0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hålet är precis för din nuvarande VP, så med en större så kommer hålet att kylas ner bra mycket. Och då avtar effekten på en VP med många minus in. Tar du in offerter, så kommer dom att säga, du behöver en större VP för att ge huset värme. Just nu är det någonlunda balans på hålet, ger ca 28 Watt/metern och minus redan nu. Som du säger, så räcker den inte till, utan går hela dygnet + elpatron.
Kortsiktigt så kanske du kan sänka temperaturen i en del av huset för att få det bättre där ni är mest. 3 zoner. Förråd, sovrum, sällskapsrum/kökSedan först direkt +20-40 cm på vinden 👍 ☺️Därefter rum för rum, de viktigaste först enl din plan, vad ni orkar med 😅
Låter som ni bor i Norrland? Huset byggt typ 1968? Skulle satsa på en ny bergvärmepump runt 16 kW och ett borrhål till.
Isolera taket redan i vinter.Fönster och dörrbyten kan också göra en hel del.Vad har ni för typ av fönster idag?Om det är kopplade tvåglasfönster utan dammtätningslister mellan bågarna kan du spara massor på att sätta in dammtätningslister, kostar bara småpengar och det kan du göra själv.
Tilläggsisolering av vinden är en självklar åtgärd som bör göras i vilket fall som helst. Försök också få igång radiatorerna med högt temperaturdifferens in/ut. Sänk trycket i radiatorsystemet innan locket på returventilen öppnas. Det kan man göra via säkerhetsventilen på expansionskärlet. Då ska det inte komma mer vatten än att en trasa runt röret räcker.Sen är min rekommendation att ta det lugnt. Värmepumpen kan gå många år till. Det är nästan aldrig en bra affär att byta ut en fungerande värmepump. Tänk på att en ny pump som håller i 20 år kommer att kosta ca 5000 kr/år i avskrivning plus kapitalkostnaden för investeringen i pump och ett borrhål till. Det räcker för att betala många kWh tillsatsel. På lång sikt, när den gamla pumpen har havererat, tycker jag det vettigaste är en kraftigare pump plus ett borrhål till som då inte behöver vara så djupt.
Tack för tipsen!Angående fönstren så är det gamla kopplade bågar med 2-glas. Tror inte det sitter någon dammtätningslist mellan bågarna så det tipset tackar jag också för.Jag får nog börja ta in offerter på tilläggsisolering, då det är en åtgärd jag förstått betalar av sig releativt snart, men också den åtgärd jag egentligen är mest orolig för att göra, då jag misstänker att det inte är helt tätt mellan den difftäta pappen som sattes 1963. När det varit många minusgrader ett par dagar så ser jag frostbildning vid takfoten på gavlarna på huset, och jag antar att detta problem skulle bli änu värre om man inte får till tätheten. Men jag ska ta in offerter på detta.Har även börjat logga temp och luftfuktighet på vinden nu i några dagar för att se hur det ser ut där uppe under vintern.