Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1345-40 igÃ¥ngkörningsproblem  (läst 2151 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Askling

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F1345-40 igångkörningsproblem
« skrivet: 08 november 2019, 23:32:44 »
Hej.

Har nu installerat min tredje Nibepump i en fastighet och jag upplever lite trassel som alltid.
Hoppas ni här på forumet kan bolla lite tankar och lösa lite knutar.

Jag har alltså nu hela 3st Nibepumpar installerade i olika fastigheter. En i ett uthus(8kW inverter med 200 meter hål), och en i mitt bostadshus (40kW+26kW tillskott med 4x200 meter hål) samt nu i ett av mina hyreshus på 40kw+26kW i tillskott med 4x200 meter hål.

Det största problemet är egentligen Nibes reglering och logik.
När pumpen levererar värme till huset genom elementen och dessa inte skapar tillräckligt stor deltaT så löser pumpen ut.
Där står HP-larm felkod 50. Detta verkar uppstå om pumpen slussar ut mer värme än huset kan hantera och istället för då reglera ner effekten så stoppar den pumpen helt.
I min värld är detta helt åt helvete. Tyvärr så händer detta ganska ofta och det känns som att man ska vara glad att Nibes tekniker inte jobbar åt Boeing.
Min fråga här är om man måste ha alla element på max överallt för att detta ska undvikas? Jag har relativt stora ytor som inte behöver värmas och idag kör jag värme där för att pumpen inte ska stanna. Finns där någon parameter jag kan justera för att undvika detta trassel?

Nästa fråga är relaterad till den första. Jag kom idag till huset(vilket är ett 850 kvadrat stort hyreshus) och då lyste det som bekant rött på pumpen. Jag upptäckte då att det externa eltillskottet hade gått in trots att denna är blockerad i displayen. Den är blockerad eftersom vi väntar på att Vattenfall ska ge OK på uppsäkring av huvudsäkringen.
Jag är då helt säker på att någon har gått in i systemet och aktiverat det externa eltillskottet i servicemenyn. Där finns en händig kille som pillar på allt i fastigheten. Min fråga är om värmepumpen påkallar det externa tillskottet trots att detta är blockerat i fallet där HP-larmet har stannat pumpen? 40kW-pumparna har inget internt eltillskott utan har bara den externa.

Sist men inte minst är om ni har någon erfarenhet av den verkliga effektförbrukningen på dessa pumpar.
Jag har läst specarna men de känns ganska rejält tilltagna när det kommer till säkringsbehovet.
Jag får lite spretig info från olika håll.
Pumpen är ju en 40kW-pump (20kW värme, 20kW varmvatten) samt 26kW tillskott i 3 steg.
Vi har idag 63A i huvudsäkring och det gäller ju då givetvis hela fastigheten där det idag är 2 stora lägenheter på totalt cirka 350 kvadratmeter samt en förskola som är lika stor. Därtill har vi cirka 150 kvadratmeter outnyttjad yta som jag helst inte värmer men som idag ändå värms för att pumpen inte ska lösa ut. Frågan är vad pumpen egentligen behöver för sin drift?
Elektrikern tror stenhårt på att det funkar med 63A medan de som installerat tycker att vi bör säkra upp klart mer.
Värt att notera är att Vattenfall trots påstötningar i mer än 6 veckor fortfarande inte ens har tilldelat mitt ärende om uppsäkring till en handläggare trots att vintern och effektbehovet är runt kröken.

Tacksam för återkoppling och input.

/Fredrik

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1345-40 igångkörningsproblem
« Svar #1 skrivet: 09 november 2019, 06:08:35 »
sänk värmekurvan, vad kör du för kurva? lufta? om det diffar för mycket från beräknad framledning, till verklig framledning, tror det är 10 grader, då nollar pumpen gradminuterna och stannar.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1345-40 igångkörningsproblem
« Svar #2 skrivet: 09 november 2019, 13:16:24 »
Håller med, sänk kurvan den är troligen för hög.
Rekommenderad avsäkring är 35 A på 1345-40.
Den är försedd med effektvakt så med denna aktiverad och korrekt installerad så skulle jag köra på 63 A i huvudsäkring.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Askling

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1345-40 igångkörningsproblem
« Svar #3 skrivet: 11 november 2019, 19:36:46 »
Hej.

Systemet är luftat ordentligt och det borde inte vara något luftrelaterat.
Problemet som jag har är att mina hyresgäster tycker att det är för kallt.
Jag har inte kikat på vilken kurva jag har men på värmejusteringen i displayen ligger jag på +2.

Jag upplever att om jag gasar på med mer värme så stannar pumpen med HP-larm.
Drar jag av så gnäller hyresgästerna. Lite av ett oönskat helvete efter att ha lagt ut 700-tusen.
Kan det vara så enkelt att element-arean är otillräcklig? Inomhustemperaturen idag är cirka 19 grader mitt i rummen och något mindre närmare ytterväggar eller fönster.
Tidigare körde vi med en pelletsanläggning. Ett helvete i sig men nog tusan blev det varmt.
Där var ju inga problem att shunta ut 60 grader i elementen. Och ingenstans fanns det någon styrenhet som stängde av systemet så fort något inte stämde.

Så. Kan det vara så att jag har för klen element-area i förhållande till effekten som ska ut?

En följdfråga som jag har svårt att få svar på är hur det fungerar när man har vissa ytor som man bara vill värma upp ibland?
Är det alls möjligt med en Nibe? Kanske är samma för alla pumpar men jag har två stycken IVT som aldrig har gjort en antydan till att stanna på 8 år.
Hemma där jag bor är huset lite större än snittet. Det är på 750 kvadratmeter och vi har en 40kW Nibe med ELK26-tillskott(tror elpatronen heter så). Kurva och värme och allt är inställt och det tuffar och går.
Men så tänker jag att jag vill spara lite på elen och vill då stänga av värmen till övervåningen. Nej se det går inte.
Nä för då blir det HP-larm. Går det inte att lösa detta? Är returvärmen så satans helig att man så fort pumpen inte blir av med all värme så stannar den? Går det inte att med befintlig anläggning värma 750 kvadratmeter ena veckan och 450 kvadratmeter andra veckan utan att detta stannar pumpen? Låter ju helt befängt.

Jag har varit i kontakt med Nibes support men de hänvisar bara till installatören.
Idéer eller tankar någon?


/Fredrik

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1345-40 igångkörningsproblem
« Svar #4 skrivet: 12 november 2019, 06:13:28 »
om det blev varmt med pelletsanläggning, så är förmodligen elementen inte gjorda för lågtemperatursystem, som värmepumpar är. En värmepump gör ju max 60 grader i regel, så stor volym vatten i elementen, och lägre temp, så går det som tåget, har du liten vattenvolym, går det alltid att sätta i en volymtank, för att kunna värma vissa utrymmen ibland, då blir det inte lika kännbart, när man stänger den delen sen.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1345-40 igångkörningsproblem
« Svar #5 skrivet: 12 november 2019, 07:24:50 »
Låter som att du kommer behöva en hel del elpatron för att hålla uppe värmen i huset i vinter, nu tror jag inte lika mycket på att 63A huvudsäkring kommer räcka om den måste göra all värme med elpatron när det blir kallare ute?
Det här borde installatören kunnat förutse tycker jag.
En arbetstank kommer troligen fixa så att du slipper HP-larm, men den kommer behöva en hel del eltillskott.
Enligt denna dockningsprincip sätts elpannan efter arbetstanken vilket kommer göra att du kan köra systemet med högre framledningstemp och lägre flöde.
« Senast ändrad: 12 november 2019, 07:27:25 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe F1345-40 igångkörningsproblem
« Svar #6 skrivet: 12 november 2019, 08:32:43 »
Tidigare körde vi med en pelletsanläggning. Ett helvete i sig men nog tusan blev det varmt.
Där var ju inga problem att shunta ut 60 grader i elementen.

Om det fanns tillfällen då det behövdes 60 graders framledningstemperatur till elementen är frågan om radiatorsystemet är lämpat för en värmepump. Men det saknas information. Vad är det för temperatur på in- och utgående värmebärare och vilken utetemperatur är det då.

Det kan vara, som don Pablo är inne på, att det är för lite vatten i systemet i förhållande till effekten. Temperaturerna blir för höga innan gradminuterna har hunnit räknas ner.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1345-40 igångkörningsproblem
« Svar #7 skrivet: 12 november 2019, 12:30:05 »
Verkligen tråkigt läge efter en sådan stor investering! Misstänker att det måste kännas frustrerande att inte heller få någon praktisk handledning eller annan användbar support från leverantörerna...

Jag är absolut ingen expert men en googling indikerar på att programvaran checkar (stoppar) lite väl snabbt utan föregående varning/larm. Verkar märkligt att man inte kan reglera timeout med automatiska återförsök samt korrelera deltaT med tid och flöde på de större modellerna.

NÃ¥gra spontana funderingar:

- Undersökt om det finns någon slags "bypass-funktion" (tex shuntstyrning) i systemet som krånglar vilket kan ge överdrivet flöde på "returen" (därav HP-larmet) och för lite till radiator-slingorna.

- Be installatören om feedback med vilket underlag de stämt av volymberäkning med för slingor och radiatorer dvs hur man beräknat behov av flöde for optimalt deltaT. Kolla sedan med supporten på NIBE om beräkningarna är korrekta.

- Undersök möjliga "special-inställningar" (service-/-installations-läge) för deltaT korrelerat till tid och flöde. Ibland kan vissa inställningar endast nås via Modbus. Kolla om du kan få ut Modbus-protokollet för din modell för att se vilka möjligheter det finns.

- Har modellen flödesmätare eller avläsning av varvtal på CP man kan följa från kontrollpanelen eller Uplink? Vid nyinstallation och om man inte "blåst" slingorna finns det riska att filtrerna proppar igen i synnerhet med gamla radiatorer som samlat skit under en längre tid. Tydligen kan proppade filter ha en viss negativ inverkan på flödet ;-)

- Finns det någon inbyggd historik för tex flöde och deltaT så man kan följa upp tiden före larmet? I annat fall skulle jag samla in detta genom att koppla in en vanlig PC till Modbussen i VP och tex köra StatLink från Husdata (husdata_punkt_se). Funkar med både med usb eller trådlöst ModbusTCP. Insamlad data kan även vara bra att ha som en "baseline" du kan jämföra med olika framtida åtgärder. Insamlat data kan lätt exporteras till tex Excel.


Fråga:
- Funkar det att återställa HP-larm på distans via Uplink?
« Senast ändrad: 12 november 2019, 13:34:42 av Boilerplate4U »

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1345-40 igångkörningsproblem
« Svar #8 skrivet: 12 november 2019, 18:09:10 »
Man kan se % på cirkpumparna.
Du har rätt i att första åtgärden är att kolla smutsfilter.

Man kan logga till ett USB - minne (sid 49-50) observera att man måste avsluta loggningen innan minnet plockas ut.
Ändra även loggtiden till typ 60 sek så slipper man hantera för mycket siffror.
Ändra filens ändelse till .txt och posta här så kollar vi på det.

https://proffs.nibe.se/nibedocuments/20779/331021-2.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1345-40 igångkörningsproblem
« Svar #9 skrivet: 12 november 2019, 18:35:23 »
Värt att notera att radiatorer utrustade med grovfilter också kan proppa igen. Utfördes det någon tryckfallsmätning på kretsarna inför installationen?

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1345-40 igångkörningsproblem
« Svar #10 skrivet: 12 november 2019, 19:08:40 »
... man kan logga till ett USB - minne (sid 49-50) observera att man måste avsluta loggningen innan minnet plockas ut. Ändra även loggtiden till typ 60 sek så slipper man hantera för mycket siffror...

Får man med "flöde" alt "% CP" som standard? Jag kunde inte hitta någon dokumentation om vilka värden som dumpas för F1345. Ang USB var det tidigare så att stickan måste hålla vissa specifikationer och vara formaterad på ett visst sätt för att fungera. Som exempel kan tydligen vissa storlekar och/eller usb-3-stickor krångla.

Angånde loggintervallet skulle jag nog behålla upplösningen på standard 5 sekunder för att ha möjlighet att spåra snabba förlopp/förändringar och i stället konsolidera ("tvätta") datat med tex Excel. Känner du till om finns någon bra programvara för visualisering av grafer med tid-zooming till NIBE-loggarna?

« Senast ändrad: 12 november 2019, 19:27:15 av Boilerplate4U »

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1345-40 igångkörningsproblem
« Svar #11 skrivet: 12 november 2019, 21:20:52 »
USB-stickan ska vara formaterad som fat32 tror jag.
Jag tror man kan välja vad som ska loggas, jag har för mig om att cirkpumparnas fart är med som standard.
Jag brukar importera textfilen till Excel och visualisera där, lite klumpigt är det men det funkar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Nibe F1345-40 igångkörningsproblem
« Svar #12 skrivet: 12 november 2019, 22:12:46 »
Öka flödet, för jag antar det sitter en extern cirkpump?
Vattenglaset är halvfullt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!