Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SolfÃ¥ngare pÃ¥ Ecoel 1550  (läst 1540 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Solfångare på Ecoel 1550
« skrivet: 24 maj 2019, 12:15:31 »
Hej. Har försökt hitta något men inte sett något som förklarar så att jag förstår.

Har Ecoel 1550 med EcoAir 105 Polar Edition, båda är Från 2012.

Nu har jag tillgång till 2 Solfångare 12x2.5m styck (Har nog bara tänkt använda 1) som jag är sugen på att koppla på pannan och sen värmeväxlare för att värma poolvatten 14m3.

Vad behöver jag ha för att göra detta mer än värmeväxlare och solfångaren jag redan har?.
Finns det anslutningar för både EcoAir och Solfångaren eller måste jag ha båda på samma anslutning?.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Solfångare på Ecoel 1550
« Svar #1 skrivet: 25 maj 2019, 10:48:10 »
Jag tror det ska finnas 2 anslutningar på din EcoEl för externa grejer, lossa panelen och leta på tanken.
Du måste använda samma för både sol och pool (men inte samma som till EcoAir).
Det är rätt enkelt fixat med T-kopplingar och ventiler.
Tidigare fanns dockningsscheman på deras hemsida, men detta tycks vara bortstädat?
Men jag skulle fösöka vara lite smart och ha samma cirkpump till både poolväxlaren och solväxlaren.
Du måste ha en värmeväxlare mot solpanelerna då du kommer ha glykol i detta system.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Solfångare på Ecoel 1550
« Svar #2 skrivet: 03 juni 2019, 16:00:57 »
I CTCs eget förslag på hur man kopplar in solvärme så går dessa mot en extra tank som då kan värmas till 98-99 grader, och sen pytsar den tanken över vatten till EcoEl. Detta görs för att inte det ska cirkulera ut vatten som är 90+ grader varmt till EcoAir. Styrningen sköts med CTCs solstyrning.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solfångare på Ecoel 1550
« Svar #3 skrivet: 03 juni 2019, 18:36:25 »
I CTCs eget förslag på hur man kopplar in solvärme så går dessa mot en extra tank som då kan värmas till 98-99 grader, och sen pytsar den tanken över vatten till EcoEl. Detta görs för att inte det ska cirkulera ut vatten som är 90+ grader varmt till EcoAir. Styrningen sköts med CTCs solstyrning.

Ingen god ide att låta temperaturerna stiga så högt...
"Sliter" hårt på hela systemet, särskilt värmeöverföringsvätskan

Låt solvärmen värma poolen på sommaren och tankbottnet på vintern
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Solfångare på Ecoel 1550
« Svar #4 skrivet: 12 juni 2019, 08:50:28 »
Ingen god ide att låta temperaturerna stiga så högt...
"Sliter" hårt på hela systemet, särskilt värmeöverföringsvätskan
"Värmeöverföringsvätskan"? Du tänker på vattnet..?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!