Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Larm cirkulationspump  (läst 3968 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Milsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Larm cirkulationspump
« skrivet: 30 november 2020, 16:49:50 »
Har felsökt och felsökt, obs novis!!
Har en Thermia Diplomat Optimum 8 från 2008.
Borrhål 160 m och hus med endast vattenburen golvvärme. Ca 120 bottenplatta + övervåning. Pannan har gått 35000h & 3300h vv, tillsats1 &2 har inte gått många timmar. (gör av med under 12000kwh/år)

Den varnar: Larm Cirkpump.
Har tömt filter, luftat nere på högpunkt i taket & på golvvärmefördelaren, ingen luft på något av ställena. (På övervåningen sitter automatluftningar på fördelaren vid golvvärmen som jag öppnat just nu ifall det skulle va luft)

Brine ut 3
Brune in 6
Integral mellan -500 & -800!!

Framledning 39(33)
Retur 23(55)

Har kört manuella tester på Brinepump, funkar fint. Manuellt test Cirkpump slår ifrån när testet sätts över 50 så den funkar på ”lågt varv”?

Frågan är om det ”bara” är cirkulationspump eller andra saker som gör att larmet utlöses.

Läst mycket i forum om styrkort osv. som krånglat.
Pannan är 12 år.

Returen på golvvärmen är ganska kall, naturligt när cirkulationen är kass antar jag. Golvvärmefördelaren har bypass. Har dem igång på sommaren på nedervåningen , men drar ner rumstermostater på ovanvåning.
Har haft tryckfall i expansionskärlet, men släpper luft & inget vätska om man pyser ventilen under något.

Ska man chansa på ny cirkulationspump eller tror ni det är mer komplext?!
Den verkar kunna producera varmvatten, då går cirkulationspumpen utan varningar och rören är rejält varma!

Finns det nån expert som kan hjälpa mig felsöka vidare?

Alternativt köpa en ny panna då denna är 12 år......
« Senast ändrad: 30 november 2020, 18:51:22 av Milsten »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Larm cirkulationspump
« Svar #1 skrivet: 30 november 2020, 19:38:34 »

Framledning 39(33)
Retur 23(55)


Returen på golvvärmen är ganska kall, naturligt när cirkulationen är kass antar jag. Golvvärmefördelaren har bypass. Har dem igång på sommaren på nedervåningen , men drar ner rumstermostater på ovanvåning.
Har haft tryckfall i expansionskärlet, men släpper luft & inget vätska om man pyser ventilen under något.

Ska man chansa på ny cirkulationspump eller tror ni det är mer komplext?!
Den verkar kunna producera varmvatten, då går cirkulationspumpen utan varningar och rören är rejält varma!


Alternativt köpa en ny panna då denna är 12 år......

Hej!
KB- pumpen (på kalla sidan) funkar nog som den ska, det är värmebäraren som inte får nån fart.
39/23 på varma sidan är för hög tempdiff.
Hur ser detta ut när den gör varmvatten?

Börja med att leta reda på smutsfiltret som ska sitta på returen innan värmepumpen och gör ren, det brukar finnas avstängningar alternativt om det är en filterball så är det en ventil/filter kombo?

Prova även att ställa om cirkpumpen i manuellt läge.
Håll inne vänster pil i 5 sek för att komma in i service.
Leta reda på SERVICE => OPTIMUM => TEMP DIFF CIRK och ställ den på OFF.
Testa om den går nu?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Milsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm cirkulationspump
« Svar #2 skrivet: 30 november 2020, 21:15:14 »
Hej Carl
Jag har gjort rent filtret, va inget smuts som jag kunde se, men spolat ur det ändå.
Satte Temp cirk diff till 0 ( stod på 8 ) se bild.
Den jobbar stötvis.. får inget konstant tryck. Pulserar bara. Kompressorn går fint och det röret blir rejält varmt.

Verkar som om cirkulationspumpen försökte ”längre tid” innan larmet kom den här gången men med samma slutresultat.....

Styrningen som sitter ovan cirkpumpen, som styr om det är vv eller värme, kan den haka upp sig?
Tyckte det gick okey att göra varmvatten men inte värme...

Kan silen i kulventilen hamna lite ”fel” och skapa motstånd?

Det gurglade/porlade lite om pumpen. Kan den vara fylld med luft?

« Senast ändrad: 30 november 2020, 22:01:42 av Milsten »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Larm cirkulationspump
« Svar #3 skrivet: 01 december 2020, 10:42:52 »
Dy har väl tryck i systemet?
Kolla manometern och fyll på till ca 1 bar annars?

Jag tror själva cirkpumpen är svår att lufta, men där brukar det inte fastna luft vanligtvis.
Gamla cirkpumpar har en centrumskruv där man kan lufta lite, men varvtalsstyrda brukar sakna denna skruv.

Jag är inte säker på hur växelventilen ser ut på din modell, men det brukar inte bli helstopp om den fastnar i mellanläge?
Det kan kanske bli ett högre flödesmotstånd med kärvande växelventil.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Milsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm cirkulationspump
« Svar #4 skrivet: 01 december 2020, 13:49:32 »
Jo jag har tryck i systemet. Ca 1,1 bar på. Prövade och stänga golvslingorna uppe och låta det gå genom bypass. Men cirkpumpen ger upp ändå.

Funderar nu på om det är så att växlaren mellan Varmvatten & värme inte riktigt ”stänger” som den ska? (Bild)

Röret till vv beredaren känns iof kallt när den gör värme, men frågan är om den är helt öppen i ventilen ut till golvvärmen?! (Plastflärpen går ner hela vägen när pannan gör vv men står inte högst upp när den gör värme, obs! Fjädrar den tillbaka helt tror ni?

Kan jag kolla trycket i menyn? Bara nyfiken och vill utesluta så mycket det går att se ”trycket” inne i värmepumpen innan det går ut i värmesystemet

Jag tog av (plastboxen, ingen aning vad ni kallar det) och motionerade ”fjädern”, den kärvar inte men är ganska hård och trycka ner...
« Senast ändrad: 01 december 2020, 14:00:34 av Milsten »

Utloggad Milsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm cirkulationspump
« Svar #5 skrivet: 01 december 2020, 21:23:11 »
Nån som vet vilken värmeväxlare jag kan köpa? Thermia kör ju bara genom åf ledet och söker jag på thermia diplomat + värmeväxlare får man inte mycket träffar. (Visst kan jag köpa från thermia med extra mellanhänder om det är ett måste.....)

Köpt en ny central pump som förhoppningsvis kommer imorgon men gissar att jag ev. behöver en värmeväxlare. Funkar det med andra eller behöver man en exakt lika dan som sitter monterad?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm cirkulationspump
« Svar #6 skrivet: 01 december 2020, 21:28:56 »
Varför en ny växlare dom brukar hålla i många  år.

Utloggad Milsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm cirkulationspump
« Svar #7 skrivet: 01 december 2020, 21:43:51 »
Funderar på om den kanske inte stänger ordentligt.
Förhoppningsvis allt löst med ny cirk pump, men cirkulationspumpen som sitter nu snurrar så länge den går på lågvarv.

Utloggad GordonE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm cirkulationspump
« Svar #8 skrivet: 01 december 2020, 21:55:31 »
Den delen som du syftar på heter växelventil.

Det är inte helt ovanlgt att det är skit i värmeväxlare och slangar i värmepumpen vilket gör att flödet blir lågt och delta t på elementvattnet blir högt.
Det var inte länge sen det var en thermia med det felet.
Jag har en äldre modell som också har haft problem med det. Jag fick koppla in en separat pump mot värmeväxlaren och spola rent med oxalsyra. Vill du veta hur det funkar så här jag skrivit en tråd där det finns bild på hur jag gjorde.

Utloggad Milsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm cirkulationspump
« Svar #9 skrivet: 01 december 2020, 22:21:54 »
Den delen som du syftar på heter växelventil.

Det är inte helt ovanlgt att det är skit i värmeväxlare och slangar i värmepumpen vilket gör att flödet blir lågt och delta t på elementvattnet blir högt.
Det var inte länge sen det var en thermia med det felet.
Jag har en äldre modell som också har haft problem med det. Jag fick koppla in en separat pump mot värmeväxlaren och spola rent med oxalsyra. Vill du veta hur det funkar så här jag skrivit en tråd där det finns bild på hur jag gjorde.

Ja tack vore bra och läsa, vart hittar jag den tråden?

Utloggad GordonE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm cirkulationspump
« Svar #10 skrivet: 01 december 2020, 22:44:28 »
Ja tack vore bra och läsa, vart hittar jag den tråden?

Hej, här är länken.
Jag skulle väntat med cirkulationspumpen om du nu inte har någon i gömmorna du kan byta till. Pumpar brukar ju vara rätt så dyra och snurrar dem så brukar de funka.


Jag kopplade först isär så jag kunde blåsa genom rören till värmeväxlaren och det gick knappt blåsa igenom.
Jag stängde radiarorslingan genom avstängningsventilerna vid cirkulationspumpen och smutsfiltret så jag slapp töma ut hela systemet.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68129.0

En annan som med haft problem likt ditt:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=73121.0
« Senast ändrad: 01 december 2020, 23:05:12 av GordonE »

Utloggad Milsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm cirkulationspump
« Svar #11 skrivet: 01 december 2020, 23:59:55 »
Tack!
Ska titta igenom trådarna.
Eventuellt satsa på en utbytessats för UC4012 och hoppas på att det kan va så enkelt.....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Larm cirkulationspump
« Svar #12 skrivet: 02 december 2020, 08:04:48 »
Fjädern i ventilen kan vara lite hård, men åker den ut direkt när du släpper så är den OK.
Jag funderar mer på om cirkpumpen och styrningen till denna är frisk?  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Larm cirkulationspump
« Svar #13 skrivet: 02 december 2020, 08:54:02 »
Thermia reservdelar = danfoss reservdelar
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Milsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm cirkulationspump
« Svar #14 skrivet: 02 december 2020, 09:48:32 »
Fjädern i ventilen kan vara lite hård, men åker den ut direkt när du släpper så är den OK.
Jag funderar mer på om cirkpumpen och styrningen till denna är frisk?  Sc:,h

Skumma är att framledningen på golvvärmen är varm men returen kall (på fördelarna golvvärme både vid pannrummets och övervåningens)
Tänker att växlaren kanske inte öppnar fullt och skapar ”tröghet”? Som utlöser cirk pump larm? Cirk pumpen går ju i manuellt läge på låga varv....

Silen är öppnad & tömd flera gånger och helt ren varje gång, har bara kopparrör i pannrummet, allt är typ nya golvärmeslingor och rör i rör vattenmatning och allt. (2008) så borde inte ha klägg i rör nånstans.

Luft i systemet? Automatisk avluftare övervåning, bild( stängda just nu) kan jag kolla om de funkar på nåt sätt?!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!