolarna med lastbil och lyftes på plats och monterades ihop på några timmar.
Sen har man några dagars jobb själv med att spika spont, lägga tak och sätta in fönster och dörrar.

Tack för info tummenupp

Ingick montering av väggsektioner o takstolar ifrån Lövånger? Eller var det någon utomstående?

Inser att det blir mkt jobb själv. Grundarbete inkl armering/formsättning faller på mig. Sedan är det ju bara resten kvar...... ;) :o Inser att jag kommer behöva handräckning i några veckors tid för att ro det hela i hamn. Ensam är inte alltid stark.... 8)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lövångers bygg
« Svar #3 skrivet: 18 september 2020, 08:57:59 »
Hmm. Jag kollade på deras hemsida nu och dom verkar ha vidareutvecklat konceptet. Tidigare var det större sektioner dom ställde på plats direkt från lastbilen. Nu verkar det vara mindre sektioner man hanterar själv på byggplatsen.
Det är för- och nackdelar med alla lösningar, men fördelen med modulbygge är att det går ganska fort från färdig grundläggning till vädertät byggnad. Att det dessutom blir billigare än lösvirke är ju inte sämre.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!