Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Var skall jag placera innerdelen till Fujitsu Nocria 14? *Bilder*  (läst 18659 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SupraEnd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Hej.

Tänke ev införskaffa en Fujitsu Nocria 14 till huset från 1965 (trähus) som är tilläggsisolerat vid renoveringen.
Flyttade in i hösten -06. Undervåningen är helt nyrenoverad med klinkergolv och vattenburen golvvärme av dom gamla ägarna som dom gjorde 2002.
Tyckte väl att elkostnaden är lite för hög och vill kompletera med en luftvärmepump och har hört mycket gott om Fujitsu Nocria 14/18. Känner väl inte för att investera i luft-vattenpump just nu. Vill se om en Luft-Luft klarar av vårt behov.

Jag vill ligga runt 22 grader på undervåningen.

Var tycker ni att jag skall placera den ev innerdelen, se bifogad bild. Dock vete sjutton om innerdelen som tydligen är ca 25cm får plats ovanför fönstret (bild 1, skall även mäta där när jag kommer hem). Ovanför ytterdörren går det ej då det är förlågt i tak.
Vi har annars ganska öppen planlösning och vill gärna värma så mycket det går med en värmepump. Dock rädd för att stengolvet blir stenkallt under vintertid!? Sätta delen under fönstret är kanske inte så bra då den bygger ut för mycket, samt att innerdelen på denna modell blåser luften lite mer neråt och inte så rakt fram som man kanske vill ha om den skall placeras "lågt".

Skall få hit en kille från Energisparbössan ikväll, vi se vad han säger om placering osv. vad tycker ni eminenta herrar som damer här inne om placeringenav innerdelen?

Mvh Fredrik

Utloggad SupraEnd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
3 bilder till...

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Var skall jag placera innerdelen till Fujitsu Nocria 14? *Bilder*
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2007, 17:11:11 »
om det går skulle jag nog montera där det står framsida annars är det enda vettiga väggen bredvid placering 1,vilka kanonbilder förresten ,Lycka till

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Var skall jag placera innerdelen till Fujitsu Nocria 14? *Bilder*
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2007, 17:49:47 »
Jag hade aldrig placerat den i vardagsrummet, ljudet stör vad säljarna än säger.

Ovanför entrédörren...

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
Klädkammarens kortsida, skulle jag kunna tänka mig. Avråder också från vardagsrum, en luft/luft skulle jag inte vilja ha där jag vistas någon längre tid.
« Senast ändrad: 12 februari 2007, 17:58:52 av Panasonic E9 »

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
Jag  har inget problem med ljudet men det är välla olika.....dock, har du golvvärme  nu?.....klinker blir jäkligt kallt att gÃ¥ pÃ¥ utan det.....

Krokodilen
« Senast ändrad: 12 februari 2007, 22:22:22 av Krokodilen »
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad SupraEnd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Tack för era synpunkter.

Hade en kille från Energibössan här ikväll som kollade lite var en ev pump kan sitta. Han tyckte också att den skulle sitta i hallen och skjuta värmen snett mot vardagsrummet, alltså innerdelen får sitta på väg upp för trappen då det är för lågt att sätta den över ytterdörren. Men shit vad den sticker ut om man skulle köpa den, 30 cm!!! Usch men det är ju det man får kompremissa när det gäller att få ner värmekostnaden.

Ja, antagligen blir golvet kallare för att jag har klinker över hela undervåningen. Tofflor på!

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Jag hade aldrig placerat den i vardagsrummet, ljudet stör vad säljarna än säger.

Ovanför entrédörren...


Håller med Mike ovanför dörren.....

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Var skall jag placera innerdelen till Fujitsu Nocria 14? *Bilder*
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2007, 07:06:40 »
men nisse -gurra hur ska det gå till när den inte ryms där ;)

Utloggad Duracell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
Snyggt inrett. Man vill ju inte paja nått i inredningen heller.
Din planlösning gör att man önskar att varmluft hade färdats neråt istället för uppåt.

Ponera att den gjorde det dÃ¥ vore det ju glasklart var placeringen skulle vara  ;D

/durre
Karlstad/Norrstrand. Betonghus på platta.200m2 (+30 biyta) Direktverkande el. Nocria 14. Toppennöjd!

Utloggad Duracell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
ja just ja kan ju dela med mig av lite matnyttigt med ioch med att jag fick min nocria installerad för 2 veckor sedan.
Jag skulle dra mig för att placera den över soffan eftersom den blåser ganska kraftigt och ljudet (bruset) från den skulle man nog vilja ha ca 10m ifrån sig iallafall. Finns det verkligen inget sätt att få in den över ytterdörren? Skulle vara hur bra som helst. I det här fallet skulle jag annars försöka hitta en värmpump som har rätt dimensioner som prio nr 1 så man kan få in den där. det finns ju tak varianter.

Nästan var du än placerar pumpen så kommer du ändå få bra spridining av värme pga den öppna planlösningen så tänk inte så mycket på det. Tänk att det ska se snyggt ut, ljud och blåst
Mvh Durre
« Senast ändrad: 13 februari 2007, 11:23:31 av Duracell »
Karlstad/Norrstrand. Betonghus på platta.200m2 (+30 biyta) Direktverkande el. Nocria 14. Toppennöjd!

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Såvitt jag vet så har Nocrian och Toshiba ras-serien de lägsta innerdelarna minns inte men det var kanske maximan som oxå var 25cm hög... Sc:,h


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Duracell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
sant.
Har för mig att man måste ha ca 7 cm eller nått till taket när man sätter upp upphängningsanordningen så man har utrymme nog för att haka på konsollen.

Det finns takmodeller som tex Panasonic
Den blir då 20cm hög när man har den liggades i taket

CU-E15DBE
Inomhusdel CS-E15DTEW
Värmeeffekt, W  900-6300
Energiförbrukning i värmedrift, W  260-2050 260-2380
COP (verkningsgrad)  3,34
Kyleffekt, W  900-4550
Energiförbrukning i kyldrift, W  255-1550
Spänning, V  230
Lämplig säkrning  10
Max/min rörlängd, m  30/3
Antal fläkthastigheter  5
MÃ¥tt inomhusdel (hxbxd), mm  540x1028x200
MÃ¥tt utomhusdel (hxbxd), mm 750x875x345
Vikt utomhusdel/inomhusdel, kg  48/17
Ljudnivå inomhusdel hög/låg, dbA 54/33
Ljudnivå inomhusdel i kyldrift
hög/låg, dbA 45/37
LjudnivÃ¥ utomhusdel värmedrift/kyldrift, dbA  47/46
Kompressortyp Scroll
Energiklass värmedrift/kyldrift C/A

http://www.lmg.nu/_images/produkter/p_floor_or_ceiling.gif

tog bara den som exempel och det finns säkert fler men då kan man stopppa inden vid ytterdörren. Skulle vara en perfektlösning tror jag.
Karlstad/Norrstrand. Betonghus på platta.200m2 (+30 biyta) Direktverkande el. Nocria 14. Toppennöjd!

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
sant.
Har för mig att man måste ha ca 7 cm eller nått till taket när man sätter upp upphängningsanordningen så man har utrymme nog för att haka på konsollen.
Det finns takmodeller som tex Panasonic
Den blir då 20cm hög när man har den liggades i taket

CU-E15DBE
Inomhusdel CS-E15DTEW
Värmeeffekt, W  900-6300
Energiförbrukning i värmedrift, W  260-2050 260-2380
COP (verkningsgrad)  3,34
Kyleffekt, W  900-4550
Energiförbrukning i kyldrift, W  255-1550
Spänning, V  230
Lämplig säkrning  10
Max/min rörlängd, m  30/3
Antal fläkthastigheter  5
MÃ¥tt inomhusdel (hxbxd), mm  540x1028x200
MÃ¥tt utomhusdel (hxbxd), mm 750x875x345
Vikt utomhusdel/inomhusdel, kg  48/17
Ljudnivå inomhusdel hög/låg, dbA 54/33
Ljudnivå inomhusdel i kyldrift
hög/låg, dbA 45/37
LjudnivÃ¥ utomhusdel värmedrift/kyldrift, dbA  47/46
Kompressortyp Scroll
Energiklass värmedrift/kyldrift C/A

http://www.lmg.nu/_images/produkter/p_floor_or_ceiling.gif

tog bara den som exempel och det finns säkert fler men då kan man stopppa inden vid ytterdörren. Skulle vara en perfektlösning tror jag.




Ca 3-5cm räcker på Nocrian.



//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Var skall jag placera innerdelen till Fujitsu Nocria 14? *Bilder*
« Svar #14 skrivet: 13 februari 2007, 13:48:03 »
hej SupraEnd,

- blir bara så nyfiken på vilken höjd du har mellan tak och entrédörren???

Jag tycker också att ovanför ytterdörren är den bästa placeringen, och jag skulle inte dra mig för att montera innerdelen t.o.m. en bit (ca 4-5 cm) nedanför dörrfodret, om det skulle behövas... >:(

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!