0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
USA:s krav är 0,043g/km och Euro 5 som din bil ska klara är 0,18g/km.Dvs Europa tillåter 4-5ggr högre utsläpp än USA.Det betyder att de kan göra mindre justeringar på Europeiska bilar OM de inte klarar 0,18.Svenska journalister gör som vanligt ett uselt jobb, de sätter sig inte in i vad som gäller.
USA:s krav är 0,043g/km och Euro 5 som din bil ska klara är 0,18g/km.Dvs Europa tillåter 4-5ggr högre utsläpp än USA.Det betyder att de kan göra mindre justeringar på Europeiska bilar OM de inte klarar 0,18.Svenska journalister gör som vanligt ett uselt jobb, de sätter sig inte in i vad som gäller.The VW and Audi cars identified as violators had been certified to meet either the US EPA Tier 2 / Bin 5 emissions standard or the California LEV-II ULEV standard.[40] Either standard requires that nitrogen oxide emissions not exceed 0.07 grams per mile (0.043 g/km) for engines at full useful life which is defined as either 120,000 miles (190,000 km) or 150,000 miles (240,000 km) depending on the vehicle and optional certification choices.[41][42]This standard for nitrogen oxide emissions is among the most stringent in the world. For comparison, the contemporary European standards known as Euro 5 (2008 "EU5 compliant",[3] 2009[4]–2014 models) and Euro 6 (2015 models) only limit nitrogen oxide emissions to 0.29 grams per mile (0.18 g/km) and 0.13 grams per mile (0.08 g/km) respectively.[42]
aha....enbart CO2........är det fortfarande max 95 g/km för bensinbil, som gäller?
Ta bilens tjänstevikt minus 1372. Multiplicera med 0,0457. Lägg sedan till 95 för ett bensin eller dieseldrivet fordon, om fordonet kan drivas med biodrivmedel (till exempel etanol eller gas) lägger du istället till 150.Formeln ser ut såhär:95 eller 150 + 0,0457 * (tjänstevikt i kilo – 1372)Är uppgiften i vägtrafikregistret samma eller lägre än summan du har räknat ut så omfattas fordonet av skattebefrielsen.
Vår ena firmabil är berörd av detta fusk.Man kan ju undra vilka som kommer åka till verkstaden för att få en slöare bil med högre förbrukning, vi hoppar den där gratis uppdateringen.
Undrar om det är ett specifikt tyskt fenomen, det här med att myndigheterna kan sätta försäljningsförbud i efterhand på begagnade produkter?Omkring 1960 var det i Tyskland förbjudet att sälja en begagnad radio eller tv om den inte uppfyllde samma störningsskyddsföreskrifter som då gällde för nytillverkade apparater, och tillverkarna gav ut många servicemeddelanden om hur äldre apparater skulle byggas om för att uppfylla kraven.
Detta kommer att bli oerhört dyrt för VW.Nu utreds dessutom ett nytt eventuellt fusk på NYA VW som innebär att NOx-fällan upphettas extra snabbt om bilen upptäcker att den testas, det betyder i så falla att det i stort inte finns en enda VW dieselbil efter 2008 som uppfyller reglerna.
VW har en fantastisk ny bil som heter Passat GTE som jag tror kommer ta stora andelar på tjänstebilssidan. De får helt enkelt växla spår till GTE så dessa blir lite billigare, de är redan extremt konkurrenskraftiga för tjänsteåkare och jag hade utan tvekan valt en Passat GTE.Allt är alltså inte svart men de får nog räkna med att de blir av med ett par hundra miljarder just nu. Hade de monterat adblu och inte fuskat så hade de 11 miljoner bilarna kostat sisådär 30 miljarder extra så fusk lönar sig inte.
Det kommer inte att hända.GTE är en perfekt bil, 5 mil på el sedan hybrid med bensinmotor!http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150827/vi-provkor-volkswagen-passat-gte-nya-tjanstebilsdrommen
Det är fritt val, lycka till med ditt bilval.Själv har jag beställt två nya bilar, en Toyota Auris Hybrid och en Ford Mustang V8. En tråkig bra och en extremt rolig sommarbil.Hade jag fått ta ut tjänstebil hade det blivit VW Passat GTE.http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-volkswagen-passat-gte-sportscombi-2015
Du får nog läsa på lite om tjänstebilar/förmånsbilar...Ökar förbrukningen och därmed CO2 så är det ju som jag tidigare skrivit så att staten lurats att ge skatteförmåner så stämningar kan komma den vägen.
För mig en bra affär men SEB har nu då förlorat 1% i ränta sen dagen då jag köpte min miljöbil.Är din bil nu en miljöbil även med de utsläpp som den har i praktiken? Har du undersökt detta? Vilka gränsvärden gäller i Sverige ör miljöbilar? Hur kommer SEB att reagera? Har de möjligheten att kräva Volkswagen koncernen på skadetillstånd om det visar sig att vissa bilar inte uppfyller de kraven som ställs på miljöbilar? Skulle du som kund stämma Volkswagen?
Då lever SEB farligt för det är ju absolut ingenting klart och dessutom har de väl inte ens med NOx i sina krav!
I kravens mening är väl din bil miljöbil fortfarande.Jag uppfattade det som att SEB hade höjt din ränta, då hade de levt farligt!
Bilarna de har är snygga och de går billigt och sånt borde väl sälja även i framtiden trots skandalen?Folk vill helst slippa problem och VW bilar är inte bland de billigaste heller .....
Alla köper inte den billigaste bilen heller VW krånglar inte mer än andra märken heller för den delen...
Hoppas att Hansson inte har köpt en VW diesel i så fall. Tror Hansson har nyligen visat upp en bekräftelse från Volkswagen om att sin bil är färdigbyggd och kommer att fraktas till Sverige.
Självklart har jag köpt en diesel.Ww fusket verkar folk strunta i för försäljningen går riktigt bra för vw. Provkörde rätt många bilar innan jag bestämde mig. vw prissätning är hel rätt för tjänstebilar.
När får vi se någon mätning av bensin motorer?Jag gissar att de inte är bättre
Jag kör etanol så långt det går. Men framställningen av etanol leder väl till utsläpp och andra problem i sin tur så frågan är om den är så miljövänlig egentligen?
Beror på vad man mäter.Bensinmotorer släpper ut mer CO2 än diesel och detta är det stort fokus på då CO2 förmodas vara den växthusgas som ger mest påverkan på jordens klimat.Men mäter man NOx eller partiklar så släpper en bensinmotor ut bara bråkdelar av vad en diesel släpper ut.NOx och partiklar anses värre för närmiljön och människors hälsa än CO2 men antas inte påverka jordens klimat på samma sätt.Dieselmotorer har numera filter som tar bort en stor del av partiklarna, men det finns fortfarande en massa äldre dieselfordon utan såna filter.Så för stadstrafik är troligen bensin bättre än diesel, och tvärtom för landsvägstrafik.
Såg i ny teknik att biobränslebranschen hävdar att vi kan vara helt fossilfria innan 2040 om de anpassningar/investeringar som krävs också blir av.Elbilar är framtiden, eller hybrider med vätgas/el - men elen måste produceras CO2-neutralt om det skall bli bra.
Sen finns det ju säkert olika biodrivmedel också, vi får nog inrikta oss på ett rätt stort antal olika drivmedel framöver.
Det är en väldigt stor skillnad på att få fram bra och fiktiva förbrukningsresultat i ett laboratorie och ett annat att lägga in koder i mjukvaran som känner av när utsläppen blir testade och tar upp värdena till normala.Vid normala tester skulle vw ändå visa upp högre siffror.
Volvo får nog skynda sig att ta fram en billig modell av bensindriven V90 om inte försäljningen skall stangera rätt snart.Tror att de flesta de kommande åren kommer att gå från Diesel till Bensin eller hybrid/bensin.Om volvo fortsättningsvis tar 50 000 kr mer för billigaste bensinmodellen så riskerar de tappa i försäljning rätt snabbt.
Volvo får ta fram en bllig modell i småbilsklassen som kan konkurera med Ope Corsa, Hyundai i20 eller VW Polo!
Dock visar det ju att alla fabrikat har samma problem. Jag tycker också att det är konstigt att VAG har hängts ut som såna syndare och krävts på miljardböter utan att man har gått till botten med systemfelet i branchen.
vad gör Toyota istället? Du får ursäkta mig, men jag är inte så uppdaterad som många anar.
Delar av eller hela mappningen!Bränslemängd,laddtryck, luftöverskott vid olika varvtal.Jag skulle gissa att när programmet triggades så lade man till något fetare blandning för att inte få så mycket nox.Vilket borde ge att blandningen i övrigt är för mager.Det stämmer dock inte iheller till fullo eftersom man använder bränslet för att kyla och på så sätt skydda motorn vid vissa varvtal/tryck.De tester jag har sett när man testat vw's dieslar under verkliga förhållanden så har de inte släppt ut mer nox än konkurrenterna.I vissa fall tvärt om och varit bättre eller betydligt mycket bättre.Vad det kommer att innebära får vi nog se.
Risk att bränsleförbrukningen ökar? Det var nämligen den avgörande faktorn att jag köpte just denna bil.
Vilket dravel, att bilarna kan bli farligare att köra. Klarar man inte av att hantera att bilen blir lite slöare ska man gå och lämna tillbaka sitt körkort
Så oerhört typiskt att man ska ha ekonomisk ersättning och det ordentligt för att man blivit "lurad", har man däremot blivit "lurad" så att bilen presterar bättre än lovat så får "dom" naturligtvis skylla sig själva att man har betalt "för lite" för den högre kapacitet som bilen har.Om man sedan betalat "rätt" pris för det man köpt har ju ingen betydelse.
Om det inte var helt tvärtom att man tidigare haft en starkare och snålare bil än den man betalat för
http://jalopnik.com/volkswagen-must-offer-to-buy-back-any-diesel-four-cylin-1782730728http://jalopnik.com/heres-exactly-how-much-volkswagen-will-pay-you-for-your-1782745097"Volkswagen has been ordered to buy back any of the affected diesel 2.0-liter four-cylinder cars in the United States as part of its unprecedented $14.7 billion settlement with federal regulators, U.S. Justice Department officials said this morning.The buyback order will include some 482,000 diesel Volkswagen and Audi cars sold between 2009 and 2015, officials said.Owners will have the choice between selling their car back to VW, or getting the cars fixed at no cost. Owners with leases can choose to have their leases terminated at no cost. That fix has not been announced yet.No matter what owners decide to do, they will also receive cash compensation from VW. Most owners will get between $5,100 and up to $10,000, officials said."Det tycks som att konsumentskyddet är några magnituder starkare i USA än i Sverige.Undrar vad VW gör med 482000 begagnade bilar.
De hade väl programvara för maximal körbarhet och effekt, men ej optimal miljöhänsyn.Skulle tro att det är vad chipptrimmarna har att leka med också, bland annat (läs att de även höjer turbotrycket).
Snart kanske diesel bilar blir så billiga så det är värt att köpa en.
jag ägde en Passat R-Line. Efter en motoruppdatering där jag fick ett snyggt certifikat på tjockt papper av VW att min bil inte påverkades i vrid , hästkrafter och förbrukning så försvann kanske 20% av hästkrafterna och 30 procent av vridet.Det är riktigt att bränsleförbrukningen inte ökade- det var som ingen idee att sparka på en redan död häst.Jag fick ut 37500 i vid försäljning när bilen stod i ca 90000 vid en totalskada. Min lokala VW rabatterade en beg Tiguan som kompensation. men inte i närheten av förlusten. För att få ett bättre deal måste VW centralt vara inblandade- De har tom nekat bilar som testas i provbänk efter uppdateringen och då inte hållit original Specarna. Attityden tycks vara -Hur är din ekonomi ? Vi har råd med en dyrare Advokat än vad du har !Jag vet ifrån BSR att de fått in ca 30 bilar ifrån VW för att kunna trimma dem tillbaka till ursprungliga prestanda - lokala initiativ ifrån schysta handlare.
Ang. advokaten så hade tyska Volkswagenägarna en konsumentförening (som hade advokater). Så det var den som drog Volkswagen inför rätta och föreningen företräder kanske 100 000 drabbade Volkswagen ägare.Det är ju ju sen inte Volkswagens advokat som avgör om det blir någon ersättning eller inte utan domstolen (se Tyskland).
Har du läst om Domen som fälldes i Tyskland?Det blir körförbud för diesl-bilar från och med januari 2018 i Stuttgart - om inte regeringen överklagar domen.http://www.spiegel.de/auto/aktuell/abgasskandal-fahrverbote-fuer-dieselautos-statt-umruestung-endspiel-fuer-die-luftverpester-a-1160126.htmlHälsan går före ...