Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Inverter M som ersättning för Diplomat 105?  (läst 3370 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wildkris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Min kära Thermia Diplomat 105 har nu dragit sin sista suck efter 1,5 års sjukdom :) Kompressorn la i förrgår av och för nån vecka sedan gick mjukstartsgrejen.
Vi har bestämt att inte laga pumpen utan byta ut den mot en ny med ny garanti osv. Till saken hör att vi köpt huset med pumpen i så vi har inte betalat installationen mm. Om det nu har något med saken att göra!

Nåväl, vi har klarat oss riktigt bra på vår 105a med 168 meters borrdjup (effektivt) hittills. Nu funderar jag på att byta till en Thermia Inverter M (3-12kW). Skillnaden i pris mot en Optimum G3 är i stort sett ingen.
Har inte superkoll på bergvärmepumpar men tycker den verkar OK.

Är jag helt ute och cyklar med en inverter? Tycker det verkar vettigt på papperet ...

Något mer jag ska tänka på eller installera när jag ändå byter?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Inverter M som ersättning för Diplomat 105?
« Svar #1 skrivet: 17 december 2016, 10:56:08 »
Du ska nog söka lite mer info om Thermias 3-12 inverter för det verkar som det kanske är lite problem med deras styrsystem, i alla fall när den går på dom lägre effekterna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Wildkris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Inverter M som ersättning för Diplomat 105?
« Svar #2 skrivet: 17 december 2016, 11:17:53 »
Du ska nog söka lite mer info om Thermias 3-12 inverter för det verkar som det kanske är lite problem med deras styrsystem, i alla fall när den går på dom lägre effekterna.

Har precis läst hela den trÃ¥den :) Men betyder det att den är sämre än en on/off egentligen? Eller att den istället borde heta 5-12? Är det ett sämre val än en  on/off pÃ¥ 10?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia Inverter M som ersättning för Diplomat 105?
« Svar #3 skrivet: 17 december 2016, 11:29:39 »
Har du klarat dig med en på 5kW hittills så är det kanske inte en på 5-12kw du behöver? Om du vill ha en inverter så finns det mindre modeller hos flera tillverkare. Annars är det väl lämpligt med en on/off i motsvarande storlek.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad fila

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Inverter M som ersättning för Diplomat 105?
« Svar #4 skrivet: 17 december 2016, 11:33:31 »
Diplomat 105 är väl pÃ¥ 10kW, sÃ¥ Inverter M  borde ju passa bra.
Thermia Diplomat Inverter M

Utloggad Wildkris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Inverter M som ersättning för Diplomat 105?
« Svar #5 skrivet: 17 december 2016, 11:34:54 »
Fast jag har ju haft en 105 hittills, dvs en 10,5 kW, sÃ¥ vad jag menade var att är dÃ¥ inte Thermias Inverter M ok om den gÃ¥r mellan 5-12 kW? Eller har jag fattat nÃ¥got fel?  :-\

Utloggad fila

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Inverter M som ersättning för Diplomat 105?
« Svar #6 skrivet: 17 december 2016, 11:38:42 »
Tycker du fattat helt rätt tummenupp
Thermia Diplomat Inverter M

Utloggad Wildkris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Inverter M som ersättning för Diplomat 105?
« Svar #7 skrivet: 17 december 2016, 11:47:36 »
Så åter till huvudfrågan!

Om nu deras Inverter har problem med att gå ner på 3 & 4 kW, är det då sämre med en 5-12 kW än en on/off på typ 10 kW? Det borde fortfarande vara bättre att ha en pump som kan gå ner om det behövs istället för att alltid producera 10 kW.
MAO är problemet med att den inte använde 3 & 4 kW speciellt mycket så pass avgörande att man ska titta på en 10 kW?
Sedan kan det diskuteras huruvida det borde kommuniceras mer/bättre från Thermias sida om detta ... Men det är inte mitt problem just nu ... :)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Inverter M som ersättning för Diplomat 105?
« Svar #8 skrivet: 17 december 2016, 11:56:22 »
Huvudfrågan är väl vad du verkligen behöver, för att ha en pump som är "större än nödvändigt" ger inga fördelar utan en del nackdelar. Och en "för stor" inverter som för det mesta går som en on/off är ju inte bättre än en "lagom" stor pump som går on/off hela tiden. Inverter VP "bergvärme" har ju funnits på marknaden i rätt många år men har väl hittills inte blivit den succé man har förväntat sig. Det borde ju tyda på att fördelarna kanske inte är så stora, om dom ens existerar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Inverter M som ersättning för Diplomat 105?
« Svar #9 skrivet: 17 december 2016, 14:01:39 »
Fast Nibes 1255 verkar ju sälja bra och man hör inte mycket om problem med dem. De gamla 1250 var väl ingen höjdare dock.

Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Inverter M som ersättning för Diplomat 105?
« Svar #10 skrivet: 17 december 2016, 16:16:05 »
Vad jag menar är att OM nått är mycket bättre brukar det spridas rätt fort och hör man inget så kan det vara helt OK men kanske inte så mycket bättre.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!