0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I en normal villa brukar man hamna på ca 6000 kWh/år för värme och tappvarmvatten om man kan värma hela huset med en bergvärmepump.plus/minus ca 1000 kWh om huset är lite större eller mindre än normalt.
Normal elförbrukning för en villaEn medelstor villa på 150 kvadratmeter har en årlig elförbrukning på ca 18 000 kilowattimmar enligt data från SCB. Använder man inte el för uppvärmning och varmvatten utan istället exempelvis olja, fjärrvärme, eller biobränsle blir elförbrukningen ca 6 000 kWh per år.
Kan jag få se uppställningen på den kalkylen?14 000 X 4 i COP = 56 000 kWh brutto
Gammalt hus och mycket vv körning så jag skulle snarare räkna på cop 3 som realistiskt.
Möjligen, och då hamnar man kanske på 8000 kWh på värmepumpen, jag tror att en modern värmepump kommer att ha högre COP än 3, men kanske inte 4 om det är ett högtempererat system.Å andra sidan så var det ofta självcirkulation i äldre hus, och väl tilltagna radiatorer.
Jo, men ändå kommer den mesta av energin produceras med hög framledning och högt effektuttag/högt varvtal, så jag tror man bör räkna närmare cop 3.https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63634.0