Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BorrhÃ¥l rasade vid 100 m. Hur göra?  (läst 9007 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: Borrhål rasade vid 100 m. Hur göra?
« Svar #15 skrivet: 16 november 2019, 21:28:44 »
Bifogar dokument från Geo Power samt KTH som eventuellt kan besvara några av frågeställningarna:
  • "Bergvärme för den intresserade (Projekt Geo Power).pdf"
  • "Uppgradera befintlig bergvärmekälla med en ny värmepump (KTH).pdf"
  • "Komplettering av befintlig bergvärmekälla med en ny effektiv värmepump och uteluftkonvektor (KTH).pdf"

 

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Borrhål rasade vid 100 m. Hur göra?
« Svar #16 skrivet: 17 november 2019, 00:11:50 »
Jag menar att efter 10 år har borrhålet ofta sjunkit lite i temperatur medans jordvärmen ligger kvar ungefär där den var första året. Vilket är det KTH märkt när de samlat in data från borrhål och jordvärme.

Med det sagt är det inte fel alls med bergvärme, det fungerar mycket bra. Men har man förutsättningar för jordvärme är det definitivt nåt att fundera på istället för att borra, om man inte tänker använda frikyla aktivt eller dumpa annat överskott i hålet, te.x överskott från solvärme osv.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Borrhål rasade vid 100 m. Hur göra?
« Svar #17 skrivet: 17 november 2019, 09:19:52 »
Jag menar att efter 10 år har borrhålet ofta sjunkit lite i temperatur medans jordvärmen ligger kvar ungefär där den var första året. Vilket är det KTH märkt när de samlat in data från borrhål och jordvärme.
För det första tycker jag det är missvisande att skriva "KTH närkt...." med utgÃ¥ngspunkt frrÃ¥nn tvÃ¥ stycken examensarbeten pÃ¥ kandidatnivÃ¥ alltsÃ¥ inte ens forskningsnivÃ¥.  Kan finnas massvis med mer meriterade forskningsrapporter som inte kommer till dessa slutsatser.

För det andra så talar de inte om korrekt dinensionerade borrhål utan om gamla borrhpl som dimensionerats med tanke på mycket lägre energitäckningsgrad där man sedan sätter in en värmepump med högre energitäckningsgrad och högre verkningsgrad och då får ett mycket kraftigt underdimensionerat hål.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Borrhål rasade vid 100 m. Hur göra?
« Svar #18 skrivet: 17 november 2019, 14:10:51 »
Har läst fler rapporter som visar på samma fenomen och det var inte jag som lade upp länkarna till de två rapporterna. Finns kanske rapporter som visar på annat, har du läst dem får du gärna länka.

Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Borrhål rasade vid 100 m. Hur göra?
« Svar #19 skrivet: 17 november 2019, 18:18:32 »
Har läst fler rapporter som visar på samma fenomen och det var inte jag som lade upp länkarna till de två rapporterna. Finns kanske rapporter som visar på annat, har du läst dem får du gärna länka.
Jag brydde mig inte om att läsa igenom dem eftersom det var kandidatarbeten.  Det jag hann läsa om förutsättningarna gjorde slutsatserna tämligen ointressanta. Det du tycks vilja pÃ¥stÃ¥ är att väldimensionerade hÃ¥l skulle dö efter ett tag medan 3Ã¥ringarna jobbade med väldigt underdimensionerade hÃ¥l, vilket de var mycket väl medvetna om.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Borrhål rasade vid 100 m. Hur göra?
« Svar #20 skrivet: 17 november 2019, 18:40:49 »
Jag menar att efter 10 år har borrhålet ofta sjunkit lite i temperatur medans jordvärmen ligger kvar ungefär där den var första året. Vilket är det KTH märkt när de samlat in data från borrhål och jordvärme.

Med det sagt är det inte fel alls med bergvärme, det fungerar mycket bra. Men har man förutsättningar för jordvärme är det definitivt nåt att fundera på istället för att borra, om man inte tänker använda frikyla aktivt eller dumpa annat överskott i hålet, te.x överskott från solvärme osv.
Det stämmer säkert att tempen sjunker lite de första åren men är mycket tveksam till att jordvärme generellt ger högre brine temp och ännu mera tveksam att skillnaden är så stor så du kan se om det är jordvärme eller bergvärme när du kommer till en anläggning. För övrigt tycker jag jordvärme är ett utmärkt alternativ blir brine tempen 1 grad upp eller ner spelar mindre roll det påverkar inte cop så mycket och man kan alltid gräva lite extra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Borrhål rasade vid 100 m. Hur göra?
« Svar #21 skrivet: 17 november 2019, 19:02:23 »
Har inte påstått att väldimensionerade hål dör, men dom är generellt sett kallare än jordvärme, vilket dom borde vara om man tänker efter lite. Du har ett borrhål rakt ner i backen som värms av omgivande berg genom ren transmission på långa avstånd, eller jordvärme som värms av konvektion och solinstrålning 1.2 m bort. Har bara läst saker som pekar på att det är som ovan och är genuint intresserad att lära mig hur det fungerar rent fysiskt för ett borrhål att återladdas lika snabbt som jordvärme, samt varför jordvärmen inte fungerar för frikyla medans bergvärme funkar kaka för densamma.

Är extremt nyfiken och tror mig absolut inte ha rätt om speciellt mycket. Blir mer än tacksam om ni pekar mig på rätt väg till vart jag kan läsa det ni har läst :D
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Borrhål rasade vid 100 m. Hur göra?
« Svar #22 skrivet: 17 november 2019, 19:28:15 »
Ditt resonemang tar ingen hänsyn till vattenomsättning i hålet.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Borrhål rasade vid 100 m. Hur göra?
« Svar #23 skrivet: 17 november 2019, 20:52:08 »
Mestadels för att jag hittils bara läst att vattenföringen i ett borrhål enligt andra inte har nån speciell påverkan. Man menar att vertikal rörelse av vatten är ovanlig annat än i mycket begränsad omfattning. Om man däremot är en av de få lyckliga som har hög vattenföring från långt ner i hålet och uppåt gör det enorm skillnad, vad man har då är mer eller mindre grundvattenvärme.

Tar tacksamt emot all info du har inom området, är inte ute efter att ha rätt i mina resonemang utan att lära mig så mycket som möjligt.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Borrhål rasade vid 100 m. Hur göra?
« Svar #24 skrivet: 17 november 2019, 21:03:33 »
Har inte påstått att väldimensionerade hål dör, men dom är generellt sett kallare än jordvärme, vilket dom borde vara om man tänker efter lite. Du har ett borrhål rakt ner i backen som värms av omgivande berg genom ren transmission på långa avstånd, eller jordvärme som värms av konvektion och solinstrålning 1.2 m bort. Har bara läst saker som pekar på att det är som ovan och är genuint intresserad att lära mig hur det fungerar rent fysiskt för ett borrhål att återladdas lika snabbt som jordvärme, samt varför jordvärmen inte fungerar för frikyla medans bergvärme funkar kaka för densamma.

Är extremt nyfiken och tror mig absolut inte ha rätt om speciellt mycket. Blir mer än tacksam om ni pekar mig på rätt väg till vart jag kan läsa det ni har läst :D
Du skrev tidigare att du hade sett det i anläggningar där du bor  Sc:,h Jordvärme fungerar nog bra till frikyla pÃ¥ vintern för dÃ¥ är jorden kall mÃ¥nga gÃ¥nger gÃ¥r tjälen ner till slangen problemet är att fÃ¥ har behov av kyla dÃ¥ och pÃ¥ sommaren när solen ligger pÃ¥ blir jord varm och funkar sämre att kyla med men det gÃ¥r. Bergvärmen ligger stabilare i temp där sjunker tempen endast genom att man tar ut energi ur borran hur varmt det är ute spelar ingen roll.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Borrhål rasade vid 100 m. Hur göra?
« Svar #25 skrivet: 17 november 2019, 21:39:30 »
När inte bergvärme min grej men nog tusan skiljer det en hel del på borrhål och borrhål även om det är samma borrdjup med hur mycket man kan ta ut och även tillföra.

Nu har jag dÃ¥lig koll pÃ¥ hur stor skillnaden kan vara men tycker det ibland stÃ¥r sÃ¥ självklart att man ska ha si och sÃ¥ djupt hÃ¥l men nästan inget om hur pass mycket det kan skilja mellan ett bra och dÃ¥ligt hÃ¥l  Sc:,h
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Borrhål rasade vid 100 m. Hur göra?
« Svar #26 skrivet: 17 november 2019, 21:49:11 »
Borr djupet beror på bergart och naturligtvis hur långt det är till berg jag tror inte det finns dåliga borrhål men det kanske kan finnas dom som är ovanligt bra med tex strömmande vatten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Borrhål rasade vid 100 m. Hur göra?
« Svar #27 skrivet: 17 november 2019, 22:01:54 »
Kanske fel att kalla dom dåliga men borde kunna vara rätt stor skillnad på dessa med tanke på tex vattentillförsel/volym/bergart.
Min undran är då hur stor skillnad kan det vara på säg ett hål på 100m med 10m foderrör för att ta ett exempel.

Är lite skillnad pÃ¥ förutsättningar om en luft/vatten är monterad i Malmö eller Kiruna sÃ¥ vad kan man göra jämförelsen med om nÃ¥gon är med pÃ¥ min frÃ¥ga  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Borrhål rasade vid 100 m. Hur göra?
« Svar #28 skrivet: 17 november 2019, 22:09:51 »
Mestadels för att jag hittils bara läst att vattenföringen i ett borrhål enligt andra inte har nån speciell påverkan. Man menar att vertikal rörelse av vatten är ovanlig annat än i mycket begränsad omfattning.
Varför skulle man vara beroende av vertikala vattenflöden?  Du verkar helt betuttad i jordvärme sÃ¥ du inte förstÃ¥r nÃ¥got annat.  Horisontella vattenflöden i borrhÃ¥let gör ju att lokal nedkylning inte fÃ¥r samma betydelse.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Borrhål rasade vid 100 m. Hur göra?
« Svar #29 skrivet: 17 november 2019, 22:12:48 »
Kanske fel att kalla dom dåliga men borde kunna vara rätt stor skillnad på dessa med tanke på tex vattentillförsel/volym/bergart.
Min undran är då hur stor skillnad kan det vara på säg ett hål på 100m med 10m foderrör för att ta ett exempel.

Är lite skillnad pÃ¥ förutsättningar om en luft/vatten är monterad i Malmö eller Kiruna sÃ¥ vad kan man göra jämförelsen med om nÃ¥gon är med pÃ¥ min frÃ¥ga  :)
Har ingen koll på hur mycket det skiljer men om vi hittar på att det skiljer 3 grader så påverkar det trots stor skillnad inte cop så våldsamt mycket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!