0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Beskriv hur felet yttrar sig så man kan försöka förstå vad det är för fel. Ett enkelt fel som att rensa ett filter eller byta insatsen i en växelventil kastar man ju inte ut en vp som fungerar för. Är det kompressorn som skurit/brännt så finns det ju större anledning att fundera på reparation eller byte.
Har ingen Danfoss pump men i mina ögon ser det ut som du har dålig cirkulation av vattnet, värmepumpen bör inte starta så ofta. Är alla dina element varma?Du bör på något sätt mäta radiator temperaturen ut och in till värmepumpen, skillnaden skall vara 7-10° när den gått några minuter, jag gissar den är mycket större...Det första man kontrollerar är även smutsfiltret så det inte är igensatt.Edit, och sedan Cirkulationspumpen ☺️
Den rostiga är köldbärarpumpen, det ska se risigt ut så som det gör.Jag tycker 5 minuter är för kort även på varmvattnet.Wilon är cirkulationspumpen. 0,2 är väldigt lågt flöde. 1,0 m3 borde du komma upp i när allt är ok. Titta på vad pumpen säger att du har för flöde och manövrera växelventilen manuellt och se om det är lika lika mot beredare och värmesystem.Du borde ha en Honeywell växelventil, grå fyrkantig knapp under en ljus plastarm på ena sidan. Tryck på grå knappen och vrid loss ställdonet.Sen kan du trycka in insatsen rakt på den spetsiga ligga axeln och släppa, se om den rör sig obehindrat och om flödet ändrar sig.Är det alltid lågt så får du klura på om det kan vara luftficka eller igentäppta slangar eller kass pump eller liknande. Pumpen går dela om du vill se om något sitter fast i den.