Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 310P  (läst 914 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Firas

  • Gäst
Firas
Nibe 310P
« skrivet: 14 mars 2019, 12:35:09 »
Hej alla i forum,
jag är ny här (första gång) och behöver hjälp med lite info kring min 310p som jag upplever att kompressor inte stängs av/vilar. det hela började när jag märkte att temp hemma sjönk kraftigt(jag har golvvärme) kompressorn var av då och jag hade varmvatten ur kranen men inget värme på golvet. jag läste manualen som medföljer pumpen och konstaterade att cirkulationspumpen behöver starthjälp, jag hjälpte den och fick tillslut igång golvvärmen. nu upplever jag att kompressorn inte vilar, alltså den är på hela tiden, har lagom värme i huset precis som vanligt men jag vet inte.

tack på förhand
mvh
Frasse 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 310P
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2019, 13:51:07 »
Det är normalt att kompressorn går nonstop på vintern när det är kallt ute.
Du kan enkelt se i kanal 04 och 05 hur kompressorn funkar, de ska normalt visa en temperatur under 10 C när kompressorn går.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 310P
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2019, 13:52:50 »
Hej! NIBE Fighter 310P är en s.k. frånluftsvärmepump som också har sin egen sektion här på forumet. Värmeeffekten från kompressorn är bara ca 1,7 kW och det betyder att kompressorn normalt ska gå non-stop hela vinterhalvåret. Kan vara någon solig vårdag i mars som huset solvärms och kompressorn stoppar mitt på dagen. Energibesparingen blir drygt 7000 kWh/år på elräkningen lite beroende på husstorlek etc. Kompressorn ska stoppa när kanal 08 visar 52 eller 54 grader (beroende på årsmodell) i den nedre delen av den dubbelmantlade tanken.

Den första cirkulationspumpen i huset brukar inte hålla så många år då det ofta finns mycket smuts/partiklar i värmesystemet sedan bygget om det inte blivit ordentligt renspolat. Man får då byta cirkulationspump, men det kan eventuellt också gå att ta isär cirkulationspumpen, rengöra och smörja upp.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!