Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nibe Fighter 1115 - kompressor går ej igång
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe Fighter 1115 - kompressor går ej igång (läst 3602 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
MattiasV
Nybörjare
Antal inlägg: 9
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
MattiasV
«
skrivet:
05 februari 2025, 21:45:13 »
Citera
Hej,
finns ju en del likartade trådar men jag lyckas inte bli helt säker mha dessa. Så jag gör ett försök med egen tråd.
Nibe fighter 1115 från 2005, 7 kW. Ungefärlig händelsegång:
- Larm HP/MS
- En fas har gått, byter säkring och återställer HP/MS. Spänning ok på alla faser in.
- Väntar på att kompressor ska dra igång (släcker före detta andra laster i huset)
- Kompressorlampan går igång och det ljuder till men inget missljud, inget larm, det är spänning förbi motorskydd och mjukstartare. Men bergvärmepumpen drar bara 230 W, det är väl bara KB och VB pump då (bör dra 2 kW med kompressor igång).
- Drar igång bara elpannedrift någon timme, och försöker sedan igen. I princip samma historia upprepar sig.
Teori 1:
Mjukstartare trasig, ger stor startström vilket gör att säkringen går, tappar en fas och motorskyddet indikerar. Men varför drar då (när jag dragit ned övriga laster i huset och får igenom en start) kompressorn ingen last? Orsakar startströmmen sådan överhettning att kompressorns överhettningsskydd går in och blockerar drift?
Teori 2:
Internt fel i kompressor (kortslutning?), orsakar fasbortfall och löser internt skydd (överhettning bara?) som sedan gör att det faktiskt går att få igenom spänning till nedsida mjukstartare men felet uppträder inte igen för kompressorn är tillfälligt bortkopplad av det interna skyddet.
Teori 3:
Något helt annat. Tycker dock alla temperaturer verkar rimliga och det går ju fint att köra på EP drift, och KB pumpen och VB pumpen verkar fungera.
Motorskyddet står på automatisk återställning...
Loggat
DonPablo
License to chill
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2778
Karma +2/-1
Kön:
Kyltekniker
DonPablo
SV: Nibe Fighter 1115 - kompressor går ej igång
«
Svar #1 skrivet:
05 februari 2025, 21:50:21 »
Citera
Mät om du har spänning ut från mjukstarten, kolla även anslutningen på kompressor, har för mig dessa sitter med kabelskor, dessa har ibland lossnat.
Loggat
Jobbar på Francks kylindustri i Norrbotten AB
MattiasV
Nybörjare
Karma +0/-0
MattiasV
«
Svar #2 skrivet:
05 februari 2025, 21:53:41 »
Citera
Jadå, jag har spänning ut på alla faser (efter mjukstartaren) i det fallet kompressorlampan går igång men jag bara mäter 230 W.
Jag fattar inte hur jag ska komma åt kompressorn, jag får ju bort front och sidåplåt, samt frontplåt in till kompressorn men jag kommer ju inte åt något. Jag sulle behöva lossa plåt bakifrån för att komma åt...
«
Senast ändrad: 05 februari 2025, 22:03:57 av MattiasV
»
Loggat
MattiasV
Nybörjare
Karma +0/-0
MattiasV
«
Svar #3 skrivet:
05 februari 2025, 22:02:39 »
Citera
Såhär ser det ju ut.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30240
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
05 februari 2025, 22:19:21 »
Citera
Har samma erfarenhet från min 1215, kompressorn är inklämd och oåtkomlig framifrån.
Kommer du inte åt alla skruvar på sidoplåten på kyldelen?
De längs in mot baksidan får du nog lossa med en liten skiftnyckel.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 4100
Karma +3/-1
HBerggren
«
Svar #5 skrivet:
05 februari 2025, 22:41:29 »
Citera
Det räcker med att en fas fungerar mot en fungerande kompressor så mäter du 230V på alla faser efter mjukstarten. Mäter du 400V mellan faserna och det är knäpptyst, då är prognosen sämre.
Fräsch modul förövrigt! Här omkring är det bedrövligt mögligt i isoleringen innanför luckan.
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
MattiasV
Nybörjare
Karma +0/-0
MattiasV
«
Svar #6 skrivet:
06 februari 2025, 07:05:37 »
Citera
Tack för respons. Ok, jo jag mäter ju tyvärr 400 V mellan faser och 230 V mot jord på alla faser efter mjukstartaren. Ska dubbelkolla idag.
Ska se om jag ska fortsätta demontera också. Med skiftnyckel bör det förstås gå.
Loggat
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-1
HBerggren
«
Svar #7 skrivet:
06 februari 2025, 11:37:48 »
Citera
De gjorde sidokåpan kortare på nyare modeller. Lite osäker på om man får loss den på plats pga formen. Fundera om du kan kapa bort plåt lite försiktigt om det inte vill sig. Kan vara värd att kapa sönder om det behövs, kapa inte igenom, bryt av pga kylrör på andra sidan.
Den är jobbig att få av även på grund av asfaltsmattan på insidan som kryper ner långsamt med åren och blir stenhård. Viktigare att fixa kabelskor än lite ljud högre kompressorljud om den inte blir lika tyst sen.
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
MattiasV
Nybörjare
Karma +0/-0
MattiasV
«
Svar #8 skrivet:
09 februari 2025, 14:41:25 »
Citera
Hej,
ja nu har jag fått möjlighet att öppna upp. Tycker terminalerna ser ok ut, se bild.
Provade att dra igång kompressorn igen, man hör att den drar igång, eller i alla fall något går igång, men denna gång gick två huvudsäkringar efter någon sekund. Samtidigt blir jag lite osäker på om jag verkligen mätt full spänning på alla faser efter mjukstartaren.
Så teorin om att startströmmarna får säkringarna att gå, p.g.a. trasig mjukstartare, lever fortfarande. Finns det något sätt jag kan utesluta mjukstartaren?
Loggat
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-1
HBerggren
«
Svar #9 skrivet:
09 februari 2025, 18:31:38 »
Citera
Byt ut mjukstarten mot en kontaktor så får du felsökt den delen i skarpt läte till vettig peng. Likadan som den andra som sitter funkar.
Kanske funkar tillfälligt att låna en mindre sort från elpatronens styrning, men ingen garanti att den är hel.. men ibland är det gör att slippa köpa grejer.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30240
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #10 skrivet:
10 februari 2025, 08:25:42 »
Citera
Man kan koppla förbi mjukstarten tillfälligt, men bryt arbetsbrytaren när du gör detta.
När du sen trycker igång värmepumpen på strömbrytaren så får kompressorn spänning direkt, utan att KB-pumpen går, så kör bara så här max 20 sekunder.
(Om du är snabb att knappa så hinner du tvångsstarta KB-pumpen via meny 14 på den tiden)
Men då märker du om den går utan att säkringarna löser ut.
«
Senast ändrad: 10 februari 2025, 08:27:47 av Carl N
»
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
MattiasV
Nybörjare
Karma +0/-0
MattiasV
«
Svar #11 skrivet:
23 februari 2025, 13:45:55 »
Citera
Hej,
lite sen reaktion från min sida men idag har jag kikat på detta igen. Jag kopplade förbi mjukstartaren och slog på arbetsbrytaren. Mycket riktigt gick samma säkring igen inom någon sekund.
Har 16 A säkringar, detta och tiden för att att säkringen går antyder att strömmen som går är i storleksordningen 60-100 A. Kompressorn får ändå anses som starkt misstänkt? Men jag kan inte helt fria mjukstartaren.
Några kloka råd på nästa steg?
Har försökt förstå vad det är för motor. Kretsschemat på skyddslocket antyder att det är en startlindning och en körlindning. Men om man kikar på modellbetäckningen hos Bristol kallas motorn en "AL 3 Phase-Across the Line". Testade att koppla rent terminalerna och mätte resistans över lindningarna. Mäter 3 ohm mellan alla terminaler.
Antyder väl ändå att det är en trefasmotor då? Samt att resistanserna ej antyder något fel.
Loggat
Rdx
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3536
Karma +4/-8
Rdx
«
Svar #12 skrivet:
23 februari 2025, 15:04:49 »
Citera
Mjukstarten är väl inte inkopplad öht när du testar? Då kan du nog utesluta den, eller hur menar du?
Loggat
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx. Södra Bohuslän.
MattiasV
Nybörjare
Karma +0/-0
MattiasV
«
Svar #13 skrivet:
23 februari 2025, 15:13:22 »
Citera
Jo jag tänker att en hypotes är, om det är startströmmen som är för stor så går säkringen när jag kopplar förbi mjukstarten samt så går säkringarna med mjukstartaren inkopplad - om den ej gör sitt jobb och mjukstartar.
Loggat
Rdx
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3536
Karma +4/-8
Rdx
«
Svar #14 skrivet:
23 februari 2025, 20:08:11 »
Citera
Snarlika modeller har gått i många år utan mjukstart och startströmmen skall inte vara något problem, visserligen inte med start så direkt vid tillslag.
Loggat
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx. Södra Bohuslän.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 745
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
purjo__
Vpfa
Ljunki
MantaTIC
Rickard
Jisse
Erik Renberg
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info