0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Beskriv hur felet yttrar sig så man kan försöka förstå vad det är för fel. Ett enkelt fel som att rensa ett filter eller byta insatsen i en växelventil kastar man ju inte ut en vp som fungerar för. Är det kompressorn som skurit/brännt så finns det ju större anledning att fundera på reparation eller byte.
Har ingen Danfoss pump men i mina ögon ser det ut som du har dålig cirkulation av vattnet, värmepumpen bör inte starta så ofta. Är alla dina element varma?Du bör på något sätt mäta radiator temperaturen ut och in till värmepumpen, skillnaden skall vara 7-10° när den gått några minuter, jag gissar den är mycket större...Det första man kontrollerar är även smutsfiltret så det inte är igensatt.Edit, och sedan Cirkulationspumpen ☺️
Den rostiga är köldbärarpumpen, det ska se risigt ut så som det gör.Jag tycker 5 minuter är för kort även på varmvattnet.Wilon är cirkulationspumpen. 0,2 är väldigt lågt flöde. 1,0 m3 borde du komma upp i när allt är ok. Titta på vad pumpen säger att du har för flöde och manövrera växelventilen manuellt och se om det är lika lika mot beredare och värmesystem.Du borde ha en Honeywell växelventil, grå fyrkantig knapp under en ljus plastarm på ena sidan. Tryck på grå knappen och vrid loss ställdonet.Sen kan du trycka in insatsen rakt på den spetsiga ligga axeln och släppa, se om den rör sig obehindrat och om flödet ändrar sig.Är det alltid lågt så får du klura på om det kan vara luftficka eller igentäppta slangar eller kass pump eller liknande. Pumpen går dela om du vill se om något sitter fast i den.
Ja cirkulationspumpen. Det brukar sitta ett smutsfilter inuti eller utanpå pumpen ihop med en Kul ventil, se bilden jag har ringat in, med rött hantagsvred. Man får lossa ett lock och en fjäder ring, sedan ta ur ett litet nätfilter. På samma inringning finns en flexslang, de brukar sitta nederst i botten inuti på pumpen till och från en plattvärmeväxlare isåfall de finns. Både plattvärmeväxlaren och flexslangarna kan spolas och rengöras med oxalsyra. Kollar du alla dessa saker, så sover du bättre sedan ☺️
Kollat så expansionskärlet har luft i sig, och inte är fylld med vattten?
Diagnosen är redan rätt ställd men jag lägger mig ändå i tråden. 0,2m3/h är som tidigare sagts alldeles för lågt flöde. Ger pumpen 9 kW värme skull det betyda en temperaturdifferens över pumpen på ca 40 grader. Det verkar vara en differens runt 30 grader så pumpen ger inte så hög effekt vilket är rimligt med tanke på framledningstemperaturen. Någon var inne på att magnetfiltret hade installerats på grund av tidigare problem. Det verkar sannolikt, normalt sätter man inte in magnetfilter. Jag skulle vilja hävda att behöver man ett magnetfilter är det problem någonstans där magnetfiltret endast hjälper mot symptomen, det botar inte orsaken som är att det kommer in luft i radiatorvattenkretsen. Testa med en magnet om de trådomspunna slangarna (det kan finnas några inne i pumpen också) är magnetiska. Är de det är problemet förmodligen igensatta slangar. Har magnetfiltret installerats i efterhand kommer filtret inte att hjälpa mot redan igentäppta slangar. Den magnetiska järnoxiden sitter ordentligt fast. Om problemet med lågt värmebärarflöde beror på igensatta slangar finns det ett annat problem. Det har kommit in mycket syre i radiatorvattensystemet som har orsakat korrosion och bildat den järnoxid som har satt igen slangarna. Frågan är om det är ett historiskt problem beroende på tidigare ombyggnad eller om det är ett kontinuerligt inläckage av luft. Har det varit nödvändigt att fylla på vatten ofta för att hålla rätt tryck i expansionskärlet? Säkerhetsventilen på expansionskärlet kan till exempel börja läcka på grund av avlagringar på ventilsätet.
Jag letade efter ett smutsfilter men hittade inte, men nu när du säger det så är det ju precis en sådan kulventil som sitter där. Så här ser den ut från andra sidan. Kan man stänga av ventilen och ta ut filtret? Ser inte att det finns någon annan avstängning och jag vill inte råka tömma hela husets värmesystem ner i pannan.
Den du visar är en filterboll, stängs med hantaget och pluggen tas bort, kommer några centiliter vatten. men för att få ut filtret så måsta du ha en låsringstång, finns på Biltema en sats för alla varianter.
Nu när det är lite svalare i luften pendlar det mellan 0.6 och 1.4 typ.
Edit: De stålomspunna slangarna inne i pumpen suger fast magneten rätt ordentligt, men kraften är densamma över hela slangens längd så jag undrar om de inte är gjorda av magnetiskt material. De ser inte likadana ut som de som är monterade ovanför pumpen.
Tack, blir intressant att se vad som finns där i. Jag tänker att det kanske är en annan röris som vart här och tömt magnetfiltret och missat det andra smutsfiltret.
Då är slangarna i pumpen starkt misstänka. Den typ av flexslangar som är omspunna av magnetisk ståltråd har den egenheten att de kan sättas igen av den typ av järnoxid som kan bildas i radiatorsystem (magnetit) när det läcker in syre. Ståltrådarna blir av någon anledning magnetiska vid tillverkningen vilket gör att slangen fungerar som ett magnetfilter.
Bifogar min kurva för värmebärare ut och in, GT8, 9, tror den är ganska normal
Med så mycket rostvatten ur värmeväxlarna så ser det ut som att du har konstant pågående syreintag i systemvattnet och av det kraftig rostbildning från stålet i rör och vattenelement som sätter sig i dina plattvärmeväxlare mfl. ställen.- Magnetit bildas med tiden av den först bildade rosten när syrenivån i vattnet går låg och det börja bygga om sig till magnetit - men i ditt fall når det inte ens så låg syrehalt att det börja bilda magnetit utan det fyller på med ny rost hela tiden.Du har händelsevis inte golvvärme och med dessa plaströr utlagda som inte är diffusionstäta i avseende på syreinträngning?? - det är mycket yta på sådana slingor och mängden syre som diffunderar igenom stor pga. att det är många meter utlagda.