Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: När är det värt att byta bergvärmepump  (läst 3321 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad jhallz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
När är det värt att byta bergvärmepump
« skrivet: 23 december 2024, 13:07:25 »
Har flyttat in i ett gammalt hus med en Danfoss DHP-10L bergvärmepump som har funkat ok fram till nu när den börjar trilskas. En rörmokare kommer förbi efter nyårshelgen så vi får hanka oss fram mellan felkoder till dess.

Tankarna började snurra, när är det värt att byta ut den mot en nyare istället för att lappa och fixa? Jag tror pumpen som sitter här är 14-15 år nu och den har vad jag förstår inte behövt någon större åtgärd tidigare. Den känns lite för liten för vårt hushåll och vi skulle behöva komplettera med mer varmvatten ändå.

Är nyare pumpar mer effektiva och på ett ungefär vad får man ge för en 10+kW om man redan har ett hål färdigt?



Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3536
  • Karma +4/-8
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 23 december 2024, 13:28:32 »
Beskriv hur felet yttrar sig så man kan försöka förstå vad det är för fel. Ett enkelt fel som att rensa ett filter eller byta insatsen i en växelventil kastar man ju inte ut en vp som fungerar för. Är det kompressorn som skurit/brännt så finns det ju större anledning att fundera på reparation eller byte.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2777
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 23 december 2024, 20:31:23 »
en 15 år gammal värmepump är ingenting egentligen. Även om du måste byta kompressor, säg att det går på 30k, en ny pump kostar 100k
Jobbar på Francks kylindustri i Norrbotten AB

Utloggad jhallz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 25 december 2024, 10:45:24 »
Beskriv hur felet yttrar sig så man kan försöka förstå vad det är för fel. Ett enkelt fel som att rensa ett filter eller byta insatsen i en växelventil kastar man ju inte ut en vp som fungerar för. Är det kompressorn som skurit/brännt så finns det ju större anledning att fundera på reparation eller byte.

Tack för engagemanget, jag kommer från fjärrvärme så jag har ingen aning om vad som är normalt med sådana här pumpar. Felet som visade sig var att den larmade för högtryck och slog av. Fick tips av vår röris att slå av och på pumpen med brytaren och fylla på vatten i systemet (låg lite under 1bar arbetstryck), samt tog mig själv friheten att sänka rumstemperaturen till 20 från tidigare 22. Sedan dess har den jobbat på utan problem, pumpen startar typ var 20:e minut och bygger upp värme men med en inställning på 20 så har vi typ 18 grader i huset och det är inte helt populärt.

Det började häromdagen när jag märkte ett konstigt skramlande ljud som efter lite undersökning verkade komma från värmerören. Kollade pannan och såg att den gick på enbart tillsats steg 3 och att det lät som om vattnet kokade i rören. Den la av efter en stund och när den drog igång igen så gick den enbart på tillsatsen igen. Brine ut var varmare än brine in, typ 10 mot 8 grader och pumpen visade inga tecken på att vilja gå igång. Jag valde driftläge värmepump istället för auto och då kickade den igång, men efter en stund kastade den felkoden för högtryck och lade av.

Jag kollar framledningstemperatur och blir inte helt klok på det, ska det se ut som det gör?
Lade med 3 bilder:
  • en på hur temperaturen ser ut när man har rumstemp ställd på 20 grader, jämn rytm men skarpa toppar.
  • en på hur temperaturen ser ut när man har rumstemp ställd på 22 grader, helt kalabalik i kurvan
  • en på hur temperaturen såg ut när felet visade sig, hoppade och studsade som bara den och låg rätt högt

Pumpen har loggad arbetstid på 34 000 timmar och ska enligt papprena installerats 2014 så den är yngre än jag först trodde.

Rumstempen är nu satt på 22 grader igen och även om det är 5 grader ute och 5 grader på brine in så vill den köra med tillsats när kompressorn går.


« Senast ändrad: 25 december 2024, 10:47:34 av jhallz »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4099
  • Karma +3/-1
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 25 december 2024, 11:01:54 »
Verkar som det behövs en ny cirkulationspump. Universalprylar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1429
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #5 skrivet: 25 december 2024, 11:07:22 »
Har ingen Danfoss pump men i mina ögon ser det ut som du har dålig cirkulation av vattnet, värmepumpen bör inte starta så ofta.
Är alla dina element varma?
Du bör på något sätt mäta radiator temperaturen ut och in till värmepumpen, skillnaden skall vara 7-10° när den gått några minuter, jag gissar den är mycket större...
Det första man kontrollerar är även smutsfiltret så det inte är igensatt.
Edit, och sedan Cirkulationspumpen ☺️
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad jhallz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #6 skrivet: 25 december 2024, 13:25:19 »
Har ingen Danfoss pump men i mina ögon ser det ut som du har dålig cirkulation av vattnet, värmepumpen bör inte starta så ofta.
Är alla dina element varma?
Du bör på något sätt mäta radiator temperaturen ut och in till värmepumpen, skillnaden skall vara 7-10° när den gått några minuter, jag gissar den är mycket större...
Det första man kontrollerar är även smutsfiltret så det inte är igensatt.
Edit, och sedan Cirkulationspumpen ☺️
Det sitter ett magnetfilter monterat, kan det vara ett tecken på att de haft störningar i cirkulationen tidigare kanske? Elementen blir varma men de reagerar väldigt långsamt och när det lät sådär i rören var min första tanke att det antingen var en luftbubbla som låst sig eller att cirkulationspumpen stannat. Hur ska en normal temperaturkurva se ut på framledningstemp? Här går pumpen typ 5 min åt gången förutom när den gör varmvatten.

Kurvan för returtemperaturen vid pumpen följer inte alls kurvan för framledningstemperaturen, något som jag tänkt på tidigare men skillnaden är rätt stor. Retur ligger runt 30-35 nu när framledningen är uppe i 60-65.

Ska man öppna skåpet och kolla vad det sitter för pump? Bytte den vi hade på fjärrvärmeanläggningen själv och det var inget större ingrepp men jag har ingen lust att tömma hela värmesystemet här då vissa element är rätt gamla och kanske inte går att lufta ordentligt.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1429
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #7 skrivet: 25 december 2024, 13:47:50 »
Bra att du hittat felet tummenupp
Nu är det att logiskt söka exakt orsak.  :)

En vp bör gå åtminstone 20 min, 5 min är helt fel

Om den gör varmvatten bra så fungerar nog cirkulationspumpen

Är ingen vvs are, finns massa här som kan peka rätt, men börja med att kontrollera
 att växelventilen öppnar helt åt radiatorsidan
 att filter inte är igensatta

Fråga gärna mer om detaljer, ta foton☺️


Bifogar min kurva för värmebärare ut och in, GT8, 9, tror den är ganska normal
« Senast ändrad: 25 december 2024, 14:24:30 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad jhallz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #8 skrivet: 25 december 2024, 16:18:58 »
Vart på upptäktsfärd bakom skåpsdörren.

Sitter en Wilo cirkulationspump som ser helt ny ut, indikerar flöde på 0.1m3/h 16W. Går att ställa om, ska se om jag kan hitta en manual.
Pumpen till spriten är också en Wilo men den är rostig som fasen.

Nu går den på endast tillsats igen, med 4 grader in och ut på brine.

Edit: Provade att ställa om cirkulationspumpen på konstant varvtal och då går den upp i 31W förbrukning men 0.2m3/h cirkulation.
« Senast ändrad: 25 december 2024, 16:25:44 av jhallz »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4099
  • Karma +3/-1
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #9 skrivet: 25 december 2024, 16:36:45 »
Den rostiga är köldbärarpumpen, det ska se risigt ut så som det gör.

Jag tycker 5 minuter är för kort även på varmvattnet.

Wilon är cirkulationspumpen. 0,2 är väldigt lågt flöde. 1,0 m3 borde du komma upp i när allt är ok. Titta på vad pumpen säger att du har för flöde och manövrera växelventilen manuellt och se om det är lika lika mot beredare och värmesystem.

Du borde ha en Honeywell växelventil, grå fyrkantig knapp under en ljus plastarm på ena sidan. Tryck på grå knappen och vrid loss ställdonet.
Sen kan du trycka in insatsen rakt på den spetsiga ligga axeln och släppa, se om den rör sig obehindrat och om flödet ändrar sig.

Är det alltid lågt så får du klura på om det kan vara luftficka eller igentäppta slangar eller kass pump eller liknande. Pumpen går dela om du vill se om något sitter fast i den.

185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad jhallz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #10 skrivet: 25 december 2024, 16:40:04 »
Den rostiga är köldbärarpumpen, det ska se risigt ut så som det gör.

Jag tycker 5 minuter är för kort även på varmvattnet.

Wilon är cirkulationspumpen. 0,2 är väldigt lågt flöde. 1,0 m3 borde du komma upp i när allt är ok. Titta på vad pumpen säger att du har för flöde och manövrera växelventilen manuellt och se om det är lika lika mot beredare och värmesystem.

Du borde ha en Honeywell växelventil, grå fyrkantig knapp under en ljus plastarm på ena sidan. Tryck på grå knappen och vrid loss ställdonet.
Sen kan du trycka in insatsen rakt på den spetsiga ligga axeln och släppa, se om den rör sig obehindrat och om flödet ändrar sig.

Är det alltid lågt så får du klura på om det kan vara luftficka eller igentäppta slangar eller kass pump eller liknande. Pumpen går dela om du vill se om något sitter fast i den.

Ska leta efter växelventilen men efter att ha ställt upp cirkulationspumpen så har kompressorn jobbat i 20min i sträck nu så man verkar vara något på spåren. Går just nu runt och luftar elementen för att se om något kommer ut men än så länge är det bara vatten där.

Edit: 30 min gick den till slut mycket jämnare uppgång på framledningstemp. Cirkulationspumpen fortfarande på 0.2m3/h och 31W, låter inte konstigt från den men man hör att den går.
Växelventilen (eller motorn till den) verkar vara en LK EMV110-M. Sitter ingen knapp som kopplar loss motorn från ventilen så jag ska läsa på lite hur man gör för att manövrera den manuellt.
« Senast ändrad: 25 december 2024, 16:49:17 av jhallz »

Utloggad jhallz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #11 skrivet: 25 december 2024, 17:04:02 »
Efter en paus på 5 minuter gick kompressorn igång igen och fortsätter pumpa på en jämn kurva. Fortfarande bara 0.2m3/h flöde på cirkulationspumpen.

Kan det vara själva pumpen, eller ska man leta efter ett stopp någonstans? Elementen är rejält varma nu, de mer fisvarma förut.
Det är ju ett spagettinäste ovanför pumpen och jag tycker det är rejält svårt att se vart sakerna tar vägen.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1429
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #12 skrivet: 25 december 2024, 19:36:56 »
0,2m3/timma låter orimligt lite.
Kanske Cirkulationspumpen är knäpp☺️

Har du ställt den på max hastighet III.?

Växel ventilen är en LK, säjs vara bra kvalisort, kommer inte ihåg men man lossnar kanske en fjäder och vrider den manuellt, osäker. Men den kanske då är riktig iallafall ☺️

Kul att vpn går 30min nu☺️🎉

Har lite svårt att sortera vad du bör göra härnäst, HBerggren vet nog
« Senast ändrad: 25 december 2024, 20:58:58 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4099
  • Karma +3/-1
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #13 skrivet: 25 december 2024, 19:55:54 »
Med LK växelventil så drar du ut "stämgaffeln" så går det sen att ta bort ställdonet och se om en roterande axeln känns frisk.

Men tror inte det är nödvändigt. Flödet behöver upp! Kolla lite smutsfilter först. Sen kanske flexslangar kan vara värda att syna. Andra fabrikat har problem med att det gäggar igen just där. Cirkulationspumpen kanske du kan tänka dig att testa löst utanför pumpen i vattenbalja.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad jhallz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #14 skrivet: 25 december 2024, 21:03:20 »
Stort tack för alla svar och tips.

Jag ska se vad som går att göra själv, hittar inte de avstängningsventiler jag skulle vilja se för att börja mecka isär sakerna själv just nu men ska försöka reda ut vad som är vad.


Utloggad jhallz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #15 skrivet: 25 december 2024, 21:28:47 »
Jo, angående smutsfiltret. Det sitter ett Dirtmag Caleffi på pumpen, rengjort i september enligt tidgare ägarna. Rensade det enligt anvisning nu och vattnet som kommer ur är så gott som rent.

Kollade på sprängskisser och det verkar inte vara så att man ska ta isär filtret, bara tömma det i botten när man monterat bort magneten.

Hittar inget annat, förutom flexslangarna och de gamla rören som skulle kunna hindra flödet så det lutar åt pumpen ändå.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1429
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #16 skrivet: 26 december 2024, 02:47:18 »
Ja cirkulationspumpen.

Det brukar sitta ett smutsfilter inuti eller utanpå pumpen ihop med en Kul ventil,  se bilden jag har ringat in, med rött hantagsvred.  Man får lossa ett lock och en fjäder ring, sedan ta ur ett litet nätfilter.
På samma inringning finns en flexslang, de brukar sitta nederst i botten inuti på pumpen till och från en plattvärmeväxlare isåfall de finns. Både plattvärmeväxlaren och flexslangarna kan spolas och rengöras med oxalsyra.

Kollar du alla dessa saker, så sover du bättre sedan ☺️
« Senast ändrad: 26 december 2024, 03:53:02 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2777
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #17 skrivet: 26 december 2024, 06:22:37 »
Kollat så expansionskärlet har luft i sig, och inte är fylld med vattten?
Jobbar på Francks kylindustri i Norrbotten AB

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9855
  • Karma +19/-4
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #18 skrivet: 26 december 2024, 09:30:25 »
Diagnosen är redan rätt ställd men jag lägger mig ändå i tråden. 0,2m3/h är som tidigare sagts alldeles för lågt flöde.   Ger pumpen 9 kW värme skull det betyda en temperaturdifferens över pumpen på ca 40 grader. Det verkar vara en differens runt 30 grader så pumpen ger inte så hög effekt vilket är rimligt med tanke på framledningstemperaturen.

Någon var inne på att magnetfiltret hade installerats på grund av tidigare problem. Det verkar sannolikt, normalt sätter man inte in magnetfilter. Jag skulle vilja hävda att behöver man ett magnetfilter är det problem någonstans där magnetfiltret endast hjälper mot symptomen, det botar inte orsaken som är att det kommer in luft i radiatorvattenkretsen. Testa med en magnet om de trådomspunna slangarna (det kan  finnas några inne i pumpen också) är magnetiska. Är de det är problemet förmodligen igensatta slangar. Har magnetfiltret installerats i efterhand kommer filtret inte att hjälpa mot redan igentäppta slangar. Den magnetiska järnoxiden sitter ordentligt fast.

Om problemet med lågt värmebärarflöde beror på igensatta slangar finns det ett annat problem. Det har kommit in mycket syre i radiatorvattensystemet som har orsakat korrosion och bildat den järnoxid som har satt igen slangarna.  Frågan är om det är ett historiskt problem beroende på tidigare ombyggnad eller om det är ett kontinuerligt inläckage av luft. Har det varit nödvändigt att fylla på vatten ofta för att hålla rätt tryck i expansionskärlet? Säkerhetsventilen på expansionskärlet kan till exempel börja läcka på grund av avlagringar på ventilsätet.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jhallz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #19 skrivet: 26 december 2024, 13:46:33 »
Ja cirkulationspumpen.

Det brukar sitta ett smutsfilter inuti eller utanpå pumpen ihop med en Kul ventil,  se bilden jag har ringat in, med rött hantagsvred.  Man får lossa ett lock och en fjäder ring, sedan ta ur ett litet nätfilter.
På samma inringning finns en flexslang, de brukar sitta nederst i botten inuti på pumpen till och från en plattvärmeväxlare isåfall de finns. Både plattvärmeväxlaren och flexslangarna kan spolas och rengöras med oxalsyra.

Kollar du alla dessa saker, så sover du bättre sedan ☺️

Jag letade efter ett smutsfilter men hittade inte, men nu när du säger det så är det ju precis en sådan kulventil som sitter där. Så här ser den ut från andra sidan. Kan man stänga av ventilen och ta ut filtret? Ser inte att det finns någon annan avstängning och jag vill inte råka tömma hela husets värmesystem ner i pannan.

Utloggad jhallz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #20 skrivet: 26 december 2024, 13:46:59 »
Kollat så expansionskärlet har luft i sig, och inte är fylld med vattten?

Det klingar ihåligt på ovansidan så det känns som om det är ok.

Utloggad jhallz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #21 skrivet: 26 december 2024, 13:58:40 »
Diagnosen är redan rätt ställd men jag lägger mig ändå i tråden. 0,2m3/h är som tidigare sagts alldeles för lågt flöde.   Ger pumpen 9 kW värme skull det betyda en temperaturdifferens över pumpen på ca 40 grader. Det verkar vara en differens runt 30 grader så pumpen ger inte så hög effekt vilket är rimligt med tanke på framledningstemperaturen.

Någon var inne på att magnetfiltret hade installerats på grund av tidigare problem. Det verkar sannolikt, normalt sätter man inte in magnetfilter. Jag skulle vilja hävda att behöver man ett magnetfilter är det problem någonstans där magnetfiltret endast hjälper mot symptomen, det botar inte orsaken som är att det kommer in luft i radiatorvattenkretsen. Testa med en magnet om de trådomspunna slangarna (det kan  finnas några inne i pumpen också) är magnetiska. Är de det är problemet förmodligen igensatta slangar. Har magnetfiltret installerats i efterhand kommer filtret inte att hjälpa mot redan igentäppta slangar. Den magnetiska järnoxiden sitter ordentligt fast.

Om problemet med lågt värmebärarflöde beror på igensatta slangar finns det ett annat problem. Det har kommit in mycket syre i radiatorvattensystemet som har orsakat korrosion och bildat den järnoxid som har satt igen slangarna.  Frågan är om det är ett historiskt problem beroende på tidigare ombyggnad eller om det är ett kontinuerligt inläckage av luft. Har det varit nödvändigt att fylla på vatten ofta för att hålla rätt tryck i expansionskärlet? Säkerhetsventilen på expansionskärlet kan till exempel börja läcka på grund av avlagringar på ventilsätet.

Tack för tipsen.

En magnet suger sig fast på klämkopplingarna till flexslangarna (samma på alla) men inte på själva slangen.

Huset är nästan 100 år gammalt och tillbyggt i omgångar. Jag tycker att jag behöver fylla på lite nu och då för att hålla trycket, men det varierar väldigt med hur mycket pumpen jobbar och vad det är för temperatur ute. När vi flyttade in låg det stadigt på 0.6bar, fyllde jag på så kröp det sakta ner dit igen över en vecka eller så. Nu när det är lite svalare i luften pendlar det mellan 0.6 och 1.4 typ.

Jag har kollat alla element och inget har luft i sig och inget av dem läcker. Rören som går i taket i källaren visar inga tecken på läckor heller.

Edit: De stålomspunna slangarna inne i pumpen suger fast magneten rätt ordentligt, men kraften är densamma över hela slangens längd så jag undrar om de inte är gjorda av magnetiskt material. De ser inte likadana ut som de som är monterade ovanför pumpen.
« Senast ändrad: 26 december 2024, 14:12:32 av jhallz »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5174
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #22 skrivet: 26 december 2024, 14:19:50 »
Jag letade efter ett smutsfilter men hittade inte, men nu när du säger det så är det ju precis en sådan kulventil som sitter där. Så här ser den ut från andra sidan. Kan man stänga av ventilen och ta ut filtret? Ser inte att det finns någon annan avstängning och jag vill inte råka tömma hela husets värmesystem ner i pannan.
Den du visar är en filterboll, stängs med hantaget och pluggen tas bort, kommer några centiliter vatten. men för att få ut filtret så måsta du ha en låsringstång, finns på Biltema en sats för alla varianter.

Utloggad jhallz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #23 skrivet: 26 december 2024, 14:29:03 »
Den du visar är en filterboll, stängs med hantaget och pluggen tas bort, kommer några centiliter vatten. men för att få ut filtret så måsta du ha en låsringstång, finns på Biltema en sats för alla varianter.
Tack, blir intressant att se vad som finns där i. Jag tänker att det kanske är en annan röris som vart här och tömt magnetfiltret och missat det andra smutsfiltret.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4099
  • Karma +3/-1
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #24 skrivet: 26 december 2024, 15:09:06 »
Nu när det är lite svalare i luften pendlar det mellan 0.6 och 1.4 typ.
Expansionskärlet behöver "laddas om" med ny luft. Pumpa i 0,5 bar i det när säkerhetsventilen är öppen, eller om du vågar dig på kolla i slangarna så kan du göra det samtidigt, för då finns inget vatten i vägen. Jag kan inte höra skillnad på fullt och tomt expansionskärl. Alla låter tomma. Möjligen att totalt lufttomma kan låta annorlunda, men om det slutar låta så när det är 5% luft kvar så är inte ljudtestet någon bra indikator.

Om du vill och vågar kan du demontera alla slangar med klämringskopplingar, det står Vatette på en sån mutter. De är återanvändningsbara. Köp ett par skiftnycklar på Biltema 10-12" om du inte har något som passar.

Du kan rensa insidan av slangen med avloppsrensartråd utan verktyg i änden.
Lufta elementen några gånger efter sånt ingrepp.

Går pumpen gött sen, spola växlaren och montera syrediffusionstäta slangar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9855
  • Karma +19/-4
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #25 skrivet: 26 december 2024, 15:18:25 »

Edit: De stålomspunna slangarna inne i pumpen suger fast magneten rätt ordentligt, men kraften är densamma över hela slangens längd så jag undrar om de inte är gjorda av magnetiskt material. De ser inte likadana ut som de som är monterade ovanför pumpen.


Då är slangarna i pumpen starkt misstänka. Den typ av flexslangar som är omspunna av magnetisk ståltråd har den egenheten att de kan sättas igen av den typ av järnoxid som kan bildas i radiatorsystem (magnetit) när det läcker in syre. Ståltrådarna blir av någon anledning magnetiska vid tillverkningen vilket gör att slangen fungerar som ett magnetfilter.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jhallz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #26 skrivet: 26 december 2024, 19:52:22 »
Tack, blir intressant att se vad som finns där i. Jag tänker att det kanske är en annan röris som vart här och tömt magnetfiltret och missat det andra smutsfiltret.
Smutsfiltret rensat, fanns "tyvärr" inte så mycket där och ingen påverkan på flödet efteråt.
Rostfärgat vatten men ingen sörja eller bitar som stoppat upp.

Kollade på expansionskärlet men kan inte se någon ventil för att fylla på luft. Sitter en luftningsventil på baksidan men den ser inte ut att kunna ta emot luft, bara släppa ut.

Utloggad jhallz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #27 skrivet: 26 december 2024, 19:53:51 »
Då är slangarna i pumpen starkt misstänka. Den typ av flexslangar som är omspunna av magnetisk ståltråd har den egenheten att de kan sättas igen av den typ av järnoxid som kan bildas i radiatorsystem (magnetit) när det läcker in syre. Ståltrådarna blir av någon anledning magnetiska vid tillverkningen vilket gör att slangen fungerar som ett magnetfilter.

Om jag väljer att plocka loss slangarna inne i pumpen, hur luftar jag smidigast systemet då när jag är klar? Räcker det med att fylla på vatten och tömma ut luften vid högsta punkten (element på övervåningen)?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5174
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #28 skrivet: 26 december 2024, 21:21:05 »
Blir då att försöka hitta allt vad kranar/ventiler heter på rören som går in i VP. kan sitta någta före och efter pumpen i VP och stänga dom, även filterbollen. Annars kommer allt vatten i hela huset att åka ut. Det är mest dom slangar som kommer från/till  elementen och är troligtvis i nedre delen på VP, som dom sätts igen. När du fyller på igen så ha kranar/ventiler stängda, sen kan du lossa några klämringskopplingar lite lätt, då åker luft ut där.

Utloggad jhallz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #29 skrivet: 26 december 2024, 22:51:21 »
En till upptäckt, ingen skillnad alls på flödet (enligt pumpen) när den producerar endast varmvatten mot när den endast värmer mot radiatorerna.

Tror jag lämnar det där och tar in hjälp för nästa steg, åtminstone den här gången. Stort tack för alla tips och förklaringar, har lärt mig en massa redan.

Utloggad jhallz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #30 skrivet: 30 december 2024, 11:39:50 »
Nu har rörmokaren vart här och gått igenom. Han backspolade värmeväxlaren rejält och kollade slangarna genom att flexa och känna på dem.
Det som kom ut såg ut som kaffesump till en början men allt eftersom blev det klarare och klarare vatten. Nu flödar cirkulationspumpen 0.6 och vi har ett delta på framledning/retur på typ 9 grader så det känns mycket bättre.

Han sa att man kan gå in och tvätta rent växlaren och byta slangarna, men för nu så borde den här handpåläggningen räcka.

Edit: bild på soppan...
« Senast ändrad: 30 december 2024, 18:34:16 av jhallz »

Utloggad jhallz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #31 skrivet: 30 december 2024, 18:33:52 »
Kurvorna för framledning och retur ser mycket bättre ut. Lägger upp dem här om någon snubblar på samma problem senare och vill klura.
Pumpen går jämnare och i längre perioder men fortfarande relativt ofta, finns nog mer utrymme för optimering.

Stort tack för alla som bidragit i felsökningen, jag har lärt mig en massa och är nyfiken på mer. Gott nytt år

Utloggad jhallz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #32 skrivet: 31 december 2024, 08:52:20 »
Bifogar min kurva för värmebärare ut och in, GT8, 9, tror den är ganska normal

Vad är det du använt för att dra ut siffrorna? Är det något hemmameck eller typ Thermiq?

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +19/-3
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #33 skrivet: 03 januari 2025, 23:12:59 »
Med så mycket rostvatten ur värmeväxlarna  så ser det ut som att du har konstant pågående syreintag i systemvattnet och av det  kraftig rostbildning från stålet i rör och vattenelement som sätter sig i dina plattvärmeväxlare mfl. ställen.

- Magnetit bildas med tiden av den först bildade rosten när syrenivån i vattnet går låg och det börja bygga om sig till magnetit - men i ditt fall når det inte ens så låg syrehalt att det börja bilda magnetit utan det fyller på med ny rost hela tiden.

Du har händelsevis inte golvvärme och med dessa plaströr utlagda som inte är diffusionstäta i avseende på syreinträngning??  - det är mycket yta på sådana slingor och mängden syre som diffunderar igenom stor pga. att det är många meter utlagda.




Utloggad jhallz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #34 skrivet: 15 januari 2025, 15:38:19 »
Med så mycket rostvatten ur värmeväxlarna  så ser det ut som att du har konstant pågående syreintag i systemvattnet och av det  kraftig rostbildning från stålet i rör och vattenelement som sätter sig i dina plattvärmeväxlare mfl. ställen.

- Magnetit bildas med tiden av den först bildade rosten när syrenivån i vattnet går låg och det börja bygga om sig till magnetit - men i ditt fall når det inte ens så låg syrehalt att det börja bilda magnetit utan det fyller på med ny rost hela tiden.

Du har händelsevis inte golvvärme och med dessa plaströr utlagda som inte är diffusionstäta i avseende på syreinträngning??  - det är mycket yta på sådana slingor och mängden syre som diffunderar igenom stor pga. att det är många meter utlagda.

Ingen golvvärme. Kopparrör i huset enligt rörisen och gamla element. Någonstans sitter något som släpper järn helt klart.

Utloggad jishi

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #35 skrivet: 17 januari 2025, 12:55:49 »
Sen på bollen men det faktum att trycket alltid sjunker till 0.6 bar torde vara en ögonöppnare. Trycket ska absolut inte sjunka som det gör, utan tyder på någon form av otäthet i systemet.

Hittade ett exempel på youtube där man installerat värmepump, men man tog aldrig bort det gamla expansionskärlet som satt på vinden. Har även sett en installation där man behållet det för att man skulle kunna vedelda (så man hade både ett tryckexpansionskärl, och ett öppet kärl 🤯). Tror båda är lika knäppa då syresättning av vattnet kan ske (dock förstår jag inte hur inte detta då blivit ett problem i alla gamla eldade installationer? Högre temp driver ut syret snabbare, kanske?).

Fast om du kan bygga upp tryck vid påfyllning, så är det ganska osannolikt att du skulle ha kvar ett öppet kärl.

Och det som släpper järn är väl garanterat radiatorerna som är i stål. Men har du ett sånt gammalt hus så lär det vara massor av stålrör också?
NIBE F1245-10 Cu, 100m + 170m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2641
  • Karma +5/-1
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #36 skrivet: 17 januari 2025, 20:38:17 »
Den där typen av "rostvälling" är ofta ett tecken på någon form av galvaniska strömmar/spänningsskillnader i anläggningen. Inte helt ovanligt när man har att göra med en panna/värmepump som är elektriskt förbunden med såväl elnätets skyddsjord som husets tappvattennät och radiatoranläggningen. Ännu värre kan det bli om t ex något rör har en ovidkommande jordförbindelse någon helt annanstans i huset (t ex hopkopplat med någon skyddsjordad elapparat eller bara råkar vara förbundet med t ex armeringen i ett betongvalv, en åskledare eller liknande.

Det kan hjälpa att göra som man ofta ser vid fristående elvarmvattenberedare, att man har skarvat in decimeterlånga PEX-rör mellan beredaren och resten av installationen för att isolera den.  I värmepumpsfallet skulle jag nog föreslå att man först gör det med alla rör förbundna med tappvattennätet (när det är bortkopplat, bör man lämpligen ohmmäta och kolla att det inte är lågohmigt förbundet med radiatoranläggningen eller skyddsjord någon annanstans och i så fall även åtgärda detta),  hjälper inte detta är det dags att även isolera radiatorkretsarna från värmepumpen på motsvarande sätt.  Tänk på att ovidkommande rör kan bli förbundna med varandra om de t ex sitter klamrade på samma konsol utan gummimellanlägg.

Biltillverkare är mycket väl medvetna om sådana här problem, och det är vid det här laget uppåt 50-60 år sedan de (förmodligen den hårda vägen) lärde sig att man måste se till att kylare, värmepaket mm är galvaniskt isolerade från chassijord.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!